Täällä kun tuli puheeksi tuo että kun nuo tukiasemat maksaa niin paljon ja paljonko oltaisiin valmiita maksamaan siitä ?niin minun mielestä niillä jolla on palvelut sillä mallilla että homma pelaa niin he ovat ensimmäisenä kauhistelemassa ,että kuinka paljon se maksaa niin eiköhän me olla maksettu niitä teidän toimivia palveluiten parantamista omien palveluiden kustannuksella maksaen mukamas niistä palveluista mistä olla saatu vastinetta rahalle???
VoLTE kyllä auttaisi täällä yhteisverkon alueella. Kun tosiaan on tilanne että 4G on aivan hyvä mutta 3G ei juuri toimi ja 2G:kin on varsin heikko. Saisi sitten puhelut etenemään siinä toimivimmassa verkossa. Useampia kertoja on käynyt, että luuri istuu tukevasti 4G:ssä ja tulee tekstiviestiä Soneralta, että sinulle on yritetty soittaa jne... Eli puhelin ei ole saanut toimivaa alemman luokan verkkoa kiinni puhelua varten.
Sinne rakennetaan missä eniten kysyntää... Jos sielä 100-200 asukkaan kylässä halutaan niin voi mennä aikaan kun on alueita jossa peittoa myös halutaan ja on tuhat asukasta. Erikoista ettei sielä ole edes mastoa...
Täälä on aika hyvin selitetty miten uusia tukiasemia rakennetaan: https://www.tele2.se/upptack/tackning/natutbyggnad/ (ruotsiksi)
@VMJ kirjoitti:
VoLTE kyllä auttaisi täällä yhteisverkon alueella. Kun tosiaan on tilanne että 4G on aivan hyvä mutta 3G ei juuri toimi ja 2G:kin on varsin heikko. Saisi sitten puhelut etenemään siinä toimivimmassa verkossa. Useampia kertoja on käynyt, että luuri istuu tukevasti 4G:ssä ja tulee tekstiviestiä Soneralta, että sinulle on yritetty soittaa jne... Eli puhelin ei ole saanut toimivaa alemman luokan verkkoa kiinni puhelua varten.
VoWIFI myös tulossa että sekin parantaisi toimivuutta. Olit muistakseni mukana VoWIFI pilotissa ja ainakin toimivuus oli sitä luokkaa että saisi ensivuonna myös tulla käyttöön kaikille...
Kyllä VoWIFI toimi kotosalla hyvän Wifin äärellä oikein hienosti. Ja sitten vielä VoLTE kun on muualla niin tavoitettavuus alkaa olla kohdallaan.
Toki kun menen reilun 10 kilometriä etelään päin, niin putoan pois jo tehdyn yhteisverkon alueelta ja menossa oleva puhelu katkeaa. Joka kerta 50 metrin tarkkuudella tiellä samassa paikassa Puhelua ei kannata aloittaa uudelleen ennenkuin on 7 km ajanut eteenpäin niin pääsee toisen tukiaseman alueelle. Soittelin asiasta vikapäivystykseen: "Joo, siltä kylältä on tullut paljon vikailmoituksia. Vielä odotellaan niitä lisää että nähdään pitääkö ryhtyä toimenpiteisiin..." !! Jospa se yhteisverkko laajenisi myös lähemmäksi kaupunkia.....
Jostain syystä nykyinen puhelimeni - Samsung S6 - ei siirry Telian verkkoon kuten kaksi aikaisempaa luuria - Lumia 920 ja iPhone 4S. Niillä eivät puhelut katkenneet.
@VMJ kirjoitti:
Kyllä VoWIFI toimi kotosalla hyvän Wifin äärellä oikein hienosti. Ja sitten vielä VoLTE kun on muualla niin tavoitettavuus alkaa olla kohdallaan.
Toki kun menen reilun 10 kilometriä etelään päin, niin putoan pois jo tehdyn yhteisverkon alueelta ja menossa oleva puhelu katkeaa. Joka kerta 50 metrin tarkkuudella tiellä samassa paikassa Puhelua ei kannata aloittaa uudelleen ennenkuin on 7 km ajanut eteenpäin niin pääsee toisen tukiaseman alueelle. Soittelin asiasta vikapäivystykseen: "Joo, siltä kylältä on tullut paljon vikailmoituksia. Vielä odotellaan niitä lisää että nähdään pitääkö ryhtyä toimenpiteisiin..." !! Jospa se yhteisverkko laajenisi myös lähemmäksi kaupunkia.....
Jostain syystä nykyinen puhelimeni - Samsung S6 - ei siirry Telian verkkoon kuten kaksi aikaisempaa luuria - Lumia 920 ja iPhone 4S. Niillä eivät puhelut katkenneet.
Tarkoitatko kun poistuu Yhteisverkosta niin katkeaa puhelut? Eipä katkeilulle voi paljon mitään koska mastot varmaan kaukana toisistaan...
Onko Samsungissa sallittua roaming? Voi olla että Samsung tahtoo pitää paremmin omassa verkossa kun sellainen lisäksi on.
olkitu kirjoitti:
Tarkoitatko kun poistuu Yhteisverkosta niin katkeaa puhelut? Eipä katkeilulle voi paljon mitään koska mastot varmaan kaukana toisistaan...
Onko Samsungissa sallittua roaming? Voi olla että Samsung tahtoo pitää paremmin omassa verkossa kun sellainen lisäksi on.
Kyllä. Karungin tukiasemassa puhelu toimii, kun siirryn Kukkolan puolelle katkeaa ja uusi yritys pätkii. Sitten taas Vojakkalassa puhelu toimii.
Kyllä Samsung on kotosalla pari kertaa mennyt Telian verkkoon kun Soneran mastolla on ollut jokin hetkellinen hikka joten asetukset lienee kunnossa. Ilmeisesti se vain tykkää roikkua heikommassa verkossa kuin nuo pari muuta luuria. Service Mode näytti kentän voimakkuudeksi -132 dB. Ja Kukkolassa puhelu pätkii vaikka luuri on GPRS-verkossa, se ei edes yritä siellä olevaa onnetonta 3G:tä käyttää.
@VMJ kirjoitti:
@olkitu kirjoitti:
Tarkoitatko kun poistuu Yhteisverkosta niin katkeaa puhelut? Eipä katkeilulle voi paljon mitään koska mastot varmaan kaukana toisistaan...
Onko Samsungissa sallittua roaming? Voi olla että Samsung tahtoo pitää paremmin omassa verkossa kun sellainen lisäksi on.
Kyllä. Karungin tukiasemassa puhelu toimii, kun siirryn Kukkolan puolelle katkeaa ja uusi yritys pätkii. Sitten taas Vojakkalassa puhelu toimii.
Kyllä Samsung on kotosalla pari kertaa mennyt Telian verkkoon kun Soneran mastolla on ollut jokin hetkellinen hikka joten asetukset lienee kunnossa. Ilmeisesti se vain tykkää roikkua heikommassa verkossa kuin nuo pari muuta luuria. Service Mode näytti kentän voimakkuudeksi -132 dB. Ja Kukkolassa puhelu pätkii vaikka luuri on GPRS-verkossa, se ei edes yritä siellä olevaa onnetonta 3G:tä käyttää.
Tai sitten ei tahdo käyttää roaming verkkoa...
Laittelin vikailmoitusta kun puhelut eivät toimineet.
Tuli korjausta, lähettimen takakeilaa suunnattiin hiukan paremmin asuntoani kohti, varsinainen lähetyskeila on kuuleman mukaan suunnattu suoraan asumattomaan korpeen.
Tämä tulos kun kännykällä jaan wlanin kautta nettiyhteyttä. Kyseessä siis Yhteisverkon 800 MHz tukiasema. Kännykkä itsessään on päässyt reilusti yli 100 M lukemiin, ilmeisesti Wlan jako hiukan nipistää nopeutta?
@VMJ kirjoitti:
Laittelin vikailmoitusta kun puhelut eivät toimineet.
Tuli korjausta, lähettimen takakeilaa suunnattiin hiukan paremmin asuntoani kohti, varsinainen lähetyskeila on kuuleman mukaan suunnattu suoraan asumattomaan korpeen.
Tämä tulos kun kännykällä jaan wlanin kautta nettiyhteyttä. Kyseessä siis Yhteisverkon 800 MHz tukiasema. Kännykkä itsessään on päässyt reilusti yli 100 M lukemiin, ilmeisesti Wlan jako hiukan nipistää nopeutta?
Noh nyt on aika hyvää sielä pohjoisessa. Ei voi valittaa kun varmasti on edullinen 4G liittymä.
Puhelimella jakaessa vaikuttaa juurikin laitteiston suorituskyky aika paljon. Lisäksi jos tollaista nopeutta siirrät puhelimesta niin kyllä siinä radio ottaa virtaa ja lämmittää...
Ei voi valittaa. Ainakaan niin kauan kun tarjous-Jätti on voimassa. Laitoin kokeeksi aika mukavan tuntuisen puhelimen kun käytettynä löysin, Blackberry Passport. Tässä pystyi yhteyspisteen asetuksista laittamaan Wlan-jakoa varten vain 5 GHz alueen käyttöön. Näkyi testillä parhaimmillaan irronneen 112/49 nopeutta.
Mites tämän 4G parannuksen piti oikein näkyä Torniossa? Ainakaan Putaalla ei näy mitenkään ja tästä on 1 km matkaa Tornion torille eli aika keskeisellä paikalla kaupunkia ollaan.
Mainostitte alkuvuodesta oikein ulkomainoksin, että "4G paranee Torniossa". No eipä näy mitenkään.
Tilanne täällä Putaalla on se, että päiväsaikaan ei puhelin nouse edes 3G tilaan....ei tässä oikein koe vastinetta rahoilleen saavan.
@Waylantuoma kirjoitti:
Mites tämän 4G parannuksen piti oikein näkyä Torniossa? Ainakaan Putaalla ei näy mitenkään ja tästä on 1 km matkaa Tornion torille eli aika keskeisellä paikalla kaupunkia ollaan.
Mainostitte alkuvuodesta oikein ulkomainoksin, että "4G paranee Torniossa". No eipä näy mitenkään.
Tilanne täällä Putaalla on se, että päiväsaikaan ei puhelin nouse edes 3G tilaan....ei tässä oikein koe vastinetta rahoilleen saavan.
Langaton on langaton ja silti on katvealueita. Putaankadulla on tukiasema kylläkin joten pitäisi kuulua. Sisäkuuluvuudet ovat asia erikseen ja jos asut tiilitalossa tai muuten muuratussa asunnossa niin ei sinne signaali vain läpäise.
Jos et koe rahoillesi vastinetta saavasi voit aina irtisanoa liittymäsi ellet ole sopinut määräaikaisuutta. Toki jos ei ollenkaan vastaa silti toimivuutta on sinulla oikeus irtisanoa...
@Waylantuoma kirjoitti:
Mites tämän 4G parannuksen piti oikein näkyä Torniossa? Ainakaan Putaalla ei näy mitenkään ja tästä on 1 km matkaa Tornion torille eli aika keskeisellä paikalla kaupunkia ollaan.
Mainostitte alkuvuodesta oikein ulkomainoksin, että "4G paranee Torniossa". No eipä näy mitenkään.
Tilanne täällä Putaalla on se, että päiväsaikaan ei puhelin nouse edes 3G tilaan....ei tässä oikein koe vastinetta rahoilleen saavan.
Muutostöiden jäljiltä oikeastaan jokaiselle alueen tukiasemalle on tuotu 4G ja useammalla tukiasemalla on lähettimet sekä 800MHz että 1800MHz taajuuksille. 4G-kuuluvuuksien tulisi siis olla erinomaiset, joten kuulostaa erikoiselta, ettei tämä näkyisi käyttäjille millään tavalla. Erikoiselta kuulostaa myös tuo 3G:n puute. Tarkoitatko, että puhelin olisi päivät vain 2G-verkossa? Minkälainen päätelaite tässä on kyseessä ja löytyykö 4G:tä muualla kulkiessa?
Kokkokankaalla muutos näkyy, valitettavasti huonompaan suuntaan. Aikaisemmin 4g yhteys toimi hyvin, keskimäärin 30/30 mutta "parannuksen" jälkeen nopeudet vaihtelee miten sattuu ja yhteys katkeilee useasti päivässä. Tälläisen innostavan viestin sain Soneran tuelta:
"..aluetta palvelevassa 4G-verkon tukiasemassa on havaittu ongelmaa kapasiteetin osalta. Suuren käyttäjämäärän myötä mobiilidatan nopeus voi vaihdella. Tämä pyritään ottaa huomioon tulevaisuuden suunnitelmissa mutta aikataulua mahdollisen kapasiteetin kasvattamiselle ei vielä ole tiedossa."
@bosselu kirjoitti:
Kokkokankaalla muutos näkyy, valitettavasti huonompaan suuntaan. Aikaisemmin 4g yhteys toimi hyvin, keskimäärin 30/30 mutta "parannuksen" jälkeen nopeudet vaihtelee miten sattuu ja yhteys katkeilee useasti päivässä. Tälläisen innostavan viestin sain Soneran tuelta:
"..aluetta palvelevassa 4G-verkon tukiasemassa on havaittu ongelmaa kapasiteetin osalta. Suuren käyttäjämäärän myötä mobiilidatan nopeus voi vaihdella. Tämä pyritään ottaa huomioon tulevaisuuden suunnitelmissa mutta aikataulua mahdollisen kapasiteetin kasvattamiselle ei vielä ole tiedossa."
Tähän kyseiseen tapaukseen minun on vaikea ottaa kantaa kun en tarkemmin taustoja tiedä, mutta hieman erikoiselta kyllä kuulostaa. Onhan se toki mahdollista, että kapasiteetti on muutostöiden jälkeen tapissa, mutta kyllä näiden muutosten seurannassa on pyritty olemaan kärppänä paikalla, jos palvelun laatu onkin päässyt kärsimään. Laittaisitko meille vielä Omilta Sivuilta häiriöilmoitusta tai soittaisit vikapalveluun numerolla 0206 9 0101
@bosselu kirjoitti:
Kokkokankaalla muutos näkyy, valitettavasti huonompaan suuntaan. Aikaisemmin 4g yhteys toimi hyvin, keskimäärin 30/30 mutta "parannuksen" jälkeen nopeudet vaihtelee miten sattuu ja yhteys katkeilee useasti päivässä. Tälläisen innostavan viestin sain Soneran tuelta:
"..aluetta palvelevassa 4G-verkon tukiasemassa on havaittu ongelmaa kapasiteetin osalta. Suuren käyttäjämäärän myötä mobiilidatan nopeus voi vaihdella. Tämä pyritään ottaa huomioon tulevaisuuden suunnitelmissa mutta aikataulua mahdollisen kapasiteetin kasvattamiselle ei vielä ole tiedossa."
En tiedä, miten syrjäisellä alueella tuo Kokkokangas on, mutta jonnekin erämaahan, jonne ei kuitua tule, on siirtoyhteydet usein toteutettu radiolinkeillä. Yhdellä tutulla oli 4G:n nopeus n. 30/30Mbps, vuorokaudenajasta riippumatta. Sen osalta Sonera vahvisti, että vanhasta radiolinkistä loppui kapasiteetti... Tarina kertoo, että se olisi jo vaihdettu uudempaan.
Milloinhan sonera tosissaan alkaa parantamaan näitä kuuluvuuksia ,että saadaan isoja alueita koskevia kuuluvuus ongelmia korjattua ?Kun yhteisverkko on tehnyt kaikkensa mitä pystyvät ,eli uutta tukiasemaa pitäisi tehdä että ongelma korjaantuu ja sonera vain ohjaa ottamaan yhteyttä viestintäministeriöön ongelman kanssa, joka todennäköisesti taas antaa ongelmasta palautetta yhteisverkolle . Eli miksi kaikki maksavat asiakkaat eivät ole samanarvoisia ,kun kummiskin uuden tukiaseman kulut olisivat murto-osa siitä mitä sonera puheittensa mukaan sijoitaa vuodessa verkon ja palveluiden parantamiseen mukamas??????? ja kyseessä siis ihan 2 ja 3g verkot että pystyisi puhelimilla asioimaan eli ei ole sitten nmt450 verkon lopettamisen jälkeen kunnollisia yhteyksiä ollut täällä.
@jokune100 kirjoitti:
Milloinhan sonera tosissaan alkaa parantamaan näitä kuuluvuuksia ,että saadaan isoja alueita koskevia kuuluvuus ongelmia korjattua ?Kun yhteisverkko on tehnyt kaikkensa mitä pystyvät ,eli uutta tukiasemaa pitäisi tehdä että ongelma korjaantuu ja sonera vain ohjaa ottamaan yhteyttä viestintäministeriöön ongelman kanssa, joka todennäköisesti taas antaa ongelmasta palautetta yhteisverkolle . Eli miksi kaikki maksavat asiakkaat eivät ole samanarvoisia ,kun kummiskin uuden tukiaseman kulut olisivat murto-osa siitä mitä sonera puheittensa mukaan sijoitaa vuodessa verkon ja palveluiden parantamiseen mukamas??????? ja kyseessä siis ihan 2 ja 3g verkot että pystyisi puhelimilla asioimaan eli ei ole sitten nmt450 verkon lopettamisen jälkeen kunnollisia yhteyksiä ollut täällä.
Ihan kiva että kerrot vähän missäpäin Suomea. Pääsääntöisesti tuodaan nykyisille tukiasemapaikoille 4G eli lisää nopeuksia. Lisäksi katetaan enemmän tukiasemapaikkoja. Kaupungissa rakennusten katoille tuodaan tukiasemia enemmän eli tehdään kerralla kuntoon sieläkin. Uusia mastoja Yhteisverkko ei rakenna ollenkaan vaan uusii nykyiset tukiasemapaikat pääsääntöisesti.
Uusia mastoja ei tuoda ja jos asuu sattumalta tunturin alapäässä niin ei ole ihan uutta jos sielä ei toimi torpan sisällä. Ei se täälä etelässäkään jokaisessa paikassa toimi.
Jos sinulla ei toimi ollenkaan puhelut voit itse vaatia yleispalveluvelvoitteen nimissä laajakaistan sekä puhelimen toimivuuden. Toimivuus taataan vain sisällä yhdessä kohtaa ja tietenkin maksat kaikista kustannuksista. NMT450 toimi 450Mhz taajuudella kun 2G/3G alimmillaan 900Mhz taajuudella. Näin ollen 450Mhz taajuus läpäitseen paremmin seinät yms esteet. Ukkoverkon 450Mhz voi kokeilla myös laajakaistayhteytenä mutta puhelut jatkossakin 2G/3G verkkojen kautta.
No ei millään pahalla , mutta en kysynyt juuri tuota mitä vastasit ja taasen ehkä olet väärä henkilö vastaamaan kun näyttää ,että varsin positiivisesti olet Soneraa kehumassa
@jokune100 kirjoitti:
No ei millään pahalla , mutta en kysynyt juuri tuota mitä vastasit ja taasen ehkä olet väärä henkilö vastaamaan kun näyttää ,että varsin positiivisesti olet Soneraa kehumassa
En halua kehua mitään operaattoria. Saisi tääläkin toimia Sonera paremminkin kehä 3 sisäpuolella. Täälä sentään asuu enemmän kuin sielä pohjolassa. Itse olen ollut Elisan, Soneran ja DNA:n asiakkaana ja kaikilla heikot puolet. Yhteisverkko on lisäksi Soneran ja DNA:n yhteinen joten kannattaa valittaa DNA:n puolelle myös.
Lisäksi jos Sonera sielä ei toimi niin kokeile Elisaa. Kaikki ei toimi kaikkialla. Olin itse oikeasti Elisan asiakas mutta vaihdoin Soneralle kun tuli rajattomat paketit... Elisalla ei kotona kuulunut kuin 2G ja Soneralla 4G. Taas muuttanut paikkaan jossa DNA toimii.
Kaikki on samanarvoisina siinä että verkko rakennetaan sen mukaan kuinka monta ihmistä sielä pohjoisessa asuu. Ei alueen mukaan. Turhaa on rakentaa verkkoa yhdelle henkilölle. Se on kallista etkä maksaisi kuitenkaan kokonaisen tukiaseman asennusta. Hyväntekeväisyyttä ei olla tekemässä vaan kyseessä kun on yritys, mitä enemmän voittoa sen parempi.
Totuus on että tukiasemia vaihdetaan nykyisiin mastoihin eikä kuuluvuus parane tunturin taakse ilman uuden maston rakentamista. Tätä mastoa ei yhdelle torpalle rakenneta...
Hei jokune100!
Oletko jättänyt Soneralle kuuluvuuspalautetta asiasta? Voit omilta sivuilta jättää kuuluvuuspalautteen sivun alalaidasta vasemmalta https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/
Pitäisi nyt puhelut saada toimimaan kunnolla myös katvealueilla, ainakin itselle on ollut kuuluvuuspalautteesta apua jokunen vuosi sitten.
Kannattaa testata myös muiden operaattoreiden kuuluvuudet ja valita se, jolla on paras kuuluvuus.
No joo ,olen minä sen verran etelässä kulkenut että ei ne sielläkään kaksiset ne verkot aina ole . Ja on elisaakin kokeiltu mutta se sen kummemmin pelaa . Ja kumminkin on isosta alueesta kyse minkä saisi parannettua uudella tukiasemalla ,että palvelisi muitakin kuin minua ,eli olisi varmasti tukiaseman kantaman verran alueita millä on huonot yhteydet . Jos nyt ihan oikein käsitin niin juuri dna olis vihreätä valoa uudelle tukiasemalle näyttämässä ja sille olisi paikkakin jo katsottuna valmiiksi .
On kuuluvuuspalautetta annettu useastikkin ja en pelkästään minä eli moni muukin on antanut palautetta asiasta ja kun kummiskin on iso alue missä on huonot kuuluvuudet ,toki monella on mielenkiinto loppunut ,kun toistoja toistojen perään tehty ,ilman että mitään olisi vaikutusta ollut asian paranemisen suhteen . Ja itsekkin ollut soneran asiakkaana varmaan jo yli 15 vuotta niin ihmetyttää suuresti että tälläisia peruspalveluita ei saada taattua vaikka täydet hinnat niistä pitää maksaa saamatta rahalle vastinetta
@jokune100 kirjoitti:
On kuuluvuuspalautetta annettu useastikkin ja en pelkästään minä eli moni muukin on antanut palautetta asiasta ja kun kummiskin on iso alue missä on huonot kuuluvuudet ,toki monella on mielenkiinto loppunut ,kun toistoja toistojen perään tehty ,ilman että mitään olisi vaikutusta ollut asian paranemisen suhteen . Ja itsekkin ollut soneran asiakkaana varmaan jo yli 15 vuotta niin ihmetyttää suuresti että tälläisia peruspalveluita ei saada taattua vaikka täydet hinnat niistä pitää maksaa saamatta rahalle vastinetta
Koska operaattorille on kannattavaa pitää juuri ja juuri toimivaa verkkoa. Vähemmän tukareita = vähemmän juoksevia kuluja. Kuitenkin alueen asukkaat maksavat täyttä hintaa = much profit. Näin pörssiyhtiö toimii. Eri asia on se, onko kivaa tai reilua. Itse olen parin operaattorin osalta motissa, vaikka 80km Helsingistä asustan. Palvelun laatu vaihtelee jyrkästi jopa "metropolialueella".
Toivotaan, että parannusta tulee!