Skip to main content

Puhelinliittymän kilpailutus ei toimi

  • 4 June 2024
  • 30 kommenttia
  • 1066 katselukertaa

Vuosi sitten, kun liittymäsopimus läheni loppuaan, otin muualta uuden liittymän. Otin sen City Marketissa sijaitsevasta pisteestä. En ehtinyt kuin kävellä kauppaan, niin minulle soitettiin Telialta. Nyt otin DNA:lta uuden liittymän viime viikolla. Mutta näyttää siltä, että minulla tulee olemaan jatkossa DNA:n liittymä. ☹️

 

--

Muokkaus PihlaHei: Muokkasin otsikkoa "Puhelinliittymä sopimus" kuvaavammaksi, jotta aihe löytyy hauilla helpommin.

Kilpailuttaminen on tosi inhottavaa. Nyt tulee jo muualta niin isoja lahjakortteja, että jollei Telia pysty korottamaan omia tai laskemaan hintoja, niin tällä hetkellä, kun hallitus vie rahaa köyhimmiltä, niin alkaa olemaan kohta pakko ottaa liittymä sieltä, missä on suurin lahjakortti. Kun minulla oli numeronsiirto menossa, sain Telialta txt tarjouksen joka oli 21,99e + 30 euron lahjakortti Lidliin. Siis kaksi euroa kalliimpi kuin edellinen. Kilpailijat tietävät sen ja tarjoavat suoraan pari euroa halvemmalla ja iso lahjakortti.


Tämä kilpailuttaminen se on joko hauskaa tai turhaa ja tarpeetonta.

Tämä on totta, on ihmistyypistä kiinni kokeeko liittymien kilpailuttamisen mielenkiintoisena vai suorastaan raivostuttavana. Jotkut ottavat liittymien hintojen seuraamisen ja kilpailuttamisen eräänlaisena "harrastuksena", toisilla taas ei ole kiinnostusta tai osaamista sopimusten kilpailuttamiseen. Itsekin seuraan melko aktiivisesti eri operaattorien liittymätarjontaa ja winback -tarjoushintoja pelkästä mielenkiinnosta aihetta kohtaan. 🙂

Kilpailuttaminen on tosi inhottavaa.

Tästä olen samaa mieltä kuin @Hannele2022👍 Toimivassa systeemissä nykyiseltä operaattorilta pitäisi saada automaattisesti hyvä tarjous ja näin asiakkaan sekä operaattorin ei tarvitsisi tehdä turhaa työtä numeronsiirtoihin liittyen, jos asiakkaan toiveena on jatkaa samalla operaattorilla etuhinnan päättyessä.


Kilpailuttaminen ja winback-tarjouksen perässä juokseminen on inhottavaa. Operaattoreille syntyy varmasti kuluja turhien SIM-korttien postittamisesta ja ylipäänsä tilausten käsittelystä. Tuo ei varmasti ole ilmaista. Keskustelin eilen aiheesta asiakaskokemustapaamisessa Telian toimitusjohtajan Heli Partasen kanssa ja hän otti palautteeni vastaan. Hänen mukaansa kyseessä on alan valuvika, toimintamalli, joka on yleisesti käytössä. Yksittäisen toimijan on vaikea poiketa tuosta, vaatisi koko alalle muutosta. Näin se varmasti on. Hyvä että kuitenkin voi kilpailuttaa.

Toivottavasti kuitenkin jokin toimijoista ottaisi onkeen toimintatapojen muutoksesta ja muistaisi vanhoja asiakkaita muulloinkin kuin numeronsiirrolla uhatessa. Tähän oli jotain uutta Telialla ainakin luvissa.


Itse asiassa vihelsin pelin uudelleen käyntiin. Nyt 4G/200Mbps/Rajaton tms. kustansi 17,99€/kk + 30€ Lidliin. En ymmärrä tätä ansaintalogiikkaa, mutta niillä mennään, mitä tarjotaan. Typerää.

 

Seuraavaksi kilpailutetaan emännän nykyinen Telia-liittymä, tulee yli 100€ vuodessa säästöä nykyiseen. Tarvii vaan sen ”siirtymisen” DNAlle. Elisa on jo niin kallis lähdössä, että sinne ei tule yritettyä.


Kilpailuttaminen ja winback-tarjouksen perässä juokseminen on inhottavaa. Operaattoreille syntyy varmasti kuluja turhien SIM-korttien postittamisesta ja ylipäänsä tilausten käsittelystä. Tuo ei varmasti ole ilmaista. Keskustelin eilen aiheesta asiakaskokemustapaamisessa Telian toimitusjohtajan Heli Partasen kanssa ja hän otti palautteeni vastaan. Hänen mukaansa kyseessä on alan valuvika, toimintamalli, joka on yleisesti käytössä. Yksittäisen toimijan on vaikea poiketa tuosta, vaatisi koko alalle muutosta. Näin se varmasti on. Hyvä että kuitenkin voi kilpailuttaa.

Toivottavasti kuitenkin jokin toimijoista ottaisi onkeen toimintatapojen muutoksesta ja muistaisi vanhoja asiakkaita muulloinkin kuin numeronsiirrolla uhatessa. Tähän oli jotain uutta Telialla ainakin luvissa.

Tuokin pitää paikkaansa vain tiettyyn pisteeseen. Tarjoamalla sopivia ja kilpailukykyisiä liittymiä ainakin lähtökohtaisesti houkuttelisi hintatietoisia asiakkaita hankkimaan käyttöönsä sopivan liittymän. Nyt kun kaikilla on 90% samat liittymävalikoimat ei ole ihme, että tuo Winback kikkailu ylimitoitetuilla liittymillä on “alan tapa”. Sitten selitetään kun ne “pienemmän käytön” liittymät ei käy kaupaksi. No ei kai ne käy kaupaksi jos niitä myydään samalla ~ hinnalla kuin sitä ylimitoitettua liittymää winbackillä ja sitten johdetaan kokouksissa ajatus, että asiakkaat haluaa näitä hypermegaliittymiä lukujen varjossa.


Vastaa