Skip to main content


Telia Prepaid -latauskanava osoitteessa telia.fi/lataa uudistui 16.10.2024. Uusi latauskanava sisältääkin nyt toivotun ominaisuuden erityisesti useamman Prepaid-liittymän omistajalle.

Uuden latauskanavan ansiosta Prepaid-asiakkaamme voivat nyt hallita liittymiä entistä paremmin. Liittymien lataaminen ja saldojen seuraaminen käy kätevästi yhdessä paikassa. Uuden latauskanavan myötä voit jatkossa hallinnoida jopa 50 Prepaid-liittymää.

Jotta pääset hallinnoimaan liittymiäsi, luo ensin tili osoitteessa telia.fi/lataa. Huomioithan että Telia Prepaid -liittymää voit kuitenkin halutessasi ladata jatkossakin ilman kirjautumista. Kirjautuminen kuitenkin kannattaa, sillä latauskanavasta näet muun muassa liittymiesi voimassaoloajan, saldotiedot ja lataushistorian. Lasten Prepaid-liittymien, webasto-liittymän, valvontakameran tai vaikka riistakameran Prepaidin tärkeimmät tiedot ovat näin katsottavissa samasta paikasta. Latauskanavan kautta pääset myös hallinnoimaan eri Prepaid-tilejäsi.

Oletko sinä jo tutustunut uuteen latauskanavaamme?

Mitä tapahtuu vanhoille prepaidin lataussivuille???

https://www.telia.fi/kauppa/liittymat/prepaid/lataa#/order
https://www.telia.fi/kauppa/liittymat/prepaid/lataa#/login

Toimiiko vanha Telia Prepaid mobiiliappi vielä ja kuinka kauan??Mobiiliappi ei enää näytä liittymän saldoa , mutta latata näköjään voi.


Mitä tapahtuu vanhoille prepaidin lataussivuille???

Erittäin hyvä kysymys.

Vanha sivusto on paljon nopeampi ja näppärämpi kuin uusi. En havainnut uuden sivuston tuovan itselleni mitään lisäarvoa. Joten ilman muuta tulen käyttämään vanhaa sivustoa https://teliafi.smartrefill.se/web/#/ niin pitkään kuin vain mahdollista.

Uuden latauskanavan asetuksista löytyy tällainen maininta:

Vanhaan Prepaid Perhe -palveluun kuuluvien Prepaid -numeroiden siirto uuteen Minun Prepaid -palveluun on mahdollista 31.5.2025 asti.

Tämä on toki eri asia, kuin itse vanhan sivuston toimiminen. Mutta ehkä tuosta saa jotakin osviittaa?


Kokeilin tuota uutta prepaidin lataussivua kirjautumatta ja kirjautuneena Telia-tilille. Palvelu antaa valita ladattavan summan , mutta kun syötin puhelinnumeron , niin sen jälkeen palvelu tyssäsi virheilmoitukseen “ Numero ei ole prepaid-numero” tms.

No kyllä se on ja olen sitä käyttänyt vuosikausia ja vanhalla systeemillä ladannut lukemattomia kertoja.


Tein vielä uuden testin niin , että menin tälle uudelle prepaidin lataussivulle ja kirjauduin siellä Minun Teliaan pankkitunnuksilla. No palvelu toimi kuten edelläkin eli tyssäsi siihen , että palvelun mielestä puhelinnumero ei ole prepaid-numero.

Teenkö minä jotakin väärin vai onko uusi palvelu vielä keskeneräinen???

Minulla on Telia-tili ja pääsen pankkitunnuksilla Minun Teliaan. Pitääkö minun luoda vielä kolmas tili prepaidia varten??? No siinä ei ole mitään järkeä.


Mitä tapahtuu vanhoille prepaidin lataussivuille???

https://www.telia.fi/kauppa/liittymat/prepaid/lataa#/order
https://www.telia.fi/kauppa/liittymat/prepaid/lataa#/login

Toimiiko vanha Telia Prepaid mobiiliappi vielä ja kuinka kauan??Mobiiliappi ei enää näytä liittymän saldoa , mutta latata näköjään voi.

Kysäisin näistä vanhojen lataussivujen tilanteesta, sekä mobiilisovelluksesta Prepaidista vastaavalta, palailen kun saan sieltä lisätietoa. 

 

Vanha sivusto on paljon nopeampi ja näppärämpi kuin uusi. En havainnut uuden sivuston tuovan itselleni mitään lisäarvoa. Joten ilman muuta tulen käyttämään vanhaa sivustoa https://teliafi.smartrefill.se/web/#/ niin pitkään kuin vain mahdollista.

Varmasti monelle mieluisin uudistus on nimenomaan tuo yhä useamman prepaid-liittymän hallinnointi ja saldojen seuraaminen yhdestä paikasta. Ja toki vaikka olisikin vain yksi liittymä, niin latauskanavasta näet nopsaa liittymiesi voimassaoloajan, saldotiedot sekä lataushistorian.

 

Tein vielä uuden testin niin , että menin tälle uudelle prepaidin lataussivulle ja kirjauduin siellä Minun Teliaan pankkitunnuksilla. No palvelu toimi kuten edelläkin eli tyssäsi siihen , että palvelun mielestä puhelinnumero ei ole prepaid-numero.

Teenkö minä jotakin väärin vai onko uusi palvelu vielä keskeneräinen???

Minulla on Telia-tili ja pääsen pankkitunnuksilla Minun Teliaan. Pitääkö minun luoda vielä kolmas tili prepaidia varten??? No siinä ei ole mitään järkeä.

Tässä tulisi edetä nyt tällä ohjeella → “Kuinka pääsen kirjautumaan latauskanavaan”, eli tosiaan luoda Minun Prepaid -tili. Toki jatkossakin lataus toimii myös ilman kirjautumista, mutta kirjautumalla näet ja pystyt hallinnoimaan prepaid-liittymiäsi. Ja täällä on myös ohjeistusta jos sinulla on ennen 16.10. luotu Prepaid-tili.


Tein vielä uuden testin niin , että menin tälle uudelle prepaidin lataussivulle ja kirjauduin siellä Minun Teliaan pankkitunnuksilla.

Ööö, Minun Prepaidiini kirjaudutaan sähköpostisilmukalla.

Mitä reittiä pitkin edes pääsit yrittämään pankkitunnuksin?

Pitääkö minun luoda vielä kolmas tili prepaidia varten???

Ei, nykyinen Telia-tilisi, jota käytät täällä Yhteisössä käy kyllä. Mutta tarvitset kolmannen kirjautumistavan Prepaidia varten – eli se sähköpostisilmukka.

No siinä ei ole mitään järkeä.

Onhan tämä tosiaan melkoinen sekamelska, kun Omille Sivuille tarvitaan henkilökortti, Yhteisöön salasana ja Prepaidiin sähköpostisilmukka.

Ymmärsin, että Telia Tilin tarkoitus oli yhtenäistää ja helpottaa kirjautumista, mutta lopputulos on aivan päinvastainen.

Varmasti monelle mieluisin uudistus on nimenomaan tuo yhä useamman prepaid-liittymän hallinnointi ja saldojen seuraaminen yhdestä paikasta.

Vanha hallintasivusto on kuitenkin niin paljon nopeampi, että ehdin tarkastaa useamman Prepaid-perheen saldot siinä ajassa, kun pelkästään odotan kirjautumista uudelle hallintasivustolle.

Näin siitä, että voisin liittää 50 Prepaidia samalle tilille, ei ole apua. Katson saldot nopeammin neljä liittymää kerrallaan vanhasta järjestelmästä.

Ja toki vaikka olisikin vain yksi liittymä, niin latauskanavasta näet nopsaa liittymiesi voimassaoloajan, saldotiedot sekä lataushistorian.

Nämä kaikki näkyvät vanhallakin hallintasivustolla https://teliafi.smartrefill.se/web/#/

Tässä tulisi edetä nyt tällä ohjeella → “Kuinka pääsen kirjautumaan latauskanavaan”, eli tosiaan luoda Minun Prepaid -tili.

Huomaa, että Yhteisön jäsenillä on jo Telia Tili.

Mikäli haluaa käyttää samaa sähköpostiosoitetta Minun Prepaidiini kuin Yhteisöönkin, uutta tiliä ei voi luoda, vaan siirrytään suoraan Minun Prepaidiini kirjautumiseen.


 

 

Minulla on Telia-tili ja pääsen pankkitunnuksilla Minun Teliaan. Pitääkö minun luoda vielä kolmas tili prepaidia varten??? No siinä ei ole mitään järkeä.

Tässä tulisi edetä nyt tällä ohjeella → “Kuinka pääsen kirjautumaan latauskanavaan”, eli tosiaan luoda Minun Prepaid -tili. Toki jatkossakin lataus toimii myös ilman kirjautumista, mutta kirjautumalla näet ja pystyt hallinnoimaan prepaid-liittymiäsi. Ja täällä on myös ohjeistusta jos sinulla on ennen 16.10. luotu Prepaid-tili.

Kokeilin luoda Prepaid-tilin samalla sähköpostiosoitteella kuin Telia-tilissäni on , mutta virheilmoitukseen sekin tyssäsi. Kaiken lisäksi tuossa yllä sanotaan , että palvelun pitäisi toimia myös kirjautumatta. No ei toimi , kun se ei hyväksy antamaani puhelinnumeroa ladattaessa , vaikka se on prepaid ja olen sitä vanhalla systeemillä ladannut aiemmin lukemattomia kertoja.

Kokeilin ladata prepaidiani myös vanhalla systeemillä ja kas kummaa , sekin väittää , että numero ei ole prepaid.

Taitaa olla niin , että käyttelen prepaidini saldon tyhjäksi ja linkoan sitten kortin sekajätteeseen.


Kokeilin luoda Prepaid-tilin samalla sähköpostiosoitteella kuin Telia-tilissäni on , mutta virheilmoitukseen sekin tyssäsi.

Ongelma on siinä, että kun sinulla on jo Telia-tili, et voi luoda uutta Telia-tiliä samalla sähköpostiosoitteella. Siirry siis suoraan kirjautumiseen https://prepaid.telia.fi/fi/account/login


Tein vielä uuden testin niin , että menin tälle uudelle prepaidin lataussivulle ja kirjauduin siellä Minun Teliaan pankkitunnuksilla.

Ööö, Minun Prepaidiini kirjaudutaan sähköpostisilmukalla.

Mitä reittiä pitkin edes pääsit yrittämään pankkitunnuksin?

Kiitos tiedosta.

Kun menee aloitusviestissä mainitulle sivulle , niin sen ruudun oikeassa yläkulmassa on kijautumislinkki , joka vie Minun Teliaan kirjautumiseen.

Tuolla yllä olevalla linkillä pääsin kyllä oikealle kirjautumissivulle ja Telia-tunnuksellani vahvistettuani sähköpostiin tulleella koodilla  siitä eteenpäin. Yritin sitten liittää prepaidini Perheeseen ja lisäsin prepaidini numeron , mutta kun se lähetti siihen numeroon taas jonkun koodin , niin sekin tyssäsi siihen että ko. laite liittymineen on mökillä 150km päässä. Kyllä tällainen palvelu on yhtä tyhjän kanssa.

Siis en päässyt kokeilemaan latausta uudella systeemillä , mutta tuskin sekään olisi toiminut , kun palvelu ei hyväksy prepaid-numeroani.


Taisipa mennä omaan piikkiin tuo prepaid-numeroni kelvollisuus. Huomasin vasta , että se on mennyt vanhaksi 10.10.2024 , kun olen unohtanut ladata sille saldoa ajoissa.

?#@!!!##?

Aloitusviestissä puhutaan prepaid-tilistä , mutta ei sanota , että se on Telia-tili eikä erillinen tili. Sekavaa!

No pitääpä sitten ottaa käyttöön jokin muu prepaid ja mieluusti voimassa oleva.

PS. Kilpailijan latausliittymän saa uudelleen auki vielä 6kk sulkeutumisen jälkeen lataamalla lisää rahaa. Ei taida Telialla onnistua???


Minä kokeilin tuota uutta sivustoa ja kirjauduin sinne puhelinnumerolla (sama joka on prepaid-sovelluksen päätili) sekä 4-numeroisella salasanalla.

Hyvin toimii ja myös vanhassa prepaid-sovelluksessa. Liittymien saldot näkyvät, kun näpäyttää kutakin liittymää vuorollaan. Minulla 2 prepaid liittymää käytössä 🙂


Minulla 2 prepaid liittymää käytössä 🙂

Minullakin oli kerran yksi, kun myin kälyn parin tonnin koslaa. Onneksi otin prepaid’n. Puheluita tuli yötä myöden. Olisi pitänyt antaa kosla ilmaiseksi, ja tankki täyteen bensaa.

Prepaidista tuli sellaista tekstiä että korvat soi vielä viikon.

Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun myyn netissä jotain...


Mitä tapahtuu vanhoille prepaidin lataussivuille???

https://www.telia.fi/kauppa/liittymat/prepaid/lataa#/order
https://www.telia.fi/kauppa/liittymat/prepaid/lataa#/login

Toimiiko vanha Telia Prepaid mobiiliappi vielä ja kuinka kauan??Mobiiliappi ei enää näytä liittymän saldoa , mutta latata näköjään voi.

Toistaiseksi sovellus on käytössä sitä käyttävillä asiakkailla normaalisti.

Kokeilin tuota uutta prepaidin lataussivua kirjautumatta ja kirjautuneena Telia-tilille. Palvelu antaa valita ladattavan summan , mutta kun syötin puhelinnumeron , niin sen jälkeen palvelu tyssäsi virheilmoitukseen “ Numero ei ole prepaid-numero” tms.

No kyllä se on ja olen sitä käyttänyt vuosikausia ja vanhalla systeemillä ladannut lukemattomia kertoja.

Voi olla, että sivulla on ollut jokin lyhyt häiriö. Pyytäisin vielä kokeilemaan kirjautumista uudelleen.

Selvennetään myös, että Minun Telia ja Minun Prepaid on kaksi eri asiaa. Minun Prepaid -sivustolle luodaan tili telia.fi/lataa -osoitteesta, jolloin Prepaid-liittymää voi ladata ja hallinnoida vaivattomasti.

 

Edit: olitkin viestissäsi kertonut, että liittymänumerosi oli ehtinyt vanhentua, eli kirjautumisen epäonnistuminen johtuukin tästä! 

 

Aloitusviestissä puhutaan prepaid-tilistä , mutta ei sanota , että se on Telia-tili eikä erillinen tili. Sekavaa!

Kyse on siis Prepaid-tilistä, ei Telia-tilistä. Prepaid -tilin käytössä sovelletaan kuitenkin Telia-tilin käyttöehtoja.


 

Aloitusviestissä puhutaan prepaid-tilistä , mutta ei sanota , että se on Telia-tili eikä erillinen tili. Sekavaa!

Kyse on siis Prepaid-tilistä, ei Telia-tilistä. Prepaid -tilin käytössä sovelletaan kuitenkin Telia-tilin käyttöehtoja.

Ihan miten haluatte , mutta Yhteisöläisillä on jo Telia-tili käytössä , joten mitään Prepaid-tiliä ei tarvitse luoda ja Telia-tilillä toimii molemmat. Sitä tarkoitin.

No osaltani asialla ei enää ole merkitystä , koska se viimeinenkin Telian prepaid pääsi lipsahtamaan vanhaksi ja uutta en hanki , kun on noita kilpailijoiden voimassa olevia prepaideja nurkat väärällään.


On tämä infra kästtämättömässä kunnossa. Muutoksen jälkeen vanhoilla tunnuksilla ei päässyt sisään, vaikka tili oli olemassa. Numeroa ei voinut lisätä, sain vain yleisluontoisen ilmoituksen tyyliin “jokin meni vikaan, yritä myöhemmin uudelleen”.

Kun poistin tilin Telian päässä kokonaan ja loin uuden, homma nytkähti hiukan eteenpäin. Nyt tuo IoT-prepaidin kanssa on sitten liemessä, kun siihen ei pääse edes kirjautumaan (joo, uusin versio on ladattu Applen kaupasta). En voi myöskään lisätä uutta numeroa

Prepaid-sovelluksen kirjautumisvaiheessa kysytään “nelinumeroista salasanaa”, jollaista en missään vaiheessa ole käsitykseni mukaan luonut. Mitä ihmettä sillä tarkoitetaan? Teliaan antamaani salasanaa ei voi syöttää, sillä siinä on sekä numeroita että kirjaimia ja se on itselläni yli kymmenen merkin mittainen. Prepaid-ohjeissa kerrotaan, että saan väliaikaisen PIN-koodin, mutta sellaista ei ole kuulunut. Ilmeisesti järjestelmä on kaatua kopsahtanut siinäkin vaiheessa.

 

Mitä ihmettä tässä tilanteessa voi tehdä?

 

Kaikki ne virheilmoitukset, joita sain palvelimen päästä, olisivat riittäneet pieneen novelliin tai ainakin kansanrunoon. Osa oli vain ohjelmistoille tarkoitetussa JSON-muodossa. Kaatumisia oli ainakin puolenkymmentä erilaista, ja kaikki tulivat Telian palvelimelta, eivät puhelimen tai PC:n selaimista tai sovelluksista. Testaakohan kukaan noita toimintoja muutosten jälkeen?

 


Muutoksen jälkeen vanhoilla tunnuksilla ei päässyt sisään, vaikka tili oli olemassa.

Kappas. Minulla vanhat tunnukset toimivat edelleen vanhassa järjestelmässä www-selaimella. Sovellusta en ole koskaan käyttänyt.

Numeroa ei voinut lisätä

Käsittääkseni vanhaan järjestelmään ei voi enää lisätä uusia numeroita.

uusin versio on ladattu Applen kaupasta

Onko tuo sovellus vanhaan järjestelmään? Jos on, niin sillä ei tee yhtään mitään.

Prepaid-ohjeissa kerrotaan, että saan väliaikaisen PIN-koodin, mutta sellaista ei ole kuulunut. Ilmeisesti järjestelmä on kaatua kopsahtanut siinäkin vaiheessa.

Väliaikainen pin-koodi liittyy vanhaan järjestelmään. Joka ilmeisesti on nyt puolittain rikki.

Mitä ihmettä tässä tilanteessa voi tehdä?

Siirry käyttämään uutta järjestelmää www-selaimella ja sähköpostilla.

Täytyy kyllä ihmetellä, kuinka näin yksinkertaiseen asiaan kuin prepaidin saldon ja voimassaolon tarkastamiseen voi tarvita kaksi työkalua (selain + sähköposti), kun ennen se onnistui helposti suoraan selaimesta.

Testaakohan kukaan noita toimintoja muutosten jälkeen?

Vähän tuntuu että ei.

Eikä suunnittelukaan ole kovin hyvin onnistunut. Uusi järjestelmä lupailee suuria: Tuo Prepaid Perheessä käyttämäsi numerot.

Harmi vain, että tuontia ei pysty tekemään vanhan prepaid-hallinnan tunnuksilla, vaan tekstiviestisilmukalla prepaid-hallinnan käyttäjätunnuksen numeroon. Näinpä tilin tuonti tarkoitti 2 · 350 km reissua lukemaan yhtä tekstiviestiä.

Onneksi minulla vanha järjestelmä toimii koko ajan uuden rinnalla.


On tämä infra kästtämättömässä kunnossa. Muutoksen jälkeen vanhoilla tunnuksilla ei päässyt sisään, vaikka tili oli olemassa. Numeroa ei voinut lisätä, sain vain yleisluontoisen ilmoituksen tyyliin “jokin meni vikaan, yritä myöhemmin uudelleen”.

Kun poistin tilin Telian päässä kokonaan ja loin uuden, homma nytkähti hiukan eteenpäin. Nyt tuo IoT-prepaidin kanssa on sitten liemessä, kun siihen ei pääse edes kirjautumaan (joo, uusin versio on ladattu Applen kaupasta). En voi myöskään lisätä uutta numeroa

 

 

Uusia numeroita ei voi enää lisätä Telia Prepaid -lataus sovellukselle. Prepaid -liittymien hallinnointi ja lisäys toimii toistaiseksi Minun prepaid -sivulla. Uuden numeron lisääminen onnistuu tämän ohjeen mukaisesti. Voit tuoda kaikki vanhassa kannassa olevat prepaid -liittymät uuteen Minun Prepaid kantaan näiden ohjeiden avulla eli Iot-laitteen SIM-korttia ei pitäisi olla tarpeellista käyttää sellaisella laittella, josta pystyy lukemaan tekstiviestit.

 

Prepaid-sovelluksen kirjautumisvaiheessa kysytään “nelinumeroista salasanaa”, jollaista en missään vaiheessa ole käsitykseni mukaan luonut. Mitä ihmettä sillä tarkoitetaan? Teliaan antamaani salasanaa ei voi syöttää, sillä siinä on sekä numeroita että kirjaimia ja se on itselläni yli kymmenen merkin mittainen. Prepaid-ohjeissa kerrotaan, että saan väliaikaisen PIN-koodin, mutta sellaista ei ole kuulunut. Ilmeisesti järjestelmä on kaatua kopsahtanut siinäkin vaiheessa.

 

Mitä ihmettä tässä tilanteessa voi tehdä?

 

Vanhassa prepaid lataus -sovelluksessa käyttäjän on käyttöönoton yhteydessä tullut luoda nelinumeroinen PIN-tunnus. Nyt uusien tilien avaus ei enää ole mahdollista Prepaid lataus -sovelluksella vaan uudet tilit luodaan täältä.


Voit tuoda kaikki vanhassa kannassa olevat prepaid -liittymät uuteen Minun Prepaid kantaan näiden ohjeiden avulla eli Iot-laitteen SIM-korttia ei pitäisi olla tarpeellista käyttää sellaisella laittella, josta pystyy lukemaan tekstiviestit.

Tämä onnistuu ainoastaan, mikäli IoT-laitteen numero on prepaid-perheen lisänumeroita.

Jos IoT-laitteessa on prepaid-perheen päänumero, niin tekstiviesti on pakko lukea.


Valitettavasti kaikki ohjeiden keinot on käyty läpi ja vain kirjautuminen todellakin onnistuu nyt. Mitään muuta ei sitten voikaan tehdä. Numeron lisääminen ei sen sijaan onnistu selaimenkaan kautta. Ainoa, mitä saan on tämä:

 

“Numeron lisääminen epäonnistui

Tarkista, että annoit oikean numeron ja yritä uudelleen. Jos ongelma jatkuu, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Anna numero, jonka haluat liittää Minun Prepaidiin. Numeroon lähetetään vahvistuspyyntö johon vastaamalla liität numeron Minun Prepaidiin. HUOM! Mikäli Prepaid-liittymän lisääminen tiliin ei juuri nyt onnistu, niin yritä myöhemmin uudelleen.”

Numeroon ei ole tullut yhtään vahvistuspyyntöä liki kymmenen yrityksen aikana.

Voi olla, että tuossa uudessa järjestelmässä on jokin järjenhivenkin mukana, piilossa, mutta sitä ei näin normaalin logiikan omistava softapuolen ex-ammattilainen löydä. Pari kertaa jouduin noiden vaihtoehtojen sotkua testatessani tilanteeseen, jossa sivu uudelleenohjasi kerta toisensa jälkeen samalle sivulle ja välillä tuli noita JSON-rimpsuja.

Tuota olen nyt katsellut eri reittejä käyttäen kymmenkunta kertaa. Käsittämättömän sotkun on Telia luonut yksinkertaiseen sovellusalueeseen. Tulevat työvoiman irtisanomiset takaavat sen, että ohjelmistojen laatu ei mahda ainakaan parantua..

Jos kerran iPhonen Telia-sovellus on ehkä vanhentunut, miksi ihmeessä se sitten on vielä sovelluskaupassa? Sen avulla ei kuitenkaan siis voi tehdä enää yhtään mitään.

Toimin aikoinani pitkään ohjelmistoalalla, ja olen joskus lyönyt hanskat tiskiin, kun on pitänyt lähteä muuttamaan jokin järjestelmä uuteen versioon älyttömällä aikataululla. Tässä ilmeisesti on lähdetty soitellen sotaan, unohtaen aivan perussäännötkin.

Ilmeisesti vähimmällä työllä pääsee vaihtamalla SIM-läpyskän johonkin edea auttavasti toimivaan toisen operaattorin Prepaid-liittymään. Mitä suosittelette? DNA:lla oli jokunen vuosi sitten melkein samanlainen kaaos, jonka sai aikaan rekisteröimällä Prepaid-SIMmin eri laitteella kuin mihin se lopulta tuli. Koska Telian saldon lisääminen näyttää olevan  likipitäen mahdotonta tuon “uudistuksen” jälkeen, riskit ovat liian suuret. Minun aikanikaan ei riitä joutaviin kokeiluihin.

Ainakin yksi selkeä parannus olisi tarpeen: Koska tuo järjestelmä on nyt niin sotkuinen kuin se vain voi olla. Lisäksi Googlen avulla pääsee Telian sellaisille omille sivuille, jotka eivät enää pidä paikkaansa (kuten tuo liittymän avaaminen ja sitä seuraava nelinumeroinen koodi). Sisältöjen päivitys pitäisi hoitaa loppuun ja kunnolla ja poistaa vanhentunut tieto. Miksikö Google-haku? No siksi, että koko Telian portaali on sekaisin ja levällään kuin Jokisen eväät ja tiedon hakemiseen kuluu kymmenkertainen aika verrattuna siihen, mitä operaatiohin menee aikaa.


Valitettavasti kaikki ohjeiden keinot on käyty läpi ja vain kirjautuminen todellakin onnistuu nyt. Mitään muuta ei sitten voikaan tehdä. Numeron lisääminen ei sen sijaan onnistu selaimenkaan kautta. Ainoa, mitä saan on tämä:

 

“Numeron lisääminen epäonnistui

Tarkista, että annoit oikean numeron ja yritä uudelleen. Jos ongelma jatkuu, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Anna numero, jonka haluat liittää Minun Prepaidiin. Numeroon lähetetään vahvistuspyyntö johon vastaamalla liität numeron Minun Prepaidiin. HUOM! Mikäli Prepaid-liittymän lisääminen tiliin ei juuri nyt onnistu, niin yritä myöhemmin uudelleen.”

Numeroon ei ole tullut yhtään vahvistuspyyntöä liki kymmenen yrityksen aikana.

Jokin on nyt pielessä, kun prepaid -liittymää ei pysty liittämään tähän uuteen Minun Prepaid tiliin. Asiantuntija voisi tilannetta tarkemmin tutkia, jos kirjaat meille häiriöilmoituksen. Häiriöilmoitukseen on hyvä lisätä prepaid -liittymän numeron lisäksi myös Minun Prepaid -tilin käyttäjätunnus ja lyhyt kuvaus ongelmasta. Näin asiantuntija pääse tutkimaan miksi numeron linkitys tiliin ei onnistu. 

 

 

Jos kerran iPhonen Telia-sovellus on ehkä vanhentunut, miksi ihmeessä se sitten on vielä sovelluskaupassa? Sen avulla ei kuitenkaan siis voi tehdä enää yhtään mitään.

Toimin aikoinani pitkään ohjelmistoalalla, ja olen joskus lyönyt hanskat tiskiin, kun on pitänyt lähteä muuttamaan jokin järjestelmä uuteen versioon älyttömällä aikataululla. Tässä ilmeisesti on lähdetty soitellen sotaan, unohtaen aivan perussäännötkin.

 

Prepaid lataus -sovellus on toistaiseksi käytössä yhtäaikaa uuden Minun Prepaid -tilin kanssa. En osaa sanoa kuinka pitkä siirtymäaika on, mutta jossain vaiheessa Prepaid lataus -sovellus poistuu tai se päivitetään toimimaan uudistuneen prepaidin kanssa. Aiemmin käyttöönoton tehneet käyttäjät voivat siirtymäaikana hyödyntää joitain toiminteita sovelluksessa. 

Sanotaanko näin jälkiviisaana henkilökohtainen mielipide, että kyllä tämä(kin) uudistus olisi vielä hienosäätöä ja testausta vaatinut. 

 

Ilmeisesti vähimmällä työllä pääsee vaihtamalla SIM-läpyskän johonkin edea auttavasti toimivaan toisen operaattorin Prepaid-liittymään. Mitä suosittelette? DNA:lla oli jokunen vuosi sitten melkein samanlainen kaaos, jonka sai aikaan rekisteröimällä Prepaid-SIMmin eri laitteella kuin mihin se lopulta tuli. Koska Telian saldon lisääminen näyttää olevan  likipitäen mahdotonta tuon “uudistuksen” jälkeen, riskit ovat liian suuret. Minun aikanikaan ei riitä joutaviin kokeiluihin.

Ainakin yksi selkeä parannus olisi tarpeen: Koska tuo järjestelmä on nyt niin sotkuinen kuin se vain voi olla. Lisäksi Googlen avulla pääsee Telian sellaisille omille sivuille, jotka eivät enää pidä paikkaansa (kuten tuo liittymän avaaminen ja sitä seuraava nelinumeroinen koodi). Sisältöjen päivitys pitäisi hoitaa loppuun ja kunnolla ja poistaa vanhentunut tieto. Miksikö Google-haku? No siksi, että koko Telian portaali on sekaisin ja levällään kuin Jokisen eväät ja tiedon hakemiseen kuluu kymmenkertainen aika verrattuna siihen, mitä operaatiohin menee aikaa.

 

Suosittelen vielä jättämään häiriöilmoituksen, jos sitä kautta ongelma saataisiin kohdaltasi korjattua. Tietenkin ongelman jatkuessa myös itse tekisin vastaavan ratkaisun. 

Näemmä asiakastuesta löytyy edelleen ohjeistus Telia prepaid -sovellukselle, vaikka toistaiseksi uusia käyttäjiä sovellukseen ei voi lisätä. Laitoin viestin tästä eteenpäin, jotta turhaa hämmennystä aiheuttava ohjeistus poistetaan sivustolta. 


No niin. Tein häiriöilmoituksen ja vika oli palvelinpäässä. Ilmoituksen mukaan “yhteen tietokantaan eivät olleet siirtyneet” nuo liittymän tiedot. Asia oli kuulemma nyt kunnossa ja suksen pitäisi luistaa.

Vaan eipä luista. Puhelinnumeroa ei saa lisätyksi. Ensin pitää lähettää viesti “PREPAID TILI OK” numeroon 15400, minkä jälkeen tila näyttää jää “odottamaan vahvistusta” ja tätä kirjoitettaessa tila on ollut odottelemassa jo 20 tuntia. Ilmeisesti vahvistuksen tapahtumien ketju on rikki.

Järjestelmämuutos on siis mennyt auttamattomasti pieleen. Näyttää siltä, että aikaa testaukseen ei ole jäänyt riittävästi ja nyt käyttäjät toimivat sekä alfa- että betatestaajina. Testaajille yleensä maksetaan, mutta nyt teemme ilmaista työtä sovelluskehittäjien puolesta - viiden euron tuotteelle.

Olen jättänyt aiheesta jatkoreklamaation, mutta surkuhuvittavassa jamassa tuo Telian tekniikka on. Olen itse toiminut “rekisteröidy-vahvista-kirjaudu” -sovellusten kehityspuolella ja ei sen mitään rakettitiedettä pitäisi olla kenellekään, vallankaan näinä päivinä. Mutta hosumalla tulee vain… mitä tulee...

 


No niin. Tein häiriöilmoituksen ja vika oli palvelinpäässä. Ilmoituksen mukaan “yhteen tietokantaan eivät olleet siirtyneet” nuo liittymän tiedot. Asia oli kuulemma nyt kunnossa ja suksen pitäisi luistaa.

Vaan eipä luista. Puhelinnumeroa ei saa lisätyksi. Ensin pitää lähettää viesti “PREPAID TILI OK” numeroon 15400, minkä jälkeen tila näyttää jää “odottamaan vahvistusta” ja tätä kirjoitettaessa tila on ollut odottelemassa jo 20 tuntia. Ilmeisesti vahvistuksen tapahtumien ketju on rikki.

Järjestelmämuutos on siis mennyt auttamattomasti pieleen. Näyttää siltä, että aikaa testaukseen ei ole jäänyt riittävästi ja nyt käyttäjät toimivat sekä alfa- että betatestaajina. Testaajille yleensä maksetaan, mutta nyt teemme ilmaista työtä sovelluskehittäjien puolesta - viiden euron tuotteelle.

Olen jättänyt aiheesta jatkoreklamaation, mutta surkuhuvittavassa jamassa tuo Telian tekniikka on. Olen itse toiminut “rekisteröidy-vahvista-kirjaudu” -sovellusten kehityspuolella ja ei sen mitään rakettitiedettä pitäisi olla kenellekään, vallankaan näinä päivinä. Mutta hosumalla tulee vain… mitä tulee...

 

Hyvä että olet ollut yhteydessä Häiriöilmoitusten puolelle liittymäsi osalta. Yksittäisiä liittymiä on löytynyt, mitkä eivät olleet päätyneet oikein tietokannan puolelle. Saat meiltä yhteydenottoa, kun häiriöilmoitus on ratkaistu. 


Niin, mutta kenen mielestä “hyvä”? Minun oli PAKKO olla yhteydessä, kahteen kertaan vielä, eikä tilanne ole edelleenkään korjautunut. Tilanne on nyt se, että haen perjantaina jonkin muun operaattorin Prepaidin, sillä minulla ei ole aikaa jäädä odottelemaan viikkokausiksi yksinkertaisen alustavirheen korjausta, joka tuskin korjautuu kokonaan vielä kolmannellakaan kerralla. Ja minulle tuskin maksetaan käyttämästäni ajasta. Vai kenelle lähetän laskun testauksesta?

Toistan: Tällaisia järjestelmäteknisiä munauksia ei pitäisi päästää syntymään minkään järjestelmäpäivityksen kanssa.


Niin, mutta kenen mielestä “hyvä”? Minun oli PAKKO olla yhteydessä, kahteen kertaan vielä, eikä tilanne ole edelleenkään korjautunut. Tilanne on nyt se, että haen perjantaina jonkin muun operaattorin Prepaidin, sillä minulla ei ole aikaa jäädä odottelemaan viikkokausiksi yksinkertaisen alustavirheen korjausta, joka tuskin korjautuu kokonaan vielä kolmannellakaan kerralla. Ja minulle tuskin maksetaan käyttämästäni ajasta. Vai kenelle lähetän laskun testauksesta?

Toistan: Tällaisia järjestelmäteknisiä munauksia ei pitäisi päästää syntymään minkään järjestelmäpäivityksen kanssa.

Tarpeettomat palveluntarjoajan virheestä johtuvat yhteydenotot eivät tietenkään asiakkaalle ole hyvä asia. Kollegani ilmeisesti sai käsityksen, että ilmoitus on jätetty ja ongelman selvitys on edelleen kesken sen vuoksi hän kommentoi asian olevan hyvä.

Saitko viestillä häiriöilmoituksen jättämisen jälkeen INCTSF- alkuista tikettinumeroa? Jos sait niin kerrotko sen tässä ketjussa tai yksityisviestien kautta niin pääsen Prepaid vastaavalta kyselemään mikä vahvistusviestien kulussa on pielessä. 

Ymmärrän täysin turhautumisen näin yksinkertaisen asian takkuamisen vuoksi. 


INCTSF003136650  on tuo tiketin numero, eikä siitä ole kuulunut mitään.

Tänä päivänä on Ruotsi loistanut näissä kunnon mokauksissa. Telia on tässä jo käsitelty, mutta kun yritin ostaa juuri äsken Öresundin pitkän sillan vuosipassia, tilausjärjestelmä romahti komeasti maksuvaiheessa, varsin ilmeisesti Öresundin oman maksujärjestelmän ja ruotsalaisen Nordea-pankin välillä tai jomman kumman vuoksi. Toki nuo ovat omia arvailujani.

Kun tässä itse samaan aikaan kirjoittaa uusiksi yhtä järjestelmää kohta päivittyvien uusien vaatimusten mukaisesti ja yrittää tehdä kaiken kunnolla, noita isojen poikien virheitä eivät oikein tahdo hermot kestää.

Jotenkin tuntuu siltä, että ohjelmistokehityksessä, kuten monessa muussakin asiassa, on menty täysin “laissez-faire”-mentaliteettiin ja kaikkinainen ammattiylpeys on menneiden sukupolvien omaksuma kummajainen.


Vastaa