Skip to main content

Sattuipa tuossa kolme(3) päivää sitten, että kolahti laatikkoon maili, jossa pahoiteltiin, että modeemi on voinut "resetoitua", kun siihen on "julkaistu ohjelmistopäivitys".
Eipä ole softa onneksi päivittynyt, eikä vastapalloon lähetettyyn mailiin vastattu.


1.

Meneekö kaikki asetukset (paljon!) bittien taivaaseen softapäivityksen yhteydessä?
(Kummallista, ettei yksikään tietämäni modeemi tarjoa mahdollisuutta printata (pdf:lle) ihmisluettavana kaikkia asetuksia, mitä modeemissa on säädetty. Binääriset asetustallenteet eivät usein toimi, kun softaa päivitettäessä niiden tallennustavassa tapahtuu muutoksia.)

2.

Onko versiossa korjattu ongelma, jossa modeemi ei osaa näyttää kättelynopeuksia, jos lan4-portti on sillattuna?
3.

Mikähän on uuden softan versionumero ja saisko linkin muutoshistoriaan?

Sori kun kesti vastaaminen mutta piti laittaa kyselyä tästä meidän laitevastaaville. Ja hehän vastailivat näin :)

  1. Softaversion päivityksessä asetukset säilyvät.
  2. Line status ei näy edelleenkään sillattuna (feature request tehty)
  3. Nyt tuotantoversio on ollut 16.2, ohjelmistoversion 17.2 päivitys käynnistyy lähipäivinä. Muutoshistoriaan ei ole linkkiä antaa


@JuhaHyvkirjoitti:

ohjelmistoversion 17.2 päivitys käynnistyy lähipäivinä.


Mitenköhän laitteistoa tulisi pitää päällä jotta saisi 17.2 päivityksen?

Tuleeko päivitykset yöllä, päivällä vaiko ihan sattuman varaiseen aikaan?

Kuinkahan pitkään päivitys tapahtuma kestää - entäs jos sammutan laitteet kesken päivityksen?

Sillä kysyn, kun tapani on sammuttaa yöksi kaikki laitteet.


Heh,

laitoin muuten saapuneeseen mailiin vastapalloon nämä kysymykset ja vastauksena tuli, ettei info@telia.fi (josta siis tieto päivityksestä lähetetty) toimi.

 

Oisko mitään mahdollisuutta saada mitään tietoa, mitä tuo päivitys muuttaa tai parantaa?

 

Tai milloin päivitys lootaan oikein kolahtaa? Se kun on "julkaistu" tasan kaksi kuukautta sitten 17.2. (mailin mukaan)? Maili sen sijaan saapui 10.4. ...


Massapäivitykset kyseisen ohjelmistoversion kohdalla eivät ole vielä alkaneet, validointijakso kestää vielä hetken, päivityksiä tehdään toki jo.

17.2 on maintenance ja fix release, jossa on paljon muutoksia aikaisempaan ohjelmistoversioon.

 

Näkyviä parannuksia ja tuettuja ominaisuuksia ovat:

 

Wireless, band steering ominaisuus tuettuna.

Wireless, tuettu security mode on vain WPA2-PSK

Suorituskyvyn parannuksia 2,4GHz WiFi’lle

Suorituskyvyn parannuksia 5GHz WiFi’lle, interop fixes Apple / Samsung laitteille

Default SSID nimen muutos, jos laitteelle tehdään palautus tehdasasetuksille (factory reset), Soneragateway osa jää pois SSID nimestä ja korvautuu Telia SSID’llä.

3G/4G mobile dongle tuki

VPN server IPSec

DNSmasq korjaus

DMZ teksti korjattu -> Bridge ETH port 4

 

Ja yksi suurimmista muutoksista on, että ohjelmistoversiosta 17.2 alkaen TeliaZone palvelu on tuettuna

https://www.telia.fi/zone


No sieltähän sitä muutoshistoriaa alkoi pukata!

Saas nähä säilyykö asetukset, kun noin paljon asiat muuttuu...

Jos niitä feature requesteja saa lähetellä, ni kaikki asetukset yhteen ihmisluettavaan tiedostoon olis aiko kova feature!

Onkohan mahdollisesti käyttöohjetta tulossa vai tälläkö mennään:

https://www.comhem.se/asset/rqq4gefrk8ol/3R8qiMVi0Muc2sWIsuYGWA/db82fe25fd4385c283df98b518ac5150/manual-technicolor-engelsk-data.pdf
?


Moro tokel. 

 

Tuosta voidaan toki laittaa kehitysideaa eteenpäin :smileyhappy:  

Laitteiden ohjeet löydät TG799 Xtream ja TG799 mutta tuommoista pitkää yksityiskohtaista käyttöohjetta ei ole kun laitteessa on meidän oma softa sisällä. Tuota linkkaamaasi ohjetta voi toki käyttää osittain mutta hallintapaneeli ja ominaisuudet ei  mene yksiin meidän softan kanssa.



@esapit@  kirjoitti:

@JuhaHyvkirjoitti:

ohjelmistoversion 17.2 päivitys käynnistyy lähipäivinä.


Mitenköhän laitteistoa tulisi pitää päällä jotta saisi 17.2 päivityksen?

 

Sillä kysyn, kun tapani on sammuttaa yöksi kaikki laitteet.


Onko niin että en saa päivityksiä KOSKAAN - Kyllä vai Ei?


voiko tota päivitystä pyytää tuolta chatin kautta?.olisi kiva saada toi uusi ton viime vuotisen tilalle.


@arapahoe Ei voi chatin kautta toivoa päivityssessiota, kun se tulee verkon kautta jossain vaiheessa ajettua laitteisiin automaattisesti.


Onko muuten mahdollista, että seuraava päivitys tulisi alle kahden vuoden päästä, jos noita feature requesteja olis oikein toteutettu?
Vai onko todennäköisempää, että silloin kaupataan jo uutta mallia, joten kehitys suuntautuu siihen?


Millois toi päivitys on sitten tulossa?.Eikös toi ole jonkinlainen tietoturvariski kun päivittelette omia laitteitanne yli vuoden välein?.Kohta alatte lähetellä jotain viestejä että katkaistaan netti kun teidän oma reititin dossailee(joka on murrettu,todennäköisesti on jo) ja vaaditte että asiakkaan pitäisi putsata koneensa.:smileylol:

 

/offtopic

sieltä tuli käsittääkseni 16.3 jo aikoja sitten ja vasta nyt päivitätte 17.2? versioon.Kaikki tuntuu tapahtuvan todella myöhässä telialla.Taidatte odottaa jonkun intialaisen alihankkijan pistävän sen telia logon ja vaihtavan värit siitä firmiksestä?.:D


Ainakaan ei yhtään tapausta ole tullut tietoon että olisi 16.2 softaa vielä kukaan onnistunut murtamaan tai mitään muutakaan haavoittuvuutta löydetty sen osalta muutenkaan. "Don't fix it if it ain't broken" pitää tässäkin osittain paikkansa :)

 

17.2 version päivitykset tulee näille laitteille porrastettuna, ei rykästä kaikkia laitteita kerralla johtuen päivityksen aiheuttamasta kuormasta sekä sen mahdollisesti aiheuttamista yhteydenotoista johtuen. Näitä päivityksiä tippuu  pikkuhiljaa huhti-touko-kesäkuun aikana.

 

Päivitys latautuu automaattisesti laitteen muistiin ja itse päivitys käynnistyy sitten esim. uudelleenkäynnistyksen yhteydessä eli käyttäjä ei itse tähän voi omalla toiminnallaan suoraan tietoisesti vaikuttaa eikä myös näinolleen pysty kesken päivityksen laitteen buuteilla sitä sotkemaan. Aiemmin mainittiin tosiaan myös ettei päivitys myöskään sotke käyttäjän itse tekemiä asetuksia.

 

Ainut muutos minkä käyttäjä voi omalla toimellaan tässä 17.2 versiossa sitten myöhemmin aiheuttaa, on resetoimalla laite tehdastilaan reset-nappia painamalla 10s ajan. Tämä muuttaa laitteen tarjoaman langattoman verkon (SSIDn) nimen Sonera --> Telia. Tämä koskee laitteita jotka on toimitettu ennen syksyä 2017. (On ollut käytössä vielä vanha Sonera-Gateway nimi)


Voisitte muuten antaa käyttäjän ihan itse säätää firewallia noissa uusissa firmwareissa koska upnp ei käsittääkseni ole vieläkään luotettava vaan sitä kautta pystyy vieläkin availla portteja.Nyt toi firewall tuolla on lähinnä huvittava.:)


Täytyy kysästä miten tuota on tarkoitus jatkossa kehittää ja avautuuko tuo mahdollisuus käyttäjälle muokata palomuuria pois päältä halutessaan.

 

Tällä hetkellähän on mahdollista "kiertää" tämä(kin) asettamalla reitittimen 4-portti siltaavaksi ja sen perään voi sitten heittää minkä tahansa markkinoilta löytyvän reitittimen mikä omiin käyttötarpeisiin parhaiten soveltuu.


Oletteko muuten kokeilemassa 30b/35b tai G.fastia vai onko helsinkiin tulossa kaapelimodeemi kun kerta parannatte kaapelitv verkkoa täällä?.


Jaa..tuohon etteikö haavoittuvuutta: 

 

Avastin verkkoskannerin kautta tuli TG99:stä (jopa juuri tehdyin) tehdasasetuksin firmis 16.2:sta varoitus itsellekin, josta sitten huomasin raportodun jo maaliskuussa esim. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512833-sakerhetshal-i-bbb-technicolor-tg799vacxtream-router-dnsmasq-heap-buffer-overflow-vulnerability-severityhigh

 

Itsekin tätä 17.2. päivitystä tässä sitten kaipailen, josko tuohon reikään auttaisi, mutta enpä nyt ainakaan vielä päivitykseen ole törmännyt...



@arapahoe@  kirjoitti:

Oletteko muuten kokeilemassa 30b/35b tai G.fastia vai onko helsinkiin tulossa kaapelimodeemi kun kerta parannatte kaapelitv verkkoa täällä?.


VDSL2:ssa käytettyihin profiileihin ei ole tulossa muutoksia. Helsinkiin ei ole myöskään tulossa kaapelinettisaatavuutta.



@kumptem1@  kirjoitti:

Itsekin tätä 17.2. päivitystä tässä sitten kaipailen, josko tuohon reikään auttaisi, mutta enpä nyt ainakaan vielä päivitykseen ole törmännyt...


 Päivitys on tosiaan tulossa lähiaikoina automaattisesti, ja siinä on tuo haavoittuvuus myös paikattu.


Minkäslaisilla jakeluilla ja syklillä tätä pävitystä jaellaan, kun ei vielä ole omaan laitteeseen saapunut? 


Moro markusklaani

 

Päivitykset rullaa joka yö ja määrissä puhutaan tuhansista per yö :smileyhappy:

Toki jos ongelmia ilmenee niin silloin voivat päivitykset keskeytyä ja jatketaan kun homma rokkaa taas.



@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Moro markusklaani

 

Päivitykset rullaa joka yö ja määrissä puhutaan tuhansista per yö

 


Rullako ne paikkakunnittain, vaiko Mac-osoitteittain, vaiko tilausten teko aikojen perusteella, vaiko "hyväveli sulle vain" -perusteella? Kauanko odottelen ennenkuin kyllästyn kokotouhuun?



@EmmaTe@  kirjoitti:

 

Suorituskyvyn parannuksia 5GHz WiFi’lle, interop fixes Apple / Samsung laitteille

 



Tarkoittaako tämä nyt juuri ongelmaa jota olen tässä hämmästellyt viikon verran eli siitä lähtien kun otin laitteen käyttöön?

Siis sitä, että Applen laitteet putoilee verkosta kun ovat olleet näyttö sammuksissa. Hieman rasittavaa kun näytön kun avaa niin iPad ehdottelee mobiiliverkkopalvelun tilaamista joka täytyy kuitata pois vaikka se olisikin yhdistänyt sillä välin tuohon langattomaan verkkoon? iPhone puolestaan välillä vaati pidemmänkin tovin ennenkuin liittyy verkkoon kun jää käyttämään 4G:tä.

 

Toinen kysymys olisi sellainen, että missä tuon laatikon logitiedot on? Täällä sanotaan sen löytyvän kohdasta management, mutta itselläni ei moista kohtaa edes löydy (ks. kuva).

 

Nuo logitiedot olisi tärkeää saada näkyville, koska sieltä yleensä lähdetään ongelmia selvittämään, kuten tätä laitteiden putoilua :)


Hei! On mahdollista että päivitys auttaa tuohon ongelmaan. Management ja logi valikko ei ole näkyvissä Administrator tunnuksilla tällä hetkellä. Loki ei tule näkymään päivityksen jälkeen, tässä on meidän virhe ohjeissa. Tämä korjataan oikeaksi sivullamme.


Kiitos vastauksesta.

 

Onko siis niin että päivitystä ei saa mitenkään nopeutettua? Alkaa hermo kiristymään kiitettävästi näiden droppejen kanssa.

 

Ja mitä ihmettä tuon login kanssa, miksei se näy?


Jos siinä on tuommoista ongelmaa niin siitä kannattaa tehdä häiriöilmoitus niin tutkitaan asia verkohallinnan kanssa ja selvitetään mitä sille on tehtävissä. 

 

Lokin kanssa on tilanne että sitä ei ole saatavilla koska tuo on meidän räätälöity laite ja lokista näkyy verkonpuolelta asioita mitä ei ole tarkoitettu asiakkaille ja tällä hetkellä ei ole ominaisuutta joka erottaisi lokit meille ja asiakkaalle erikseen. Tästä voidaan toki laittaa ideaa eteenpäin. 

 


Vastaa