Verkkoa vain yksi palkki ja puhelut siirtyvät suoraan Vastaajaan

  • 15 April 2022
  • 15 kommenttia
  • 41 katselukertaa

Minulla on Telian puhelinliittymä. Toimii ihan hyvin Espoossa mutta... Haminan seudulla vastaanotettavat  ovat viime aikoina alkaneet mennä suoraan vastaajaan. Tänäänkin 15.4.2022 klo 12:55 puhelu meni suoraan vastaajaan, puhelimeen tuli vaan viesti ,että sinulle on yritetty soittaa numerosta... Soitin heti takaisin ja minulle kerrottin, että puhelu oli mennyt suoraa vastaajaan ilman hälytystä. Mitä, miksi ?? Sippolan 318m TV masto ei ole kaukana.



Samoin olen huomannut, että puhelimen kenttää ilmoittavassa neljässä palkissa vain pienin, kaikkein heikonta signaalia ilmaiseva palkki näkyy. Johtuuko tämä verkon rakennustöistä vai mistä ?



Vaimon DNA-liittymä tuntuu toimivan oikein hyvin. Pitääkö liittymä vaihtaa Elisaan tai DNA:n ?



 



 



edit katjane: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


15 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@Phone_friikki  kirjoitti:


Minulla on Telian puhelinliittymä. Toimii ihan hyvin Espoossa mutta... Haminan seudulla vastaanotettavat  ovat viime aikoina alkaneet mennä suoraan vastaajaan. Tänäänkin 15.4.2022 klo 12:55 puhelu meni suoraan vastaajaan, puhelimeen tuli vaan viesti ,että sinulle on yritetty soittaa numerosta... Soitin heti takaisin ja minulle kerrottin, että puhelu oli mennyt suoraa vastaajaan ilman hälytystä. Mitä, miksi ?? Sippolan 318m TV masto ei ole kaukana.



Samoin olen huomannut, että puhelimen kenttää ilmoittavassa neljässä palkissa vain pienin, kaikkein heikonta signaalia ilmaiseva palkki näkyy. Johtuuko tämä verkon rakennustöistä vai mistä ?



Vaimon DNA-liittymä tuntuu toimivan oikein hyvin. Pitääkö liittymä vaihtaa Elisaan tai DNA:n ?



 



edit katjane: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi






Oliko näin, että aiemmin kuuluvuus alueella on ollut parempi eikä vastaavia ongelmia ole esiintynyt?



 



Ongelma todennäköisesti nyt johtuu heikosta signaalista kuten puhelin ilmoittaa. Melkein suosittelisin varmentamaan verkon ongelman testaamalla omaa korttia vaikka puolison puhelimessa. Senkin näyttäessä heikkoa signaalia tulisi tilanteesta kirjata häiriöilmoitus vaikka Minun Telian kautta. 



Alueen verkosta en automaattisia hälyjä havainnut. Tarvitsemme liittymätietoja ongelman rajaamiseksi ja korjaamiseksi, siksi häiriöilmoituksen jättäminen on suotavaa. 

Hei,

Vaimon puhelimessa Telian kortti näyttää tällä hetkellä 15.4.2022 klo 16:07 kahta pienintä palkkia. Meillä samanlaiset Iphone

puhelimet.  Sehän se tässä ihmetyttääkin kun välillä on täydet neljä palkkia sitten yhtenä hetkenä tipahtaa taas melkien nollille.

En aikaisemmin ole tätä huomannut, tänä keväänä onilmiö mielestäni ilmestynyt. 

Välillä ol taas neljä palkkia ja nyt klo 16:10 vain yksi palkki.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@Phone_friikki  kirjoitti:


Hei,



Vaimon puhelimessa Telian kortti näyttää tällä hetkellä 15.4.2022 klo 16:07 kahta pienintä palkkia. Meillä samanlaiset Iphone



puhelimet.  Sehän se tässä ihmetyttääkin kun välillä on täydet neljä palkkia sitten yhtenä hetkenä tipahtaa taas melkien nollille.



En aikaisemmin ole tätä huomannut, tänä keväänä onilmiö mielestäni ilmestynyt. 



Välillä ol taas neljä palkkia ja nyt klo 16:10 vain yksi palkki.






Signaalin voimakkuuden suuri vaihtelu voi johtua siitä, että laite vaihtaa verkkotyyppiä 2G/3G ja 4G-välillä tai laite vaihtaa esimerkiksi 4G-verkon taajuutta. 



Pahimmassa tapauksessa osoiteeseen kuuluu kahdesta eri tukiasemasta signaali suht heikosti ja laite ei osaa valita kumpaan tukiasemaan yhdistäisi. 



 



Tapahtuuko rakennuksen pihalla ollessa tai osoitteen läheisyydessä samanlaista vaihtelua signaalin voimakkuudessa? 

Otin valikosta verkon automaattisen valinnan pois käytöstä. Mahdollisia verkon valintoja olisi ollut : 244-45, 244-46, FI DNA, FI Elisa

ka Telia FI. Valitsin verkoksi Telia FI:n. Ei sillä mitään vaikutusta kentän voimakkuuteen ainakaan sisällä ollut. Kenttäpalkki seilaa

edellee 1-4 välillä ja suurimman osan ajasta on vain tuo yksi palkki. 

Kun puhelimen Mobiilidatavalinnat valikosta valitsee Puhelut ja data = 3G niin kenttää ilmaisevien palkkien seilaaminen loppuu. 

Ts. näyttäisi siltä, että Telian 4G  ei toimi tällä paikalla niin hyvin esim DNA:n 4G yhteys jossa kentän voimakkuus ei vaihtele samalla

tavalla. Vai miten on ?

 

Vaihdoin puhelimen asetuksista Mobiilidatavalinnat valikosta ->Puhelut ja data -> asetukset 4G -> asetuksiksi 3G.  Tällöin signaalin voimakkuutta ilmaisevan

palkiston seilaaminen loppui ja pysähtyi näyttämään neljää palkkia. Alueella ei ole vielä 5G verkkoa ja tuskin vähään aikaan tulekaan.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että Telian 3G verkon loppuessa 2023 vuoden alussa minullejää käyttöön vain GSM-verkko koska 4G-verkko

ei näköjään kunnolla toimi.

Käyttäjätaso 5

@Phone_friikki  kirjoitti:

 

Vaihdoin puhelimen asetuksista Mobiilidatavalinnat valikosta ->Puhelut ja data -> asetukset 4G -> asetuksiksi 3G.  Tällöin signaalin voimakkuutta ilmaisevan

palkiston seilaaminen loppui ja pysähtyi näyttämään neljää palkkia. Alueella ei ole vielä 5G verkkoa ja tuskin vähään aikaan tulekaan.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että Telian 3G verkon loppuessa 2023 vuoden alussa minulle jää käyttöön vain GSM-verkko koska 4G-verkko ei näköjään kunnolla toimi.


Sitähän se tarkoittaa ellei Telia ennen 3G:n sulkemista paranna 4G-verkkoa. No luvanneet ovat , mutta nähtäväksi jää. Jos nykyinen puhelin ei tue VoLTE:a , niin joudut hankkimaan myös uuden puhelimen VoLTE-tuella , jos 2G-puhelut eivät tyydytä.

 

PS. Telia on mielestäni ilmoittanut sulkevansa 3G-verkon 2023 loppuun mennessä , ei 2023 alussa.

https://www.telia.fi/3g 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

@Phone_friikki  kirjoitti:

 

Vaihdoin puhelimen asetuksista Mobiilidatavalinnat valikosta ->Puhelut ja data -> asetukset 4G -> asetuksiksi 3G.  Tällöin signaalin voimakkuutta ilmaisevan

palkiston seilaaminen loppui ja pysähtyi näyttämään neljää palkkia. Alueella ei ole vielä 5G verkkoa ja tuskin vähään aikaan tulekaan.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että Telian 3G verkon loppuessa 2023 vuoden alussa minullejää käyttöön vain GSM-verkko koska 4G-verkko

ei näköjään kunnolla toimi.


3G:n käyttämä 900 MHz taajuus siirtyy 4G:lle tai 5G:lle sen jälkeen kun 3G verkko suljetaan, joten kuuluvuus ei huononnu. Päinvastoin.

Käyttäjätaso 5

@snow28  kirjoitti:


3G:n käyttämä 900 MHz taajuus siirtyy 4G:lle tai 5G:lle sen jälkeen kun 3G verkko suljetaan, joten kuuluvuus ei huononnu. Päinvastoin.

Tarkoittanet , että 4G:n ja 5G:n kuuluvuus paranee , kun 900 MHz poistuu 3G:n käytöstä ja siirtyy 4G/5G:n käyttöön. Kokonaisuushaan ei siitä miksikään muutu ellei tukiasemia rakenneta lisää , sillä myös 3G:ssä on katveita.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Itse olen monessa paikassa huomannut pakotuksen 4G:lle tuoneen vakaan yhteyden ja pikemmin seilaus 3G:lle on yhteydelle turmiollinen. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

@kustaa1967  kirjoitti:

@snow28  kirjoitti:


3G:n käyttämä 900 MHz taajuus siirtyy 4G:lle tai 5G:lle sen jälkeen kun 3G verkko suljetaan, joten kuuluvuus ei huononnu. Päinvastoin.

Tarkoittanet , että 4G:n ja 5G:n kuuluvuus paranee , kun 900 MHz poistuu 3G:n käytöstä ja siirtyy 4G/5G:n käyttöön. Kokonaisuushaan ei siitä miksikään muutu ellei tukiasemia rakenneta lisää , sillä myös 3G:ssä on katveita.


Kyseisen käyttäjän tapauksessa 3G toimi hyvin, jolloin siirtyvä taajuus 4G/5G käyttöön toiminee käytännössä yhtä hyvin ja sitten myös VoLTE toimii stabiilimmin. Toisaalta Hankon alueella on kyllä aika paljon myös LTE800 tukiasemia. Yksittäiset kuuluvuusongelmat sisätiloissa ovat aina mahdollisia.

Käyttäjätaso 5

@snow28  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

@snow28  kirjoitti:


3G:n käyttämä 900 MHz taajuus siirtyy 4G:lle tai 5G:lle sen jälkeen kun 3G verkko suljetaan, joten kuuluvuus ei huononnu. Päinvastoin.

Tarkoittanet , että 4G:n ja 5G:n kuuluvuus paranee , kun 900 MHz poistuu 3G:n käytöstä ja siirtyy 4G/5G:n käyttöön. Kokonaisuushaan ei siitä miksikään muutu ellei tukiasemia rakenneta lisää , sillä myös 3G:ssä on katveita.


Kyseisen käyttäjän tapauksessa 3G toimi hyvin, jolloin siirtyvä taajuus 4G/5G käyttöön toiminee käytännössä yhtä hyvin ja sitten myös VoLTE toimii stabiilimmin. Toisaalta Hankon alueella on kyllä aika paljon myös LTE800 tukiasemia. Yksittäiset kuuluvuusongelmat sisätiloissa ovat aina mahdollisia.


Niinpä. Toteamukseni olikin yleisluontoinen.

Tosin sitäkään emme tiedä onko aloittajan puhelimessa VoLTE , mutta rahallan siitä selviää.

Joo, VoLTE on. Vaimon kanssa sohvalla vierekkäin istuttiin puhelimet vierekkäin. Vaimon DNA IPhone näytti täydet signaalit ja minun vain yhden palkin. Taitaa paras ratkaisu olla, että vaihtaa operaattorin. Kiitos vaan kaikille,

Sain Telialta ystävällisen ja asiakaslähtöisen vastauksen, tuli oikein hyvä mieli:

 

Hei Häiriötilanteissa ota meihin yhteyttä Chatissa, soittamalla 020 690 400 (mpm/pvm) ma-pe 8-18 tai varaamalla soittoaika linkin kautta. https://www.telia.fi/asiakastuki/takaisinsoitto kopioi linkki selaimeen ja enter

Tästä linkistä https://www.telia.fi/asiakastuki/viat-ja-hairiot/hairioilmoitus pääset tekemään häiriöilmoituksen. kopioi linkki selaimeen+enter

 

Hyvää päivän jatkoa

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +13

@Phone_friikki  kirjoitti:


Sain Telialta ystävällisen ja asiakaslähtöisen vastauksen, tuli oikein hyvä mieli:



 



Hei Häiriötilanteissa ota meihin yhteyttä Chatissa, soittamalla 020 690 400 (mpm/pvm) ma-pe 8-18 tai varaamalla soittoaika linkin kautta. https://www.telia.fi/asiakastuki/takaisinsoitto kopioi linkki selaimeen ja enter



Tästä linkistä https://www.telia.fi/asiakastuki/viat-ja-hairiot/hairioilmoitus pääset tekemään häiriöilmoituksen. kopioi linkki selaimeen+enter



 



Hyvää päivän jatkoa






Varmistan vielä, että olitko yhteydessä juuri tästä aiheesta josta on tässä ketjussa keskustelua käyty, eli kyseessä ollut häiriötilanne? Siinä tilanteessa vastaus on oikea, sillä Minun Telian viestien kautta ei häiriötilanteita pystytä käsittelemään koska asian selvitys vaatii useamman seikan läpikäymistä ja se on järkevää hoitaa chatissa, tai puhelimitse. Minun Telian viestikeskuksessa on myös ohjeistus tästä: 


Saamasi vastauksen kirjoitusasussa sekä viestintätavassa on kieltämättä parantamisen varaa. Tässä olisi ollut tärkeää myös avata tilannetta tarkemmin ja kertoa miksi sinut ohjattiin olemaan yhteydessä muulla tavoin. Laitan palautteen eteenpäin vastaavalle taholle tästä, kiitos sinulle kun jaoit tämän! 

Kyllä, kysymys oli täällä forumilla keksustellusta asiasta.

Kiitos vastauksesta ja ohjeista, jatkan ohjeitten mukaaan.

Vastaa