Käyttökokemuksia: Apple Watch Series 6 ja SE

  • 22 September 2020
  • 3 kommenttia
  • 26 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10348 kommenttia

Itselle posti toi tänään Apple Watch Series 6:n kellon. Tämä uutukainen korvaa aiemman Series 2:n, joka ei tänä syksynä saanut enää uutta käyttispäivitystä.

 

Series 2:n lagisuuteen oli jo ehtinyt tottua. Pahin lagi oli vuosi sitten kun ajoin watchOS 6:tta betana sen aikaa kun käyttistä ei vielä tarjottu normaaliversiona ko. kellolle 😁> Kuten aina uutta ostaessa uusi toimii sulavasti ilman mitään hitailuita.

 

Koska tämä oli mun ensimmäinen hyppy vanhasta kellosta uuteen (Series 2 oli mun eka älykello) googlettelin alkuun juttuja.

Tässä on järkevä ohje siihen miten aiemmasta kellosta kannattaa siirtyä uuteen kelloon: https://9to5mac.com/2019/09/20/how-to-upgrade-to-your-new-apple-watch-without-losing-data/

 

Se mitä en tiennyt itse on, että tuon Series 2:n 42mm ranneke on oikeastaan täysin sama kuin Series 6:n 44mm ranneke. Eli vaikka kellon koko kasvaa, ranneke pysyy samana. Samoin 38mm ja 40mm ovat rannekkeina samat.

Kellon alkuvalmistelut varmuuskopion latauksineen yms kestävät useita minuutteja, mutta kun kello on käyttövalmis kaikki näyttää olevan niin kuin pitää. 

Muita pieniä huomioita:

  • Näyttötaulun suurentuessa myös jotkin watch facet suurenevat. Vaatii tottumista.
  • Mac-koneille kirjautuminen kellon kanssa ei toimi suoraan vaan on käytävä klikkailemassa uusi kello sallituksi (System Preferences -> Security & Privacy -> General -> Use Apple Watch to unlock apps and your Mac)

Mitäs muut ovat tykänneet?


3 kommenttia


@  kirjoitti:

Itselle posti toi tänään Apple Watch Series 6:n kellon. Tämä uutukainen korvaa aiemman Series 2:n, joka ei tänä syksynä saanut enää uutta käyttispäivitystä.

 

Series 2:n lagisuuteen oli jo ehtinyt tottua. Pahin lagi oli vuosi sitten kun ajoin watchOS 6:tta betana sen aikaa kun käyttistä ei vielä tarjottu normaaliversiona ko. kellolle 😁> Kuten aina uutta ostaessa uusi toimii sulavasti ilman mitään hitailuita.

 

Koska tämä oli mun ensimmäinen hyppy vanhasta kellosta uuteen (Series 2 oli mun eka älykello) googlettelin alkuun juttuja.

Tässä on järkevä ohje siihen miten aiemmasta kellosta kannattaa siirtyä uuteen kelloon: https://9to5mac.com/2019/09/20/how-to-upgrade-to-your-new-apple-watch-without-losing-data/

 

Se mitä en tiennyt itse on, että tuon Series 2:n 42mm ranneke on oikeastaan täysin sama kuin Series 6:n 44mm ranneke. Eli vaikka kellon koko kasvaa, ranneke pysyy samana. Samoin 38mm ja 40mm ovat rannekkeina samat.

Kellon alkuvalmistelut varmuuskopion latauksineen yms kestävät useita minuutteja, mutta kun kello on käyttövalmis kaikki näyttää olevan niin kuin pitää. 

Muita pieniä huomioita:

  • Näyttötaulun suurentuessa myös jotkin watch facet suurenevat. Vaatii tottumista.
  • Mac-koneille kirjautuminen kellon kanssa ei toimi suoraan vaan on käytävä klikkailemassa uusi kello sallituksi (System Preferences -> Security & Privacy -> General -> Use Apple Watch to unlock apps and your Mac)

Mitäs muut ovat tykänneet?


Odottelen vielä omaani saapuvaksi. Tilasin cellular version sinisenä ja 44 mm näytöllä. Minulla on series 4 GPS WiFi versio tällä hetkellä käytössä ja olen ollut tähän tyytyväinen lukuunottamatta sitä että kättä täytyy aina heilauttaa näytön herättääkseen. Käytän watch:in treeniappeja ja varsinkin pyöräillessä olen huomannut, että kaipaa always on näyttöä (näyttö aina päällä), josta näkee heti missä syke hakkaa ja miksei matkan ja ajan lukemia myöskin.

 

Tässä uudessa series 6 mallissahan tämä näyttö on aina päällä ja olen lukenut, että on huomattavasti kirkkaampi kuin oli series 5 sarjan kellossa, jossa tämä näyttö aina päällä tuli ominaisuutena mukaan (series 5 sarjassa always on näyttö on himmeänä päällä ennekuin kättä heilauttaa, jolloin näyttö kirkastuu (näin muistan jostain testistä lukeneeni, korjatkaa series 5 käyttäjät, jos olen väärässä).

 

Eli series 6 kelloon on parannettu myös tätä ominaisuutta. Uusimmassa mallissa tosiaan pitäisi olla heti kirkkaampi näyttö päällä ja näin ollen näkee kirkkaallakin säällä kellotaulun eri yksityiskohdat. Tätä odotan ainakin itse paljon. Myös happisaturaation näyttöä odotan mielenkiinnolla. Ymmärrän toki, että tämä ei ole mikään absoluuttinen mittaus, mutta antaa varmaankin hyvin suuntaa siitä missä se menee.

 

@TeroRe antoikin jo vähän vihiä, että tilaamaani mallia olisi viikolla 40 tulossa ja toivon, että oma kello olisi niiden joukossa ja saapuisi vaikka jo alkuviikosta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa älykelloissa aina muun muassa akunkesto. Mitä siis sanoisitte uuden kutossarjan Apple Watchin akunkestosta, tosiaan siinä kun on vielä sitä aina päällä olevaa näyttöä paranneltu?


@TeroRe@  kirjoitti:

Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa älykelloissa aina muun muassa akunkesto. Mitä siis sanoisitte uuden kutossarjan Apple Watchin akunkestosta, tosiaan siinä kun on vielä sitä aina päällä olevaa näyttöä paranneltu?


Ihan hirveästi en osaa vielä sanoa, mutta mun normikäytöllä näyttäis vielä ihan hyvältä. Nyt 83% akkua kun oon tuon kellon seiskan aikoihin aamusta ottanut latauksesta ja laittanut käteen. 

Käytän Watchia kellon ja muun informaation katsomiseen kellotaululta, viestien lukemiseen ja esim ajastuksiin. Kotona Watch avaa kotikoneen ja oon tainnut virittää sen myös johonkin työmaceistani. Kotikoneella myös salasanasyötöt menee kellon kautta nappia painamalla.

Paljoa ei oo siis käytössä älyominaisuuksia, mutta tää saattaa taas muuttua kun on ranteessa laite, jonka jokainen vastaus ei lagaa 🙂>

Vastaa