Skip to main content

Saksan puolella moitteetta toiminut Mokkula (Huawei) löysi Sveitsin rajan jälkeen vain Sunrisen verkon, johon laite kirjautui, mutta joka ei antanut dataroamingia koko 28 tunnin vierailun aikana. Käynnistin uudelleen ainakin 10 kerta, eri verkkovaihtoehdoilla ja auto-toiminnoilla. Mutta tuloksetta.. Telian matkapuhelin kyllä  kirjautui Swisscomin verkkoon, myös datakäyttöön, samoin Eilsan liittymäni. Otin chat-yhteyden  Telian asiakaspalveluun. Siellä kuitenkin aluksi yritettiin muuttaa asiakasprofiiliani niin, että ottaisin vastaan tarjouksia. Kieltäydyin, ja sanoin, että osallistuminen 500 e:n palkintoarvontaan ei sekään kiinnosta. Sitten asiakaspalvelija halusi tietää, milloin mokkula on hankittu. Sanoin, että mokkula on toiminut Saksassa moitteetta, olen siellä ainakin kerran kuukaudessa, eikä siis ole kyse laitteen ongelmasta.. Mutta asiakaspalvelija siis halusi myydä uuden mokkulan.  Itse kysymykseeni hän ei pystynyt vastaamaan, mutta viittasi hettisivujen help-asiioon ja help-palveluun. Mielestäni asiakkaan tulisi olla mahdollista saada lisämaksutta esim lista roaming-kumppaneista ja selvitystä Telian asemasta Sveitsin itäosan roaming-markkinoilla.  Epäilen olisiko rahankäyttö Helppi-palveluun antanut ao tietoja.  Heti rajan jälkeen mokkula liittyi Itävallan AT3-verkkoon, joka tarjosi dataroamingin.  Telian nettisivuilla ei näytä olevan maakohtaisi roaming-mahdollisuuksien tietoja. Tuhlasin niukkaa aikaani St Gallenissa yhteydenottoon Telian asiakaspalveluun. Sen ensisijainen rooli näyttää olevan lisäpalvelujen myynti asiakkaille.  Tapahtumasta jäi pännimään erityisesti chat-palvelun läpensä kaupallinen asenne.

Mielestäni asiakkaan tulisi olla mahdollista saada lisämaksutta esim lista roaming-kumppaneista ja selvitystä Telian asemasta Sveitsin itäosan roaming-markkinoilla.  Epäilen olisiko rahankäyttö Helppi-palveluun antanut ao tietoja.  Heti rajan jälkeen mokkula liittyi Itävallan AT3-verkkoon, joka tarjosi dataroamingin.  Telian nettisivuilla ei näytä olevan maakohtaisi roaming-mahdollisuuksien tietoja. Tuhlasin niukkaa aikaani St Gallenissa yhteydenottoon Telian asiakaspalveluun. Sen ensisijainen rooli näyttää olevan lisäpalvelujen myynti asiakkaille.  Tapahtumasta jäi pännimään erityisesti chat-palvelun läpensä kaupallinen asenne.

@MatkustavaHKI12 Tervetuloa Yhteisöön! Ensimmäiseksi pahoitteluni, että asiakaspalvelussa asia ei ole selvinnyt. Tavoitteemme on tottakai ensisijaisesti auttaa eikä vain myydä uutta palvelua. Maakohtaisia tietoja roamingia koskien löydät asiakastukisivustoltamme linkin takaa. Sivuston avulla näet myös tulisiko reissupaketti kannattavaksi maassa, johon aiot matkustaa. Sunrise Communications -operaattori on meidän roaming kumppanimme Sveitsissä. Kyseisessä kumppaniverkossa tekstiviestit eivät mene lävitse, mutta datayhteys kuitenkin kulkee normaalisti. Varmistaisin, että yritithän käyttää 4G- tai 5G-verkkoa Sveitsissä?


Vastaus.  Kokeilin sekä laitteen tarjoamaa automaattista valintaa että erikseen, mutta roaming ei ollut mahdollista, vaikka laite Sunrisen verkossa olikin. Yhden päivän käytön kannalta paketti ei olisi kannattanut. Pakettien hinnoittelu vaihtelee, Saksassa asuvalla kollegalla oli hyvä päivähinta. Asiaa EU:n ulkopuolelle on minulla nykyisin harvoin. Tämä mokkula on löytänyt dataroamingin kyllä UK:ssa.


Vastaus.  Kokeilin sekä laitteen tarjoamaa automaattista valintaa että erikseen, mutta roaming ei ollut mahdollista, vaikka laite Sunrisen verkossa olikin. Yhden päivän käytön kannalta paketti ei olisi kannattanut. Pakettien hinnoittelu vaihtelee, Saksassa asuvalla kollegalla oli hyvä päivähinta. Asiaa EU:n ulkopuolelle on minulla nykyisin harvoin. Tämä mokkula on löytänyt dataroamingin kyllä UK:ssa.

Nopeasti tulisi mieleen, että kuuluvuus Sunricen verkkoon on ollut alueella heikko tai sitten jokin mokkulan asetuksista on ollut jotenkin hassusti. On myös mahdollista, että kyseisellä hetkellä Sunricen verkossa on ollut ongelmia, jos datakäyttö ei ole onnistunut lainkaan.


Mielestäni asiakkaan tulisi olla mahdollista saada lisämaksutta esim lista roaming-kumppaneista ja selvitystä Telian asemasta Sveitsin itäosan roaming-markkinoilla.  Epäilen olisiko rahankäyttö Helppi-palveluun antanut ao tietoja.  Heti rajan jälkeen mokkula liittyi Itävallan AT3-verkkoon, joka tarjosi dataroamingin.  Telian nettisivuilla ei näytä olevan maakohtaisi roaming-mahdollisuuksien tietoja. Tuhlasin niukkaa aikaani St Gallenissa yhteydenottoon Telian asiakaspalveluun. Sen ensisijainen rooli näyttää olevan lisäpalvelujen myynti asiakkaille.  Tapahtumasta jäi pännimään erityisesti chat-palvelun läpensä kaupallinen asenne.

@MatkustavaHKI12 Tervetuloa Yhteisöön! Ensimmäiseksi pahoitteluni, että asiakaspalvelussa asia ei ole selvinnyt. Tavoitteemme on tottakai ensisijaisesti auttaa eikä vain myydä uutta palvelua. Maakohtaisia tietoja roamingia koskien löydät asiakastukisivustoltamme linkin takaa. Sivuston avulla näet myös tulisiko reissupaketti kannattavaksi maassa, johon aiot matkustaa. Sunrise Communications -operaattori on meidän roaming kumppanimme Sveitsissä. Kyseisessä kumppaniverkossa tekstiviestit eivät mene lävitse, mutta datayhteys kuitenkin kulkee normaalisti. Varmistaisin, että yritithän käyttää 4G- tai 5G-verkkoa Sveitsissä?

Tästä sitten ei ole mainintaa verkkosivullanne ettei tekstiviestit toimi vaikka hinnat tekstiviestille on? Olisihan hyvä olla maininta tästä hinnasto sivulla niin kuin Roaming kumppanit jos useita kumppaneita maassa on. 

@MatkustavaHKI12 Mikäs on Huawein mokkulan tarkempi malli nimi? 

Vastaus.  Kokeilin sekä laitteen tarjoamaa automaattista valintaa että erikseen, mutta roaming ei ollut mahdollista, vaikka laite Sunrisen verkossa olikin. Yhden päivän käytön kannalta paketti ei olisi kannattanut. Pakettien hinnoittelu vaihtelee, Saksassa asuvalla kollegalla oli hyvä päivähinta. Asiaa EU:n ulkopuolelle on minulla nykyisin harvoin. Tämä mokkula on löytänyt dataroamingin kyllä UK:ssa.

Just pikaisesti katsoin niin Telialla on kaikkein kallein hinta mitä vertaa muihin kotimaisiin operaattoreihin EU/ETA-alueen ulkopuolella hinnastoihiden mukaan. Toivottavaa olisi että Telia pyrkii pysymään muiden perässä ja tarjoamaan edullisempaa roaming hintaa asiakkailleen. 


Tästä sitten ei ole mainintaa verkkosivullanne ettei tekstiviestit toimi vaikka hinnat tekstiviestille on? Olisihan hyvä olla maininta tästä hinnasto sivulla niin kuin Roaming kumppanit jos useita kumppaneita maassa on. 

Itse asiassa tässä on mennyt nyt niinsanotusti puurot ja vellit sekasin. Tekstarit toimivat kyllä, mutta ei paikalliseen liittymään. Eli jos Telian liittymällä yrittää lähettää tekstarin Sunrisen liittymään, se ei toimi. Telian asiakkaat voivat lähettää ja vastaanottaa tekstareita tuossa verkossa siis normaalisti, ainoastaan tuo yksi poikkeus tuossa viestiliikenteessä. Pahoittelut sekaannuksesta! 


Tästä sitten ei ole mainintaa verkkosivullanne ettei tekstiviestit toimi vaikka hinnat tekstiviestille on? Olisihan hyvä olla maininta tästä hinnasto sivulla niin kuin Roaming kumppanit jos useita kumppaneita maassa on. 

Itse asiassa tässä on mennyt nyt niinsanotusti puurot ja vellit sekasin. Tekstarit toimivat kyllä, mutta ei paikalliseen liittymään. Eli jos Telian liittymällä yrittää lähettää tekstarin Sunrisen liittymään, se ei toimi. Telian asiakkaat voivat lähettää ja vastaanottaa tekstareita tuossa verkossa siis normaalisti, ainoastaan tuo yksi poikkeus tuossa viestiliikenteessä. Pahoittelut sekaannuksesta! 

Ookkei - tämä kuulostaa jo normaalimmalta joka kyllä aika ikävä ominaisuus. VoWIFI kotimaan kautta onnistuukohan mutta se voi olla kalliimpaa? Tosin olisihan tämäkin hyvä mainita hinnasto sivulla mikäli yrittää paikalliseen liittymään tekstiviestiä lähettää. Ilmeisesti onnistuu muiden operaattorien liittymiin eli koskee vaan Sunrisen asiakkaita. Tuleekohan automaattinen vastaus sitten ettei viestiä voi toimittaa? 

Sunrise sammuttaa 3G-verkon sitten ensivuonna että VoLTE sitten ensivuonna pitää olla puhelimessa tuettuna että voi soittaa Sveitsissä. 2G-verkko on jo muutama vuosi sitten ajettu alas. 


Ookkei - tämä kuulostaa jo normaalimmalta joka kyllä aika ikävä ominaisuus. VoWIFI kotimaan kautta onnistuukohan mutta se voi olla kalliimpaa? Tosin olisihan tämäkin hyvä mainita hinnasto sivulla mikäli yrittää paikalliseen liittymään tekstiviestiä lähettää. Ilmeisesti onnistuu muiden operaattorien liittymiin eli koskee vaan Sunrisen asiakkaita. Tuleekohan automaattinen vastaus sitten ettei viestiä voi toimittaa? 


Laitomme näistä molemmista kyselyä eteenpäin, joten palataan kunhan saadaan lisätietoa. Voisi olettaa että ilmoitus viestin epäonnistumisesta tulee lähettäjälle, mutta varmistamme tämän vielä.


Ookkei - tämä kuulostaa jo normaalimmalta joka kyllä aika ikävä ominaisuus. VoWIFI kotimaan kautta onnistuukohan mutta se voi olla kalliimpaa? Tosin olisihan tämäkin hyvä mainita hinnasto sivulla mikäli yrittää paikalliseen liittymään tekstiviestiä lähettää. Ilmeisesti onnistuu muiden operaattorien liittymiin eli koskee vaan Sunrisen asiakkaita.

Onnistuu lähettää SMS -viesti VoWiFi -verkon kautta ulkomailla ja se menee hinnastossa suomessa lähetetyn tekstiviestin mukaan, eli yleensä kuuluu pakettiin. Mutta se SMS -viestin lähetys tapahtuu kuitenkin meidän viestikeskuksen kautta, eli se viesti ei toimitu sen operaattorin liittymään, jolla ei ole sopimusta tehtynä meidän kanssa.

Asiakastuessamme ei tosiaan ole listattuna kaikkia operaattoreita ja sopimuksia auki maakohtaisesti, tästä välitän palautteen eteenpäin.


Tuleekohan automaattinen vastaus sitten ettei viestiä voi toimittaa? 

Tätä koskien saimme nyt myös vastauksen. Viestin toimituksesta ei lähde asiakkaan suuntaan vastausta jos viestiä ei voida toimittaa.


Vastaa