Onkopa Telialla kertoa mitään RTT-tekniikan, eli Real Time Text’in (tosiaikatekstin), saapumisesta asiakkaiden käytettäviksi mobiililiittymissä?
Suomessahan toistaiseksi tiettävästi vain yksi verkonhaltijateleoperaattori on kyseisen ominaisuuden jo käyttöön tuonut. Kuitenkin hyödyllisestä ominaisuudestahan kyse olisi: muun muassa monissa erinäisissä avunpyyntötilanteissa, ja vaikkapa ihan vain joitain ohjeistuksiakin annettaessa, siitä olisi paljon hyötyä. Hätäpuheluihinkin (112) ominaisuus on tulossa: lakiesityksen mukaan RTT-hätäpuhelut tulevat mahdollisiksi 28.6.2027 mennessä.
Puhelunaikainen RTT-viestittely tallentuu paikallisesti puheluhistoriaan, ja on lähtökohtaisesti reaaliaikaista siten, että jokainen näppäilty merkki näkyy. Puhelinten ohjelmistoin on mahdollista kuitenkin myös toteuttaa puskurointi siten, että kirjoitettu teksti ilmestyy näkyviin puhelun toiselle osapuolelle vasta, kun käyttäjä sen lähetyspainikkeella itse lähettää. Tämä on ainakin Applen iPhoneissa mahdollista (https://support.apple.com/fi-fi/guide/iphone/iph3e2e47fe/ios), ilmeisesti jo peräti wanhasta iOS 12 -versiosta lähtien.
