Hybrid kysymyksiä


Hei,

 

käytössä hybrid ja Telian 5370 Air vehje. Firmware on *92C.

 

1. Miten saan käyttööni 1.1.1.1 -nimipalvelimen? Nyt joko Telia tai tuo Sagem blokkaa sen. Miksi ihmeessä?

2. En pääse käyttöliittymässä katsomaan Router / Maintenance / Logs -kohtaa ollenkaan. Toimiiko muilla?

3. Jos ADSL on irti niin valot palavat kuin joulukuusessa. Miksei laite tottele Dimmed modea?

4. Laitteessa on L2TP/IPsec palvelin. Mitkä ovat IPsec proposalit päätelaitteessa?


22 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ensimmäiseen kysymykseesi vastaus on, että Telia Router Fast 5370 Air varaa osoitteen 1.1.1.1 omiin käyttötarkoituksiinsa.

 

Niin kauan kun käytät Telian toimittamia rikkinäisiä laitteita, ensisijaiseksi nimipalvelimeksi kannattaa laittaa 1.0.0.1. Toissijaisen palvelimen voit jättää pois tai laittaa jotakin ihan muuta tilalle, kuten 8.8.8.8, 9.9.9.9, 208.67.222.222 tai 192.89.123.230.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Moikka @Spurgux ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!


 


@irritus vastasikin sinulle jo 1. kysymykseen.

2. Tarkistatko vielä päivitykset modeemille, koska nyt jaossa on uusi ohjelmisto (*418C). En ole suoraan varma, oliko logit jo korjattuna tässä päivityksessä, mutta suosittelen päivitystä. Huomioithan, että päivitys tulee vain kiinteän verkon kautta, eli DSL -tulee olla kytkettynä.


3. Tarkoitatko joulukuusen valoilla punaista ja vihreää vaiko vilkkuvia valoja? Eri valojen väreillä ja vilkkuu/palaa kiinteästi välillä on eroja, eri valojen merkityksiä voi tarkistaa modeemin käyttöohjeista. Dimmed moden toimivuudesta laitan kyselyä eteenpäin, mikä siinä voisi olla.


4. Tarkennatko vielä mitä ehdotuksia tarkoitat päätelaitteella, kiitos.

Kunniamerkki +4

Tarkistatko vielä päivitykset modeemille, koska nyt jaossa on uusi ohjelmisto (*418C).

 

Täällä ainakin on tuo vanha *092C firmis. Tästä jo jonkin verran aikaa kun on sanottu, että päivitykset ovat tulleet. Ei tänne ainakaan vielä...


@HenriLie@  kirjoitti:

Moikka @Spurgux ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

 

@irritusvastasikin sinulle jo 1. kysymykseen.

2. Tarkistatko vielä päivitykset modeemille, koska nyt jaossa on uusi ohjelmisto (*418C). En ole suoraan varma, oliko logit jo korjattuna tässä päivityksessä, mutta suosittelen päivitystä. Huomioithan, että päivitys tulee vain kiinteän verkon kautta, eli DSL -tulee olla kytkettynä.

3. Tarkoitatko joulukuusen valoilla punaista ja vihreää vaiko vilkkuvia valoja? Eri valojen väreillä ja vilkkuu/palaa kiinteästi välillä on eroja, eri valojen merkityksiä voi tarkistaa modeemin käyttöohjeista. Dimmed moden toimivuudesta laitan kyselyä eteenpäin, mikä siinä voisi olla.

4. Tarkennatko vielä mitä ehdotuksia tarkoitat päätelaitteella, kiitos.


Luulinkin jo vastanneeni tähän mutta taisi mennä kankkulan kaivoon...?

 

1. Kiitos irritukselle. En tosin edelleenkään ymmärrä miksi ranskalainen reititin haluaa välttämättä varata julkisen, jo pari vuotta maailmanlaajuisessa hyötykäytössä olevan toisen firman IP-osoitteen itselleen. Onko tähän tulossa korjaus kuinka piakkoin?

 

2. Voitko kertoa miten tarkistan päivityksen?

Laitteen käyttöliittymästä en löydä päivitykseen viittaavaa tekstiä missään. Kun tämä hybridi pari kk sitten tuli taloon niin laitehan päivitti itsensä välittömästi tuohon 92C-versioon kun laitoin sen ADSL:ään kiinni. Onko Telialla jossain sivu josta voi katsoa uusimman version tai versiohistorian? Mielellään myös sellainen jossa näkyy ainakin ne merkittävät korjatut tai uudet featuret.

 

3. Tarkoitin valoilla sitä että jos RJ11 on irti ja laite vain 4G-reitittimenä niin vekottimessa palaa useampi valo vaikka Dimmed on päällä. Ymmärrän että tällöin on tietyssä mielessä vikatilanne koska Hybridi ei pelaa, mutta joku override olisi kohdillaan. Ledit laitteessa aika kirkkaat.

 

4. IPsec itsessään voi tarkoittaa montakin eri protokollayhdistelmää, eli tiivisteenä käytetty SHA1 tai SHA2 , salauksena 3DES tai AES (128/256/+GCM), avainten vaihdossa DH 2/5/14/15/19/20 -protokollaa. Tässä nyt nuo yleisimmät vaan ei kaikki vaihtoehdot.

 

Telian ohjesivu tälle Sagemcomin 5370 ei mainitse mitään tuosta VPN-ominaisuudesta. Onko se vasta tullut ominaisuus ja dokumentaatio ei ole vain pysynyt mukana?

Tämä nyt on 3. viesti jonka kirjoitan aiheesta. Aiemmat kadonneet mustaan aukkoon?!

 

1. Kiitokset kirjoittajalle. Epäselvää on miksi ranskalainen reititin haluaa varata Cloudflarelle kuuluvan, jo pari vuotta maailmanlaajuisessa käytössä olleen varsin tunnetun IP-osoitteen. Koska Telia korjaa ongelman?

 

2. Miten tarkistan päivityksen? Vekottimessa ei ole tarkistusnappulaa. Laite on hybriditilassa, myös DSL toiminnassa. Toisaalta Telian laitetukisivu ei mainitse tuota DSL-vaatimusta päivityksiä varten, melkoista salatietoa. Myös versiohistoria jossa maininnat ainakin suurimpien korjattujen tai uusien ominaisuuksien osalta olisi varsin asianmukaista.

 

3. Tarkoitan valoilla sitä että jos DSL-piuha on irti niin laitteessa palaa kaikki valot ikään kuin Dimmed Mode olisi poissa päältä. Toki kyseessä on tietyssä mielessä vikatilanne jos hybridi ei toimi mutta laitteen ledit ovat melko kirkkaat.

 

4. Tarkoitan että IPsec ei itsessään ole mikään salaus, vaan se koostuu eri protokollista. Onko tiiviste SHA1 vai SHA2? Onko salaus 3DES vai AES (128/256? GCM?) Onko avaintenvaihtona DH 2/5/14/15/19/20/???

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Nyt on jotain outoa tapahtunut viestin lähetyksessä, näkyikö viestis selaimessasi lähetettynä ja katosi jälkeenpäin? Vaihdoitko välissä selainta, nyt aiempikin viesti on näköjään tullut viiveellä.

1. Osoite 1.1.1.1 on varattu LXC:n (Linux Container) käyttöön gateway:llä. Aiheuttaako tämä ongelmaa käytössäsi?


 


2. Laite hakee päivityksen käynnistyksen yhteydessä, eli kun reitittimen virtajohdon käyttää 10 sek. ajan irti ja kytkee takaisin, tulisi modeemin hakea päivitys ja asentaa se. *92C ohjelmistoja päivitettään uudempiin ohjelmistoihin massa-ajoina, tiettyinä ryhminä.


 


Versiohistoria ja niihin liittyvät parannukset listauksena on hyvä idea, viedään palaute eteenpäin ja katsotaan saadanko sille aikaan oma sivu, mistä päivitykset voi tarkistaa.


 


3. Dimmed ominaisuus on käytössä uusimmassa versiossa, *92C versiossa tämä ominaisuus ei ollut toimiva.


 


4. 3DES, SHA1,  DH group 2, ESP


IKE:3DES CBC, HMAC SHA1 96, PRF HMAC SHA1, MODP 1024


 


Tarkistetaan vielä AES Encryption ja SHA2 Authentication erikseen.

VPN -palvelu on uusi ominaisuus, ominaisuutta ei ole lisätty vielä asiakastuen laiteohjeeseen.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Authetication algorithm'stä varmistus;


Sha2 ei ole tuettuna


 


Encryption algorithm’stä tuettuna ovat;


DES, 3DES, AES128, AES192, AES256, CAST128, blowfish, NULL


 


DH key; ikev1

1. Aiheuttaa häiriötä koska haluan käyttää 1.1.1.1 resolveria. Se on paras.

2. Olen sammuttanut nyt pari kertaa lyhyeksi aikaa, ei vaikutusta. Millä aikavälillä päivitys tipahtaa loppuihinkin asiakkaittenne reitittimiin?

3. OK

4. Kiitos selvityksestä, kokeillaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@HenriLie@  kirjoitti:

1. Osoite 1.1.1.1 on varattu LXC:n (Linux Container) käyttöön gateway:llä. Aiheuttaako tämä ongelmaa käytössäsi?

Väännetäänpä rautalangasta toisin päin oleva hypoteettinen esimerkki, josko Telialla vihdoin ja viimein ymmärrettäisiin, mikä tässä on ongelmana.

 

Pankki käyttää asuntolainani tunnisteena tilinumeroa FI33 8000 1601 0166 95. Kun yritän maksaa Telian laskuni, se ei tility Telialle, vaan lyhentää asuntolainaani. Aiheuttaako se, että Telian näkökulmasta kaikki laskuni ovat jääneet maksamatta ongelmaa Telialle?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Ymmärrän pointtisi ja hyvä vertauskuva :)


 


Selvitettään tämä ja korjataan tulevissa päivityksissä jos mahdollista.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

Minäkin otin hybridireitittimestä virrat pois. Uudelleenkäynnistys ei ladannut uusinta ohjelmistoa eli edelleen *092C. Johtuuko tämä siitä, että se ei ole saatavilla vielä kaikille asiakkaille ?


@Tomppa_1@  kirjoitti:

Minäkin otin hybridireitittimestä virrat pois. Uudelleenkäynnistys ei ladannut uusinta ohjelmistoa eli edelleen *092C. Johtuuko tämä siitä, että se ei ole saatavilla vielä kaikille asiakkaille ?




Johtuu juurikin siitä, että uudempi päivitys ajetaan ohjelmistoihin massa-ajoina, tiettyinä ryhminä. Ihan kaikille uusin päivitys ei ole siis tullut.


@MinnaLN@  kirjoitti:

@Tomppa_1@  kirjoitti:

Minäkin otin hybridireitittimestä virrat pois. Uudelleenkäynnistys ei ladannut uusinta ohjelmistoa eli edelleen *092C. Johtuuko tämä siitä, että se ei ole saatavilla vielä kaikille asiakkaille ?


Johtuu juurikin siitä, että uudempi päivitys ajetaan ohjelmistoihin massa-ajoina, tiettyinä ryhminä. Ihan kaikille uusin päivitys ei ole siis tullut.


Vastauksestasi on nyt yli 1,5kk aikaa, ja sanamuotosi mukaan reilulla enemmistöllä se oli tuolloin jo asennettuna.

 

Omassa modeemissani on edelleen tuo SG4T1R000092C-ohjelmisto. Millä aikavälillä voin odottaa uudempaa ohjelmistoa? Laitteen buuttailu ei ainakaan päivitä softaa.

Ohjelmistoversioiden tilanne elää useammasta tekijästä johtuen ja tällä hetkellä 92 ohjelmistolla varustettuja reitittimiä ei päivitetä massana. 

 

Uusi, kaikille päivitettävä ohjelmistoversio tulee tämän hetken tiedon mukaan kesän aikana.

Mites ton hybridi purkin internet connectivity kohdassa oleva mobile configuration status pitää olla? Netti ohjeissa näkyy et on vihreällä connected, mulla on mustana 4G. Purkissa kaikki valot palaa iha ok ja purkin sivuilla näkyy et hybridi toiminnassa.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Jusa10  kirjoitti:

Mites ton hybridi purkin internet connectivity kohdassa oleva mobile configuration status pitää olla? Netti ohjeissa näkyy et on vihreällä connected, mulla on mustana 4G. Purkissa kaikki valot palaa iha ok ja purkin sivuilla näkyy et hybridi toiminnassa.




 Tuo näkymä on voinut päivittyä ohjelmistopäivityksen yhteydessä enkä sitä tähän hätään pääse tarkistamaan miten se omassa liittymässä näkyy laitteen ollessa myös mobiiliverkkoon yhteydessä. Tärkeintä olisi, että laitteen hallinnassa yhteyden status on Hybrid, eikä DSL only tai mobile only.

Ok. Tämä sama ongelma oli muistaakseni joskus aikaisemminkin. Kaikki näytti olevan ok, mutta 4G ei kuitenkaa ollut toiminnassa. Eikä tuo nopeus muutenkaan ole kovin häävi, kun mitatessa lataus 10-15 ja up 1-3

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Jusa10  kirjoitti:

Ok. Tämä sama ongelma oli muistaakseni joskus aikaisemminkin. Kaikki näytti olevan ok, mutta 4G ei kuitenkaa ollut toiminnassa. Eikä tuo nopeus muutenkaan ole kovin häävi, kun mitatessa lataus 10-15 ja up 1-3




Korjataan tuo muuttunut mobile configuration valikko telia.fi/asiakastuki -sivuston ohjeeseen. 


 


Nopeus ei kyllä nyt parhaalta mahdolliselta vaikuta.


Millaista nopeutta pelkkä dsl-yhteys antaa? Entä millaista nopeutta saat pelkän 4G-yhteyden kautta tällä reitittimellä?

dsl 13,51/0.93

4g ei yhteyttä, vaikka purkis palaa kolme sinistä tolppaa ja purkin sivuiilla lukee only 4g

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Jusa10  kirjoitti:

dsl 13,51/0.93


4g ei yhteyttä, vaikka purkis palaa kolme sinistä tolppaa ja purkin sivuiilla lukee only 4g




Kokeiletko seuraavaa: Ota virtajohto irti Hybrid -reitittimestä ja odota 30sek. Kytke sitten virtajohto takaisin ja tarkista sitten ohjelmistoversio laitteen hallinnatasivulta (My Telia WiFi router > Device Info > Software Version). Kerro myös ohjelmistoversio tähän keskusteluun, niin katsotaan sitten miten tässä kannattaa edetä.

Täytyy kohta kokeilla. Tällä hetkel näyttää olevan 454c versio

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Jusa10  kirjoitti:

Täytyy kohta kokeilla. Tällä hetkel näyttää olevan 454c versio




Itseasiassa sainkin kaivettua tiedon, että tällä ohjelmistoversiolla tuota aiemminkin ilmennyttä ongelmaa voi esiintyä tälläkin versiolla, eli 4G ei toimi. Häiriöitä on selvästi ollut vähemmän, mutta se on silti mahdollinen. Ottaisitko meidän asiakaspalveluun yhteyttä ja kerro, että tämä on tiedossa oleva häiriö ohjelmistossa, joten se tulee korjata häiriöilmoituksen avulla. Voit myös linkittää tämän keskustelun esim. chatissa asian selventämiseksi.

Vastaa