VoLTE -ominaisuuden kytkeminen asiakaspalvelun kautta

  • 10 March 2024
  • 9 kommenttia
  • 342 katselukertaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Otin aiemmin tällä viikolla käyttöön Telian 4G -puhelinliittymän (laskutusliittymä) ja huomasin heti ensimmäistä puhelua soittaessani puhelimen siirtyvän 3G -verkkoon, vaikka datakäytössä 4G toimi normaalisti. Koska VoLTE ei jostain syystä toiminut, niin tarkistin vielä puhelimen valikosta asetusten olevan oikein.

Tässä vaiheessa alkoi olla todennäköistä, että ongelma on Telian puolella joko liittymän asetuksissa tai verkossa ja otin chatin kautta yhteyttä asiakaspalveluun vikailmoituksen tekemiseksi. Tavoitin chatissa asiakaspalvelijan lähes välittömästi ja hetken asiaa tutkittuaan hän kytki liittymästä puuttuneen VoLTE:n päälle. Tämän jälkeen VoLTE -puhelut ovat toimineet normaalisti. 😊

Asiakaspalvelu ratkaisi asian hetkessä, mutta kuten Telian tukisivustollakin mainitaan "Telia 4G-puhe kytkeytyy päälle automaattisesti, kun laite, liittymä ja mahdolliset liittymälle tilatut muut lisäpalvelut sen mahdollistavat."

VoLTE on siis operaattorin puolelta oletusasetuksena automaattisesti saatavilla, mutta joskus yksittäisen liittymän kohdalla kytkentä puuttuu. Tästä on joitakin mainintoja Yhteisön vanhemmissa keskusteluissa ajalta, jolloin VoLTE oli juuri tullut uutena ominaisuutena Telian liittymiin. Vaikka VoLTE on tänä päivänä liittymien perusominaisuus, niin ajattelin kuitenkin nostaa tämän uudestaan esille vinkkinä mahdollisesti samaan ongelmaan törmääville. 😉


9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +8

Tuo onnistuu ihan itsekin kun käy Minun Teliassa laittamassa liittymän palveluista päälle Telia 4G-puhe, ei se kai automaattisesti ole kenelläkään päällä ennen sitä? Sieltä saa samalla napsautettua päälle myös VoWiFin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Tuo onnistuu ihan itsekin kun käy Minun Teliassa laittamassa liittymän palveluista päälle Telia 4G-puhe, ei se kai automaattisesti ole kenelläkään päällä ennen sitä? Sieltä saa samalla napsautettua päälle myös VoWiFin.

Kävin ennen yhteydenottoani asiakaspalveluun Minun Teliassa etsimässä ohjeessa mainittua Telia 4G-Puhe -valikkoa, mutta valikko puuttui liittymän hallintasivulta. Muut valikot, kuten esimerkiksi Mobiilivarmenne, näkyivät tuolloin Minun Teliassa normaalisti.

4G-Puhe -valikon puuttuminen esti myös VoWiFi:n käyttöönoton, valikko ilmestyi Minun Teliaan vasta asiakaspalvelun kytkettyä VoLTE:n päälle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@Jamerson Olemme havainneet että liittymän avauksesta saattaa kulua jopa useampi viikko ennen kuin VoLTE menee automaattisesti päälle ja tästä on tullut palautetta muiltakin asiakkailta. Tähän mietitäänkin nyt ratkaisuja kuinka prosessia saisi nopeutettua. Näin asiakkaiden ei tarvitsisi olla asiakaspalveluun yhteydessä jotta saisi 4G-puhetta muokattua Minun Teliasta. Mutta hienoa kuulla että asia on sinun kohdallasi nyt kunnossa. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Jamerson Olemme havainneet että liittymän avauksesta saattaa kulua jopa useampi viikko ennen kuin VoLTE menee automaattisesti päälle ja tästä on tullut palautetta muiltakin asiakkailta. Tähän mietitäänkin nyt ratkaisuja kuinka prosessia saisi nopeutettua. Näin asiakkaiden ei tarvitsisi olla asiakaspalveluun yhteydessä jotta saisi 4G-puhetta muokattua Minun Teliasta. Mutta hienoa kuulla että asia on sinun kohdallasi nyt kunnossa. 

Verkko saa päätelaitteelta tietää, että laite on VoLTE kykenevä tai ainakin operaattori näkee IMEI:n perusteella, mikä laite verkkoon pyrkii. Siitä sitten laittamaan VoLTE päälle, kun soveltuva laite verkkoon pyrkii. Nyt kun 3G ajetaan alas, onko edes perusteltua olla kytkemättä VoLTE:a automaattisesti uusiin numeroihin (jos ei ole jotain erikoispalvelua estämässä), kun ei-volte laitteet kyllä osaavat käyttää 2G:tä puheluihin? Kilpurilla (Elisa) oli uudessa liittymässä VoLTE ja VoNR oletuksena heti päällä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Tuo onnistuu ihan itsekin kun käy Minun Teliassa laittamassa liittymän palveluista päälle Telia 4G-puhe

Eipä onnistu, kun täppä puheen päälle laittamiseksi tulee näkyviin vasta sitten, kun liittymässä on jo 4G-puhe.

Nyt kun 3G ajetaan alas, onko edes perusteltua olla kytkemättä VoLTE:a automaattisesti uusiin numeroihin

Liekö Telia säästää lisenssimaksuissa, kun ei avaa puheluliikennettä kaikkiin liittymiin?

Joka tapauksessa aika kylmää kyytiä, jos Rauman seudulla joutuu odottamaan viikkoja, ennen kuin uudella liittymällä voi puhua puheluita.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Liekö Telia säästää lisenssimaksuissa, kun ei avaa puheluliikennettä kaikkiin liittymiin?

Joka tapauksessa aika kylmää kyytiä, jos Rauman seudulla joutuu odottamaan viikkoja, ennen kuin uudella liittymällä voi puhua puheluita.

 

Kyllähän 2G:ssa puhelut kulkevat, ei liittymä jää suinkaan puhelumottiin. Sitä en tiedä, millä perusteella Nokia tai Ericsson tai kuka ikinä onkaan (IMS signaloinnin mukaan SIP-palvelun on Ericssonia) laskuttaa Teliaa. Jossain on kai laitemääräpohjainen laskutus.

Kunniamerkki +4

Ittellä sama homma kun aukesi 300 M 5G. Olin chatillä yhteydessä asiakaspalvelijaan. Tarkastettu että puhelimessa päällä. Ja koitettu käynnistää uudestaan...

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

Ittellä sama homma kun aukesi 300 M 5G. Olin chatillä yhteydessä asiakaspalvelijaan. Tarkastettu että puhelimessa päällä. Ja koitettu käynnistää uudestaan...

Kytkettiinhän sinullekin VoLTE käyttöön jo asiakaspalvelusta, ja on lähtenyt toimimaan? 

Kunniamerkki +1

Kytkettiinhän sinullekin VoLTE käyttöön jo asiakaspalvelusta, ja on lähtenyt toimimaan? 

Kyllä! Kiitos! Olin heti chatillä yhteydessä kun liittymä avautui Telialle 1.3. Toimii hyvin!!

 

Vastaa