iPhone 5s, huonompi puheenlaatu LTE:llä kuin 3G:llä?

  • 15 October 2016
  • 3 kommenttia
  • 5 katselukertaa

Puhelin siis uusi iPhone 5s 16GB. Ihmettelimme kun puhelun laatu ao. luurista toiseen päähän oli selkeästi huonompi kuin vanhalla 4s:llä. Mitään varsinaista häiriötä (sirinää/särinää/flanger-efektiä tms) ei kuulu, mutta puhe on selvästi "puuromaista" eli korkeammat taajuudet hukkuvat johonkin.

 

Tuumailin siinä että 4G:llähän varmaan pystyy käyttämään eri puhekoodekkeja kuin 3G:llä. Kokeilin kurillani vaihtaa puhelimesta LTE-yhteyden pois päältä - ja yllättäen puhelun ääni muuttui kuin muuttuikin selvästi selkeämmäksi. Nyt sitten tietysti harmittaa että nopea datayhteys meni sen sileän tien myös.

 

Eli mahtaakohan olla tietoa, onko tämä vain kuvitelmaa vai onko LTE-yhteyden kanssa oikeasti käytössä eri puhekoodekki kuin 3G:n kanssa? Ja jos, niin voisikohan sen parametrejä säätää niin että LTE-puhelunlaatu olisi parempi kuin 3G:n? Vai onko sittenkin niin, että puhelimen mikrofonissa tai muussa lähetyspäässä on vain häikkää?

 

Niin, tarkennuksena vielä että downlink-suuntaan (eli vastapään puhe) kuuluu ao. puhelimessa ihan hyvin. Mutta vastapäähän puhelu kuulostaa puuroiselta, riippumatta siitä mikä puhelin vastapäässä on käytössä.


3 kommenttia

Itse asiassa mulla oli aivan samanlainen onglema alussa. Jostain asetuksien kautta pääsin säätämään jotta ääni olisi "kirkkaampi", eli selkeämpi. 

 

4G verkossa tulee joskus ongelmia vastaan, että mulle kuuluu vastaanottajan puhelu "robotti" äänenä :O 

4G /LTE ei siirrä puhetta. Puhelun saapuessa / lähtiessä yhteys vaihtuu 3G verkkoon. Yksi vaihtoehto on, että puhelin automaattisella verkonvalinnalla pudottaakin yhteyden 2G verkkoon jolloin taajuuskaista on pienempi. En tosin tiedä, käyttääkö TSF verkossaan vastaavaa HD puhetta kuin DNA. Perinteisen GSM-verkon ja 3G:ssä kulkevan HD-puheen välillä on kyllä valtava eri.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Kimppikoo kirjoitti:
4G /LTE ei siirrä puhetta. Puhelun saapuessa / lähtiessä yhteys vaihtuu 3G verkkoon. Yksi vaihtoehto on, että puhelin automaattisella verkonvalinnalla pudottaakin yhteyden 2G verkkoon jolloin taajuuskaista on pienempi. En tosin tiedä, käyttääkö TSF verkossaan vastaavaa HD puhetta kuin DNA. Perinteisen GSM-verkon ja 3G:ssä kulkevan HD-puheen välillä on kyllä valtava eri.

Olin pari vuotta sitten DNA:n asiakkaana, eikä HD-voice vaikuttanut toimivan kun pari kertaa, vaikka kummallakin osapuolella oli ehdot täyttävä laitteisto. Nuo pari kertaa sain toimimaan johonkin yrityksen aspaan, ja laatu oli uskomattoman hyvä.

Vastaa