Lumia 950 käyttökokemuksia


  • Savumerkittäjä
  • 4050 kommenttia

Laitetaan tähän ketjuun kokemuksia Lumia 950 puhelimesta. Sain itse tänään uuden Lumian testikäyttöön ja tässä vähän ensivaikutelmia. 


 


Puhelin on ohut ja melko kevyen tuntuinen ja sen koko 5,2":n näyttöineen tuntuu aika optimaalliselta. Metallinväristen näppäinten sijoittelu on tuttua Lumiaa eli kaikki oikeassa reunassa, ylimpänä äänenvoimakkuuspainikkeet, keskellä käynnistyspainike ja alimpana kameran laukaisin. Näytön alla tutut paluu-, koti- ja hakuhipaisunäppylät.


 


Takakansi on irroitettava, joten akun saa itse vaihdettua. Nano-sim ja muistikorttipaikka ovat päällekkäin myös takakannen alla. Takakansi on hieman huteran tuntuista ohutta muovia. Näppäinten lisäksi metallinväriä on vain takakameran linssin ympärillä ja Microsoft-tekstissä ja takakannen windows-logossa. Ensimmäisten tuntien aikana suurin pettymys on ollut se, että micro-usb on vaihtunut johokin usb-c-liittimeen, joten lataus- ja usb-johto pitää olla ko. liittimellä.


 


Mitään suurempaa premium-fiilistä ei puhelimesta tule, mutta ei 599 €:n hintakaan ei ihan premiumia ole.


Lopuksi muutama kuva.


 





15 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

 aloitti jo peruasialla 🙂 -> Minäkin siis sain tänään testikäyttöön uuden Lumian joka tuli viime viikolla Suomessa myyntiin. Ensivaikutelmana on pakkauksesta että onpas leveä verraten Samsungin / Sonyn pakkauksiin.


 


Ensivaikutelma asennuksessa Microsoft ei ole päässyt kielen / maa-asetusten uudelleenkäynnistyksestä vieläkään eroon... Ei vakuuta WP 10 vielä ihmeellisesti mutta parannuksia on tullut sentään WP 8.1:stä. 


 


 


Heti ainakin halusin kameraan päästä käsiksi ja testailla nopeasti S6 / S6 Edge +/Sony / Lumia 950 välillä ja sanon jo että Lumia päihittää kamerassa. Lisää kamerasta tulossa myöhemmin. 


 


Otin nyt uutena ominaisuutena heti lukitusnäytön avajaksi Windows Hello eli silmätunnistuksenkin. Totean että tämä ominaisuus on BETA:na eikä sen takia ole täysin käyttökelpoinen. 


 


USB-C on ihan hyvä juttu sillä pakko siihen siirtyä jollakin tavalla. Ei se ihan kerralla siirrytä joten puhelin kerrallaan. Alussa varmaan häiritsee mutta tottuu siihen. Apple käyttäjätkin omia latureitaan kantaa mukanaan.


 


Samaa mieltä että takakansi tuo halvan fiiliksen vaikka painikkeet metallinvärisiä. 

Myönnettäköön, että parempi liitinhän tuo usb-c on, sillä siinä on päästy usb-liittimen ikuisuusongelmasta, aina väärinpäin olevasta pistokkeesta eroon. Muutosvaihe vaan on aina vähän hankala, kun muut vehkeet on micro-usb:llä varustettuja.


 


Chromen suosikkeja en ole saanut Lumian Edge-selaimeen synkronoitua vaikka ne PC:n Edgessä onkin. Microsoftin ohjelmat löytyy nykyään vähän joka laitteesta, mutta Googlen-sovelluksia ei Lumiaan saa.


 


Silmäntunnistus eli Windows Hello (Beta) toimii näytönlukituksen avaajana, kun puhelimen vie tarpeeksi lähelle 15-20 cm:n päähän kasvoista ja naama ei ole täysin varjossa. Onnistumis-% itsellä samaa luokkaa kuin Sonyn ja Samsungin sormenjälkitunnistuksessa. Yleensä onnistuu, joskus pitää ottaa uusiksi.


 


Käyttöjärjestelmänä Windows 10 on ihan toimiva, uutuutena mm. vähän paremmin järjestetyt asetukset, mutta mielestäni PC:ssä Windows 10 oli isompi parannus ainakin 7:sta päivitettäessä, kuin puhelimessa Wp 8:iin verrattuna.


 


Jatketaan käyttöä...

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Näin se on eli USB-C:n takia ei kannata luopua tästä laitteesta. USB-C yleistyy kyllä ensivuonna kun uusimmat lippulaiva mallitkin ottaa käyttöön tämän.


 


Eikö PC Edge ja Mobiili Edge osaa synkronoida keskenään?


 


Silmätunnistus ei ainakaan minulla toimi, joku 1/10 ehkä osuu... PIN koodilla vain. Samsung ja Sony kyllä toimii 9/10 kerrata ainakin, ei ongelmaa. Eipä ole pin koodia tarvinut syöttää moneen viikkoon 🙂 ... Jos toki kädet märät tai rasvaiset niin eipä se toimi mutta kyllä minulla toimii hyvin.


 


Windows Phone 10 on kyllä mobiilissa suuria parannuksia tuonut aikaisempiin versioiden nähden. Erityisesti asetukset valikko on paljon selkeämpi niin että Android käyttäjäkin löytää asetuksia loogisesti sieltä. Edelleen toivottavaa että joskus Cortanakin toimisi Suomessa mutta näyttäisi siltä etteipä tuoda tänne ainakaan lähiakoina. USA asetuksilla saa sen toki toimimaan...


@olkitu kirjoitti:

 


 


Silmätunnistus ei ainakaan minulla toimi, joku 1/10 ehkä osuu... PIN koodilla vain. Samsung ja Sony kyllä toimii 9/10 kerrata ainakin, ei ongelmaa. Eipä ole pin koodia tarvinut syöttää moneen viikkoon 🙂 ... Jos toki kädet märät tai rasvaiset niin eipä se toimi mutta kyllä minulla toimii hyvin.


 




Mulla toimii myös silmäntunnistus 9/10:stä, joten samaa luokkaa sormenjäljen kanssa. Silmälasit haittaa tunnistusta ?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Enpä tiedä... Testattu todella monta kertaa eri tavalla... Mutta silti ei minulle ainakaan käytännöllinen...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Sain tänään testattavaksi Lumia 950 XL:n, tälle mallille ei ole omaa käyttökokemukset-ketjua mutta liekö edes tarvitsee, aikapitkälti sama laite kyseessä.


 


Kysymys kuuluu, synkkasin kontaktit firman Exhange-palvelimelta ja lähetin kokeeksi yhden tekstarin, kontakteissa olleeseen numeroon. Sieltä tuli minulle vastaus, mutta se ei tullutkaan samaan "ketjuun" lähettämäni viestin kanssa vaan tuli omaksi ketjukseen. Eli, jostain syystä puhelin ei tunnistanut että kyseessä on sama kontakti jolle viesti lähti, käsitteli sitä aivan uutena kontaktina.


 


Lähettäjän numero on talletettuna kansainvälisessä muodossa, ja sellaisessa muodossa se tuli myös takaisin.


 


Outoa, onko muilla samanlaisia havaintoja ja miten nämä keskustelut ketjutetaan?


@TeroRe kirjoitti:

Sain tänään testattavaksi Lumia 950 XL:n, tälle mallille ei ole omaa käyttökokemukset-ketjua mutta liekö edes tarvitsee, aikapitkälti sama laite kyseessä.


 


Kysymys kuuluu, synkkasin kontaktit firman Exhange-palvelimelta ja lähetin kokeeksi yhden tekstarin, kontakteissa olleeseen numeroon. Sieltä tuli minulle vastaus, mutta se ei tullutkaan samaan "ketjuun" lähettämäni viestin kanssa vaan tuli omaksi ketjukseen. Eli, jostain syystä puhelin ei tunnistanut että kyseessä on sama kontakti jolle viesti lähti, käsitteli sitä aivan uutena kontaktina.


 


Lähettäjän numero on talletettuna kansainvälisessä muodossa, ja sellaisessa muodossa se tuli myös takaisin.


 


Outoa, onko muilla samanlaisia havaintoja ja miten nämä keskustelut ketjutetaan?




Ketjuun ne kyllä menee, halusi tai ei. Eli ei edes asetuksista valittavissa. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Jännä juttu, minulle tuli viesti yhdeltä toiselta henkilöltä ja siis hän laittoi viestiä minulle ja tässä tapauksessa keskustelu lähti ketjuuntumaan oikein.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Muutaman päivän taas viisaampana niin tuo silmätunnistus on sillai ihan kätevä mutta vähän hitaahko, nopeammin lukon avaisi vaikka sormenjälkitunnistuksella tai vaikka ihan nelinumerisella koodillakin. On se mulla koko ajan kuitenkin käytössä, laiskana tulee joskus sitä käytettyä.


 


Miksihän tämä WP10 laittaa wlanin päälle itsestään? Vaikka otan sen pois päältä niin jonkun ajan kuluttua se on taas päällä? Vie turhaan akkua kun se noin toimii.


 


Instagramista (beta) sellainen huomio että joskus se pyytää kirjautumaan uudelleen sisään, jos edellisestä käyttökerrasta on vaikka muutama tunti aikaa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

WLAN asetuksissa on asetus jolla palauttaa WLANin tunnin päästä päälle. Amerikkalaisia varten kun sielä se netti maksaa niin paljon. Holhousta ettei saa laskua helposti kasvatettu liikaa ja meille taas ongelmallisena nuo Windows Phonen rajoitukset. Puhelimen päivityksetkin vain WLANin kautta sekä sovellusten joten joutuu etsimään sellaisen käsiin jos ei kotona tahdo olla.


 



 


Suurinosa sovelluksista on jätetty kesken eikä toimi WP:llä niin hyvin kuin Androidilla tai iOS:llä. 

Onko muilla ollu ongelmia silmätunnistuken kanssa ?

Itsellä todella kummallinen ongelma siinä et koko päivän tunnistus toimii mut yleensä iltaisin tekee sen et ku painaa sitä lukitus/sammutus nappia et tunnistais iriksen niin tulee vain näyttöön et anna tunnusluku.

Mitään asetuksia en koko päivänä ole muuttanu enkä muutenkaan mitään erikoista puhelimella tehny mutta tähän mennessä puhelimen uudelleenkäynnistys on auttanut asiaan.
Ei oikein tekis mieli joka ilta käynnistää puhelinta joka menee jo kohta noihin andoid puhelimien ongelmien korjaamiseen joten toivottavasti asian voi jotenki korjata.
Myöskin kun tässä on työpuhelimenki kans tekemisissä ja töissä ei oikein omaa viitsisi käyttää koska paljon metallipölyä yms on ilmassa niin vanhalla 925 puhelimella soitonsiirto onnistui melkeinpä jopa liian täydellisesti koska siirsi myöskin viestit :)
Uudella lumialla kesti hetken (ja joutuhan sitä googlestakin etsimään) et löytyi oikea paikka mistä soitonsiirto onnistuu mutta kun ensimmäisen kerran näppäilin työnumeroa ja hieman huonomuistisena aloin puhelimesta vakoileen sitä numeroa niin teki semmoisen tempun et nyt sinne soitonsiirtoon ei enää pääsekään.
Tai pääsee kyllä siihen missä lataa sen koputus valikon ja sit alle ne muut jutut mut kesken latauksen menee takaisin edelliseen valikkoon...en vielä tähän mennessä ole sinne valikkoon päässy muuttamaan mitään asetuksia joten mietin että onkohan vika nyt puhelimessa vai operaattorissa ?

Kaikesta huolimatta olen todella tyytyväinen puhelimeen ja soitonsiirtokin alkoi toimimaan ihan toisia menetelmiä käyttämällä joten se on ongelmista se pienin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei JATATE ja tervetuloa Klaaniin! Tuossa @olkitu mainitsi edellisellä sivulla 4/12 viesti, että oli ollut ongelmia silmätunnistuksen kanssa. Voisiko muuten valaistus vaikuttaa asiaan? Illalla kun tuppaa tuo valaistus olemaan vähän himmeämpi. Hyvä puhelin kyllä, mitä olen kuullut.


@JATATE kirjoitti:

Onko muilla ollu ongelmia silmätunnistuken kanssa ?


Itsellä todella kummallinen ongelma siinä et koko päivän tunnistus toimii mut yleensä iltaisin tekee sen et ku painaa sitä lukitus/sammutus nappia et tunnistais iriksen niin tulee vain näyttöön et anna tunnusluku.


Mitään asetuksia en koko päivänä ole muuttanu enkä muutenkaan mitään erikoista puhelimella tehny mutta tähän mennessä puhelimen uudelleenkäynnistys on auttanut asiaan.
Ei oikein tekis mieli joka ilta käynnistää puhelinta joka menee jo kohta noihin andoid puhelimien ongelmien korjaamiseen joten toivottavasti asian voi jotenki korjata.




Tuollaista päivittäistä vaihtelua en ole huomannut, mutta itselläkin on pari-kolme kertaa lakannut edes yrittämättä tunnistusta ja kysyy suoraan PIN-koodia näytön avaamiseen. Nämä on kuitenkin tapahtuneet noin viikon välein ja uudelleenkäynnistys on aina auttanut. Silmäntunnistushan on vielä beta-vaiheessa MS:nkin mukaan, joten senkin toiminta tulee varmaan paranemaan tulevissa päivityksissä.

Kiitos paljon kiisseli :)

En usko että valaisuksella on merkitystä kovinkaan paljoa koska joka kerta on tässä samassa paikassa tehnyt ja melkein päivittäin tässä samassa paikassa ja samassa valaistuksessa kuitenkin toimii.

Ehkä tää menee nyt sit sen piikkiin et on kuitenki viel alkutekijöissä koko tunnistus mut jos näinki hyvin toimii niin eihän se voi muuta ku parantua ;)

Nyt kyllä tuli niin mystinen ominaisuus puhelimeen että ihan hämmästyin :)
Elikkä tähän mennessä soneran sähköposti on toiminut täysin moitteetta kunnes tänään ei oikein hyväksynyt salasanaa.

No menin sitten ja muutin salasanan ja kaikkea muutaki hässäkkää siinä oli ja huomasinkin että kun esim: Soneran sivuille on oma käyttäjätunnuksensa ja sähköpostiin omansa.
No tämä fiksu puhelimpa tekeekin niin että vaihtaa salasanan jonka annan tuohon salasanaan millä kirjaudun soneran sivuille eikä se sitä sitten siinä sähköpostissa tietenkään hyväksy :D
Huomasin että saman tekee tietokoneeni joten onkohan tässä nyt vika jossaki ihan muualla kuin koneissani ?

Vastaa