Ratkaistu

Tukevatko suomalaiset operaattorit RCS -viestintästandardia?

  • 19 November 2023
  • 9 kommenttia
  • 574 katselukertaa

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Apple taipui Googlen ja Samsungin painostukseen ja ottaa viestintästandardi RCS:n käyttöön vuoden 2024 aikana. Luultavasti syy miksi Applekin ottaa käyttöön on EU:n digimarkkinasäädös kun se on portinvartija ja sen täytyy avata palvelunsa kilpailijoille. Eli Applen RCS tulee toimimaan ristiin Androidin ja iOS:n välillä ja toisinpäin.

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/a22d880c-6df7-43dd-bf43-21c93165bc62

Mikä tilanne suomalaisten operaattoreiden osalta että tukeeko ne RCS viestintästandardia? Jos ei niin otetaanko käyttöön vai onko päädytty siihen perinteiseen että ei oteta käyttöön koska sen jälkeen asiakkaita ei voi rahastaa normaali tekstiviesteillä? Muutenkin tekstareiden määrä on kokoajan laskussa koska kun enemmistö käyttää viestintäsovelluksia.


_______
Muokkaus VeraEk: muokattu otsikkoa vastaamaan aloituksen kysymystä.

icon

Ratkaisu jäseneltä KaPetri 20 November 2023, 08:09

Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Apple taipui Googlen ja Samsungin painostukseen ja ottaa viestintästandardi RCS:n käyttöön vuoden 2024 aikana. Luultavasti syy miksi Applekin ottaa käyttöön on EU:n digimarkkinasäädös kun se on portinvartija ja sen täytyy avata palvelunsa kilpailijoille. Eli Applen RCS tulee toimimaan ristiin Androidin ja iOS:n välillä ja toisinpäin.

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/a22d880c-6df7-43dd-bf43-21c93165bc62

Mikä tilanne suomalaisten operaattoreiden osalta että tukeeko ne RCS viestintästandardia? Jos ei niin otetaanko käyttöön vai onko päädytty siihen perinteiseen että ei oteta käyttöön koska sen jälkeen asiakkaita ei voi rahastaa normaali tekstiviesteillä? Muutenkin tekstareiden määrä on kokoajan laskussa koska kun enemmistö käyttää viestintäsovelluksia.
 

Elisalla RCS tukea on jo lähdetty tarjoamaan rajatusti yritysasiakkaille. DNA:sta minulla ei ole tietoa. Meillä viestikeskus tukee edelleen vain perinteisiä mms- ja sms-viestejä, mutta luonnollisesti seuraamme tarkasti kilpailijoiden tekemisiä. 

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +8

Lähettääkö edes teini-ikäiset nykyään paljonkin tekstareita? Itselle tulee pääasiassa mainoksia tai ajanvarausmuistutuksia ja kaikki ihmisten välinen kommunikointi on tapahtunut jo vuosikaudet ihan netin yli ilman lisämaksullisia palveluita. Tuon takia ärsyttää kun väkisin tungetaan liittymiin mukaan rajaton määrä puheluita (ei koske niitä ainoita puheluita yritys/palvelunumeroihin mitä soitan) ja tekstareita (ehkä kerran pari vuodessa tulee lähettettyä palveluviesti jota ei koske myöskään), vaikka en todellakaan haluaisi maksaa turhasta. 

Niin onko tuo RCS nyt joku syy, miksi operaattorin täytyisi lopettaa turhasta laskuttaminen ja voisin maksaa ihan vain mobiilinetistä ja sen pari kertaa vuodessa erikseen puhelusta tai viestistä? Vai erikseen päälle tuleva tapa liimata lisää ärsyttävää animaatosontaa viesteihin kun ei osata sanoja käyttää? 😅

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Lähettääkö edes teini-ikäiset nykyään paljonkin tekstareita? Itselle tulee pääasiassa mainoksia tai ajanvarausmuistutuksia ja kaikki ihmisten välinen kommunikointi on tapahtunut jo vuosikaudet ihan netin yli ilman lisämaksullisia palveluita. Tuon takia ärsyttää kun väkisin tungetaan liittymiin mukaan rajaton määrä puheluita (ei koske niitä ainoita puheluita yritys/palvelunumeroihin mitä soitan) ja tekstareita (ehkä kerran pari vuodessa tulee lähettettyä palveluviesti jota ei koske myöskään), vaikka en todellakaan haluaisi maksaa turhasta. 

Niin onko tuo RCS nyt joku syy, miksi operaattorin täytyisi lopettaa turhasta laskuttaminen ja voisin maksaa ihan vain mobiilinetistä ja sen pari kertaa vuodessa erikseen puhelusta tai viestistä? Vai erikseen päälle tuleva tapa liimata lisää ärsyttävää animaatosontaa viesteihin kun ei osata sanoja käyttää? 😅

 

Viestejä varmasti lähetetään enemmän kuin koskaan aiemmin, mutta viestit kulkevat sovellusten kautta datana eivätkä operaattoreiden viestikeskuksen kautta SMS-viesteinä. En näe, että normaali kuluttajaliittymissä RCS tuki muuttaisi mitenkään liittymien hinnoittelua tai niiden ominaisuuksia Kyseessä on lisäarvo palvelu, kuten esimerkiksi VoLTE/WoWifi. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Apple taipui Googlen ja Samsungin painostukseen ja ottaa viestintästandardi RCS:n käyttöön vuoden 2024 aikana. Luultavasti syy miksi Applekin ottaa käyttöön on EU:n digimarkkinasäädös kun se on portinvartija ja sen täytyy avata palvelunsa kilpailijoille. Eli Applen RCS tulee toimimaan ristiin Androidin ja iOS:n välillä ja toisinpäin.

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/a22d880c-6df7-43dd-bf43-21c93165bc62

Mikä tilanne suomalaisten operaattoreiden osalta että tukeeko ne RCS viestintästandardia? Jos ei niin otetaanko käyttöön vai onko päädytty siihen perinteiseen että ei oteta käyttöön koska sen jälkeen asiakkaita ei voi rahastaa normaali tekstiviesteillä? Muutenkin tekstareiden määrä on kokoajan laskussa koska kun enemmistö käyttää viestintäsovelluksia.
 

Elisalla RCS tukea on jo lähdetty tarjoamaan rajatusti yritysasiakkaille. DNA:sta minulla ei ole tietoa. Meillä viestikeskus tukee edelleen vain perinteisiä mms- ja sms-viestejä, mutta luonnollisesti seuraamme tarkasti kilpailijoiden tekemisiä. 

 

Eli teette samalla tavalla kuin kilpailija Elisa että ollaan vain passiivisena ja kädet tumpussa eikä tehdä mitään. Eikö pitäisi keskittyä siihen oman palvelun kehittämiseen eikä kilpailijoiden takkailuun? Ja pitäisi olla myös omatoimisuutta asian edistämisen suhteen eikä nojata pelkästään siihen että me asiakkaat annetaan ehdotuksia joita laitetaan eteenpäin.

Tuota kyllä sanon puhtaaksi laiskuudeksi kun ollaan passiivisena ja seurataan mitä kilpailijat tekee.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Kyseessä on lisäarvo palvelu, kuten esimerkiksi VoLTE/WoWifi. 

Siis puhelut tulevat muuttumaan lisäpalveluksi UMTS-verkon sulkemisen myötä?

No sitähän minä olen tässä pelännytkin. Ja nyt asialle tuli vahvistus päälle.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +8

Siis puhelut tulevat muuttumaan lisäpalveluksi UMTS-verkon sulkemisen myötä?

No sitähän minä olen tässä pelännytkin. Ja nyt asialle tuli vahvistus päälle.

Eiköhän puhelut kulje siellä GSM-verkossa kuten vuosikaudet tähänkin asti jos parempaa ei ole ollut tarjolla. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Kyseessä on lisäarvo palvelu, kuten esimerkiksi VoLTE/WoWifi. 

Siis puhelut tulevat muuttumaan lisäpalveluksi UMTS-verkon sulkemisen myötä?

No sitähän minä olen tässä pelännytkin. Ja nyt asialle tuli vahvistus päälle.

Ei vedetä nyt mutkia suoriksi tulkintojen kanssa. Sanoin, että jos RCS tuki viestikeskukselle joskus rakennetaan ei se näkemukseni mukaan todennäköisesti tule muuttamaan viestien lähetyksen tai liittymien hinnoittelua. RCS tukea voisi minusta verrata lisäarvoa tuovaan palveluun kuten VoLTE/VoWiFi-puhelut. VoLTE ja VoWiFi ovat lanseerauksesta asti olleet maksuttomia lisäarvoa tuottavia lisäpalveluita liittymälle. 

Tietenkin nyt 3G-verkon alasajon alkaessa 4G-puheen ominaisuus korostuu entisestään ja siinä mielessä ei voida puhua enää lisäpalvelusta vaan liittymän tärkeästä perusominaisuudesta. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Eli teette samalla tavalla kuin kilpailija Elisa että ollaan vain passiivisena ja kädet tumpussa eikä tehdä mitään. Eikö pitäisi keskittyä siihen oman palvelun kehittämiseen eikä kilpailijoiden takkailuun? Ja pitäisi olla myös omatoimisuutta asian edistämisen suhteen eikä nojata pelkästään siihen että me asiakkaat annetaan ehdotuksia joita laitetaan eteenpäin.

Tuota kyllä sanon puhtaaksi laiskuudeksi kun ollaan passiivisena ja seurataan mitä kilpailijat tekee.

Olisi hölmöä olla seuraamatta mitä palveluita kilpailija kehittää / ottaa käyttöön ja miten ne menestyvät. Kaikissa asioissa ei aina pysty eikä välttämättä kannata olla ensimmäinen. Kyllä me palveluita ja ominaisuuksia kehitämme ja tuomme markkinoille ennen kilpailijoita, mm eSIM-tuki taisi olla meillä ensimmäisenä hyödynnettävissä. 

Haluan myös korostaa, että kaikkea emme pysty julkisesti kertomaan. Palveluiden kehitys ja tulevat tuotteet ovat sellaisia asioita mitä harva yritys haluaa vuotaa kilpailijoilleen. 

Kunniamerkki +6

En ainakaan tiedä, että missään mikään operaattori ylläpitäisi enää omaa RCS-palveluaan, vaan se tehtävä on lykätty Googlelle, joka suostuu hoitamaan sen ilmaiseksi. Suomalaiset operaattorit tuskin poikennevat yleisestä käytännöstä.

Myöskään aktiivisesti ylläpidettyjä asiakaspuolen toteutuksia ei ole saatavilla tällä hetkellä kuin Googlen oma. En tiedä, olisiko hypoteettisella kolmannen osapuolen standardinmukaisella RCS-asiakasohjelmalla mahdollista kytkeytyä Googlen Jibe RCS-palveluun. Mitään ilmeistä estettä en sille kyllä keksi. Jiben käyttämä SMS-pohjainen tunnistautuminenkin on osa RCS-standardia.

Itse näkisin, että RCS:n tulevaisuus riippuu pitkälle siitä, tuleeko Applen toteutuksesta oikeasti kelvollinen. Mikäli se on esimerksi vähänkin epäluotettava, niin käyttäjät luultavasti asentavat jatkossakin puhelimiinsa Whatsappin tai jonkun vastaavan sovelluksen.

Vastaa