Skip to main content

Puhelinsoitot operaattoreilta

  • 31 May 2024
  • 9 kommenttia
  • 176 katselukertaa

Onko minulla ihan väärä kuva siitä, että ei olisi sallittua soitella ja kaupata esim netti-, puhelinliittymiä yms. Tuli tämä kysymys mieleen, kun DNA:lta tänään soiteltiin. 🤔 

9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Onhan se sallittua jos olet itse antanut markkinointiluvan. Esim Elisa soittelee vähintään kerran kuussa ja tarjoaa 5G:tä taloyhtiönetin tilalle, jos ei itse tajua kieltää sitä terrorismia. Jos olet joskus ollut asiakas siellä etkä ole poistanut ruksia kohdasta [x] turha kiusanteko sallittu niin jatkavat soittelua loputtomasti. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Onhan se sallittua jos olet itse antanut markkinointiluvan. Esim Elisa soittelee vähintään kerran kuussa ja tarjoaa 5G:tä taloyhtiönetin tilalle, jos ei itse tajua kieltää sitä terrorismia. Jos olet joskus ollut asiakas siellä etkä ole poistanut ruksia kohdasta [x] turha kiusanteko sallittu niin jatkavat soittelua loputtomasti. 

En ole koskaan ollut siellä asiakkaana. Se tässä sitten laittoi ihmettelemään soittoa. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +6

Onhan se sallittua jos olet itse antanut markkinointiluvan. Esim Elisa soittelee vähintään kerran kuussa ja tarjoaa 5G:tä taloyhtiönetin tilalle, jos ei itse tajua kieltää sitä terrorismia. Jos olet joskus ollut asiakas siellä etkä ole poistanut ruksia kohdasta [x] turha kiusanteko sallittu niin jatkavat soittelua loputtomasti. 

En ole koskaan ollut siellä asiakkaana. Se tässä sitten laittoi ihmettelemään soittoa. 

Joskus näitä soittoja tulee, jos on laittanut oman puhelinnumeron vaikka jollain nettisivulla olevaan arvontaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Muistelisin, että puhelinliittymiä ei saisi kaupata puhelinmyynnissä, mutta nettiliittymiä (laajakaista, mobiililaajakaista) saa.

Jos puhelinmyynnissä kaupataan laajakaistaa, mutta pyydät itse tarjousta puhelinliittymästä, saa tällöin puhelinliittymän myydä puhelimessa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Muistelisin, että puhelinliittymiä ei saisi kaupata puhelinmyynnissä, mutta nettiliittymiä (laajakaista, mobiililaajakaista) saa.

Jos puhelinmyynnissä kaupataan laajakaistaa, mutta pyydät itse tarjousta puhelinliittymästä, saa tällöin puhelinliittymän myydä puhelimessa.

 

Mulla on kans sellainen muistikuva, ja siksi tässä kyselinkin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Muistelisin, että puhelinliittymiä ei saisi kaupata puhelinmyynnissä, mutta nettiliittymiä (laajakaista, mobiililaajakaista) saa.

Jos puhelinmyynnissä kaupataan laajakaistaa, mutta pyydät itse tarjousta puhelinliittymästä, saa tällöin puhelinliittymän myydä puhelimessa.

 

Mulla on kans sellainen muistikuva, ja siksi tässä kyselinkin.

Jos olet joskus antanut puhelinnumerosi lehtitilaukseen, arvontaan, kilpailuun tai se on ollut saatavilla somessa, on numerosi mainostajien halussa. Puhelun aikana voit kysyä, että mistä numerosi on heille päätynyt. Numerosi on voinut olla aikaisemmin jonkun toisen ihmisen käytössä. Hän on voinut luovuttaa numeron erilaisiin palveluihin. Minulla oli hetken aikaa eräs testiliittymä Elisalta ja heti toisena päivänä siihen kaupattiin Vitaeprota ja Ilkkaa (oma alueen lehteä, en edes asu siellä ja jonkun Kalevin nimellä vielä),

Jos haluat estää DNA:n markkinoinnin, ohjeet löytyvät DNA;n sivuilta:

Markkinointirekisterin tietojen hallinnointi

DNA käsittelee henkilötietoja markkinoinnin kohdentamiseen ja suoramarkkinointitarkoituksiin. Voit halutessasi estää meitä käyttämästä tietojasi markkinointiin ja hallinnoida markkinointilupiasi Minun palvelu -verkkopalvelussamme tai olemalle yhteydessä DNA:n asiakaspalveluun. Huomaathan, että vaikka kiellät tietojesi käytön markkinointitarkoituksiin, voimme kuitenkin edelleen lähettää sinulle asiakassuhdetta ja palveluita koskevia tiedotteita, esim. informoida sopimusmuutoksista sekä palveluiden vika- ja häiriötilanteista.

 

...

 

Kysymys Telialle. Miten varmistutte puhelun alussa siitä, että kenen palveluita käytte läpi? Minulle kun myyjät ovat soittaneet, ovat heti käyneet läpi palveluita vaikka en ole vastannut kuin sukunimellä tai vaikkapa haloo. VArmasti tilausta vahvistettaessa tehtäisiin tarkempi tunnistautuminen.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +8

Muistelisin, että puhelinliittymiä ei saisi kaupata puhelinmyynnissä, mutta nettiliittymiä (laajakaista, mobiililaajakaista) saa.

Näin on. Laki sähköisen viestinnän palveluista 24 luku 201 §

Puhelinliittymän markkinoinnin kielto

Matkaviestinverkon puhelinliittymää ei saa markkinoida kuluttajalle puhelimitse muuten kuin kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei sovelleta teleyrityksen markkinointiin omille matkapuhelinasiakkailleen.

201 § on voimassa 1.7.2024 asti.


Huomaa, että 201 § voimassaolon jatkaminen toistaiseksi voimassaolevaksi on vireillä. HE 35/2024 vp

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +5

 

Kysymys Telialle. Miten varmistutte puhelun alussa siitä, että kenen palveluita käytte läpi? Minulle kun myyjät ovat soittaneet, ovat heti käyneet läpi palveluita vaikka en ole vastannut kuin sukunimellä tai vaikkapa haloo. VArmasti tilausta vahvistettaessa tehtäisiin tarkempi tunnistautuminen.

 

Kyllä ihan siinä puhelun alussa tulisi käydä selväksi kenen kanssa ollaan juttusissa ennen kuin aletaan tilauksista ja palveluista puhumaan. Ettei vaan ole riskiä löpistä väärälle henkilölle asiakkuuteen liittyviä asioita  Eli jos haloolla tai vaikka etu- / sukunimellä vastaa, niin lisäkysymyksellä pyydetään täydennystä nimeen. Puhelun kuluessa vielä tarkennetaan henkilöllisyys- ja osoitetietoja kysymällä ne linjan toisesta päästä, jos ei aivan puhelun alussa niitäkin ole jo kysytty😊 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

 

Kysymys Telialle. Miten varmistutte puhelun alussa siitä, että kenen palveluita käytte läpi? Minulle kun myyjät ovat soittaneet, ovat heti käyneet läpi palveluita vaikka en ole vastannut kuin sukunimellä tai vaikkapa haloo. VArmasti tilausta vahvistettaessa tehtäisiin tarkempi tunnistautuminen.

 

Kyllä ihan siinä puhelun alussa tulisi käydä selväksi kenen kanssa ollaan juttusissa ennen kuin aletaan tilauksista ja palveluista puhumaan. Ettei vaan ole riskiä löpistä väärälle henkilölle asiakkuuteen liittyviä asioita  Eli jos haloolla tai vaikka etu- / sukunimellä vastaa, niin lisäkysymyksellä pyydetään täydennystä nimeen. Puhelun kuluessa vielä tarkennetaan henkilöllisyys- ja osoitetietoja kysymällä ne linjan toisesta päästä, jos ei aivan puhelun alussa niitäkin ole jo kysytty😊 

OK, tämä ei kuulu kyllä tällä hetkellä minkään operaattorin toimintatapoihin, että puhelun alussa tarkistettaisiin kenen kansssa keskustellaan. Kannattaisi laittaa muistutuksena menemään, että varmista kenen kanssa puhelimessa keskustelet.

Vastaa