Soitonsiirron kytkeminen


Hei,

 

olen yrittänyt kytkeä soitonsiirtoa pöytäpuhelimesta (SIM-kortillinen soneraliittymä) omaan kännykkääni(myös soneran liittymä). Saan kuitenkin vikailmoituksen "ota käyttöön siirrä kaikki puhelut toiminto epäonnistui". Missähän lienee vika? Eikö pöytäpuhelimen liittymä tue soitonsiirtopalvelua?


20 kommenttia

Testaa soitonsiirtojen näppäilytoiminnolla **21*numero# +luuri, poisto tapahtuu ##21# + luuri.

 

Tässä Apu ja tuki sivustolta ohje: soitonsiirrot

 

Mikäli ei onnistu näppäilemälläkään, niin ota yhteyttä Tekniseen asiakaspalveluun (Vikapalvelu), jotta liittymä voidaan tarkistaa: Yhteystiedot

 

Jos kyseessä on sim-kortillinen Kotinumero, valitse kotipuhelin. 040-numerossa valitse matkapuhelin.

Tormäsin myös soitonsiirto ongelmaan Telian Kotinumerosta. Siitäminen ei onnistunut kotikonstein. Olin yhtedessä Telian tekniikkaan ja he sanoivat, että asiakas ei voi laittaa kotiliittymästä siirtoa "päälle". Tavallisista mobiilinumeroista kylläkin, mutta tämä kotiliittymä on erikoisliittymä. He ystävällisesti laittoivat siirron päälle kertomaani numeroonja nyt siltä osain kaikki on kunnossa.

 

Telian nettisivujen mukaan Telian mobiilinumeroiden välillä kotimaassa ei soiton siirrosta aiheudu kustannuksia asiakkaalle.   

 

Jos Kotiliittymä eroaa jotenkin tekniikaltaan tavallisesta mobiililiittymästä, haluaisin varmistuksen seuraavaan kysymykseen: onko minulla nyt Kotiliittymäni soitonsiirrot toiseen Telian matkapuhelinliittymääni (joka on suomessa) varmasti ilmaisia?  

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

Kotinumero poikkeaa kyllä tekniikaltaan jonkin verran tavallisista matkapuhelinliittymistä.

 

Kotinumeron soitonsiirroille oli aivan ikiomat aktivointikoodinsa, jotka poikkeavat sekä lankaliittymien että matkapuhelinliittymien käyttämistä koodeista.

 

Koska Kotinumero rinnastetaan lankaliittymiin, luulen, että siirtyneet puhelut veloitetaan tämän mukaisesti:

 

Soitonsiirto lankanumerosta: Jos puhelut käännetään lankapuhelimesta matkapuhelimeen, niin soittaja maksaa puhelun siihen lankapuhelimeen mihin hän on soittanut. Soitonsiirron tekijä maksaa lankapuhelinlaskullaan siirretystä matkapuhelusta saman verran kuin kyseiseen numeroon suoraan soitettaessa.

Asia kannattaisi varmistaa asiakaspalvelusta ja mielellään useammalta henkilöltä. Kotinumero on niin harvinainen palvelu, etteivät kaikki asiakaspalvelijat välttämättä tunne sitä.


@johannes1122  kirjoitti:

Telian nettisivujen mukaan Telian mobiilinumeroiden välillä kotimaassa ei soiton siirrosta aiheudu kustannuksia asiakkaalle.   



 



Jos Kotiliittymä eroaa jotenkin tekniikaltaan tavallisesta mobiililiittymästä, haluaisin varmistuksen seuraavaan kysymykseen: onko minulla nyt Kotiliittymäni soitonsiirrot toiseen Telian matkapuhelinliittymääni (joka on suomessa) varmasti ilmaisia?  






Tähän voidaan vahvistaa tiedot hinnoittelusta.
Jos soitonsiirto tehdään Kotinumerosta toiseen liittymään, maksaa se aina saman verran kuin soittaisi ko. liittymään. Maksat siis aina puhelun siirrossa jatkoyhteyden. Siirto mobiiliin maksaa 10,06 snt/min, ja siirto lankaliittymään 11,66 snt/puh + 2,43 snt/min.



Tähän voidaan vahvistaa tiedot hinnoittelusta.
Jos soitonsiirto tehdään Kotinumerosta toiseen liittymään, maksaa se aina saman verran kuin soittaisi ko. liittymään. Maksat siis aina puhelun siirrossa jatkoyhteyden. Siirto mobiiliin maksaa 10,06 snt/min, ja siirto lankaliittymään 11,66 snt/puh + 2,43 snt/min.



Mistä nettiosoitteesta yllä oleva hinnoitteluteksti löytyy?

 

Kun päätin muuttaa lankanumeroni Kotinumeroksi, niin Telia-kaupassa myyjä kertoi, että puhelun siittosta seuraavaa:

-asiakkaan pitää itse laittaa siirto päälle

-siirto on ilmainen toiseen Telian liittymään Suomessa.

 

Eikö siis tuosta Teliakaupan myyjän ohjeistuksesta kumpikaan asia pidä paikkaansa???????

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@johannes1122@  kirjoitti:

Eikö siis tuosta Teliakaupan myyjän ohjeistuksesta kumpikaan asia pidä paikkaansa???????


Ikävä kyllä ei. Myyjä on sotkenut matka- ja lankapuhelinliittymät toisiinsa ja kertonut sinulle, kuinka Telian matkapuhelinliittymät toimivat. Kotinumero on lankapuhelinliittymä.

 

Soitonsiirron periaate kerrotaan Asiakastuki | Liittymät |Liittymien lisäpalvelut | Soitonsiirto:

 

Soitonsiirto lankanumerosta: Jos puhelut käännetään lankapuhelimesta matkapuhelimeen, niin soittaja maksaa puhelun siihen lankapuhelimeen mihin hän on soittanut. Soitonsiirron tekijä maksaa lankapuhelinlaskullaan siirretystä matkapuhelusta saman verran kuin kyseiseen numeroon suoraan soitettaessa.

Puhelujen hinnat Kotinumerosta löytyvät taas Kotinumero-hinnastosta, joka löytyy hinnasto-sivulta:

 

PUHELUJEN HINNAT 
Kotimaan lankaliittymiin11,66 snt/puhelu + 2,43 snt/min
Matkapuhelimiin10,06 snt/min
Paikallisverkkomaksu11,66 snt/puhelu + 2,43 snt/min
Ulkomaan puhelut990-hinnasto

Jos näin on, että Kotinumero on lankapuhelinliittymä, niin voisi Telia sen tuoda jossain myös selvästi esiin.

 

Vaikkapa tässä: 

https://www.telia.fi/dam/jcr:ab81b140-d66d-470d-b9ee-9cd62c9f8d4b/KOTINUMERO_PALVELUKUVAUS_10_2018_FI.pdf

 

Ei varmaankaan kenellekään ole epäselvää Soitonsiirron periaate eikä Soitonsiirto lankanumerosta yleensä, joihin edellisessä viestissä viitataan. Ongelma on siinä, että ainoa asia mitä asiakkaalle Kotinumerosta kerrotaan, on se, että  hän voi säilyttää lankapuhelimen puhelinnumeron muuten Kotinumero-toimii mobiiliverkkossa käyttää sim-korttia, jonka voi laittaa matkapuhelimeen. Liittymä toimii luotettavassa ja kattavassa matkapuhelinverkossa ym.

 

Pitänee pyytää teknistä tukea ottamaan soitonsiirto pois. Tuskin sitä itse saa pois, kun sitä ei saanut itse  päällekään.

 

Hyvää Joulun odotusta!

 

 

 

  

 

.

 

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Tuossa on kyllä kunnon kate palvelussa. En usko, että Telialle syntyy paljoa mitään kustannusta soitonsiirrosta, joten aika kova hinnoittelu palvelulla. Toivottavasti ohjeistus ja tiedot ovat jatkossa oikein eri palvelukanavissa, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

@johannes1122@  kirjoitti:


Jos näin on, että Kotinumero on lankapuhelinliittymä, niin voisi Telia sen tuoda jossain myös selvästi esiin.



 



Vaikkapa tässä: 



https://www.telia.fi/dam/jcr:ab81b140-d66d-470d-b9ee-9cd62c9f8d4b/KOTINUMERO_PALVELUKUVAUS_10_2018_FI.pdf



 





Kotinumero ei varsinaisesti ole lankapuhelinliittymä vaan vaihtoehto sille. Tällä sivulla on aika hyvin kerrottukin tuosta Kotinumerosta, suosittelen tutustumaan. 

Kaikkihan lähti kohdallani siitä mitä informaatiota aikoinaan sain Teliakaupassa ennen päätöstäni liittymieni vaihtoon. Myyjien pitäisi olla ehdottomasti paremmin tietoisia ko. palvelun ominaisuuksista.



 



Yksi kohderyhmä varmasti näihin Kotiliittymiin on ikäihmiset, jotka haluavat säilyttää vanhan tutun lankanumeronsa nyt kun operaatorit kerivät lankojaan tolpista alas. Erityisesti heille pitää asiat kertoa yksiselitteiset, eikä jälkikäteen täällä netin sivustoilla, että lue sieltä ja sieltä. Tietysti tämä luo mainion mahdollisuuden joillekin päteä täällä netissä, kuinka tämä on selvä tapaus.



 



Tämäkin viestiketju alkaa vuodesta 2015. Jo silloin jollain on ollut murheita Kotiliittymän soitonsiirron kanssa ja vieläkin myyjät kertoivat asiasta satuja. 



 



Laittakaa nyt tästäkin sisäistä tietoa jakoon siellä Telialla. Hoitakaa asiat kuntoon ja ottakaa rahat pois tyytyväisiltä asiakkailta. Ei ihme, että Telian kurssi kyntää!   



 



Osaltani lopetan tämän vietittelyn tähän!



 



Edit SaJoonas: Poistettu nimi kommentista. Nimeä varten on varattu erikseen allekirjoituskenttä, jonka voi halutessaan lisätä profiilin asetuksista.

Tätä kautta on hankala ottaa tarkemmin kantaa siihen, mitä Telia Kaupassa on puhuttu, kun asioit siellä. Joka tapauksessa kaikki palaute on ehdottomasti tervetullutta ja tällaiset konkreettiset esimerkit auttavat meitä kehittämään palveluamme.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@Purnipsi@  kirjoitti:

En usko, että Telialle syntyy paljoa mitään kustannusta soitonsiirrosta, joten aika kova hinnoittelu palvelulla.


Olet täysin oikeassa. Kotinumeron soitonsiirtojen hinnoittelu on peräisin liittymätyypin julkistuksen ajoilta. Tämän jälkeen matkapuheluiden yhdysliikennemaksut ovat vajonneet ajan kuluessa lankapuheluiden yhdysliikennemaksujen alle. Operaattorin kannalta nykyään on edullisempaa, että asiakas tekee soitonsiirron matkapuhelimeen eikä toiseen lankapuhelimeen.

 

Kotinumeron hinnoittelu toimii päinvastaisesti ja se on jäänyt pahasti ajastaan jälkeen.

 

Telia voisikin aivan hyvin muuttaa soitonsiirrot maksuttomiksi kaikkiin kotimaan normaaleihin puhelinnumeroihin.

 


@Merja_J@  kirjoitti:

Kotinumero ei varsinaisesti ole lankapuhelinliittymä vaan vaihtoehto sille.


Jos Kotinumero ei ole lankapuhelinliittymä, niin mitä se sitten on? Matkapuhelinliittymäkään se ei ole, joten jäljelle jää ei mitään.

 

Kiitos vain, mutta minulle tuli nyt olo, että maksan Kotinumeron perusmaksua en yhtään mistään.

 

Olisi myös mukava kuulla, mitä Kotinumeron soitonsiirron aktivointikoodeille tapahtui. Silloin kun avasin liittymän, mukana tuli ohjeet, joilla soitonsiirrot sai aktivoitua itse. Yritin etsiä ohjeita Telian sivuilta, mutta en löytänyt.

 

Onko Kotinumeron soitonsiirron ohjauskoodit todellakin poistettu käytöstä?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

@irritus@  kirjoitti:



@Purnipsi@  kirjoitti:


En usko, että Telialle syntyy paljoa mitään kustannusta soitonsiirrosta, joten aika kova hinnoittelu palvelulla.






Olet täysin oikeassa. Kotinumeron soitonsiirtojen hinnoittelu on peräisin liittymätyypin julkistuksen ajoilta. Tämän jälkeen matkapuheluiden yhdysliikennemaksut ovat vajonneet ajan kuluessa lankapuheluiden yhdysliikennemaksujen alle. Operaattorin kannalta nykyään on edullisempaa, että asiakas tekee soitonsiirron matkapuhelimeen eikä toiseen lankapuhelimeen.



 



Kotinumeron hinnoittelu toimii päinvastaisesti ja se on jäänyt pahasti ajastaan jälkeen.



 



Telia voisikin aivan hyvin muuttaa soitonsiirrot maksuttomiksi kaikkiin kotimaan normaaleihin puhelinnumeroihin.



 




@Merja_J@  kirjoitti:


Kotinumero ei varsinaisesti ole lankapuhelinliittymä vaan vaihtoehto sille.






Jos Kotinumero ei ole lankapuhelinliittymä, niin mitä se sitten on? Matkapuhelinliittymäkään se ei ole, joten jäljelle jää ei mitään.



 



Kiitos vain, mutta minulle tuli nyt olo, että maksan Kotinumeron perusmaksua en yhtään mistään.



 



Olisi myös mukava kuulla, mitä Kotinumeron soitonsiirron aktivointikoodeille tapahtui. Silloin kun avasin liittymän, mukana tuli ohjeet, joilla soitonsiirrot sai aktivoitua itse. Yritin etsiä ohjeita Telian sivuilta, mutta en löytänyt.



 



Onko Kotinumeron soitonsiirron ohjauskoodit todellakin poistettu käytöstä?






Laitoimme näistä kyselyä eteenpäin, joten palaillaan kunhan saadaan tarkempaa infoa. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +13

Kotinumerosta tai Kotipuheesta voi tehdä soiton siirtoja ao. ohjeistuksen mukaisesti: 



 



 



 





 



 



Soitonsiirrot kotinumerossa -ja puheessa kuuluvat ns. Plussa-palveluihin, ja näitä pystyy itse säätelemään, päälle sekä pois. Yllä oleva ohje lähetetään asiakkaalle aina tilausvahvistuksen mukana, mutta ohjeistus tullaan lisäämään myös Asiakastuki-sivustolle

Soitonsiirroissa ei ole kytkentämaksuja ja niitä voi maksutta muokata haluamakseen. Ainut kustannus on veloitus siirretystä puhelusta niinkuin tässä ketjussa jo aiemmin olikin kerrottu. 



 



 



 



 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

Kiitos ohjeista. Etuliitteen 119 muistin vielä vuosien takaa ulkoa, mutta muita standardista poikkeamia en.

 

Kotinumeron ja Kotipuheen soitonsiirtojen ohjauskoodeissa huomionarvoista on:

 

  • Soitonsiirron ohjauskoodien edessä on etuliite 119.
  • Kaikkien koodien lopussa on ylimääräinen tähti.
  • Poistokoodit 119*xx#* poikkeavat täysin standardinmukaisista ohjauskoodeista.

Mitä tässä vastauksessa tarkoittaa luuri?
**21*numero# +luuri, poisto tapahtuu ##21# + luuri.

 

En löydä myöskään lisätietoja annetuilta sivuilta soitonsiirrot tai Yhteystiedot, niistä aukeaa vain mainoksia.

Lisäksi toinen kysymys, pitääkö pöytäpuhelimen (joka on normaali gsm) luuri olla ylhäällä näppäilyn aikana vai paikoillaan?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +19

Hei @Sakkesa ja tervetuloa Telian yhteisöön!



Luuri tarkoittaa lähinnä matkapuhelimissa puhelin sovelluksessa numerovalikossa olevaa luurin kuvaa :



 



Pöytäpuhelimessa soitonsiirto saattaa löytyä puhelimen asetusvalikosta, luulisin että luuri pitää nostaa kun asetuksen tekee. Tosin minulla ei ole kyseisestä laitteesta kokemusta. Vanhoista lankapuhelimista kyllä.



 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@Sakkesa@  kirjoitti:

Mitä tässä vastauksessa tarkoittaa luuri?

Autopuhelimessa, nosta luuri tai paina kaiutinpuhelin-näppäintä.

Kännykässä paina vihreää luuri auki-näppäintä.

 

GSM-pöytäpuhelimet ovat vaikea ryhmä. Osa niistä toimii kuten auto- ja ISDN-puhelimet, eli numero näppäillään ensin ja vasta sitten nostetaan luuri. Osa toimii taas 1800-luvun puhelinten tapaan, eli luuri pitää nostaa ensin ja vasta sitten näppäillä numero.

 

Myös täysin sekopäisiäkin käyttöliittymiä löytyy. Esimerkiksi Huawei B160 soittaminen kannattaa tehdä näppäilemällä numero ensin, nostaa luuri ja painaa vielä perään vihreää luuripainiketta.

 

Huawei B160 voi soittaa myös 1800-luvun tyyliin, mutta tällöin joudut näppäilemään numeron melko ripeästi, ettei puhelin ala muodostamaan puhelua ennen aikojaan. Siinä tapauksessa et pääse perille asti, vaan puhelusi jämähtää numeronvalintanne on epätäydellinen tai numero ei ole käytössä tiedotteeseen.

 


@Sakkesa@  kirjoitti:

**21*numero# +luuri, poisto tapahtuu ##21# + luuri.

Huomoithan, että tämä koodi koskee tavallisia matkapuhelinliittymiä.

 

Telia Kotiluuri- ja Kotinumero-liittymissä käytetään epästandardeja ohjauskoodeja. Näillä liittymillä välittömän soitonsiiron kytkentä tapahtuu: 119*21* puhelinnumero #* luuri auki

 

Telia Kotiluuri- ja Kotinumero-liittymissä välittömän soitonsiirron poisto tapahtuu: 119*21#* luuri auki.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@kiisseli67@  kirjoitti:

Pöytäpuhelimessa soitonsiirto saattaa löytyä puhelimen asetusvalikosta, luulisin että luuri pitää nostaa kun asetuksen tekee.


Pöytäpuhelimen valikossa oleva soitonsiirto toimii kyllä tavallisilla matkapuhelinliittymillä, mutta ei Kotiluuri- eikä Kotinumero-liittymillä. Mikäli pöytäpuhelimessa käytetään tavallista matkapuhelinliittymää, valikon kautta soitonsiirtoa asetettaessa luuriin ei kosketa.

 

Asetettaessa soitonsiirtoa ohjauskoodilla tulee toimia kyseisen puhelimen käyttölogiikan mukaisesti. Yleensä näppäillään ensin ohjauskoodi ja sitten painetaan vihreää luurinäppäintä. Jos puhelimessa ei ole luurinäppäintä, nostetaan luuri.

 

Vastaa