Moi!
N 80v tuttavani meni taannoin (olikohan marras-joulukuu 2022) Telia-myymälään, kun halusi vaihtaa puh.liittymänsä Elisasta Teliaan.
Hän sitten kertoi minulle jälkeenpäin, ettei tuo ollutkaan niin yksinkertaista…
Hänellä ei ollut olemassa minkäänlaisia pankkitunnuksia - ja hänet komennettiin sellaiset hommaamaan pankistaan, jotta Telia-liittymän avaus onnistuisi. Vaikkei hänellä siis ole mitään tietokoneitakaan ja/tai ei osaa/uskalla käyttää mitään kännykkä-appeja.
No hän sitten toimi käskyn mukaan, kun ei hädissään muutakaan keksinyt.
Mun piti tätä heti silloin kysyä täällä mut vähän unohtui…
Sarjassamme “olisi itse pitänyt olla tässäkin mukana”
Mistä ihmeestä on kyse?
Nyt en aivan heti osaa vastata kysymykseesi miksi näitä pankkitunnuksia olisi liittymän avaukseen vaadittu. Ainoa asia on asiakkaan tunnistaminen, joka Telia Kaupassa tehdään liittymän avauksen yhteydessä ja siihen ei luonnollisestikaan pankkitunnuksia vaadita. Minun Teliaan kirjautumisessa asiakas käyttää yhtenä vaihtoehtona verkkopankkitunnuksia, olisiko kenties ollut siitä kyse? Saisitko tästä vähän lisätietoja tuttavaltasi, ja saatiinko liittymä kuitenkin tilattua ja avattua?
Nyt en aivan heti osaa vastata kysymykseesi miksi näitä pankkitunnuksia olisi liittymän avaukseen vaadittu. Ainoa asia on asiakkaan tunnistaminen, joka Telia Kaupassa tehdään liittymän avauksen yhteydessä ja siihen ei luonnollisestikaan pankkitunnuksia vaadita. Minun Teliaan kirjautumisessa asiakas käyttää yhtenä vaihtoehtona verkkopankkitunnuksia, olisiko kenties ollut siitä kyse? Saisitko tästä vähän lisätietoja tuttavaltasi, ja saatiinko liittymä kuitenkin tilattua ja avattua?
No tuossa on kaikki tiedot mitä mulla on - joka tapauksessa hänet potkaistiin myymälästä ulos ja vasta pankkikeikan jälkeen oli tuo liittymän avaus onnistunut..
Lisäksi on kummallista, että hän ei saanut myymälästä minkäänlaista sopimuspaperia mukaansa (mistä siis ois liittymätyyppi hintoineen yms. ilmennyt), eikä sellaista kuulemma ole postissakaan näkynyt.
Sinänsä Telia-liittymä on nyt pelannut (ja laskutuskin kai mennyt ok suoramaksuna, kun hän sellaisen on pankissaan Telian kanssa nyt tehnyt) mut esim. mä en itse oo nähnyt vielä yhtään tuon liittymän laskutusta hänen tiliotteissaan.
Hänellä oli Elisa-liittymän laskun maksuun suoramaksu - ja aluksi mietiskelin, että voisiko tuollaisen sopimuksen nykyään jotenkin tehdä jo puh.liittymän myyvässä Telia-myymälässä ja että siihen ois jotenkin tarvittu jotain pankkitunnuksia.. ..mut ei-kai-nyt sentään noinkaan voi olla…
Niin - mitään MinunTelia-kirjautumisia hänellä ei ole, kun ei oo tietokoneita eikä hän ymmärrä älykännyköiden mistään Telia-app.eista mitään…
Oispa hieno nähdä “jostain nauhalta” tuo asiointitilanne…
----
Muokkaus HannaMarikaL: muokattu lainausta
On kyllä todella outo tapaus, sillä myymälässä henkilöllisyys tarkastetaan henkilökortista tai passista, ei verkkopankkitunnuksilla. Tarkalleen ottaen, myymälässä henkilöllisyyttä ei edes voi osoittaa verkkopankkitunnuksilla.
Eihän myyjä tyrkyttänyt mobiilivarmennetta?
Sen aktivointi täytyy tehdä itsepalveluna netissä verkkopankkitunnuksilla. Tämä voisi olla tekosyy vaatia verkkopankkitunnuksia. Mobilivarmennetta ei kuitenkaan tarvitse ottaa käyttöön, joten verkkopankkitunnuksiakaan ei tarvita avattaessa liittymä myymälässä.
No tuossa on kaikki tiedot mitä mulla on - joka tapauksessa hänet potkaistiin myymälästä ulos ja vasta pankkikeikan jälkeen oli tuo liittymän avaus onnistunut..
Lisäksi on kummallista, että hän ei saanut myymälästä minkäänlaista sopimuspaperia mukaansa (mistä siis ois liittymätyyppi hintoineen yms. ilmennyt), eikä sellaista kuulemma ole postissakaan näkynyt.
Sinänsä Telia-liittymä on nyt pelannut (ja laskutuskin kai mennyt ok suoramaksuna, kun hän sellaisen on pankissaan Telian kanssa nyt tehnyt) mut esim. mä en itse oo nähnyt vielä yhtään tuon liittymän laskutusta hänen tiliotteissaan.
Hänellä oli Elisa-liittymän laskun maksuun suoramaksu - ja aluksi mietiskelin, että voisiko tuollaisen sopimuksen nykyään jotenkin tehdä jo puh.liittymän myyvässä Telia-myymälässä ja että siihen ois jotenkin tarvittu jotain pankkitunnuksia.. ..mut ei-kai-nyt sentään noinkaan voi olla…
Niin - mitään MinunTelia-kirjautumisia hänellä ei ole, kun ei oo tietokoneita eikä hän ymmärrä älykännyköiden mistään Telia-app.eista mitään…
Oispa hieno nähdä “jostain nauhalta” tuo asiointitilanne…
Kuulostaa kyllä tosiaan erikoiselta, mutta laitoin kyselyä Telia Kauppojen toiminnasta vastaavalle henkilölle. Palaamme mahdollisimman pian tähän ketjuun asian tiimoilta.
Sopimuspaperit tulostetaan asiakkaalle, tai sitten lähetettään sähköpostilla asiakkaan sähköpostiosoitteeseen. Kaikki dokumentit ovat myös tallessa Minun Teliassa. Suoramaksusta ei välttämättä ole vielä tullut veloituksia, jos liittymä on avattu aivan vasta. Ensimmäinen lasku lähetetään liittymän avauksen jälkeen seuraavan kuukauden aikana.
----
Muokkaus HannaMarikaL: muokattu lainausta
On kyllä todella outo tapaus, sillä myymälässä henkilöllisyys tarkastetaan henkilökortista tai passista, ei verkkopankkitunnuksilla. Tarkalleen ottaen, myymälässä henkilöllisyyttä ei edes voi osoittaa verkkopankkitunnuksilla.
Eihän myyjä tyrkyttänyt mobiilivarmennetta?
Sen aktivointi täytyy tehdä itsepalveluna netissä verkkopankkitunnuksilla. Tämä voisi olla tekosyy vaatia verkkopankkitunnuksia. Mobilivarmennetta ei kuitenkaan tarvitse ottaa käyttöön, joten verkkopankkitunnuksiakaan ei tarvita avattaessa liittymä myymälässä.
Vähän lisätietoja - hänellä oli mukana ko. kaupanteossa (Tampere) eräs toinen tuttava - ja häneltä nyt seuraavaa lisätietoa… ;)
Oli avattu TeliaDot -liittymä. Nyt sit ilmeisesti Telia-myyjä oli tyrkyttänyt erillisen laskun lähettämisen sijaan “suoraan kortilta otettavaa veloitusta” (minkä tarkempaa lajia en tiedä, että mitä tarkoittaa).
Nyt sit ilmeisesti tähän kortilta veloitukseen liittyen on tarvittu noi pankkitunnukset. Mut ihmettelen, että tällainen veloitus-show käydään Telia-myymälässä, eikä siten, että ekan laskun saatuaan asiakas itse miettii, miten laskut jatkossa hoidetaan. Nyt hänellä on (mielestäni) turhaan pankkitunnukset pelkästään tuon liittymän avauksen ja laskun maksuunpanon alkuvaiheen tiimoilta ja nyt sit noi tunnukset kaiken lisäksi täytyy osata pitää visusti tallessa, vaikkei niillä mitään hän muuten teekään…
Dot-liittymät ovat täysin itsepalveluliittymiä. Niitä ei edes myydä myymälöissä.
Eli tässä tapauksessa myymälässä käynnit olivat ne turhat työvaiheet. Olisi riittänyt, että olisi hakenut pankista verkkopankkitunnukset ja sen jälkeen tilannut liittymän Android- tai iOS-älylaitteella itse.
Dot-liittymän ainoa veloitustapa on maksukorttimaksu. Credit-kortin tapauksessa veloitukset näkyvät luottokorttilaskulla, Debit-kortin tapauksessa tiliotteella. Laskuerittelyn näkee ainoastaan Dot-sovelluksesta.
Paperi-, Omat Sivut- tai e-laskuja Dotista ei saa.
Nyt sit ilmeisesti tähän kortilta veloitukseen liittyen on tarvittu noi pankkitunnukset.
Kyllä, EU:n maksupalveludirektiivi PSD2 teki korttimaksamisesta EU:ssa vaikeaa.
Lisäksi useat yritykset ovat aivan liian uteliaita ja urkkivat kortilla maksavien asiakkaittensa verkkopankkitunnuksia. Näin toimivat mm Telia ja Finnair.
Dot-liittymät ovat täysin itsepalveluliittymiä. Niitä ei edes myydä myymälöissä.
Eli tässä tapauksessa myymälässä käynnit olivat ne turhat työvaiheet. Olisi riittänyt, että olisi hakenut pankista verkkopankkitunnukset ja sen jälkeen tilannut liittymän Android- tai iOS-älylaitteella itse.
Dot-liittymän ainoa veloitustapa on maksukorttimaksu. Credit-kortin tapauksessa veloitukset näkyvät luottokorttilaskulla, Debit-kortin tapauksessa tiliotteella. Laskuerittelyn näkee ainoastaan Dot-sovelluksesta.
Paperi-, Omat Sivut- tai e-laskuja Dotista ei saa.
Nyt sit ilmeisesti tähän kortilta veloitukseen liittyen on tarvittu noi pankkitunnukset.
Kyllä, EU:n maksupalveludirektiivi PSD2 teki korttimaksamisesta EU:ssa vaikeaa.
Lisäksi useat yritykset ovat aivan liian uteliaita ja urkkivat kortilla maksavien asiakkaittensa verkkopankkitunnuksia. Näin toimivat mm Telia ja Finnair.
No liittymää on siis vissiin alunperin lähdetty vaihtamaan myymälään.. ..ja sit “on löydetty” tuo Dot - ja se (“= Dot-liittymän ainoa veloitustapa on maksukorttimaksu“) on sit aikaansaanut tuon pankkitunnushärdellin.. ..alkaa homma avautumaan..
Nyt sit tuosta Dot-sovelluksesta kysymys: Voiko siihen kirjautua ainoastaan pankkitunnuksilla vai piisaako Telia-tunnukset?
Miksi ihmeessä Dot-liittymän maksukuviot ovat noin salamyhkäisiä - vain sovelluksesa näkösällä, vain korttimaksu..?? Miksi yleensä tarvitaan joku sovellus, kun on tietty (=Dot) liittymä??
Onko tässä nyt kyse siitä, ettei asiakkaaseen luoteta - eli että ei-kiinteähintaisen liittymän maksukuviot varmistetaan tuolla pakko-kortti-kuviolla??
Oon itekin Telia-asiakas mut en oo hoksannutkaan, että “maksa-sen-verran-mitä-puhut” -liittymää ei saisi normaaliin laskuun - vaikka kenties Telialta ois 100 muuta palvelua tilauksessa - NÄINKÖ????
Nyt sit tuosta Dot-sovelluksesta kysymys: Voiko siihen kirjautua ainoastaan pankkitunnuksilla vai piisaako Telia-tunnukset?
Ei kummillakaan.
Dot-sovellukseen kirjaudutaan tekstiviesti- tai sähköpostisilmukalla.
Eli puhelinnumeron tai sähköpostiosoitteen syöttämisen jälkeen Dot lähettää tekstiviestinä tai sähköpostina kertakäyttöisen koodin. Tämä syötetään sovellukseen ja se aukeaa.
Dot-sovellus muistaa kirjautumisen, joten silmukkaa ei tarvitse käydä läpi uudelleen kuin vasta uloskirjautumisen tai laitteen sekoamisen jälkeen.
Miksi ihmeessä Dot-liittymän maksukuviot ovat noin salamyhkäisiä
Koska siihen on kopioitu piirteitä Cubio Skaalasta, Moi Mobiilista ja Telia Prepaidista.
Miksi yleensä tarvitaan joku sovellus, kun on tietty (=Dot) liittymä??
Tätä monet muutkin ovat ihmetelleet.
Moi on myös maksukorttiveloitteinen, mutta heidän liittymiään voi kyllä hallita ihan tavallisilla www-sivulla.
“maksa-sen-verran-mitä-puhut” -liittymää ei saisi normaaliin laskuun - vaikka kenties Telialta ois 100 muuta palvelua tilauksessa
Rajaton Lite 0,5 M sekä Yhteys Mukaan liittymät saa normaalille laskulle, mutta Dot-liittymiä ei saa.
Toisaalta Rajaton ja Yhteys Mukaan liittymiä ei saa maksukortille, vaan ainoastaan laskulle.
No liittymää on siis vissiin alunperin lähdetty vaihtamaan myymälään.. ..ja sit “on löydetty” tuo Dot - ja se (“= Dot-liittymän ainoa veloitustapa on maksukorttimaksu“) on sit aikaansaanut tuon pankkitunnushärdellin.. ..alkaa homma avautumaan..
Nyt sit tuosta Dot-sovelluksesta kysymys: Voiko siihen kirjautua ainoastaan pankkitunnuksilla vai piisaako Telia-tunnukset?
Miksi ihmeessä Dot-liittymän maksukuviot ovat noin salamyhkäisiä - vain sovelluksesa näkösällä, vain korttimaksu..?? Miksi yleensä tarvitaan joku sovellus, kun on tietty (=Dot) liittymä??
Onko tässä nyt kyse siitä, ettei asiakkaaseen luoteta - eli että ei-kiinteähintaisen liittymän maksukuviot varmistetaan tuolla pakko-kortti-kuviolla??
Oon itekin Telia-asiakas mut en oo hoksannutkaan, että “maksa-sen-verran-mitä-puhut” -liittymää ei saisi normaaliin laskuun - vaikka kenties Telialta ois 100 muuta palvelua tilauksessa - NÄINKÖ????
Omistajana voit kirjautua sisään sovellukseen sähköpostillasi tai millä tahansa Telia Dot -puhelinnumerolla, joka on omissa nimissäsi. Käyttäjänä kirjaudut sovellukseen omalla puhelinnumerollasi. Eli ei tarvita pankkitunnuksia tai Telia tunnusta kun kirjaudutaan Dot-sovellukseen.
Täällä tarkemmin Telia Dot-liittymästä ja sovelluksesta : Telia Dot
----
Muokkaus HannaMarikaL: muokattu lainausta
Omistajana voit kirjautua sisään sovellukseen sähköpostillasi tai millä tahansa Telia Dot -puhelinnumerolla, joka on omissa nimissäsi. Käyttäjänä kirjaudut sovellukseen omalla puhelinnumerollasi. Eli ei tarvita pankkitunnuksia tai Telia tunnusta kun kirjaudutaan Dot-sovellukseen.
Täällä tarkemmin Telia Dot-liittymästä ja sovelluksesta : Telia Dot
Ok, tää on hyvä juttu - etenkin, kun toi liittymän hallinta on nyt tällä tuttava-hlöllä, joka oli asiakkaan kanssa tekemässä tuota liittymän avausta… Asiakkaalla ei oo älykännyä & sovelluksia
Miinuspuoli on, että asiakas itsekään ei tiedä (enkä minä - hänen ‘finanssipuolen’ pääavustaja), mikä noista Dot-liittymistä hänellä on, kun minkäänlaista paperipostia ko. liittymän taholta ei oo näkyny eikä kuulunu - eikä siis kai koskaan näykään kuin siä Dot-sovelluksessa…
Luulis että on joku laki, että jonninlainen papru pitäis sopimuksesta saada kouraan viä 2020-luvullakin!!!! Turhaa skeidaa selittää jollain ‘luonnon säästymisellä’ tämmöset asiat…
Rajaton Lite 0,5 M sekä Yhteys Mukaan liittymät saa normaalille laskulle, mutta Dot-liittymiä ei saa.
Toisaalta Rajaton ja Yhteys Mukaan liittymiä ei saa maksukortille, vaan ainoastaan laskulle.
Ok, täytyy jatkoa ajatellen vähä katsoa, että mikä ois tota hankalan oloista Dottia vastaava normilaskutus-liittymä.
Btw: Tuon pakko-korttiveloitustouhun takia itsekään en oo koskaan ostanu esim. mitään CMore-juttuja, mitkä olisivat tuon vaatineet - jos ei pysty laskua lähettämään / e-laskutusta tekemään ni saa olla… :)
Tarvitaanko pankkitunnuksia tän Dot.in kanssa muulla hetkellä kuin liittymän avauksessa tuon laskutuksen tiimoilta?? Voiko laskutuksen säätää (pankkikortti > luottokortti tai päin vastoin) ilman pankkitunnareita siä Dot-sovelluksessa?
Voiko tunnukset siis kuolettaa Dot.in käytössä ollessa, jos/kun niitä ei mihkään muuhun tarvita - etteivät vaan huku/katoa ja ettei ois pelkoo, että ne ajautuvat joskus vääriin käsiin???
Btw2:
En myöskään sulata liittymän irtisanomista vain jossain sovelluksessa, mikä voi sisältää mitä vain bugeja ja käyttökatkoja - alla teitin Dot-irtisanimisohje:
“Olemme pahoillamme, jos haluat lähteä! Halusimme kuitenkin tehdä myös irtisanomisen sinulle mahdollisimman helpoksi, ja halutessasi pääset irtisanomaan liittymäsi sovelluksen kohdassa: Liittymien asetukset > Sopimukset. “
Entä Dot-liittymästä siirtyminen takaisin “tavalliseen” siten, että numerro säilyy?? Pitääkö silloinkin sovelluksella ekana irtisanoo Dot.. ..että normaali liittymävaihtaminen ei toimi?
Kyllä tuollaiset touhut pitää hoitua myös asiakaspalvelussa!!!
----
Muokkaus HannaMarikaL: korjattu lainausta
Verkkopankkitunnukset tarvitaan Dot-liittymässä liittymätilauksen yhteydessä myös asiakkaan tunnistamiseen.
Tämän jälkeen verkkopankkitunnusten tarve vaihtelee pankeittain.
Maksukortit ovat voimassa vain korttiin merkityn ajan. Kun kortti on mennyt vanhaksi, uuden kortin tiedot täytyy syöttää Dot-sovellukseen. Samoin, jos kortti halutaan muuten vaihtaa.
Kortin vaihto täytyy vahvistaa. Mikäli pankkisi käyttää tähänkin verkkopankkitunnuksia, verkkopankkitunnukset tarvitaan joka kerta, kun kortti vaihtuu.
Osa pankeista käyttää maksukorttitapahtumien vahvistamiseen erillisiä korttitunnuksia. Näissä tapauksissa Dot-liittymää voi käyttää liittymätilauksen jälkeen ilman verkkopankkitunnuksia.
Vaikka pankkisi käyttäisi korttitapahtumien vahvistamiseen verkkopankkitunnuksia, voit toki irtisanoa ne ja hakea uudet, kun maksukortin vaihto Dot-sovellukseen tulee ajankohtaiseksi.
Verkkopankkitunnukset tarvitaan Dot-liittymässä liittymätilauksen yhteydessä myös asiakkaan tunnistamiseen.
Tämän jälkeen verkkopankkitunnusten tarve vaihtelee pankeittain.
Maksukortit ovat voimassa vain korttiin merkityn ajan. Kun kortti on mennyt vanhaksi, uuden kortin tiedot täytyy syöttää Dot-sovellukseen. Samoin, jos kortti halutaan muuten vaihtaa.
Kortin vaihto täytyy vahvistaa. Mikäli pankkisi käyttää tähänkin verkkopankkitunnuksia, verkkopankkitunnukset tarvitaan joka kerta, kun kortti vaihtuu.
Osa pankeista käyttää maksukorttitapahtumien vahvistamiseen erillisiä korttitunnuksia. Näissä tapauksissa Dot-liittymää voi käyttää liittymätilauksen jälkeen ilman verkkopankkitunnuksia.
Vaikka pankkisi käyttäisi korttitapahtumien vahvistamiseen verkkopankkitunnuksia, voit toki irtisanoa ne ja hakea uudet, kun maksukortin vaihto Dot-sovellukseen tulee ajankohtaiseksi.
Ok, Dot siis on täydellisen soveltumaton tässä keskustelussa kyseessä olevan asiakkaan kanssa… :)
Tässä jutussa vissiin on tuolla asiakkaan ostosreissulla mukana olevalla tutullaan itsellä Dot - eikä hän sit oo osannu ajatella asiaa tuon asiakkaan pankkitunnushärdellin näkökulmasta...
Entä Dot-liittymästä siirtyminen takaisin “tavalliseen” siten, että numerro säilyy??
Tällöin tilaat numeronsiirron uudelta operaattoriltasi.
Numeronsiirron osalta Dot ei eroa mitenkään muista liittymistä, joista laaditaan liittymäsopimus. Eli Dna:n, Globetelin, Saunalahden ja Telian laskuliittymät, Moin ja Dotin maksukorttiliittymät sekä Saunalahti Latausliittymä.
Pitääkö silloinkin sovelluksella ekana irtisanoo Dot.. ..että normaali liittymävaihtaminen ei toimi?
Ehdottomasti ei.
Aina kun tilaat numeronsiirron, uusi operaattori hoitaa siirron eikä tästä ilmoiteta erikseen vanhalle operaattorille.
Liittymä irtisanotaan ainoastaan silloin, kun halutaan numeron poistuvan tyystin ja kokonaan käytöstä.
Kyllä tuollaiset touhut pitää hoitua myös asiakaspalvelussa!!!
Dotin ainoa asiakaspalvelu on chat tai puhekielellä tsätti siinä Dot-sovelluksessa.
Miksi tsätistä muuten aina käytetään ulkomaista lainasanaa chat, eikä suomalaista termiä laulukerttuli?
Entä Dot-liittymästä siirtyminen takaisin “tavalliseen” siten, että numerro säilyy??
Tällöin tilaat numeronsiirron uudelta operaattoriltasi.
Numeronsiirron osalta Dot ei eroa mitenkään muista liittymistä, joista laaditaan liittymäsopimus. Eli Dna:n, Globetelin, Saunalahden ja Telian laskuliittymät, Moin ja Dotin maksukorttiliittymät sekä Saunalahti Latausliittymä.
Pitääkö silloinkin sovelluksella ekana irtisanoo Dot.. ..että normaali liittymävaihtaminen ei toimi?
Ehdottomasti ei.
Aina kun tilaat numeronsiirron, uusi operaattori hoitaa siirron eikä tästä ilmoiteta erikseen vanhalle operaattorille.
Liittymä irtisanotaan ainoastaan silloin, kun halutaan numeron poistuvan tyystin ja kokonaan käytöstä.
Kyllä tuollaiset touhut pitää hoitua myös asiakaspalvelussa!!!
Dotin ainoa asiakaspalvelu on chat tai puhekielellä tsätti siinä Dot-sovelluksessa.
Miksi tsätistä muuten aina käytetään ulkomaista lainasanaa chat, eikä suomalaista termiä laulukerttuli?
Tässä asiassa siis tarkoitin liittymätyypin vaihtoa Telian sisällä!!!
Ilman Dot-app.ia siis mikään asia ei etene???
Tässä asiassa siis tarkoitin liittymätyypin vaihtoa Telian sisällä!!!
Dot käyttäytyy aivan kuin se olisi oma operaattorinsa.
Dot-sovelluksessa voit vaihtaa ainoastaan eri Dot-liittymien välillä: Dot 4G Käytön mukaan, Dot 4G Rajaton, Dot 4G Rajaton+, Dot 5G & C More, Dot Yhteys kotiin 4G, Dot Yhteys kotiin 5G tai Dot Yhteys kotiin 5G+.
Jos Dot halutaan vaihtaa tavalliseksi Telian liittymäksi, kuten Rajaton Lite 0,5 M, Rajaton 20 M, Rajaton 200 M, Rajaton 5G 300 M, Rajaton 5G 450 M tai Rajaton 5G 1000 M, tilataan uusi Telian liittymä numeronsiirtona.
Eli toimitaan aivan samalla tavalla, kuin liittymä olisi esimerkiksi Globetelin liittymä ja halutaan siirtää numero Telialle. Huomioi myös, että Telia Dot Telia laskuliittymä vaihdoissa myös sim-kortti vaihtuu!
Ilman Dot-app.ia siis mikään asia ei etene???
Numeronsiirtoon Dotista Telian laskuliittymään ei tarvita Dot sovellusta lainkaan, eikä sitä edes pysty tekemään Dot-sovelluksessa. Telian laskuliittymät voi tilata mm. Telian nettikaupasta.
Tässä asiassa siis tarkoitin liittymätyypin vaihtoa Telian sisällä!!!
Dot käyttäytyy aivan kuin se olisi oma operaattorinsa.
Dot-sovelluksessa voit vaihtaa ainoastaan eri Dot-liittymien välillä: Dot 4G Käytön mukaan, Dot 4G Rajaton, Dot 4G Rajaton+, Dot 5G & C More, Dot Yhteys kotiin 4G, Dot Yhteys kotiin 5G tai Dot Yhteys kotiin 5G+.
Jos Dot halutaan vaihtaa tavalliseksi Telian liittymäksi, kuten Rajaton Lite 0,5 M, Rajaton 20 M, Rajaton 200 M, Rajaton 5G 300 M, Rajaton 5G 450 M tai Rajaton 5G 1000 M, tilataan uusi Telian liittymä numeronsiirtona.
Eli toimitaan aivan samalla tavalla, kuin liittymä olisi esimerkiksi Globetelin liittymä ja halutaan siirtää numero Telialle. Huomioi myös, että Telia Dot Telia laskuliittymä vaihdoissa myös sim-kortti vaihtuu!
Ilman Dot-app.ia siis mikään asia ei etene???
Numeronsiirtoon Dotista Telian laskuliittymään ei tarvita Dot sovellusta lainkaan, eikä sitä edes pysty tekemään Dot-sovelluksessa. Telian laskuliittymät voi tilata mm. Telian nettikaupasta.
Ookoo.. ..no johan on tekele…
Ehkä tuota Dot.in asemaa “omana firmanaan” voisi jossain kohtaa jotenkin valaista tuolla Dot-liittymien yhteydessä….(??)
https://www.telia.fi/dot/ asia on ilmaistu näin:
Olen Telian asiakas ja haluan kokeilla Telia Dot -liittymää. Täytyykö minun tehdä numeronsiirto tai tilata uusi SIM-kortti?
Kyllä täytyy. Vaikka Telia Dot on osa Teliaa, se on itsenäinen palvelu. Telia Dot ei siis rinnastu muihin Telian liittymiin vaan on kokonaan oma palvelunsa. Näin ollen Telian numerot siirtyvät Telia Dotiin samalla tavalla kuin toisilta operaattoreilta siirtyvät numerot. Jos siirryt Telian liittymästä Telia Dotin käyttäjäksi, Telian keskittäjäedut eivät valitettavasti säily. Tästä syystä et myöskään voi maksaa Telian lisäpalveluita Telia Dotin puhelinlaskulla.
Ok, tää on hyvä juttu - etenkin, kun toi liittymän hallinta on nyt tällä tuttava-hlöllä, joka oli asiakkaan kanssa tekemässä tuota liittymän avausta… Asiakkaalla ei oo älykännyä & sovelluksia
Dot-sovelluksen ei tarvitse olla samassa laitteessa, jolla Dot-liittymää käytetään.
Voit asentaa Dot-sovelluksen johonkin laitteeseen, myös tablettiin, kirjautua sisään Dot-liittymän puhelinnumerolla ja katsoa sitten Dot-puhelimesta kirjautumiskoodin.
Asiakkaalla ei oo älykännyä & sovelluksia
…
Ok, Dot siis on täydellisen soveltumaton tässä keskustelussa kyseessä olevan asiakkaan kanssa… :)
Oikeastaan hinnoittelultaan Telia Dot 4G Käytön mukaan voi olla erinomainen valinta peruspuhelimeen. Maksat vain 0,20 – 1,00 € niiltä päiviltä, kun puhelimella on soitettu tai lähetetty viestejä. Jos et soita, päivän kustannus 0,00 €. Muista kuitenkin kuukausikohtainen vähimmäisveloitus 5,00 €.
Ainoa rasite on, että hallintaan tarvitaan Android-puhelin, -tabletti tai -tietokone, iOS-puhelin tai iPadOS-tabletti.
Liittymän hallinnan voi ulkoistaa haluamalleen sukulaiselle. Ja mikäli sukulainen naputtelee tuonne oman luottokorttinsa tiedot, sitten puhelimen käyttäjä ei tarvitse jakossa verkkopankkitunnuksiakaan.
Asiakkaalla ei oo älykännyä & sovelluksia
…
Ok, Dot siis on täydellisen soveltumaton tässä keskustelussa kyseessä olevan asiakkaan kanssa… :)
Oikeastaan hinnoittelultaan Telia Dot 4G Käytön mukaan voi olla erinomainen valinta peruspuhelimeen. Maksat vain 0,20 – 1,00 € niiltä päiviltä, kun puhelimella on soitettu tai lähetetty viestejä. Jos et soita, päivän kustannus 0,00 €. Muista kuitenkin kuukausikohtainen vähimmäisveloitus 5,00 €.
Ainoa rasite on, että hallintaan tarvitaan Android-puhelin, -tabletti tai -tietokone, iOS-puhelin tai iPadOS-tabletti.
Liittymän hallinnan voi ulkoistaa haluamalleen sukulaiselle. Ja mikäli sukulainen naputtelee tuonne oman luottokorttinsa tiedot, sitten puhelimen käyttäjä ei tarvitse jakossa verkkopankkitunnuksiakaan.
Eikai Telia Dot:issa tarvitse muusta huolehtia kuin, että aktiivisena on voimassaoleva maksukortti? Tarviiko kertakäyttökoodi ottaa uusiksi, joka kerta kun kirjautuu sisään? esim. maksukortin vaihdossa?
Mietin, että onko sittenkään käytännöllinen sukulaisenkaan huolehdittava, jos joutuu sen kertakäyttökoodin aina kysymään tai jotain muuta säätämään.
Halvemmaksi todennäköisesti Dot tulisi kuin joku vanha Telian liittymä kamu numeroilla, mutta tuo maksukortin päivitys taitaa olla ylivoimainen este. Globetel lienis paras vaihtoehto, mutta sitten puhelimessa lukisi Globetel -teksi, joka ei ole vaihtoehto. Hankalia nämä liittymäasiat joillekkin.
@DigiHate Käy ihmeessä Globetelin tarjonta katsomassa, se on eläkeläislähtöinen yhtiö, heillä ei ole edes itsepalvelu kanavaa ja toimii Telian verkossa.
Eikai Telia Dot:issa tarvitse muusta huolehtia kuin, että aktiivisena on voimassaoleva maksukortti?
Kyllä, tämä riittää. Eli kalenteriin ylös, milloin maksukortti pitää seuraavan kerran päivittää Dot-sovellukseen. Ja takaraivoon muistutus, että jos kortin joutuu syystä tai toisesta sulkemaan, silloinkin täytyy muistaa vaihtaa Dot-sovelluksesta kortti.
Tarviiko kertakäyttökoodi ottaa uusiksi, joka kerta kun kirjautuu sisään?
Dot-sovellus muistaa kirjautumisen. Kertakäyttökoodia ei tarvita joka kerta, kun käytät Dot-sovellusta.
Mutta se vaaditaan joka kerta, kun kirjaudut sovellukseen, esimerkiksi uudessa laitteessa tai vanhan laitteen sekoamisen jälkeen.
esim. maksukortin vaihdossa?
Mikäli sovelluksesta ei ole kirjauduttu ulos, niin onnistuu ilman kertakäyttökoodia.
Mietin, että onko sittenkään käytännöllinen sukulaisenkaan huolehdittava, jos joutuu sen kertakäyttökoodin aina kysymään tai jotain muuta säätämään.
Sovellukseen voi kirjautua sekä puhelinnumerolla että sähköpostiosoitteella. Mikäli sovellukseen syöttää sukulaisen sähköpostiosoitteen, sukulainen pääsee kirjautumaan sovellukseen omalla sähköpostillaan.
Halvemmaksi todennäköisesti Dot tulisi kuin joku vanha Telian liittymä kamu numeroilla
Näin. Juurihan täällä todettiin, että edullisin ”puheliittymä” maksaa jo 15,99 €/kk. Ja tuo on käytön mukaan laskutettava liittymä – eli puhelut vielä tuohon päälle!
Ellei käytä nettiä 24/7 ja puhu puhelimeen tuntitolkulla joka päivä, laskuliittymien hinnat ovat karanneet täysin käsistä.
Peruspuhelimen käyttäjän kannattaa tosiaan etsiä liittymänsä kolmen suuren ulkopuolelta. Ellei sitten ole valmis vaihtamaan puhelinnumeroaan ja hankkii Telialta Prepaidin tai Yhteys Mukaan Laitteeseen.