Puhelun veloitus alkaa, kun B-tilaaja, eli henkilö, jolle soitettiin, vastaa puheluun.
Huomioithan, että vastaaja tekee juuri sitä, mitä nimestä voisi päätellä, se vastaa puheluun. Jos puhelu meni puhelinvastaajaan, veloitus alkaa puhelinvastaajan vastatessa puheluun.
Myös yksilöidyt tiedotteet vastaavat puheluun, kuten Numero 2345678 on muuttunut, uusi numero on 7654321.
Yleiset tiedotteet, kuten Numeroon ei saada yhteyttä, Numero ei ole käytössä, Palvelua ei ole toteutettu, Numerovalintanne on virheellinen jne. eivät vastaa puheluun ja ovat täten maksuttomia.
Noinhan se teoriassa pitäisi mennä, mutta ei Telialla näin ilmeisesti mene. Isoista rahoistahan ei ole kyse, mutta jos kaikilta asiakkailta laskutetaan pieniä määriä jatkuvasti väärin, niin niistä tulee loppupelissä aika suuri hyöty operaattorille.
Laskutuksen pitäisi tosiaan mennä juuri noin kuin @irritus ylempänä mainitsi.
Jos sinulle on siis tullut jo lasku, jossa on virheellisesti laskutettu puheluita, suosittelen olemaan asiasta vielä yhteydessä asiakaspalveluun esimerkiksi yhteydenottopyynnöllä, niin saamme tarkemmin tutkittua mistä on kyse :smileyhappy:
Sain juuri soiton Telian asiakaspalvelusta, ja he kertoivat, että puhelun laskutus alkaa siintä hetkestä, kun puhelu alkaa hälyyttämään, eikä siintä kun puheluun vastataan. Lisäksi vastaanotetun puhelun veloitus alkaa siintä, kun soittaja kuulee hälyytysäänen, eikä siintä, kun sinä vastaat siihen puheluun.
Pyydän tähän vielä varmistuksen asiantuntijaltamme ja palaamme asiaan pian!
Hei @Frodotus!
Minkälainen liittymä sinulla on Telialta eli onko normaali laskutusliittymä jossa veloitus tapahtuu kulutuksen mukaan?
Entä missä maassa nämä veloitukset tapahtuivat? Telialla on monia puhelinliittymiä joissa puhut kuin Suomessa ts veloitus sama kuin Suomessa mm Pohjoismaissa.
Liittymän tyypiksi näyttää "Yhteys puhelimeen L".
Veloitukset tapahtuivat Yhdysvalloissa.
Yhdysvallat ovat tosiaan aika kallis paikka puhelimen käyttöön kotimaisilla liittymillä.
https://www.telia.fi/matkalla/hinnat?c=Yhdysvallat
Jos käyttää tuolla enemmänkin omaa liittymää niin kannattaa hankkia reissupaketti tai sitten käyttää hyväksi esim hotellin wifiä ja soittaa Whatsapp puheluita tai Skypen videopuheluita. Ainakin pari tuttua näin tehnyt ?
Viestintäviraston "Määräys veloituksen teknisestä toteuttamisesta viestintäverkossa" Määritetään pykälässä 5§ kohdassa 6: "aikaperusteisesti veloitettavan palvelun veloitus alkaa, kun yhteys on muodostunut ja yhteydeltä on saatu vastaussanoma". Eli juurikin niinkuin @irritus tuossa asian esitti ja miten itsekkin olin asian ymmärtänyt. Joten Telia rikkoo tässä Viestintäviraston määräystä aika räikeästi.
@Frodotus@ kirjoitti:
Viestintäviraston "Määräys veloituksen teknisestä toteuttamisesta viestintäverkossa" Määritetään pykälässä 5§ kohdassa 6: "aikaperusteisesti veloitettavan palvelun veloitus alkaa, kun yhteys on muodostunut ja yhteydeltä on saatu vastaussanoma". Eli juurikin niinkuin @irritus tuossa asian esitti ja miten itsekkin olin asian ymmärtänyt. Joten Telia rikkoo tässä Viestintäviraston määräystä aika räikeästi.
Laitoin juuri tuon samaisen pykälän vuoksi aiemmin Telialle viestiä asiasta, joten sieltä tulee varmaan vastausta tähän asiaan.
Tarkempia tutkimuksia ei täällä yhteisössä voi tehdä (siis tunnistamista vaativia tehtäviä), koska yhteisö on julkinen foorumi.
Mutta odotellaan yhteydenottoa Telialta tai voithan itsekkin vaikka laittaa tämän ketjun liitteenä tänne : https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto
Tästä on tosiaan selvitys vireillä ja palaamme heti kun saamme asiasta lisätietoa. Tiedoksi siis että asiaa ei ole unohdettu.
Kotimaan puhelun osalta sellainen kysymys @Frodotus että oliko kyseessä nauhoite tai jokin jonotiedote/vastaaja johon puhelu ohjautui ja siitä olisi tullut maksua? Jos puhelu vain hälyyttää eikä siihen vastata, silloin ei ainakaan maksua tule.
@Merja_J Kyse ei ole kotimaan puheluista, vaan ulkomailta soitetuista/vastaanotetuista puheluista. Telian asiakaspalvelun mukaan kaikissa ulkomailta soitetuissa/vastaanotetuissa puheluissa laskutus alkaa siintä hetkestä kun puhelin alkaa hälyyttämään. (Ei nauhotteita, ei jonotiedotteita eikä vastaajia.)
Tämä ei nyt niin vaikeaa ole. Pyysin asiakaspalvelulta, että postitatte minulle sen kohdan sopimusehdoista, missä kerrotaan, että puhelut veloitetaan näin, eikä niinkun viestintävirasto määrää. Useampi päivä jo etsitty siellä sitä sopimuskohtaa, mikä tämän poikkeuksen määrittää...
@Frodotus@ kirjoitti:
@Merja_J Kyse ei ole kotimaan puheluista, vaan ulkomailta soitetuista/vastaanotetuista puheluista. Telian asiakaspalvelun mukaan kaikissa ulkomailta soitetuissa/vastaanotetuissa puheluissa laskutus alkaa siintä hetkestä kun puhelin alkaa hälyyttämään. (Ei nauhotteita, ei jonotiedotteita eikä vastaajia.)
Tämä ei nyt niin vaikeaa ole. Pyysin asiakaspalvelulta, että postitatte minulle sen kohdan sopimusehdoista, missä kerrotaan, että puhelut veloitetaan näin, eikä niinkun viestintävirasto määrää. Useampi päivä jo etsitty siellä sitä sopimuskohtaa, mikä tämän poikkeuksen määrittää...
Asia selvä. Lähetit minulle yksitysiviestiä jossa kerroit että asiasi koskee yleisesti puheluiden aloitusmaksua. Siitä päättelin että ongelmia on ollut myös suomesta soitettavista puheluista mutta kyse on siis ulkomailta soitetuista/vastaanotetuista puheluista. Jatketaan asian selvittelyä ja palataan asiaan kun saadaan lisäinfoa.
@Merja_J Kyllä yleisesti "ULKOMAILLA". Tämä ryhmä mihin kirjoitellaan on nimeltään "Puhelin ja netti ULKOMAILLA".
Lähetin sinulle viestiä, koska olit muuttanut otsikoksi "Puhelun veloituksen aloitus Yhdysvalloissa". Tämä otsikko oli mielestäni liian rajaava, koska asiakaspalvelun mukaan kaikki ULKOMAILLA soitetut puhelut veloitetaan samoin. Haluan näinollen myös tietää muihin maihin matkustaessani, miten Telia minua veloittaa puheluista, enkä pelkästään miten veloitus tapahtuu Yhdysvalloissa.
Se, että puhelun veloitus alkaa B-tilaajan vastatessa puheluun, on maailmanlaajuinen käytäntö, joka on voimassa myös Yhdysvalloissa.
Yksityiskohtaisemmin Pohjois-Amerikan käytäntöihin voi tutustua North American Numbering Plan Administration sivustolla esimerkiksi hakusanalla answer supervision.
@irritus Näin nyt ei kuitenkaan ole Telian kohdalla. Telian asiakaspalvelusta minulle kerrottiin, että ULKOMAILLA veloitus alkaa siintä, kun hälyytysääni alkaa kuulumaan. Sekä soitettaessa, että vastaanotettaessa.
@Frodotus@ kirjoitti:
Telian asiakaspalvelusta minulle kerrottiin, että ULKOMAILLA veloitus alkaa siintä, kun hälyytysääni alkaa kuulumaan. Sekä soitettaessa, että vastaanotettaessa.
Telian asiakaspalvelun tulisi vähentää kärpässienten syöntiä, kun siellä noin pahasti houraillaan. Sinulle on valehdeltu aivan suoraan päin korvaa.
@Frodotus@ kirjoitti:
Useampi päivä jo etsitty siellä sitä sopimuskohtaa, mikä tämän poikkeuksen määrittää...
Sellaista, mitä ei ole olemassakaan, on toki aina vaikea löytää.
@Frodotus Sain meidän asiantuntijalta tähän vastineen ja hänen mukaansa niin ulkomailla kuin suomessakin puhelun veloitus alkaa kun puheluun vastataan. T-Mobilen hinnastossa USA:ssa on kuitenkin seuraava lauseke: "Charging from channel seizure: Charging starts at channel seizure time". Tarkoittaa siis sitä että laskuttavat myös tuolta ajalta kun puhelu hälyyttää.
Muilla operaattoreilla ei selvittelyn perusteella ole tällaista hinnoittelua käytössä, eli T-Mobile on ainoa. Ja USA:ssa tuo on operaattorin oikeus. Voivat soveltaa sitä niin kotimaiseen kuin verkossa vierailevaankin roamaajaan.
Tulemme tarkentamaan tältä osin roamingiin liittyviä hinnoittelutietoja että veloituksen aloitus voi vaihdella maittain ja operaattorittain.