peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
54037 Jäsentä
154409 Kirjoitusta
Uusi käyttäjä, aloita täältä
^

Keskustele. Kerro kokemuksistasi. Ratko ongelmia. Testaile uusia makeita juttuja.

ALOITA HAUSTA

Etsimästäsi aiheesta voi löytyä jo valmiita keskusteluita tai artikkeleita. Jos ei, aloita uusi keskustelu.

HAKUUN

VERTAISTUKI

Yhteisössämme jäsenet ovat tähtiä. Törmäät nopeasti VIP-jäseniimme. Mukana on ajoittain myös telialaisia.

TUTUSTU

OLE AVULIAS

Paina peukkua hyville kommenteille. Merkitse ratkaisuksi vastaus, joka ratkaisi ongelmasi. Neuvo muita.

YHTEISÖN SÄÄNNÖT

TECHNICOLOR CGA2121 kaapelimodeemi yhteys katkeilee



Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎04-05-2018
Kirjoituksia: 2
1/15

TECHNICOLOR CGA2121 kaapelimodeemi yhteys katkeilee

Käsittääkseni muillakin ollut ongelmia kyseisen kaapelimodeemin kanssa? Täällä katkeilee välillä todella rajusti ja välillä toimii ilman pätkimistä pitemmän aikaan. Purkin uudelleen käynnistäminen auttaa, mutta vika palaantuu ajallaan (joskus toimii päivän joskus pari). Langaton ja langallinen yhteys katkeaa samaan aikaan. PC kyllä saa yhteyden purkkiin kaapelilla vaikka netti poikki. Tuskin vika on kaapelimodeemin mukana tulleessa johdossa ja jakajassa?

 

Windowsin trobleshootting sanoo virheeksi:

Windows can't communicate with the device or resource (primary DNS server)

CMDn kautta pystyy kyllä pingaamaan purkkia vaikka netti poikki.

Lisäksi DS/US valo vilkkuu koko ajan oliko nettiä vai ei. Pitäisi siis palaa vihreänä koko ajan kun yhteys on luotu. Siis vilkkuu MYÖS silloin kun netti toimii normaalisti.

Yhteyden nopeudet toimivat hyvin kun yhteys toimii. Netin katkettua netti palaa muutamaksi sekunniksi ja katkeaa jälleen. Tämä toistuu luultavasti loputtomiin ja vain purkin uudelleen käynnistäminen auttaa.

 

Käyn lähipäivinä kysymässä Telia kaupasta uutta purkkia lainaan, jotta voimme rajata onko purkissa vika vai onko taloyhtion kaapelissa vikaa. Asun siis vanhassa kerrostalossa ja kaapelit voivat olla vähän mitä on, mutta outoa onkin että saattaa toimia ilman ongelmia monta päivää. Yhteistä tekijää netin pätkimiselle ei ole löytynyt, vaan vika saatta ilmetä ilman mitään kuormaa purkissa (yksi päivä oli netti alhaalla kun saavuin kotia). Kaapeli TV kyllä näkyy hyvin netin ollessa poikki joten jäljelle oikeastaan taitaa jäädä tuo purkin viallinen käytös.

 

Ilmoittelen jos löydän tähän ratkaisun ja toivottavasti tähän saadaan selko niin ei tarvitse muiden painia samojen ongelmien parissa.


Kaapelimodeemi siis TECHNICOLOR CGA2121

Firmware Version

CGA2121E-ES-13-E1332-c7410r5713-170713

(Joillekkin on kuulemma uusi Frimware versio auttanut pätkimiseen)

 

Ote DOCSIS Event Log virheistä:

Count Time ID Level Description

105/07/2018 14:47R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 14:48R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 14:48R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 14:49R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 14:50R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 14:51R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 14:51R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 14:52R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 14:52R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 14:52R6.0Critical (3)Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries ex
105/07/2018 14:52R8.0Critical (3)16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream cha
1Time Not Established Notice (6)Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=XXXX(peitetty)
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=XXXX(peitetty)
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=XXXX(peitetty)
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=XXXX(peitetty)
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=XXXX(peitetty)
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:58D3.0Warning (5)DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:58I401.0Notice (6)TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:59R2.0Critical (3)No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:59E206.0Error (4)Improper Configuration File CVC Format
105/07/2018 14:59R2.0Critical (3)No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:59R3.0Critical (3)Ranging Request Retries exhausted;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:59R8.0Critical (3)16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream cha
105/07/2018 15:00R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 15:01R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 15:02R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 15:02R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 15:03R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 15:03R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 15:04R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
0 tykkäystä
14 vastausta
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎18-12-2014
Kirjoituksia: 345
2/15

Vs: TECHNICOLOR CGA2121 kaapelimodeemi yhteys katkeilee

@anttie88Oliko nyt mistä alueesta kysymys missä ongelmaa on (postinumero) ? Ainakin testilaitteessa missä sama ohjelmisto palaa tuo DS/US valo ihan kiinteästi silloin, kun yhteys on toiminnassa.

0 tykkäystä
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎04-05-2018
Kirjoituksia: 2
3/15

Vs: TECHNICOLOR CGA2121 kaapelimodeemi yhteys katkeilee

13130 Hämeenlinna, Jostain luin että muillakin tuo valo vilkkunut tuollalailla. Ja kummallisinta että netti toimii täydellisesti vaikka vilkkuukin. Onko nyt sitten vain viallinen purkki? Hymiö Erittäin onnellinen en ole vielä kerennyt käydä kysymässä lainaan toista purkkia jos sillä vika selviäisi. Nyt netti toiminut taas putkeen muutaman päivän.

0 tykkäystä
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎14-04-2015
Kirjoituksia: 34
4/15

Vs: TECHNICOLOR CGA2121 kaapelimodeemi yhteys katkeilee

Hei,

Minulla on aivan samanlaisia ongelmia kuin attie88:lla. Nopeudet ovat hyviä, kun netti toimii. Mutta kun alkaa pätkimään, vain sammuttaminen auttaa. Samoin DS/US valo vilkkuu. Firmware päivitettiin eilen versioon: CGA2121E-ES-13-E1332-c7410r5713-180213, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Pätkimistä tapahtuu todella usein. Kun haluaa avata uuden nettisivun, pitää ensin tarkistaa, onko yhteys kunnossa. Käytössäni on myös Cisco DPC3928 -reititin, joka toimii loistavasti eikä yhteys pätki. Ongelma on, että Ciscolla pääsee vain 400Mb/s latausnopeuksiin. Olisiko tuo Technicolor herkempi häiriöille? Niin, ja tein reitittimestä vikailmoituksen. Sen takia firmware päivitettiin. Ja vielä, otin myös wlanin kokonaan pois käytöstä, Tietokone ja TV kaapelilla kiinni reitittimessä.

t. Hannu

t. Hannu
Kotisivu: https://hrtm58.fi
0 tykkäystä
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎14-05-2018
Kirjoituksia: 1
5/15

Vs: TECHNICOLOR CGA2121 kaapelimodeemi yhteys katkeilee

Täysin sama pulma kuin aiemmin ilmoittaneilla. Myöskään vaihtamalla googlen avoimeen DNS ei auta.

0 tykkäystä
Vakiokalustoa
Rekisteröitynyt: ‎14-05-2015
Kirjoituksia: 80
6/15

Vs: TECHNICOLOR CGA2121 kaapelimodeemi yhteys katkeilee

hei. itselläni kans on samanlaista ongelmaa että modeemi kadottaa netin useasti ja ds/us val vaan vilkkuu, onko muilla kyseisessä kaapelimodeemissa käytössä 16 vai 20 ds kanavaa ? olen kuullut että se pitäis olla tuo 20

0 tykkäystä
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎13-05-2018
Kirjoituksia: 2
7/15

Vs: TECHNICOLOR CGA2121 kaapelimodeemi yhteys katkeilee

Toisessa keskusteluketjussa puhuivat datarasiasta jonka avulla pätkiminen oli loppunut. Kaikilla ei taida vaan olla tuota datarasiaa. Tai sitten asentajan käydä talokaapilta käydä tarkistamassa keskus sisäisen verkon osalta

0 tykkäystä
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎18-12-2014
Kirjoituksia: 345
8/15

Vs: TECHNICOLOR CGA2121 kaapelimodeemi yhteys katkeilee

@anttie88   @HRTM58   @Dubba

Näistä erilaisista häiriötilanteista tai ongelmista olisi aina hyvä kirjata se oma häiriöilmoitus niin pystyy parhaiten sanomaan mistä ne johtuu. Kannattaa nuiden valojen vilkkumisesta vielä erikseen mainita että nuin tekevät, en osaa itse tarkemmin vahvistaa onko niiden toiminta muuttunut nyt eri ohjelmistojen myötä.

 

@HRTM58

Cisco EPC3928 kykenee max 8 downstream kanavaan yhdistämään, siksi nopeus rajoittuu tuohon 380-440mbit väliin (yksi kanava on n. ~50mbit downstream nopeuden osalta).

 

@henkkaj21

Osalla alueista saattaa kanavia olla 16, osassa 20. 16 kanavaa riittää kuitenkin teoriassa jo 16 x 50mbit = 800mbit nopeuksiin. Yhteyden pätkimisen määrään ei tuo 4 kanavan ero vaikuta.

 

@mmtt22

Joissain häiriötilanteissa vika on voinut rajautua vialliseen data-rasiaan (voidaan puhua antennirasiasta tai multimediarasiasta myös kaapelinetin kohdalla). Näissä rasioissa voi olla nimenomaan sellaisia eroja että tämmöinen Ciscon laite toimii loistavasti mutta heti kun koetetaan CGA2121 laitetta niin ongelmaa vasta ilmenee. Tämän vuoksi häiriöilmoitus on aina hyvä tehdä omasta liittymästään niin se voidaan tarkemmin sitten tutkia mistä ongelma voi johtua.

 

 

Häiriöilmoituksen pääsee tekemään helpoiten omien sivujen kautta.

 

 

0 tykkäystä
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎14-04-2015
Kirjoituksia: 34
9/15

Vs: TECHNICOLOR CGA2121 kaapelimodeemi yhteys katkeilee

Hei,

 

Viime viikon reitin toimi paremmin kuin aikaisemmin, vasta sunnuntaina jouduin käynnistämään uudelleen. Äsken jouduin myös käynnistämään uudelleen. Olen seurannut lokia: Aina, kun yhteys katkeaa, lokissa on sama ilmoitus eli alimmaisena näkyvä:Sieppaa.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tuo kellonaikahan on ilmeisesti GMT -aika. Ymmärrän Ciscon rajoitteet, siksi en sitä mielellään käytäkään.

t. Hannu

t. Hannu
Kotisivu: https://hrtm58.fi
0 tykkäystä
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎29-08-2018
Kirjoituksia: 1
10/15

Vs: TECHNICOLOR CGA2121 kaapelimodeemi yhteys katkeilee

Moro,

 

potkitaanpa hieman kuollutta hevosta kun asia on ainakin täällä vielä akuutti.

 

Käytössä sama modeemi, ja kovasti samanhenkisiä ongelmia päivittäin. Takana neljä vikailmoitusta ja kaksi asentajakäyntiä (ei, L1-ongelmia ei löydetty kummallakaan kertaa), mutta en ainakaan tähän asti ole saanut NOC:a logittamaan tuota liittymääni minuuttiakaan, joka olisi varmaankin se ensimmäinen askel Hymiö Onnellinen

 

Ongelmia on kahta sorttia - tässäkin kuvattu tilanne jossa carrierit spontaanisti hukkuu ja modeemi alkaa hakemaan streameja uudestaan (L3:lla näkyy siten että vaikka onkin siltamoodissa, modeemi alkaa jakamaan lähiverkkoon päin 192.168.100.*-verkosta osoitteita neuvottelujen ajaksi). Tätä ongelmaa näkee ehkä muutaman päivän välein. Vaikkakin ärsyttävää, tämä ei sinänsä ole NIIN kriittistä koska yhteys toki palaa päälle kunhan saadaan oikea osoite DHCP:ltä. Ongelmat ajoittuvat yleensä etenkin iltapäivään ja iltaan - liekö samassa segmentissä jotain laitteita jotka puhuvat tuhmia verkkoon päin tms? Mahdoton sanoa täältä päästä.

 

Toinen, hankalampi ongelma, esiintyy siten että muutamaksi sekunniksi kuso ei kulje kumpaankaan suuntaan. Hetken päästä downlinkillä alkaa näkymään saman segmentin broadcastit (arppia, pääasiassa), mutta unicastia openwrt-tukarini interfacelle ei näy laisinkaan. Tähän auttaa kun hakee interfacelle DHCP:llä osoitteen uudestaan - henkkoht arvioni on että CMTS:n päässä lahoaa MAC-binding (syystä tai toisesta) tai kenties jopa L3-reitti ja DHCP-neuvottelu päivittää sen sitten jälleen validiksi. Kiinteä ARP openwrt:n kanssa ei näytä auttavan mitään - uplinkille päin data lähtee nätisti, mutta vastauksia ei kuulu (ei edes arpingillä). Tätä ongelmaa ilmaantuu päivittäin. Tämä ongelma ei häviä itsekseen mihinkään vaan vaatii aina DHCP-renewin. Tämän ongelman kiinnisaaminen tilaajapäästä kun nyt vaan ei sitten onnistu.

 

Molempia ongelmia ilmaantui myös kolmella aikaisemmalla modeemilla (joista kaksi ostettu Telialta, käytössä on ollut kaksi erimallista Ciscoa ja yksi rupinen Thomson), Ciscolla ongelmia esiintyi harvemmin mutta sama vikatilanne oli silti välillä päällä.

 

Ja kyllä - sama ongelma esiintyy oli reititin sitten reitittävässä tai siltaavassa moodissa, ja vaikka olisin narulla kiinni suoraan modeemissa.

 

Mutta sitten varsinaiseen kysymykseen - nykyään Telialla ei ole ilmeisesti mitään väylää päästä keskustelemaan ihmisen kanssa joka voisi esimerkiksi logitella tuon liittymän tapahtumia? Aikoinaan kun olin vielä samassa firmassa duunissa olisin marssinut henkkoht Elimäenkadulle ja tekniseen aspaan (tai Tampereen NOC:n Hymiö Erittäin onnellinen, mutta ilmeisesti tällaista funktiota ei edes nykyään enää ole, ainakaan mitään yhteystietoja ei enää mistään löydy?

 

Alkaa hissuksiin mennä hermo vakioprosessiin jossa kysellään ensin onko laite käynnistety uudestaan, ja sen jälkeen arpapelillä joko päivitetään modeemin softa tai lähetetään asentaja paikalle (jälkimmäisen olen erikseen kieltänyt viimeisimmillä kerroilla) ja tiketti suljetaan. Ymmärrän toki prosessiapinana miten homma kulkee, mutten vielä ole tunnistanut sitä prosessivipua jolla pääsisi keskustelemaan jonkun kanssa joka verkkoasioista jotain ymmärtää.

 

Käytännössä esimerkiksi etäduunia varten tuo nettiliittymä on käyttökelvoton, kesken puhelinkonffan alta katoava yhteys kun on kohtalaisen fataalia.

 

Rgds, Riku

0 tykkäystä