Skip to main content

Näköjään nyt kirjeitä satelee (= muutoksia + hinnankorotuksia vähän kaikessa).

 

Kun tuo Yhteys Multi+ sit pelaa kirjeen mukaan niin 4G- kuin 5G-verkoissa, niin pelaako se myös 2G-verkossa?  Kun siis 3G-verkko pudotetaan pikapuoliin pois ja 2G jää käyttöön, jottei puhelimet vallan pimene puolen Suomen 4G/5G-katvealueilla...

 

Tuo rinnakkais-SIM on ollut loistava viritys esim. vanhan autoni radion sisältämässä 3G-puhelimessa - oikea “vanhan ajan” radiopuhelin siis… 😊  Pienillä autoilureissuilla ei siis ole tarvinnut kantaa mukana mitään puhelinta, kun autossa on ollut erillinen (rinnakkais-) liittymä - turhat kännykän näpräämisetkin on saanu olla noilla reissuilla tauolla…

 

Onko nyt siis aika irtisanoa tuo kelpo palvelu - vai onko sillä elämää myös 2G-verkossa?

Itellä tuon tiimoilta lähinnä tarve siis vain puheluille ja ehkä txt-viestien vastaanottamisille… ...vois kuvitella, että näin ois monella muullakin tuon sivuliittymän kanssa, mutta nyt Telian mielestä siinäkin pitää olla kaikki himmelit mukana + maksu sit sen mukainen😒

 

Mikäähän maailman laki varmaan ei estäisi yhä tarjoamasta myös tuota “kevyttä” nykyistä Rinnakkais-SIM -toiminteista rinnakkaisliittymää niille, jotka sellaisella toimeen tulevat..

..vai estäisikö?

 

 

Aiheen tiimoilta: Tätäkö nyt sit EI voida samantein uudistaa?

 

Kävin siis katsomassa, miten tuon MultiSIM-liittymän irtisanominen tapahtuu...

Liittymälle on kytketty Multi-SIM palvelu. Multi-SIM palvelua ja siihen liittyvää liittymää ei voi irtisanoa itsepalveluna. Ohjaamme sinut chattiin, jos chat ei aukea avaa tästä. “

😒😢😒😢😒


Aiheen tiimoilta: Tätäkö nyt sit EI voida samantein uudistaa?

 

Kävin siis katsomassa, miten tuon MultiSIM-liittymän irtisanominen tapahtuu...

Liittymälle on kytketty Multi-SIM palvelu. Multi-SIM palvelua ja siihen liittyvää liittymää ei voi irtisanoa itsepalveluna. Ohjaamme sinut chattiin, jos chat ei aukea avaa tästä. “

😒😢😒😢😒

MultiSimmiä ei asiakas pääse itsepalveluna irtisanomaan, mutta päivityksen myötä tämä muuttuu, sillä Yhteys Multin pääsee irtisanomaan rinnakkaisliittymän hallinta-sivulta reittiä → Rinnakkaisliittymät → Sopimuksen irtisanominen → Haluan irtisanoa liittymäni.

 

Yhteys Multi+ tukee 2G-verkkoa, eli 4G/5G katvealueilla yhteys ei katkea. 😊


Minkä takia Multi-SIM:mit vaihtuvat automaattisesti Yhteys Multi+ eikä Yhteys Multi? Yhteys Multi:n perusmaksu olisi ollut sama kuin Multi-SIM:in eli 7,90 €/kk.

Olen myös lukenut muiden kommenteista, ettei Yhteys Multi-palveluiden välillä voisi tehdä vaihdoksia, vaan koko palvelu täytyy ensin irtisanoa ja sitten tilata kokonaan uudelleen.

Eli jos ei haluaa Yhteys Multin, täytyykö Multi-SIM ensin irtisanoa?


Pienet jatkot 😊

 

Jos jatkossa asiakkaalle kelpaa tuo 2G-tasoinen palvelu, niin pitääkö silti vaihtaa uusi SIM-kortti koneeseen vai pelaisiko homma nykyisellä SIMmillä, mikä mun tapauksessa on hieman yli 10v vanha.

‘Autoradiopuhelimessani’ kun numerot ovat tallessa vain SIMmillä, niin ei oikein tietoa, miten nykyään puh.luettelon saa SIMmiin siirrettyä.. ..onnistuukohan tuon suunnan siirto (siis puhelimesta SIM.iin päin) kaikilla nykypuhelimilla.. 🤔 ?


Eli jos ei haluaa Yhteys Multin, täytyykö Multi-SIM ensin irtisanoa?

 

Tähän kai sentään aamuinen Telia kirje suoraan vastaakin:

“ Ei kuitenkaan huolta, sillä Multi-SIM-palvelusi päivittyy automaattisesti 24.04.2023 alkaen nykyaikaiseksi Telia Yhteys Multi+ -palveluksi. “


Minkä takia Multi-SIM:mit vaihtuvat automaattisesti Yhteys Multi+ eikä Yhteys Multi? Yhteys Multi:n perusmaksu olisi ollut sama kuin Multi-SIM:in eli 7,90 €/kk.

Olen myös lukenut muiden kommenteista, ettei Yhteys Multi-palveluiden välillä voisi tehdä vaihdoksia, vaan koko palvelu täytyy ensin irtisanoa ja sitten tilata kokonaan uudelleen.

Eli jos ei haluaa Yhteys Multin, täytyykö Multi-SIM ensin irtisanoa?

Yhteys Multi tuotteita voi päivittää palvelusta toiseen asiakaspalvelussamme, eli irtisanominen ei ole välttämätöntä vaihdon kannalta.


“ Ei kuitenkaan huolta, sillä Multi-SIM-palvelusi päivittyy automaattisesti 24.04.2023 alkaen nykyaikaiseksi Telia Yhteys Multi+ -palveluksi. “

Huomaa Yhteys Multi+. Vaihto Yhteys Multiin ilman +-merkkiä edellyttää toimenpiteitä.


Yhteys Multi tuotteita voi päivittää palvelusta toiseen asiakaspalvelussamme, eli irtisanominen ei ole välttämätöntä vaihdon kannalta.

Eli kun asiakaspalvelusta on tullut tällaista viestiä, niin sieltä on annettu vääriä neuvoja?

"Moikka! Yhteys multi asiaa, saat tilattua pienemmän paketin, kun irtisanoo tuon lisäpalvelun ja ottaa uuden. Älykelloon liittymä kannattaa tilata sen tilausputken kautta niin menee oikein. Silloin irtisanoo nykyisen sopimuksen, palauttaa kellon asetukset tehdasasetuksille ja purkaa puhelimen ja kellon parituksen, poistaa sovelluksen ja aloittaa alusta asentamalla sovelluksen ja parittamalla laitteet."


Yhteys Multi tuotteita voi päivittää palvelusta toiseen asiakaspalvelussamme, eli irtisanominen ei ole välttämätöntä vaihdon kannalta.

Eli kun asiakaspalvelusta on tullut tällaista viestiä, niin sieltä on annettu vääriä neuvoja?

"Moikka! Yhteys multi asiaa, saat tilattua pienemmän paketin, kun irtisanoo tuon lisäpalvelun ja ottaa uuden. Älykelloon liittymä kannattaa tilata sen tilausputken kautta niin menee oikein. Silloin irtisanoo nykyisen sopimuksen, palauttaa kellon asetukset tehdasasetuksille ja purkaa puhelimen ja kellon parituksen, poistaa sovelluksen ja aloittaa alusta asentamalla sovelluksen ja parittamalla laitteet."

 

Tosiaan Yhteys Multin päivitys tuoteperheen sisällä ei vaadi irtisanomista. Eli tuossa MPF:n esimerkkitapauksessa jos on haluttu vaihtaa Yhteys Multi+n Yhteys Multiksi, niin sen päivitys kyllä onnistuu meidän asiakaspalvelun kautta ilman irtisanomista. 
 


Pienet jatkot 😊

 

Jos jatkossa asiakkaalle kelpaa tuo 2G-tasoinen palvelu, niin pitääkö silti vaihtaa uusi SIM-kortti koneeseen vai pelaisiko homma nykyisellä SIMmillä, mikä mun tapauksessa on hieman yli 10v vanha.  (..ja muuten ihan täyden luottokortin kokoisena masiinassa..)

 

Osattiinkoos siä tähän vastata?


Pienet jatkot 😊

 

Jos jatkossa asiakkaalle kelpaa tuo 2G-tasoinen palvelu, niin pitääkö silti vaihtaa uusi SIM-kortti koneeseen vai pelaisiko homma nykyisellä SIMmillä, mikä mun tapauksessa on hieman yli 10v vanha.  (..ja muuten ihan täyden luottokortin kokoisena masiinassa..)

 

Osattiinkoos siä tähän vastata?

Tuo olikin jäänyt vastaamatta, hyvä kun huhuilit perään! :) 

Muutoksen vuoksi ei sim-korttia tarvitse vaihtaa, se toimii jatkossakin 2G-verkossa. Jos sim-kortille tulee syystä tai toisesta tarve vaihdolle, voit tallentaa sim-kortilla olevat yhteystiedot puhelimelle ja kortinvaihdon jälkeen kopioida ne takaisin uudellle sim-kortille. Tämä tosin vaatii sen, että puhelimen asetuksista se on mahdollista tehdä. Kaikissa älypuhelimissa sitä mahdollisuutta ei enää ole koska nykyään tiedot tallentuvat Androidissa Google-tilille ja iOs-laitteissa iCloudiin. 


Tiesittehän, että Multi-SIM uudistuksen yhteydessä lisäkortin oma suora puhelinnumero poistuu käytöstä. Siihen soitettaessa kuuluu jatkossa valitsemanne numero ei ole käytössä.

Sitten täytyy ihmetellä asiakaspalvelun tasoa. Tuttava ei halua, että hänen Multi-SIM:minsä vaihtuu Yhteys Multi+:aan. Hän otti hyvissä ajoin ennen uudistusta yhteyttä Teliaan. Vaihto Yhteys Multiksi jäi kuitenkin tekemättä, kun asiakaspalvelusta väitettiin, että hinta on ja pysyy 7,90 €/kk.

Mutta tämähän ei pidä paikkansa. Nyt hänen Omilla Sivuillaan lukee 9,99 €/kk.

Tämä meni nyt sen verran solmuun, että taitaa olla helpointa aloittaa alusta puhtaalta pöydältä. Eli vanhan palvelun irtisanominen ja kokonaan uuden tilaaminen.


Sitten täytyy ihmetellä asiakaspalvelun tasoa. Tuttava ei halua, että hänen Multi-SIM:minsä vaihtuu Yhteys Multi+:aan. Hän otti hyvissä ajoin ennen uudistusta yhteyttä Teliaan. Vaihto Yhteys Multiksi jäi kuitenkin tekemättä, kun asiakaspalvelusta väitettiin, että hinta on ja pysyy 7,90 €/kk.

Mutta tämähän ei pidä paikkansa. Nyt hänen Omilla Sivuillaan lukee 9,99 €/kk.

Tämä meni nyt sen verran solmuun, että taitaa olla helpointa aloittaa alusta puhtaalta pöydältä. Eli vanhan palvelun irtisanominen ja kokonaan uuden tilaaminen.

Onpas kurjaa, että tuttavallesi annettiin virheelliset hintatiedot, tässä on varmasti käynyt puhdas erehdys meidän suunnaltamme. Liittymätyypin vaihtamisen Yhteys Multiin pitäisi kuitenkin onnistua suoraan asiakaspalvelun kautta, ilman irtisanomista.


Tuntuu olevan hankala kommunikoida/Telian ymmärtää kysymystäni, kokeillaan auttaako tätä kautta.

Yhteys Multin palvelukuvauksessa sanotaan että "Jos  jostain Multi-palvelun laitteista on kytketty virta pois tai tekstiviestiä ei voida toimittaa muusta syystä, tekstiviesti toimitetaan siihen laitteeseen, johon se voidaan ensimmäisenä toimittaa. "

Näin tapahtui Multi-SIM aikaan, eli pois päältä olleeseen puhelimeen ei tullut kuin ne viestit jotka oli lähetetty sen ollessa verkossa. 

Nyt puhelimen taas kytkeytyessä verkkoon, sinne tulee kaikki vanhatkin - ilmeisesti kolmen päivän aikana tulleet - viestit ja vielä samalla sen hetken aikaleimalla. Mukava saada kymmeniä viestejä vanhaan ja luotettavaan GSM-puhelimeen jonka käyttöliitymä on ajalta Ollila. Puhelin itse on täydellinen metsään, marjaan ja vaellukseen, akku kestää viikon tai kaksi. 

Toivoisin että Telia korjaa tämän vastaamaan Palvelukuvausta, järkevää käyttöä ja vanhaa Multisimmiä.

 

P.s. Rinnakkaisliitymän numeroa kun ei kerrota niin sen saa selville kytkemällä siitä viestit pois päältä ja lähettämällä tekstarin. Rinnakkaisnumerohan näytetään ulkomailta soitettaessa ja ilmeisesti hätäpuheluissa. Esimerkiksi kotihälyttimen tai muun ohjaus ei siis toimi ulkomailta ellei tuota ole ohjelmoitu sallituksi.


Tuntuu olevan hankala kommunikoida/Telian ymmärtää kysymystäni, kokeillaan auttaako tätä kautta.

Yhteys Multin palvelukuvauksessa sanotaan että "Jos  jostain Multi-palvelun laitteista on kytketty virta pois tai tekstiviestiä ei voida toimittaa muusta syystä, tekstiviesti toimitetaan siihen laitteeseen, johon se voidaan ensimmäisenä toimittaa. "

Näin tapahtui Multi-SIM aikaan, eli pois päältä olleeseen puhelimeen ei tullut kuin ne viestit jotka oli lähetetty sen ollessa verkossa. 

Nyt puhelimen taas kytkeytyessä verkkoon, sinne tulee kaikki vanhatkin - ilmeisesti kolmen päivän aikana tulleet - viestit ja vielä samalla sen hetken aikaleimalla. Mukava saada kymmeniä viestejä vanhaan ja luotettavaan GSM-puhelimeen jonka käyttöliitymä on ajalta Ollila. Puhelin itse on täydellinen metsään, marjaan ja vaellukseen, akku kestää viikon tai kaksi. 

Toivoisin että Telia korjaa tämän vastaamaan Palvelukuvausta, järkevää käyttöä ja vanhaa Multisimmiä.

 

P.s. Rinnakkaisliitymän numeroa kun ei kerrota niin sen saa selville kytkemällä siitä viestit pois päältä ja lähettämällä tekstarin. Rinnakkaisnumerohan näytetään ulkomailta soitettaessa ja ilmeisesti hätäpuheluissa. Esimerkiksi kotihälyttimen tai muun ohjaus ei siis toimi ulkomailta ellei tuota ole ohjelmoitu sallituksi.

Nyt kuulostaa kyllä erikoiselta, jos saat rinnakkaisliittymään vanhoja viestejä, jotka ovat ihan ajallaan tulleet pääliittymään. Ihan noin tuon ei kuuluisi toimia, että jo saapuneet viestit tulee uudestaan, kun rinnakkaisliittymä kytkeytyy takaisin verkkoon. Tästä olisi hyvä tehdä meille häiriöilmoitus, niin saadaan asiaa tarkempaan syyniin, mistä tuo mahdollisesti johtuu ja myös asia korjatuksi. 


Tein jo kerran ja ohjattiin vain minunteliaan kytkemään rinnakkaisliittymän viestit päälle ja pois. 

Nyt tein toisenkin kerran, tunnistautuneena, etsikääpä sieltä. 


Ja sitten tämäkin vielä:

Hei. Multi-SIM -palvelun kuukausimaksu on jäänyt laskuttamatta huhtikuussa 2023 teknisen virheen vuoksi. Laskutamme tällä laskulla takautuvasti laskuttamatta jääneen kuukausimaksun. Pahoittelemme virheestä aiheutunutta haittaa.


Tein jo kerran ja ohjattiin vain minunteliaan kytkemään rinnakkaisliittymän viestit päälle ja pois. 

Nyt tein toisenkin kerran, tunnistautuneena, etsikääpä sieltä. 

Okei, toivottavasti nyt viimeisimmän häiriöilmoituksen myötä häiriö saataisiin korjatuksi. Päivitä meille sitten tähän ketjuun miten asia etenee. 😊


Ja sitten tämäkin vielä:

Hei. Multi-SIM -palvelun kuukausimaksu on jäänyt laskuttamatta huhtikuussa 2023 teknisen virheen vuoksi. Laskutamme tällä laskulla takautuvasti laskuttamatta jääneen kuukausimaksun. Pahoittelemme virheestä aiheutunutta haittaa.

Näin tosiaan oli päässyt käymään, että palvelun kuukausimaksu oli jäänyt laskuttamatta teknisen virheen vuoksi. Veloittamatta jääneet kuukausimaksut laskutetaan takautuvasti touko-kesäkuun laskuilla.


Okei, toivottavasti nyt viimeisimmän häiriöilmoituksen myötä häiriö saataisiin korjatuksi. Päivitä meille sitten tähän ketjuun miten asia etenee. 😊

Eipä ole puoleentoista viikkoon kuulunut mitään…

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Eipä ole puoleentoista viikkoon kuulunut mitään...

Ehkäpä siellä on nyt ruuhkaa, täytyy vain odotella.. Kiitokset sinulle kärsivällisyydestä asian selvittämisen kanssa!


Ehkäpä siellä on nyt ruuhkaa, täytyy vain odotella.. Kiitokset sinulle kärsivällisyydestä asian selvittämisen kanssa!

Viikko lisää eikä kuulu mitään.

Lisäksi tabletin rinnakkaisliittymään ei tulekaan kaikki viestit vaikka se on normaalisti päällä, tai jotkin viestit tulevat esim. tunnin myöhässä. Ei kovin luotettava palvelu.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Ehkäpä siellä on nyt ruuhkaa, täytyy vain odotella.. Kiitokset sinulle kärsivällisyydestä asian selvittämisen kanssa!

Viikko lisää eikä kuulu mitään.

Lisäksi tabletin rinnakkaisliittymään ei tulekaan kaikki viestit vaikka se on normaalisti päällä, tai jotkin viestit tulevat esim. tunnin myöhässä. Ei kovin luotettava palvelu.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia

Häiriöilmoituksien käsittelyajan ei kyllä normaalitapauksessa kuuluisi näin pitkäksi venyä. Emme valitettavasti Yhteisössä käsittele asiakastietoja, joten en sen tarkemmin nää mikä siellä on tällä hetkellä tilanne. Teitkö häiriöilmoituksen chatin kautta, vai yhteydenottopyyntölomakkeella? Jos täytit yhteydenottopyyntölomakkeen, saitko kuittausta siitä että lomake on lähetetty onnistuneesti? Asiakaspalvelun kautta, esimerkiksi chatitse, asiakasneuvoja näkee asiakastietosi ja voi kirjausten perusteella selvittää tarkemmin mihin tämä on tyssännyt, niin saadaan homma mitä pikimmiten eteenpäin!


Mennyt jonkin aikaa edellisestä spostikommunikaatiosta aspaan, niin ajattelin kysyä miten rinnakkais-tekstarivian selvitys etenee. Tuli vastaus että case closed yli 10pv sitten. Onko tosiaan niin että Telia ei välitä asiakkaiden ongelmista palveluissa? Mitään tietoa en saanut että ratkaisu olisi löytynyt tai että mikä se oli. Viimeisin tilanne oli missattu viesti ja sen kellonajat.

 

Telialla meni 8kk uskoa että 4G puheessa oli vika, kunnes sain viestin että 24h idlessä oleva puheominaisuus menee jumiin seuraavana yönä klo 1. Pitääkö tätäkin vääntää sama aika? Itse asiassa se aika tulee täyteen ensi kuussa...

 

 


Mennyt jonkin aikaa edellisestä spostikommunikaatiosta aspaan, niin ajattelin kysyä miten rinnakkais-tekstarivian selvitys etenee. Tuli vastaus että case closed yli 10pv sitten. Onko tosiaan niin että Telia ei välitä asiakkaiden ongelmista palveluissa? Mitään tietoa en saanut että ratkaisu olisi löytynyt tai että mikä se oli. Viimeisin tilanne oli missattu viesti ja sen kellonajat.

Jokainen häiriöilmoitus minkä vastaanotamme tutkittavaksi, niin ilmoitamme ratkaisusta asiakkaan sähköpostiin. Jos ei saapuneista löydy viestiä, niin silloin todennäköisimmin löytyy roskapostin puolelta. Oletko sen puolen jo tarkistanut?

Telialla meni 8kk uskoa että 4G puheessa oli vika, kunnes sain viestin että 24h idlessä oleva puheominaisuus menee jumiin seuraavana yönä klo 1. Pitääkö tätäkin vääntää sama aika? Itse asiassa se aika tulee täyteen ensi kuussa...

 

Olet ollut ilmeisesti yhteydessä tästä asiasta meille häiriöilmoituksen muodossa?