Skip to main content
Mobiilivarmenne

Mobiilivarmenne pähkinänkuoressa

Mobiilivarmenne pähkinänkuoressa
HannaSu
Telialainen

Artikkeli on päivitetty viimeksi 8.4.2024

Olet varmaankin joskus aikaisemmin kuullut Mobiilivarmenteesta? Oletko ottanut sen jo käyttöösi? Se nimittäin kannattaa, sillä sähköinen varmenne helpottaa ja nopeuttaa arkisten askareiden hoitamista monella tapaa! Telian matkapuhelinliittymäasiakkaille se on myös täysin ilmainen 😁

 

Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus kännykässäsi

 

Mobiilivarmenne on henkilöllisyystodistus puhelimen sim-kortissa. Se on näppärä tapa todistaa henkilöllisyytesi monessa eri verkkopalvelussa.

Mobiilivarmenteen avulla hoidat tunnistautumis-, suostumus-, sekä allekirjoitustapahtumat matkapuhelimesi avulla. Telia Mobiilivarmenne toimii lähes kaikissa verkkopalveluissa ja sen avulla tunnistat henkilöllisyytesi esimerkiksi Kelassa, pankkipalveluissa, kuntien palveluissa, terveydenhuoltopalveluissa sekä verkkokaupoissa. Mobiilivarmennetta tukevien palveluiden määrä lisäksi kasvaa jatkuvasti.

Mobiilivarmenteessa käyttäjätunnuksesi on kännykkänumerosi ja tunnusluku on sinun itse päättämäsi. Se toimii siis ainoastaan sillä tunnusluvulla, jonka olet itse päättänyt. Mobiilivarmenteen käyttö onkin siitä näppärää, että et tarvitse useaa eri salasanaa tai PIN-koodia – vain oma tunnuskoodisi ja puhelinnumero riittää. Kirjautumisen jälkeen palvelua voi käyttää normaalisti ja turvallisesti.

 

12555i7B2A4F51D48EB8BB.jpg

 

Mobiilivarmenteen käyttöönotto

 

Mobiilivarmenne on Telian matkapuhelinliittymän omaaville yritys-, ja kuluttaja-asiakkaille ilmainen. Voit aktivoida mobiilivarmenteen sivuillamme.

Mobiilivarmenne sijaitsee puhelimesi sim-kortissa ja se toimii kaikilla puhelinmalleilla: mikä tahansa vuoden 2000 jälkeen valmistettu puhelin, joka voi vastaanottaa ja lähettää tekstiviestejä tukee Mobiilivarmennetta. Puhelimeen ei siis tarvitse asentaa mitään erillistä sovellusta. Palvelun käyttö tapahtuu keksimälläsi tunnusluvulla, jonka voit päättää palvelun rekisteröinnin yhteydessä.

Mobiilivarmenne on voimassa viisi vuotta, jolloin se on rekisteröitävä uudelleen ennen umpeutumista tai sen jälkeen. Ennen mobiilivarmenteen umpeutumista käyttäjälle lähetetään hyvissä ajoin tekstiviestillä tietoa sen uusimisesta.

Mobiilivarmenne lähettää tunnistautumisen yhteydessä sinulle tekstiviestin. Puhelin saattaa siitä ilmoittaa erikseen, mutta tähän ei tarvitse reagoida. Mobiilivarmenteen lähettämästä tekstiviestistä emme veloita erikseen. Veloitus tekstiviestistä tulee kuitenkin siinä tapauksessa, jos käytät mobiilivarmennetta ulkomailla. Tällöin mobiilivarmenteen käytöstä peritään käyttömaksu, sillä ulkomailla lähetettävästä tekstiviestistä veloitetaan ulkomaanhinnaston mukainen tekstiviestikulu. Voit tarkistaa täältä maakohtaisen tekstiviestihinnaston.

 

 

Mobiilivarmenteen käyttö pähkinänkuoressa:

 

  1. Kun kirjaudut esimerkiksi verkkokauppaan tai -pankkiin, niin valitse tunnistautumistavaksi mobiilivarmenne.

  2. Syötä matkapuhelinnumerosi palveluun.

  3. Saat matkapuhelimeesi tunnistuspyynnön, joka sinun pitää hyväksyä tunnusluvullasi.

  4. Vahvista tunnuslukusi, niin tietosi tunnistetaan oikeiksi ja palvelu aukeaa.

Jos olet unohtanut mobiilivarmenteen tunnusluvun, voit vaihtaa sen verkkopankkitunnuksillasi. Mobiilivarmenne toimii myös Telia Dot -liittymissä, sekä eSIM-liittymissä. 

 

 

12552iAF7DB62DFE252244.png

 

Täältä voit lukea yleistä tietoa Mobiilivarmenteesta ja täältä näet muun muassa usein esitettyjä kysymyksiä Mobiilivarmenteesta. 

 

--

Lue lisää:

 

  • Savumerkittäjä
  • 5. syyskuuta 2019

MIKSI MOBIILIVARMENNE LÄHETTÄÄ TEKSTIVIESTIN; SEHÄN NIMITTÄIN MAKSAA JOS EI OLE PAKETTIA; KUTEN TELIA DOT?


IlariJR
Ex-telialainen
  • Ex-telialainen
  • 5. syyskuuta 2019

@Kumpuaa : Mobiilivarmenteen lähettämä tekstiviesti on maksuton Suomessa ja EU/ETA-maissa. Siitä veloitetaan siis ainoastaan näiden maiden ulkopuolella. Voit huoletta käyttää mobiilivarmennetta kotimaassa ilman pelkoa lisämaksusta :)


zirkoni
  • Morsettaja
  • 5. marraskuuta 2019

KOSKA saatte mobiilivarmenteen toimimaan myös e-SIMISSÄ?? Vai saatteko koskaan??


NikoNo
Telialainen
  • Telialainen
  • 5. marraskuuta 2019

@zirkoni Tällä hetkellä ei ole tarkempaa aikataulua antaa, että koska mobiilivarmenne saataisiin eSIM korteille. Tämä olisi tottakai tärkeä juttu.


 


Jos eSIM on kytketty Multi-SIM liittymän rinnakkaisliittymälle, niin pääliittymällä mobiilivarmenne toimii toki normaalisti.


Jahola
Morsettaja
  • Morsettaja
  • 25. elokuuta 2020

e-SIM ja mobiilivarmenne, tuntuu olevan "kuuma peruna". Voisi heti alussa selkeästi ilmoittaa, että tarvitaan fyysinen SIm-kortti, jotta varmenne toimii. Kenelläkään ei tunnu olevan muuta tietoaasia, kun "tulossa on - joskus". e-SIMmiä tuputetaan luureihin, mutta tunnistautumisessa joudun käyttämään pankkitunnuksia e-SIMmin kanssa.  


NikoNo
Telialainen
  • Telialainen
  • 8. syyskuuta 2020

@Jahola, meillä on tänään lisätty eSIM-liittymiin Mobiilivarmenne mahdolliseksi. Käytännössä Mobiilivarmenne toimii tästä päivästä eteenpäin ladattavilla eSIM-liittymillä. Jos eSIM on jo puhelimessa käytössä, niin se pitää ladata siihen uudelleen, jotta saa Mobiilivarmenteen toimimaan.


 


Tämä toivottavasti helpottaa nyt monien arkea 😁>


zirkoni
  • Morsettaja
  • 9. syyskuuta 2020

Eihän siihen tietenkään ohjetta voinut julkaista...?


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • 9. syyskuuta 2020

@zirkoni Mobiilivarmenne toimii nyt eilisen jälkeen ladatuissa eSIM:issä. Jos eSIM on otettu käyttöön jo aiemmin, tulee ladata uusi eSIM, jotta sen saa toimimaan.

Uuden eSIM:in voi tilata Minun Teliasta. Kirjaudut siis esim. verkkopankkitunnuksillasi telia.fi -sivuille ja valitset liittymän jolle haluat tuon uuden kortin tilata. Sen jälkeen tilaa uusi SIM-kortti tai eSIM ja jatka eteenpäin vahvistamaan tilaus. Tällä hetkellä tilattaessa uutta eSIM:iä, sivusto kertoo ettei se tue mobiilivarmennetta mutta laittelin siitä juuri infoa eteenpäin että korjaavat tiedon oikeaksi. 

eSIM käyttöönotosta löytyy yksityiskohtainen ohje täältä Yhteisöstä, joten tuon ohjeen mukaan kannattaa toimia. Mobiilivarmenteen käyttöönotto onnistuu puolestaan tältä sivustolta, aktivointiin tarvitset verkkopankkitunnukset. 


zirkoni
  • Morsettaja
  • 9. syyskuuta 2020

Asiakaspalvelun ja Telian viankorjauksen avustuksella sain VIHDOINKIN mobiilivarmenteen toimimaan eSIM-liittymässäni. Kyllä tätä on odotettukin...😅>


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • 9. syyskuuta 2020

@zirkoni Mahtavaa, hienoa kuulla että homma vihdoin toimii. Uskon että monet muutkin ovat odottaneet tätä ominaisuutta 🙂>


Vastaa