Skip to main content

Telia Dot 4G Rajaton+ nettiyhteys katkeilee

  • July 16, 2025
  • 14 kommenttia
  • 101 katselukertaa

Nettiyhteys katkeilee pääsääntöisesti silloin, kun jaan nettiä tietokoneeseen Lahden keskustan lähialueella. Tämän liittymän mainospuheiden max nopeudella luulisi yhteyden nopeuden riittävän netin jakamiseen, vaikka kauas se jääkin siitä, mutta sen nyt ei pitäisi kuitenkaan aiheuttaa yhteyden katkeilua. Joudun joka kerta käynnistämään puhelimen uudestaan, jotta yhteys toimii jälleen ja tänä aamuna olen joutunut tekemään näin 4 kertaa.

 

Onko tälle asialle mitään tehtävissä vai onko operaattorin vaihto ainoa kokeilemisen arvoinen ratkaisu tähän? Hinnat nousee jälleen elokuussa ja samaan aikaan taso laskee liittymän luotettavuuden ja sen toimivuuden osalta.

 

Aikasemmin minulla oli Telia Prepaid ja tuntuu, että minulla oli sen kanssa vähemmän ongelmia kuin tämän nykyisen kanssa mistä maksan nyt tyhmänä enemmän.

14 kommenttia

SalliJf
Ex-telialainen
Forum|alt.badge.img+1
  • Ex-telialainen
  • July 16, 2025

Nettiyhteys katkeilee pääsääntöisesti silloin, kun jaan nettiä tietokoneeseen Lahden keskustan lähialueella. Tämän liittymän mainospuheiden max nopeudella luulisi yhteyden nopeuden riittävän netin jakamiseen, vaikka kauas se jääkin siitä, mutta sen nyt ei pitäisi kuitenkaan aiheuttaa yhteyden katkeilua. Joudun joka kerta käynnistämään puhelimen uudestaan, jotta yhteys toimii jälleen ja tänä aamuna olen joutunut tekemään näin 4 kertaa.

 

Onko tälle asialle mitään tehtävissä vai onko operaattorin vaihto ainoa kokeilemisen arvoinen ratkaisu tähän? Hinnat nousee jälleen elokuussa ja samaan aikaan taso laskee liittymän luotettavuuden ja sen toimivuuden osalta.

 

Aikasemmin minulla oli Telia Prepaid ja tuntuu, että minulla oli sen kanssa vähemmän ongelmia kuin tämän nykyisen kanssa mistä maksan nyt tyhmänä enemmän.

Toimiko sinulla tuossa aiemmassa Telia Prepaidissa verkon jako paremmin? Varsinaisestihan puhelimen liittymä ei ole tarkoitettu jatkuvasti jaettavaksi ja sen laatu vaihtelee tästä syystä. Jos tuo ongelma on uusi, voi se liittyä myös puhelimeesi. Verkon jakaminen hotspottina kuluttaa puhelinta kuitenkin jossain määrin.

Ja vielä tarkentaisin, pätkiikö verkko vain sitä jaettaessa? Jos verkko pätkii ainoastaan jaettaessa, voi ongelma rajoittua päätelaitteeseesi eli puhelimeen. Kun puhelinta käyttää hotspottina, voi sekin häirirä signaalia, jos puhelimesi verkkoon on yhdistettynä useampi laite. Asuntosi rakenteet voivat myös jossain määrin häiritä signaalia.

Selvittäisin tätä kuitenkin ensisijaisesti Telia Dotin asiakaspalvelussa Telia Dot -sovelluksessa. 


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • July 16, 2025

Vuoden vaihteessa vaihdoin liittymän, puhelimen ja muutin toiseen asuntoon, niin siinä tuli aika paljon muuttujia, niin vaikee mennä sanomaan mistä näistä sitten voisi johtua, jos vika on tässä päässä. Mutta kyllä tuntui ennen vakaammalta netin toiminta, vaikka sitä ihan säännöllisesti jaoin tietokoneeseen. Uuden puhelimen myötä tuntui, että netti oli yleisesti nopeampi eli jotakin parannusta tapahtunu puhelimen kehityksessä, mutta netin katkeilu on lisääntynyt häiritsevälle tasolle. En tiedä voiko sitten tosiaan olla kyse puhelimesta tai peräti asunnosta. Yleensä se katkeilu on tapahtunut vain tietokoneeseen nettiä jaettaessa ja tarkentaen, jos lataan tietokoneen kautta jotain, mikä vie kaistaa enemmän.

Jos homma jatkuu, niin täytyy ehkä sitten hommata erikseen kiinteä laajakaistayhteys tietokoneeseen. Tuntuu vaan niin turhauttavalta, kun ennen olen pärjännyt pelkällä puhelimen yhteydellä.


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • July 16, 2025

Mikä on puhelimen merkki ja malli? Mikä käyttöjärjestelmä tietokoneessa on?

Jos jaat yhteyttä USB-johdolla, niin ilmeneekö pätkimistä myös sen kanssa? Jos on mobiilitukiasema/hotspot/wifi käytössä, kokeile tuota USB-jakoa myös.

Pätkinnän aikana - toimiiko nettiyhteys puhelimessa sen omalla selaimella? Auttaako lentotilan kytkeminen päälle - pois? Vai onko ongelmaa vain tuolla tietokoneella, johon yhteys on jaettu?

Dot ja Telia prepaid eivät netin toimivuuden osalta eroa toisistaan mitenkään.


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • July 16, 2025

Puhelin on Samsung Galaxy A55 ja tietokoneessa on Windows 11 käyttöjärjestelmä.
En olekkaan tullut aikaisemmin ajatelleeksi, että tuolla usb-johdolla yhteys voisi olla vakaampi, mutta kokeilin tätä ja katkesi silti yhteys, vaikka olikin hyvä ehdotus kokeilla tätä.

Katkeamisen jälkeen yhteys ei enää toimi myöskään puhelimessa eli se uudelleen käynnistäminen on ollut välttämätöntä. En usko, että se liittyy tähän itse tietokoneeseen mitenkään ja nyt ei ole mitään toista laitetta millä testata tätä teoriaa.

En uskonutkaan näin, mutta kyse on varmaan tästä asunnosta niinkuin sanoit, mikä voisi aiheuttaa tämän ongelman. Tosin tiettyihin aikoihin (illalla/yöllä) ei mielestäni katkeilua ilmene.

Edit: Nyt se on taas katkeamisen jälkeen toiminut, vaikka olen ladannut eli vähän vaihtelevaa tuo toimivuus ja nyt olen pitänyt yhteyttä usb-johdolla ja varmaan jatkossakin pidän, jos se auttaisi tähän edes hieman.

Edit2: Yhteys katkesi taas ja nyt kokeilin laittaa lentotilan päälle/pois, niin yhteys alkoi heti toimimaan sen jälkeen, ei tarvinnut käynnistää puhelinta uudestaan eli auttaa tätä touhua paljon!


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • July 16, 2025

Ok, eli katkeaa siis totaalisesti, niin jaettu kuin suoraan puhelimessa netti. Ei ole wifistä kiinni, kun myös USB jako tilttaa.

Kannattaa DOT aspan kautta tehdä tuosta häiriöilmoitus. Näkevät verkon päästä, että mitä häiriön hetkellä yhteydessä oikein tapahtuu.

Puhelimen verkkoasetuksissa voisi kokeilla ottaa 5G pois käytöstä, jos se jotenkin yrittäisi sitä käyttää ja koska liittymä ei salli, menisi jumiin. Toki ei sellaista pitäisi edes päästä tapahtumaan.

Jos olisi asunnosta kiinni, niin ei palautuisi ollenkaan lentotilan käyttämisellä. Tai ei toimisi ollenkaan.

Vahvasti viittaa johonkin ongelmaan tukiasemassa tai sitten puhelinlaitteen ohjelmiston häiriötä, bugia tms.

Voisihan sitä kokeilla vaikka DNA/Elisa prepaidia, ilmeneekö pätkintää toisella operaattorilla. Eivät paljoa maksa ja riittää päiväksi pariksi saldo nettikäyttöön. Jos pätkii, syynä todennäköisesti laite ja jos ei, niin Telian verkko tai Telian verkko+laite hylkivät toisiaan.

 


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • July 16, 2025

No minäpä teen jossain vaiheessa, jos selviäis jotain sitä kautta…

5G on ollut pois päältä, koska ihmiset eivät saa minuun yhteyttä soittamalla, menee puhelut kuulemma vastaajaan. Heti, kun otin sen pois päältä, niin puhelut tuli läpi eli johtuuko se siitä, kun kyseessä ei ole 5G liittymä, näin voisin kuvitella ainenkin. Toisaalta tietääkseni sen pitäisi automaattisesti yhdistää 4G verkkoon, vaikka olisikin 5G käytössä ensisijaisesti asetuksista.

Mä testailen näitä vähän sen mukaan, että mitä selviää ja eiköhän tämä tästä, kiitos avusta!



 


SalliJf
Ex-telialainen
Forum|alt.badge.img+1
  • Ex-telialainen
  • July 16, 2025

Komppaan ​@Purnipsia ja suosittelen ehdottomasti tekemään häiriöilmoituksen tuosta Telia Dotille. Se, että ilta-aikaan pätkimistä ei tapahdu yhtä paljon, viittaisi siihen, että alueesi tukiasemalla/asemilla on paljon käyttäjiä ja siksi ruuhkaa. Tuo olisi hyvä päästä tutkimaan, olisiko esimerkiksi tukiasemissa tarvetta päivitykselle tai korjauksille. Suosittelen myös lämpimästi erillistä laajakaistaa kiinteänä tai mobiilina. Kiinteässä laajakaistassa toki on kaikista varmin ja tasaisin yhteys. Voit tutustua meidän laajakaistatarjontaan täällä

 

Kun olet Telia Dotiin yhteydessä, kerro heille kaikki, mitä olet tässäkin kertonut Purnipsin vinkeistä kaikkeen, mitä olet tähän mennessä kokeillut asian selvittämiseksi kotona! 😊


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • July 16, 2025

No minäpä teen jossain vaiheessa, jos selviäis jotain sitä kautta…

5G on ollut pois päältä, koska ihmiset eivät saa minuun yhteyttä soittamalla, menee puhelut kuulemma vastaajaan. Heti, kun otin sen pois päältä, niin puhelut tuli läpi eli johtuuko se siitä, kun kyseessä ei ole 5G liittymä, näin voisin kuvitella ainenkin. Toisaalta tietääkseni sen pitäisi automaattisesti yhdistää 4G verkkoon, vaikka olisikin 5G käytössä ensisijaisesti.

Mä testailen näitä vähän sen mukaan, että mitä selviää ja eiköhän tämä tästä, kiitos avusta!



 

5G-asetuksen tai pikemmin se, että mihin verkkoihin puhelin pääsee (taitaa olla Sampassa nykyään valittavissa 4G ensisijainen tai 5G ensisijainen, ei pitäisi vaikuttaa millään muotoa puheluihin. Koska Telian 5G-liittymilä ei ole vielä pääsyä 5G SA, eli itsenäiseen 5G-verkkoon, ei päätelaitteetkaan, kuten puhelimet pitäisi sinne pyrkiä. Laitteiden asetustiedostoissa on operaattoriasetukset, joissa on yksilöity kunkin operaattorin verkossa sallitut toiminnot. Näitä asetustiedostoja ei käyttäjä pääse itse muokkaamaan, kuin jotenkin hakkimalla Samsungin sisäisen testausohjelmiston jota ei missään edes yleisesti ole jaossa.

Lisäksi kun sinulla on vain 4G-liittymä, ei sen laitteen pitäisi edes pyrkiä 5G-verkkoon, vaikka laitteessa valmius siihen on. Laite saa verkosta tietää, mitä liittymään kuuluu, ja sen myötä taas ilmoittaa verkolle, millaisia asioita sen kuuluu laitteelle tarjota. Eli se, että mitä tuolla asetuksissa on valittuna ei pitäisi vaikuttaa yhtään mihinkään.

Ainoa mutta on se, jos Samsungilla on käynyt jokin kämmi noissa asetustiedoistoissa. Tällöin olisi varmasti iso määrä palautetta A55 käyttäjiltä, kun tuo on kohtuu yleinen malli.

@SalliJf Se, että ilta-aikaan pätkintää ei ole on siinä mielessä erikoista, kun iltaisinhan on yleensä eniten käyttäjiä ja eniten ruuhkaa verkossa kuin verkossa.


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • July 16, 2025

Selvennyksenä vielä, että teenkö sen häiriöilmoituksen Telia Dot sovelluksen oikeasta yläkulmasta asiakaspalvelun kautta? Linkitän varmaan tämän ketjun heille, niin ei välttämättä tarvitse kertoa kaikkea alusta alkaen.

Käyn näitä vaihtoehtoja läpi ajan kanssa, mutta nyt ensisijaisesti selvitän tätä asiaa, jos sille saisi jotain tehtyä. 👍


SalliJf
Ex-telialainen
Forum|alt.badge.img+1
  • Ex-telialainen
  • July 16, 2025

Selvennyksenä vielä, että teenkö sen häiriöilmoituksen Telia Dot sovelluksen oikeasta yläkulmasta asiakaspalvelun kautta? Linkitän varmaan tämän ketjun heille, niin ei välttämättä tarvitse kertoa kaikkea alusta alkaen.

Käyn näitä vaihtoehtoja läpi ajan kanssa, mutta nyt ensisijaisesti selvitän tätä asiaa, jos sille saisi jotain tehtyä. 👍

Kyllä vain! Sieltä Telia Dotin asiantuntijat ottavat koppia. Ja laita ehdottomasti vain tämä ketju mukaan. Mainitse siinä, että täältä ketjusta löytyy lisätietoja. 😊


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • July 16, 2025

Laitoin viestiä ja selvisi, että tämän osoitteen mukaan on alueella useampi ilmoitus tukiasema viasta. Yksi tukiasema on kokonaan pois toiminnasta tällä hetkellä mistä syystä verkko on vissiin niin ruuhkautunut, mikä aiheuttaa minullekkin ongelmia. Kuulemma ongelman pitäisi olla kuitenkin huomiseen iltapäivään mennessä korjattu, mutta näitä ilmoituksia on tullut jatkuvasti uudestaan, että se ei välttämättä siltikään huomiseen mennessä toimi niinkuin toivoisi, mutta saa nähdä miten käy.

Edit: Jos kyseessä siis on pitkäaikasempi ongelma, että alueella on yleisesti ruuhkaa, mutta asialle ei olla tehty mitään konkreettista?


SalliJf
Ex-telialainen
Forum|alt.badge.img+1
  • Ex-telialainen
  • July 16, 2025

Laitoin viestiä ja selvisi, että tämän osoitteen mukaan on alueella useampi ilmoitus tukiasema viasta. Yksi tukiasema on kokonaan pois toiminnasta tällä hetkellä mistä syystä verkko on vissiin niin ruuhkautunut, mikä aiheuttaa minullekkin ongelmia. Kuulemma ongelman pitäisi olla kuitenkin huomiseen iltapäivään mennessä korjattu, mutta näitä ilmoituksia on tullut jatkuvasti uudestaan, että se ei välttämättä siltikään huomiseen mennessä toimi niinkuin toivoisi, mutta saa nähdä miten käy.

Edit: Jos kyseessä siis on pitkäaikasempi ongelma, että alueella on yleisesti ruuhkaa, mutta asialle ei olla tehty mitään konkreettista?

Hyvä, että selvisi! Toivotaan nyt, että parannusta on tulossa. Jos tuosta on tullut paljon palautetta ja vikaakin todettu, niin todennäköisesti jotain korjaustöitä on luvassa.


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • July 16, 2025

OK, jos ongelma on tosiaan tukiaseman toimimattomuus, niin se voi kyllä aiheuttaa verkon katoamista tai nettiyhteyden katkeamista. Jos signaali on niin heikko, että se ei vain riitä tai se on epävakaa. Voisit kokeilla, olisiko toiminta parempaa, jos puhelimen laittaisi lähelle ikkunaa. Aivan suoraan auringonpaisteeseen ei kannata pitkäksi aikaa jättää, mutta monesti ikkunan lähellä matkapuhelinverkon signaali on voimakkaimmillaan ja mitä keskemmälle asuntoa/huonetta siirryt, heikkenee se.

Telian häiriökartalla 4/5G häiriöt (oranssi heikentynyt peitto, punainen ei peittoa laisinkaan) näyttävät tolta. Jos olet jollain noista kolmesta alueesta, niin ongelmat ovat varmasti todellisia. 


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • July 16, 2025

Olen parin tai kolmen metrin päässä isosta ikkunasta, joten en usko sen olevan ongelma.
Tosiaan Tonttila alueella asustelen missä tuo oranssi heikentynyt peitto, joten tässä tapauksessa taitaa nyt ihan siitä olla kyse.👍