Otin aiemmin tällä viikolla käyttöön Telian 4G -puhelinliittymän (laskutusliittymä) ja huomasin heti ensimmäistä puhelua soittaessani puhelimen siirtyvän 3G -verkkoon, vaikka datakäytössä 4G toimi normaalisti. Koska VoLTE ei jostain syystä toiminut, niin tarkistin vielä puhelimen valikosta asetusten olevan oikein.
Tässä vaiheessa alkoi olla todennäköistä, että ongelma on Telian puolella joko liittymän asetuksissa tai verkossa ja otin chatin kautta yhteyttä asiakaspalveluun vikailmoituksen tekemiseksi. Tavoitin chatissa asiakaspalvelijan lähes välittömästi ja hetken asiaa tutkittuaan hän kytki liittymästä puuttuneen VoLTE:n päälle. Tämän jälkeen VoLTE -puhelut ovat toimineet normaalisti.
Asiakaspalvelu ratkaisi asian hetkessä, mutta kuten Telian tukisivustollakin mainitaan "Telia 4G-puhe kytkeytyy päälle automaattisesti, kun laite, liittymä ja mahdolliset liittymälle tilatut muut lisäpalvelut sen mahdollistavat."
VoLTE on siis operaattorin puolelta oletusasetuksena automaattisesti saatavilla, mutta joskus yksittäisen liittymän kohdalla kytkentä puuttuu. Tästä on joitakin mainintoja Yhteisön vanhemmissa keskusteluissa ajalta, jolloin VoLTE oli juuri tullut uutena ominaisuutena Telian liittymiin. Vaikka VoLTE on tänä päivänä liittymien perusominaisuus, niin ajattelin kuitenkin nostaa tämän uudestaan esille vinkkinä mahdollisesti samaan ongelmaan törmääville.