Skip to main content

Vastaaja uudistuu, kolmessa eri vaiheessa. Jos sinulla on kysyttävää uudesta Vastaajasta tai sen ominaisuuksista niin tämä ketju on sitä varten mutta luethan sitä ennen tämän viestin sekä ohjeet viestin lopusta kokonaisuutena läpi :)



 



 



Mistä uudistetussa Vastaajassa on kyse? Uudistettu Vastaaja pähkinänkuoressa:



 







  • Saat käyttöösi uuden ominaisuuden, Näytä vastaamaton puhelu (NVP). Sen avulla saat tiedon jos joku on yrittänyt soittaa sinulle ja puhelimesi on ollut pois päältä tai kuuluvuusalueen ulkopuolella, tai numerosi on ollut varattu tai hylkäät saapuvan puhelun. Palvelu lähettää sinulle näissä tilanteissa maksuttoman tekstiviesti-ilmoituksen numerosta 15007 josta selviää puhelinnumero josta sinua on tavoiteltu sekä soittoaika. Tämä uudistus koskettaa kaikkia henkilöasiakkaita joilla on meidän matkapuhelinliittymä.







  • Viestien kuuntelu tapahtuu jatkossa numerosta 042 333 0 333 (kansainvälisessä muodossa +358 42 333 0 333). Numero on jatkossa kaikilla asiakkailla sama.







  • Vastaajaa voi jatkossa hallinnoida helposti Omilla Sivuilla, asetusten muokkaaminen onnistuu myös soittamalla vastaajanumeroon.







 



Uudistetun Vastaajan ja sen ominaisuuksien käyttöönotto tapahtuu kolmessa vaiheessa riippuen siitä onko liittymä avattu ennen vai jälkeen 3.12.2014 ja onko liittymässä Vastaajaa entuudestaan vai ei:



 





  1. Jos liittymä on avattu 3.12.2014 jälkeen --> uudistettu Vastaaja ja sen uudet ominaisuudet ovat käytettävissä automaattisesti ja välittömästi.


  2. Jos liittymä on avattu ennen 3.12.2014 ja siinä on ollut Vastaaja jo aikaisemmin --> uudistettu Vastaaja ja sen uudet ominaisuudet ovat automaattisesti käytettävissä viikosta 6 lähtien.






  • Lähetämme tekstiviestin, kun uusi Vastaaja on käytössäsi jonka jälkeen.


  • Vaihda puhelimesi asetuksiin uusi Vastaajan puhelinnumero +358 42 333 0 333.


  • Vastaajan tunnusluku säilyy ennallaan.


  • Sinun ei tarvitse äänittää uutta tervehdystä, vanha Vastaajan tervehdyksesi säilyy ennallaan.


  • Näytä vastaamaton puhelu (NVP) on kuitenkin automaattisesti käytössä viikosta 6 lähtien.




3. Jos liittymä on avattu ennen 3.12.2014 ja siinä ei ole ole Vastaajaa tällä hetkellä --> asiakas voi ottaa halutessaan käyttöönsä uudistetun Vastaajan viikosta 6 lähtien.





  • Näytä vastaamaton puhelu (NVP) on kuitenkin automaattisesti käytössä viikosta 6 lähtien.




 



Tarkemmat tiedot ja ohjeet:



Asiakastiedote - Vastaaja uudistuu



Vanha Vastaaja-palvelu - ohjeet



Uudistettu Vastaaja-palvelu sen ominaisuudet - ohjeet



Asetusten hallinnointi Omilla Sivuilla - ohje

Mun mielest vastaajaa voitaisiin kehittää sillä tavalla että vastaajan saisi käyttöön ja pois käytöstä tekstiviestin avulla.


@Windstapper Ei muuten mikään huono ajatus! Pistin idean eteenpäin, josko jossain vaiheessa saataisiin tämäkin ominaisuus uuteen vastaajaan :smileyhappy:



Uutta vastaajaa pystyy hallinnoimaan Omilla Sivuilla, mikä sekin on kyllä hyvä muutos verrattuna aiempaan. Vai mitä olet mieltä?


Todellakin askel oikeeseen suuntaan, se että vastaajaan pitäisi aina erikseen soittaa on turhauttavaa. Yksinkertaisuus kunniaan. Jos vastaaja on jo pois päältä niin se ei näy Omilla Sivuilla ollenkaan?


Moi,

onko näkemystä miten Lumia 1020:n kanssa menetellään? Puhelimessa on uusin päivitys.

 

Kohdassa "puheluasetukset":

 

Soitonsiirto

 

Kohdassa "Vastaaja" oli vanhan vastaajan numero. Tämän vaihdoin numeroksi +358423330333.

Kohdassa "Kun en vastaa" oli numero +35842330000. Tämän pystyin vaihtamaan uudeksi vastaajanumeroksi.

Kohdassa "Kun olen varattu" oli numero +35842330000. Tätä en pystynyt vaihtamaan tai täppäämään pois.

Kohdassa "Kun minuun ei saada yhteyttä" oli numero +35842330000. Tämän pystyin vaihtamaan uudeksi vastaajanumeroksi.

 

Mikähän tuo +358423330000 on? Kun soitin siihen, kuului ohjeena muistaakseni näin "Anna numero, johon viesti lähetetään".

 

Kun muuttaa vastaaja-asetuksia omilla sivuilla, pitäisikö muutoksen näkyä omassa (Lumia 1020) puhelimessa?

 

Kyseessä on vanha liittymä, jonka päivitin muutama viikko sitten.

 


Kuinka kuuntelen omat vastaajaviestini vaimon puhelimesta? Soitto hänen puhelimestaan menee hänen vastaajaansa.



@Tarkkaamo kirjoitti:

Kuinka kuuntelen omat vastaajaviestini vaimon puhelimesta? Soitto hänen puhelimestaan menee hänen vastaajaansa.


Laittamalla oman sim-kortin vaimon puhelimeen. Ei taida muuten onnistua, kun ei vastaaja tiedä kuka vaimon puhelinta kulloinkin käyttää.


TeliaSonera Finland Oy:n toiminimellä Tele Finland numeroviesti on ollut toista vuotta käytössä ja muistaakseni se on tekstiviestein pantavissa päälle ja pois.

 

Joillain vanhoilla liittymätyypeillä (kuten minun) ei toiminut ja jossain tilanteissa viestejä tulee turhanoloisesti, mutta yleisesti ihan käypä palvelu


Muun kuin kyseisen puhelimen viestien kuuntelu voidaan tietenkin toteuttaa jotenkin niin, että valikkovalinnalla on mahdollista ilmoittaa numero ja tunnusluku kenen vastaajaviestejä kuunnellaan ja oletuksena on soittava numero.

 

----

 

Eiköhän se mene niin että jos puhelimessa vaihtaa vastaaja-asetuksia, siitä lähtee operaattorille sanoma, vastaaja ei toimi puhelimessa vaan operaattorilla. Kaikkiin "Omien Sivujen" mahdollisuuksiin ei puhelimesta välttämättä löydy asetusmahdollisuuksia. "Omilla Sivuilla" tehdyistä vastaaja-asetusmuutoksista tuskin tulee kaikkien puhelinmallien asetustietoihin puhelimeen muutoksia.



@aina kirjoitti:

TeliaSonera Finland Oy:n toiminimellä Tele Finland numeroviesti on ollut toista vuotta käytössä ja muistaakseni se on tekstiviestein pantavissa päälle ja pois.

 


Soneran vastaaja uudistui numeroa myöten vastaavaksi kuin Tele Finlandin, paitsi Soneralla lisänä tuo Omilla sivuilla hallinta.


No eihän tuossa ole mitään järkeä. Eli tuon osalta palvelu on selkeästi heikentynyt. Vastaajan päävalikkoon pitäisi saada valinta jossa voi syöttää toisen puhelinnumeron ja koodin, jotta pääsee kuulemaan viestit sieltä.



@Tarkkaamo kirjoitti:

No eihän tuossa ole mitään järkeä. Eli tuon osalta palvelu on selkeästi heikentynyt. Vastaajan päävalikkoon pitäisi saada valinta jossa voi syöttää toisen puhelinnumeron ja koodin, jotta pääsee kuulemaan viestit sieltä.


Eikö tuossa piile lievä tietoturvariski?



@PasiS kirjoitti:

Soneran vastaaja uudistui numeroa myöten vastaavaksi kuin Tele Finlandin, paitsi Soneralla lisänä tuo Omilla sivuilla hallinta.


Juu Tele Finlandin "Omilla Sivuilla" nimeltä "Oma liittymä" (sinne mennään "Sonera Tunnuksella") voi ottaa vastaajan käyttöön. Vastaaja lopetetaan soittamalla vastaajaan sen valikossa kuin voi myös ottaa vastaajan käyttöön. Numeroviesti lopetetaan tekstiviestillä.

 

Minulle aika sama poistetaanko mahdollisuus kuunnella vastaajaa toisesta puhelimesta - tunnusluku pitää toisesta puhelimesta soittaessa numeron lisäksi tietenkin vaatia. Vaaditaan tunnuslukua jossain tilanteissa Tele Finlandilla omasta numerostakin.

 

Periaatteessa kun mahdollisuuksia rajoitetaan, sille on esitettävä palveluntarjoajan perustelu.

 

 


 

Edellä antamissani Tele Finlandin ohjeissa neuvotaan miten toisesta numerosta kuunnellaan vastaaja, Tokko Sonera samassa järjestelmässä Pekkaa pahemmaksi jää.


Moro Zachris ja tervetuloa Klaaniin :)

Tuo mainitsemasi numero liittyy tähän uudistettuun Vastaajaan, älä muuta sitä itse sieltä valikoista vaan anna olla ne numerot siellä niin kuin ne ovat. Jos haluat ruuvailla vastaajaasi niin tee se Omilla Sivuilla tai soittamalla omaan vastaajaasi.

Kirjoittamasi perusteella sanoisin että mahdolliset asetusmuutokset todennäköisesti näkyvät noissa valikoissa (numeroissa) mutta kun tässä tuli esille niin niissä numeroissa ei ole sellaista että niillä olisi käyttäjälle mitään hyötyä.

Eli ainoa joka sinun ja muiden pitää tehdä on se että vaihda uusi Vastaajanumerosi puhelimeesi sille varattuun paikkaan, ja muu säätö sitten Omilla Sivuilla tai soittaen vastaajaan.
Morjesta Tarkkaamo ja tervetuloa sinullekin Klaaniin :)

Kysymyksesi oli hyvä ja päivitämme näiltä osin ohjeitamme. Niinkuin aina tuossa kirjoitti niin Sonera ei jää huonommaksi mitä Tele :)

Näin saat kuunneltua viestit muilla kuin omalla puhelimella:

Toisesta Tele Finlandin tai Soneran liittymästä: Soita vastaajanumeroon 042 333 0 333 ja paina *5. Näppäile liittymänumero, jonka vastaajaan haluat kirjautua. Anna tunnusluku ja #. Jos olet tässä vaiheessa unohtanut tunnusluvun, voit tilata uuden tunnusluvun. Tunnusluku toimitetaan siihen liittymään tekstiviestillä, jonka Vastaaja on kyseessä.

Toisen operaattorin liittymästä tai Soneran yritysliittymästä: Soittaessasi vastaajanumeroon 042 333 0 333 kuulet valikon, josta painamalla 2 pääset kirjautumaan omaan vastaajaan. Näppäile oma liittymänumero. Sitten tunnusluku ja #. Jos tässä vaiheessa olet unohtanut tunnusluvun, voit tilata uuden tunnusluvun. Tunnusluku toimitetaan siihen liittymään tekstiviestillä, jonka Vastaaja on kyseessä.

Huh,

onpa selevää:

 

"Kirjoittamasi perusteella sanoisin että mahdolliset asetusmuutokset todennäköisesti näkyvät noissa valikoissa (numeroissa) mutta kun tässä tuli esille niin niissä numeroissa ei ole sellaista että niillä olisi käyttäjälle mitään hyötyä."

 

Eikö tätä ole testattu etukäteen???


Tottakai on, ja niinkuin todettua niin sama muutos on ollut jo aikaisemmin TF:n liittymissä. Minulla ei vaan ollut käsissäni Lumiaa jotta olisin voinut itse tuota testailla joten viittasin kommentissani sinun tekemiin havaintoihin.

Testailin vähän. Omilla sivuilla tehdyt asetusten muutokset eivät näy ainakaan Lumiassani, eivätkä Lumiassani tehdyt muutokset omilla sivuilla.

 

Sain jopa aikaan "Puhelimeen ei nyt saada yhteyttä" - tilanteen, kun laitoin omilla sivuilla vastaajan tilapäisesti pois (kaksi täppää) ja puhelimessa kaikkien puheluiden soitonsiirron vastaajaan.

 

Tarkkana siis täytyy olla.

 

Jostain syystä omilla sivuilla ei voi laittaa kaikkien puheluiden siirtoa vastaajaan.



@Zachris kirjoitti:


Testailin vähän. Omilla sivuilla tehdyt asetusten muutokset eivät näy ainakaan Lumiassani, eivätkä Lumiassani tehdyt muutokset omilla sivuilla.



 



Sain jopa aikaan "Puhelimeen ei nyt saada yhteyttä" - tilanteen, kun laitoin omilla sivuilla vastaajan tilapäisesti pois (kaksi täppää) ja puhelimessa kaikkien puheluiden soitonsiirron vastaajaan.



 



Tarkkana siis täytyy olla.



 



Jostain syystä omilla sivuilla ei voi laittaa kaikkien puheluiden siirtoa vastaajaan.






Oleellista on se, että Vastaajapalvelua hallinnoidaan Soneran omien sivujen kautta, ei siis puhelimen valikoissa ollenkaan. Kannattaa siis kaikki muutokset tehdä tuota reittiä. Nämä muutokset ei sen kummemmin "näy" mitenkään puhelimessa. Palvelu on kuitenkin Soneran verkossa, eikä asiakkaan puhelimessa.

Ilmeisesti olit kuitenkin saanut jo asetukset kohdilleen, eikä enää ole ongelmaa sen suhteen?


Asetukset ovat kohdallaan ja vastaaja toimii.

Muutosten näkymättömyys puhelimessa vähän ihmetyttää. Puhelinhan tarkistaa verkosta soitonsiirtojen tilan.

Hallinnointi kuulostaa hieman hankalalta, jos pitää mennä nettiin niitä muuttamaan.

Kaikkien puheluiden siirto vastaajaan puhelimesta tehtynä näkyy toimivan. Tila näkyy puhelimessa. Tätähän ei pysty omilta sivuilta tekemän.


Uusi vastaajapalvelu tuli juuri käyttöön, mutta siinä itselläni on suuria ongelmia.

Puhelimeni on iPhone 4 ja käyttöjärjestelmänä OS7. Kun nyt teen soitonsiirron uuteen vastaajannumeroon puhelimeni kyllä soi sen asettamani 5 sekuntia jonka jälkeen sen tulisi siirtyä vastaajaan, mutta se alkaakin soittajalla tuutata varattua. Koska siirto tapahtuu vasta viiden sekunnin kuluttua niin omaan puhelimeeni kyllä jää soittajan numeron, mutta mahdollista viestiä ei voi jättää. Todella SURKEA uudistus varsinkin kun vanhan vastaajapalvelun käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään!!!


@Jaraal ja kumppanit!



 



Vastaajapalvelu ja soitonsiirto on kaksi eriasiaa, eli puhelimesta ei pidä missään nimessä mennä laittamaan soitonsiirtoa vastaajaan. Vastaajapalvelua hallinnoidaan Soneran omat sivut palvelun kautta, josta voit tehdä tarvittavia säätöjä tai vaihtoehtoisesti myös soittamalla itse numeroon 042 333 0 333.


Niin, aiemmin siirsin puhelimestani soiton vastaajaan kun halusin sen päälle esim. 5 sekunnin kuluttua.

Nyt mikäli en vastaa puhelimeeni 30 sekunnin kuluttua, jolloin puhelun siis tulisi automaattisesti siiryä vastaajaan, soittaja kuuleekin varattu äänen eikä voi jättää viestiä.


Oletko nyt poistanut sen soitonsiirron sieltä ja käynyt Soneran omilla sivuilla tekemässä muutoksia?


Täällä ohjeet Vastaajapalvelun hallinnointiin Soneran omilla sivuilla


Vastaa