Kun mun äiti soitti Teneriffalta normaalin puhelun tänne Suomeen kun ne on lomalla siellä muuta ääni rätisi ihan älyttömästi eikä sen puheesta meinannu saada selvää. Mutta onneksi siirryimme käyttämään Telegrammia jossa on aina tosi hyvä äänenlaatu. Ja neuvoin että käyttää pääasiassa sitä koska sillä soittaminen ei maksa mitään kun taas se normaali puhelu maksaa normaalin kotimaan maksun.
Jos on pakettiliittymä niin puhelut eivät maksa erikseen mitään Suomeen soitettaessa normaaleihin numeroihin. Todennäköisesti kyseessä ollut “huono linja” ja uudelleen soittamalla olisi varmastikin korjaantunut. Itsekin soittelin FaceTimella Teneriffalta Suomeen tuossa parisen viikkoa sitten kun olin siellä, mutta perinteiset puhelutkin toimivat ihan hyvin.
Niin eli mullakaan ei maksa kun mulla on Telian 200 M rajaton liittymä? Kuitenkin moni käyttää viestintäsovellusta koska sen äänenlaatu on paljon parempi ja harvoin on häiriöitä kuten nyt tossa normaalissa puhelussa tapahtui. Eikö tommoisia häiriöitä korjata jos niitä esiintyy?
Kuitenkin moni käyttää viestintäsovellusta koska sen äänenlaatu on paljon parempi ja harvoin on häiriöitä kuten nyt tossa normaalissa puhelussa tapahtui
Ei tuo ole mikään itsestäänselvyys. On vähän sattumasta kiinni kummalla yhteystavalla äänenlaatu on parempi. Itselläni on myös päinvastaisia kokemuksia , että datapuhelu tökkii ja tavallinen ei. Nettiyhteyden laadulla on iso vaikutus eikä vain oman liittymän , vaan koko ketjun osalta.
Niin eli mullakaan ei maksa kun mulla on Telian 200 M rajaton liittymä? Kuitenkin moni käyttää viestintäsovellusta koska sen äänenlaatu on paljon parempi ja harvoin on häiriöitä kuten nyt tossa normaalissa puhelussa tapahtui. Eikö tommoisia häiriöitä korjata jos niitä esiintyy?
Kotimaassa tuler suosittua äänipuheluita, kun ei nuo viestintäsovellukset tykkää tukiaseman vaihtumisesta esimerkiksi ajaessa, kun tulee rupateltua autosarja-handsfreen kautta joskus taipaleella.
Kun mun äiti soitti Teneriffalta normaalin puhelun tänne Suomeen kun ne on lomalla siellä muuta ääni rätisi ihan älyttömästi eikä sen puheesta meinannu saada selvää. Mutta onneksi siirryimme käyttämään Telegrammia jossa on aina tosi hyvä äänenlaatu. Ja neuvoin että käyttää pääasiassa sitä koska sillä soittaminen ei maksa mitään kun taas se normaali puhelu maksaa normaalin kotimaan maksun.
Sehän on hyvä, että on vaihtoehtoja.
Käyttää sitä mikä juuri siinä tilanteessa parhaiten sopii ja toimii. Tuskin tähän on mitään yleispätevää vastausta, kuten muista vastauksista tulee ilmi.
Itsekin käytän näitä vaihtelevasti.
Tottahan toki mut IP-puheluilla on se etu, että kun on paljon merikaapeleita eli se voi reitittyä paljon monesta eri reitistä mutta ne pullonkaulat on eri paikoissa kuin normaali puheluilla. Myös yleensä niissä on parempi koodekki joka voi olla samanlainen kuin lankapuhelin, voi olla vielä parempi.
Puhelun äänenlaatu usein ulkomailta johtuu vanhasta tekniikasta ja sopimuksesta. Joillakin operaattoreilla on parempi puheluiden laatu verkkojen välillä ja joillakin ei. 2G/3G puhelu menee aina roaming operaattorille ja sitten yhdistetään kotioperaattoriin. 4G VoLTE taas menee lähtökohtaisesti mobiilidatan tavoin kotioperaattorin verkkoon ja siksi äänenlaatu on parempi. Mobiilidata kiertää aina kotioperaattorin kautta ulkomailla, jolloin kaukomailla hidastuu kun yhdistetään kotioperaattorin verkkoon.
Eli tässä ei ole häiriö vaan ihan ominaisuus. Paranee kun siirrytään 4G VoLTE päälle myös roamatessa tai käyttää VoWIFI:ä jos ei VoLTE Roaming vielä onnistu.
Olin Teneriffalla muutamia viikkoja sitten niin puhelut toimivat hyvin, kun puolestaan Whatsapp-puheluissa (eli roaming mobiilidatassa) oli haasteita eri paikoissa. Soittelin myös muille matkalaisille viikon aikana paljon.
Verkko ei toimi kaikkialla samalla tavalla vaan on niitä katvealueita. Ei tarvitse kuin muutama metri siirtyä toiseen suuntaan niin johan pelittää. Viestintäsovellukset toimivat parhaiten ja hyvin maksuttoman hotellin wifi-verkon kautta, joka tuli kiinteän verkon kautta.