Voisin aloittaa käyttökokemuksien kertomisen omasta puolestani, sain vähän aikaa sitten XS Maxin. Ostin kultaisen ja 256Gt muistilla.
Heti alkuun kommentti tuosta väristä, en tutustunut sen kummemmin värivaihtoehtoihin mutta mitä kuvista yleensä on nähnyt niin kultainen on ollut makeen kultainen mutta petyin siinä, että takalasi on "hailakan" kultainen, ehkä jopa ruusukultaisen värinen. Puhelinta kiertävä reunus on sitten taasen tuon makean kultainen. No, tämä menee omaan piikkiin kun en tutustunut asiaan etukäteen sen kummemmin.

Tässä puhelimessa huomio kiinnittyy valtavaan näyttöön. Se on kirjaimellisesti valtava. Edellinen puhelimeni oli iPhone 8 Plus ja tämä XS Max on mitoiltaan saman kokoinen mutta nyt puhelin on yhtä pelkkää näyttöä. Ja kuten iPhone X:ssä ja monessa muussa puhelimessa nykyään, näytössä on "lovi" kaiuttimelle ja kameralle sekä sensoreille ja tämä lovi on kyllä äkkiseltään sekin aika hieno ominaisuus, vaikkakin se on vain visuaalinen kikka.
Vasemmalla iPhone 8 Plus ja oikealla iPhone XS Max
Parin päivän jälkeen käyttökokemuksia ei isommin ole, olen surffaillut netissä ja käyttänyt sovelluksia. Akunkestosta en osaa sanoa mitään mutta sen olen huomannut, että ainakin lataaminen piuhan kanssa tuntuu hitaalta. Lieneekö ison akun syytä vai mikä.
Kameraa olen kokeillut ja tässä on nyt uudistettu muotokuvaominaisuus. Voit säätää kuvan taustan blurria etukäteen ja se on aika kätevä feature.
Ota kuva ja paina Muokkaa. Tämän jälkeen voit säätää taustan blurria jälkikäteen.
Kuva "isolla aukolla".
Kuva "pienellä aukolla".
Se mikä oli itselle uusi juttu edellisen puhelimen myötä niin kasvontunnistus. Parin päivän jälkeen se tuntuukin varsin kätevälle ominaisuudelle. Käytän sitä puhelimen lukituksen avaamiseen ja löysin sen toimivan myös esimerkiksi Nordean applikaation kanssa joten nyt pääsen myös verkkopankkiin ilman, että naputtelen mitään tunnuksia tai salasanoja. Apple Payta käytin myös edellisen puhelimen kanssa ja tällä uudella se on vielä kokeilematta koska se tapahtuu eri tavalla tässä uudessa puhelimessa (koska tässä ei ole Home-näppäintä). Kasvontunnistuksen avulla pystyy kirjautumaan myös esimerkiksi nettisivuille kuten tänne Yhteisöön, selain muistaa tunnukset ja ne vahvistetaan käyttämällä kasvontunnistusta.
Kasvontunnistus tuntuu toimivan hyvin. Myös hämärässä. Ainoa miinus tulee siitä, että joskus se tuntuu toimivan hitaasti ja joudun asettelemaan puhelinta uudelleen kasvojen eteen tai joudun odottamaan että lukitus aukeaa. Tästä huolimatta tunnistus toimii kaikenkaikkiaan hyvin ja olen alkanut pitämään siitä.
Tässä vaiheessa ei kummempaa, kirjoittelen lisää kokemuksia kunhan niitä kertyy matkan varrella. Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen ostokseen 🙂