Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Eeros
Vakiokalustoa
  • 36 custom-general.kudos
  • 89 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

TELIA 5G-LAAJAKAISTA

Kuulisin mielelläni mielipiteitä käyttäjiltä tuosta kiinteästä kodin 5G netistä.

Ulkoyksikön asennuksen (495,-) saa laittaa kokonaan kotitalousvähennykseen. Nopeudet ainakin minun osoitteeseen on saatavilla ainoastaan joko 200 tai 400 megaa, miksi ei ole 1000 megasta vaihtoehtoa joka on saatavana kuitenkin mobiili puolella?

Myös reititin on erillainen 200 ja 400 nopeuksilla, miksiköhän?

Oletteko olleet tyytyväisiä tähän tuotteeseen ja onko nopeuksissa ollut ongelmia.

Kovasti kiinnostaisi tilata tuo.

 

38 vastausta
Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1749 custom-general.kudos
  • 2709 custom-general.replies
  • 126 custom-general.solutions


@Eeros  kirjoitti:

No niin, taas ollaan hieman viisaampia tämän asian suhteen.

Jutustelu teknisen tuen kanssa varmisti epäilyni että tämä minun kiinteä 5G-laajakaista onkin 4G.

Ulkomokkula liittää itsensä tukiasemaan missä ei ole 5G lähettimiä, eikä tuohon lähempänä olevaan tukiasemaan jossa 5G löytyy. Tuota ulkomokkulaa ei pysty lukitsemaan siihen 5G tolppaan vaan se elää omaa elämäänsä.

Buuttasin sen niin kuin teknisestä tuesta opastettiin (virrat poikki hetkeksi) mutta se ei auttanut asiaan.

No tämä kokeilu maksoi sen 500+ reiän seinään, mutta on mulla kaupungin kallein 4G-liittymä jonka nopeus on ilta uutisten aikaan noin 10 megaa 😞


Eikös tuota nyt pysty peruuttamaan, kun Telia ei voi toimittaa sinulle 5G-nettiä, kuten oli aln perin luvattu? Tai ainakin tuntuvaa hinnanalennusta?

 

Erikoista tuossa on nyt se, että sisälaite 5G:n löytää mutta tuo erityinen ulkomokkula ei. Jotenkin kovin ristiriitaista ja outoa. Ovatko laitteet samalla puolella taloa?

Eeros
Vakiokalustoa
  • 36 custom-general.kudos
  • 89 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions


@Purnipsi  kirjoitti:

@Eeros  kirjoitti:

No niin, taas ollaan hieman viisaampia tämän asian suhteen.

Jutustelu teknisen tuen kanssa varmisti epäilyni että tämä minun kiinteä 5G-laajakaista onkin 4G.

Ulkomokkula liittää itsensä tukiasemaan missä ei ole 5G lähettimiä, eikä tuohon lähempänä olevaan tukiasemaan jossa 5G löytyy. Tuota ulkomokkulaa ei pysty lukitsemaan siihen 5G tolppaan vaan se elää omaa elämäänsä.

Buuttasin sen niin kuin teknisestä tuesta opastettiin (virrat poikki hetkeksi) mutta se ei auttanut asiaan.

No tämä kokeilu maksoi sen 500+ reiän seinään, mutta on mulla kaupungin kallein 4G-liittymä jonka nopeus on ilta uutisten aikaan noin 10 megaa 😞


Eikös tuota nyt pysty peruuttamaan, kun Telia ei voi toimittaa sinulle 5G-nettiä, kuten oli aln perin luvattu? Tai ainakin tuntuvaa hinnanalennusta?

 

Erikoista tuossa on nyt se, että sisälaite 5G:n löytää mutta tuo erityinen ulkomokkula ei. Jotenkin kovin ristiriitaista ja outoa. Ovatko laitteet samalla puolella taloa?


Kummallista minustakin sillä ulkoyksikkö on juurikin sillä nurkalla mikä on 5G tolpalle päin.

Tuo Huawei 5G Pro mokkulla tekee samaa että hyppää välillä väärään tolppaan. Se oli alunperin syy miksi tämän kiinteän halusin. Nyt pitää tuumailla mitä näiden boxien kanssa tekesi ja mielellään otan Telialta ehdotuksia vastaan.

Olisi kiva tietää koska tuohon "väärään" tolppaan tulee 5G, sillä sehän ratkaisisi koko ongelman. Mielellään pitäisin nuo laitteet, jos vain saisi toimimaan.

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1749 custom-general.kudos
  • 2709 custom-general.replies
  • 126 custom-general.solutions


@Eeros  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

@Eeros  kirjoitti:

No niin, taas ollaan hieman viisaampia tämän asian suhteen.

Jutustelu teknisen tuen kanssa varmisti epäilyni että tämä minun kiinteä 5G-laajakaista onkin 4G.

Ulkomokkula liittää itsensä tukiasemaan missä ei ole 5G lähettimiä, eikä tuohon lähempänä olevaan tukiasemaan jossa 5G löytyy. Tuota ulkomokkulaa ei pysty lukitsemaan siihen 5G tolppaan vaan se elää omaa elämäänsä.

Buuttasin sen niin kuin teknisestä tuesta opastettiin (virrat poikki hetkeksi) mutta se ei auttanut asiaan.

No tämä kokeilu maksoi sen 500+ reiän seinään, mutta on mulla kaupungin kallein 4G-liittymä jonka nopeus on ilta uutisten aikaan noin 10 megaa 😞


Eikös tuota nyt pysty peruuttamaan, kun Telia ei voi toimittaa sinulle 5G-nettiä, kuten oli aln perin luvattu? Tai ainakin tuntuvaa hinnanalennusta?

 

Erikoista tuossa on nyt se, että sisälaite 5G:n löytää mutta tuo erityinen ulkomokkula ei. Jotenkin kovin ristiriitaista ja outoa. Ovatko laitteet samalla puolella taloa?


Kummallista minustakin sillä ulkoyksikkö on juurikin sillä nurkalla mikä on 5G tolpalle päin.

Tuo Huawei 5G Pro mokkulla tekee samaa että hyppää välillä väärään tolppaan. Se oli alunperin syy miksi tämän kiinteän halusin. Nyt pitää tuumailla mitä näiden boxien kanssa tekesi ja mielellään otan Telialta ehdotuksia vastaan.

Olisi kiva tietää koska tuohon "väärään" tolppaan tulee 5G, sillä sehän ratkaisisi koko ongelman. Mielellään pitäisin nuo laitteet, jos vain saisi toimimaan.


Oikeastaan tuohon väärään tolppaan ei tarvitse edes tulla 5G:tä jotta tuo alkaisi toimimaan oikein. Se, mitä tarvitsisi tapahtua olisi se, etät Telia sallisi EN-DC:toiminnon (eli siis 4G-ankkuri siitä väärästä, ja 5G sieltä toisesta) toiminnan. Tosin, en tiedä verkon koostumusta tuolla,  koska tolla on kuitenkin joitain vaatimuksia mm. latenssin suhteen tukiasemien välillä, koska liikenne lähetetään ensin tuonne 4G-tukariin ja sieltä se sitten kuituverkkoa tai radiolinkkejä pitkin viedään tuonne 5G-saittiin. Tukiasemien väliset yhteydet pitää siis olla kunnossa ja jonkinlaista tasoa vaaditaan myös tukiasemien "kontrollereilta" eli siis sellaiselta räkkipalvelimen näköiseltä laitteelta, joka vastaa yksittäisen tukiaseman toiminnoista.

 

Onko tuossa oikeassa tukiasemassa jokin taajuus, jota väärässä ei ole? Ratkaisu voisi olla tuon Huawein lukittaminen sellaiselle taajuudelle, joka oikeassa on mutta väärässä ei. LTE H-Monitor -ohjelmalla onnistuu taajuuksien lukittaminen monissa Huawein purkeissa, vaikka itse hallinnassa ei valintoja olisikaan. Tutustu: https://www.ltehmonitor.com/en/

 

 

AnneAn
Telialainen
Telialainen
  • 117 custom-general.kudos
  • 392 custom-general.replies
  • 41 custom-general.solutions

Voisitko @Eeros ottaa yhteyttä meihin esim. chatin kautta, voimme tarkistaa onko tässä mainitussa tukiasemassa @Purnipsin mainitsema ankkuri 5G yhteyttä varten. Mikäli siinä on eikä se toimi oikein, niin häiriö laitetaan tutkintaan chatin kautta.

 

Samalla voimme tarkistaa myös @Purnipsin mainitsemat taajuudet näistä lähimmistä tukiasemista, että löytyykö sellainen taajuus, jota voisi kokeilla käyttää tuossa mainitussa ohjelmassa.

Eeros
Vakiokalustoa
  • 36 custom-general.kudos
  • 89 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Otin eilen yhteyttä chatin kautta niin kuin pyydettiin ja tekninen tuki selvitti asiaa noin 10 minuuttia, jonka jälkeen hän ilmoitti minulle että ottaa häiriöpuolen mukaan tutkimaan. noin 15 minuuttia tästä chatin henkilö sanoi minulle että voin sulkea chatin, vikapuolen ihminen soittaa myöhemmin tai viimeistään huomenna. No eipä ole soittanut tähän mennessä tosin vuorokautta on vielä jäljellä.

Netin nopeus laskee päivä päivältä eikä noita laajentimijakaan saa toimimaan, tosin mitäpä niillä tekee kun ei ole nopeuksiakaan. Televisiota ei pysty katsomaan kun kuva on suttua ja

.pysähtyy minuutin välein

Nopeus.jpg

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1749 custom-general.kudos
  • 2709 custom-general.replies
  • 126 custom-general.solutions

No on kyllä kurja homma. Toivottavasti heti huomenna tuolta ollaan yhteyksissä. Voihan sitä käydä chatissa aamutuimaan kyselemässä, mutta ei sitä kyllä tarvitsisi joutua tuolleen päivystelemäänkään. Tai jos ei ehdi tekninen puoli soittamaan, niin sitten voisi tulla joku tekstari, että valitettavasti tänään ei ehditty, jotta säilyisi tilannetieto ajan tasalla.

Eeros
Vakiokalustoa
  • 36 custom-general.kudos
  • 89 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions


@Purnipsi  kirjoitti:

No on kyllä kurja homma. Toivottavasti heti huomenna tuolta ollaan yhteyksissä. Voihan sitä käydä chatissa aamutuimaan kyselemässä, mutta ei sitä kyllä tarvitsisi joutua tuolleen päivystelemäänkään. Tai jos ei ehdi tekninen puoli soittamaan, niin sitten voisi tulla joku tekstari, että valitettavasti tänään ei ehditty, jotta säilyisi tilannetieto ajan tasalla.


No joo, ei kuulunut tänäänkään asian tiimoilta mitään enkä jaksa sinne chattiin joka päivä jonotella.

Menen maanantaina Telian myymälään keskustelemaan asiasta jos ennen sitä ei mitään tapahdu, tulkoon sitten keräämään laitteensa pois jos eivät pysty tarjoamaan toimivaa kokoonpanoa. Taitaa mennä satelliitti hommiksi tuo television katselu jatkossa ja hommata tuohon vanhaan mokkulaan Saunalahden prepaid liittymä.

Saa nähdä millainen vääntö tulee tuosta Telia-tv palvelun irtisanomisesta jos en saa tänne kaupungin keskustaan toimivaa mobiilinettiä, asunhan sentään 5G alueella, mutta ei tuossa purkissa kuva kulje muulloin kuin aamulla ja yöllä kun verkossa ei ole muuta liikennettä.

Sekään niin haittaisi mutta kun olen öisin töissä niin en voi silloinkaan katsoa ja aamuisin menen nukkumaan kun olen koko yön töissä valvonut 😄

Eeros
Vakiokalustoa
  • 36 custom-general.kudos
  • 89 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Päivitetäänpäs hieman tilannetta.

Menin kuitenkin uteliaisuuttani chatin puolelta tiedustelemaan missä mennään asiani kanssa ja niin kuin epäilin koko asiaa ei ollut olemassakaan. Olisin siis odottanut puhelua maailman tappiin asti.

Sain siis selvittää asiani alusta asti ja vastailla samoihin kysymyksiin taas uudestaan, lopputuloksena oli taas kerran se että todellakin tuo ulkomokkulla on yhdistynyt väärään tolppaan.

netin nopeuslukemia annettuani ja useiden selvityksien jälkeen todettiin että tehdään asiasta vikailmoitus. Kun kysyin tuosta mun modeemista että onkohan siinä oikea ohjelmisto noita wifi-laajentimia varten, kun ei nekään toimi, niin saatiin verkkopuolen tiimi mukaan viettämään lauantai aamua kanssani.

Lopputulema tästä oli sellainen että vietettyäni reilu 2 tuntia chatissa ollaan saatu tehtyä 2 vikailmoitusta. Toinen tuosta 5G-tolppaan yhdistymisvaikeudesta ja toinen modeemin ohjelmistosta, sillä kukaan Telian päässä ei päässyt tuonne modeemin sisään tarkistamaan sitä että onko siellä oikea ohjelmisto noille laajentimille. 

Nyt tulee sellainen olo itselle että mikä juttu tämä oiken on ja mitä tästä vielä seuraa. Maksanko 2 vuotta huonosti toimivasta 4G- yhteydestä  kiinteän 5G:n hintaa kun tuo 14 vuorokautta tulee kohta umpeen ja vikapuoli ottaa vasta kesiviikkoon mennessä yhteyttä.

SINAD
Konkari
  • 429 custom-general.kudos
  • 809 custom-general.replies
  • 32 custom-general.solutions


@Eeros  kirjoitti:

kokoonpanoa. Taitaa mennä satelliitti hommiksi tuo television katselu jatkossa ja hommata tuohon vanhaan mokkulaan Saunalahden prepaid liittymä.

Vaikka omassa käytössä on valokuitu niin kaikki TV hommat ovat silti VU+ Ultimo 4K boksin kautta, mediana antenniverkko sekä kaksi satelliittilautasta, toinen kiinteä ja toinen moottoroitu. Nämä toimivat saumattomasti yhteen eli kanavaa valittaessa tai tallenteen alkaessa valitaan sopiva vastaanottomedia automaattisesti. Tuo Ultimon boksi tarjoaa myös netti-tv palvelut täysin omasta takaa, ilman erillisiä maksuja. Voin siis katsoa TV:tä/tallennuksia vaikka puhelimella, käyttäen kotona olevaa boksia. Tallennuksia saa eri kanavilta olla yhtä aikaa vaikka toistakymmentä. Tämä nyt vaan esimerkkinä, että näinkin voi asiat tehdä.

 

5G:stä olen sitä mieltä että tässä on nyt rynnitty liian nopeasti markkinoille, mielestäni 3,5 GHz taajuusaluetta ei olisi pitänyt ottaa 5G käyttöön lainkaan koska kapasiteetti ei tule riittämään ja joissakin paikoissa tukarit ovat jo ruuhkautuneita. Eikä etenkään pitäisi toimia siten että kiinteään käyttöön ajateltu laite voi vapaasti loikkia eri generaatioiden verkkojen välillä kuten sulla nyt kävi. Tällainen tuhoaa oikeastaan koko 5G:n idean ja lopputulos ei ole juurikaan 4G:tä parempi.

 

Vasta sitten kun saadaan 40 GHz taajuusalue käyttöön, pääsee 5G oikeuksiinsa, mutta sitä ennen aika monelta menee usko koko touhuun kun leikitään näitten nykyisten laitteiden kanssa. Toisaalta 40 GHz verkko edellyttää niin tiheää tukiasemaverkkoa että samassa yhteydessä olisi järkevämpää ottaa valokuitu suoraan kotiin, koska se tulee kuitenkin johonkin aivan lähelle. Mutta toki niille joilla ei ole varaa kuituun, voisi 5G olla tuossa vaiheessa pelastava korvike.

Eeros
Vakiokalustoa
  • 36 custom-general.kudos
  • 89 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Tuossa kuvassa näkyy tuo ulkomokkulan asennus ja todellakin se on suunnattu oikeaa tukiasemaa päin, jonne on matkaa 550 metriä. Talon toisesta päädystä on 800 metriä siihen "väärään" tukiasemaan jossa ei ole 5G:tä tarjolla ja mokkula jostain syystä löytää sen. Jos tuon mokkulan siirtäisi tuonne ylemmäksi niin voisi kuvitella että väärän tolpan löytyminen heikentyisi kun koko talo on välissä?

Asentaja on sopivasti jättänyt tuota johtoakin tuohon kiepille sen verran että varmaan riittäisi tuonne ylös asti.Ulkomokkula.jpg