Skip to main content

Meitä on useampi Espanjassa lomalla. Kaikki muut yhteydet toimivat, mutta Telian liittymiin ei voi soittaa. Aina sama ilmoitus (numeroa ei ole olemassa). Onko Telialla vika ohjelmassa vai mistä johtunee?



 



Edit NikoNo: muokattu otsikkoa hieman

Esiintyykö ongelma Espanjasta vai Suomesta soitettaessa?



 



Mikäli soitat Espanjasta suomalaisiin numeroihin, huomaathan valita numeron kansainvälisessä muodossa. Eli matkapuhelimiin +3584... tai +35850...



 



Jos et saa näppältyä + merkkiä, useimmissa Euroopan maissa voit valita sen tilalle 00. Eli suomalaisiin matkapuhelimiin 003584... tai 0035850...


Hei @Tabasco2 ja tervetuloa Yhteisöön! Millainen tilanne siellä on tällä hetkellä, onnistuvatko puhelut tuolla @irritus antamalla ohjeella? 



@Merja_J@  kirjoitti:

Hei @Tabasco2 ja tervetuloa Yhteisöön! Millainen tilanne siellä on tällä hetkellä, onnistuvatko puhelut tuolla @irritus antamalla ohjeella? 


Ihan totta, jos joku kertoo että muut numerot toimivat paitsi Telian niin miksi kysytte onko suuntanumerot oikein. Eihän ne muutkaan toimisi ilman suuntanumeroa vai mitä. Vika oli Telian yhteyksissä ja on korjattu ilmeisesti koska myös Telian liittymät toimivat.

 


Hei,



 



Ensiksi vastannut henkilö oli ihan asiakas, ei Telian edustaja. Yleinen ongelma on numeroiden valinnassa tapahtuva näppäilyvirhe. Mutta koska siitä ei ollut kyse, niin todennäköisin ongelma tuossa oli jokin reititys/välitys/kytkentä -ongelma roaming-partnerin ja Telian verkon välillä. Esimerkiksi yhä edelleen tekstiviestit 3UK -verkkoon eivät mene läpi, koska kyseinen operaattori on vain päättänyt niin. Ongelmatilanteissa, joissa on varma, että omat laitteet ovat kunnossa eikä yritä tehdä mitään virheellistä, on aina parasta olla suoraan vikapalveluun yhteydessä, vaikkapa kirjautumalla telia.fi -sivustolle ja menemällä omien liittymien hallintaan ja luoda sieltä vikailmoitus. Tämä vastaavan varalle, toivottavasti puheluliikenteeseen ei tule jatkossa katkoja.


Yksi syy, miksi ensimmäisenä epäilin virheellistä numerovalintaa, on se, että Telian verkossa numeronnäyttö esittää soittajan numerot kansallisessa muodossa. Dna:n ja Elisan verkoissa soittajan numero esitetään kansainvälisessä muodossa.

 

Mikäli joku soittaa sinulle ja tallennat numeron puhelinmuistioon suoraan viimeisimpien puheluiden listalta, niin Dna:n ja Elisan verkoista tallentamasi numero toimii sellaisenaan myös ulkomailla käydessä. Telian verkossa numero sen sijaan tulee kansallisessa muodossa ja toimii sellaisenaan vain Suomessa.

 

Siksi halusin varmistaa, että soititte +358 tai 00358 alulla. Itse on tullut soitettua puhelimen muistiosta ulkomailla 04/050-numeroihin ja saanut pikakurssin paikallisella kielellä, miltä numero ei ole käytössä kuulostaa siellä päin.

 

Jos numero on oikein, niin sitten puheluiden reitityksessä on vikaa. Tällöin ei auta muu tehdä vikailmoitus, aivan kuten @Purnipsi jo neuvoi.

 

Toki, mikäli Telialla on kohdemaassa verkkovierailusopimukset useamman kuin yhden operaattorin kanssa, kannattaa käyttää puhelimen manuaalista verkonvalintaa ja kokeilla, josko yhteydet toimivat jollakin toisella operaattorilla.

 

Uudemmissa puhelimissa myös VoWiFi ominaisuuden poiskytkentää kannattaa kokeilla.

 

Muutenkin VoWiFi kannattaa pitää ulkomailla EU-alueella liikuttaessa pois päältä, sillä EU-maiden väliset puhelut kotimaata lukuunottamatta ovat VoWiFi:llä kalliimpia kuin tavalliset puhelut.

 

EU:n ulkopuolella tilanne on sitten yleensä päin vastoin, VoWiFi-puhelut ovat siellä useimmissa tapauksissa edullisempia kuin tavalliset puhelut.


Vastaa