Skip to main content

Tämmöstä modeemia saa nykyään Telialta. Saa nähdä onko parempi kuin muut ciscot? Pistin tilaukseen ja testaukseen. Kyseinen modeemi käy siis kaapeliverkkoon: Tässä specksit modeemista: http://www.normann-engineering.com/products/product_pdf/ccap_cmts_-_cable_modems/technicolor/CGA2121.pdf

Sen verran vielä että ihmettelen suuresti että millainen raakile laite oli oletusfirmiksellä. Vanhalla firmiksellä nopeus oli maksimissaan 17 Mbps, nyt näyttää testit sen 100+ Mbps mitä pitääkin.


Buginen firmis se alkuperäinen, liekkö sitten jopa beta. Mut oppinut sen telian/soneran vikapuolesta, että ei siellä se ensimmäisenä vastaava välttämättä tiedä asioista juurikaan. Miettinyt kyllä monesti, vastaako oikeasti joku vuokrafirma niihin puheluihin, sen verta pihalla olleet asioista.


Juuri näin. Tuossa vaihdoin uuteen samanlaiseen, koska päivityksistä huolimatta netti katkeili. Nyt oon uusi, mutta eipä sekään päivitä uusimpaan versioon. Vikailmoituksestani soitettiin ja rouva kertoi, ettei he pysty pakottamaan päivityksiä ja kuulemma firmwaren versiolla ei ole väliä mikä se on. 🤦

 

No mutta mennää nyt toistaiseksi vanhalla firmwarella ja toivotaan että toimii.


Hetken punnittuani CGA2121:n ja vanhempien käytettyjen mallien välillä tilasin sitten tämän Technicolorin. Tilausprosessi oli todella yskinkertainen, paketti saapui 36 tunnissa vaikka tein tilauksen sunniúntaina, ja asennus oli nopea; nettiyhteys oli pystyssä kahdessa minuutissa. Nopeuskin on ollut täysin luvatun mukainen, usein lähellä maksimia.

 

Mutta... WLAN pätkii pahasti. Se katkeilee usein ja siihen yhdistäminen vie aikaa (usein minuutin, kaksi) ja vaatii useita yrityksiä. Odotin vuorokauden josko tämä paljon mainostettu firmispäivitys pukkaisi läpi ja korjaisi ongelman. Näin ei tapahtunut eikä resetointi auttanut joten laitoin mudein ehdotusten perusteella tästä Telialle viestiä kaksi päivää sitten. Vastausta ei ole vielä kuulunut. Sitä odotellessa käytän verkkokaapelia. Netti siis toimii muuten hyvin mutta epäluotettavasti toimiva WLAN on harmittava.



@Androtonkirjoitti:

Hetken punnittuani CGA2121:n ja vanhempien käytettyjen mallien välillä tilasin sitten tämän Technicolorin. Tilausprosessi oli todella yskinkertainen, paketti saapui 36 tunnissa vaikka tein tilauksen sunniúntaina, ja asennus oli nopea; nettiyhteys oli pystyssä kahdessa minuutissa. Nopeuskin on ollut täysin luvatun mukainen, usein lähellä maksimia.

 

Mutta... WLAN pätkii pahasti. Se katkeilee usein ja siihen yhdistäminen vie aikaa (usein minuutin, kaksi) ja vaatii useita yrityksiä. Odotin vuorokauden josko tämä paljon mainostettu firmispäivitys pukkaisi läpi ja korjaisi ongelman. Näin ei tapahtunut eikä resetointi auttanut joten laitoin mudein ehdotusten perusteella tästä Telialle viestiä kaksi päivää sitten. Vastausta ei ole vielä kuulunut. Sitä odotellessa käytän verkkokaapelia. Netti siis toimii muuten hyvin mutta epäluotettavasti toimiva WLAN on harmittava.


Hei Androton. Tyypillisesti wlan-kättelyssä ei mene kyllä kuin muutamia sekunteja. Tuo CGA2121 taitaa sekä 2.4GHz että 5GHz wlanin, kummalla tekniikalla sinun laite ottaa yhteyttä? Oletko testannut miten muut laitteet pysyvät wlanissa kiinni? 2.4GHz wlan-verkko voi olla ruuhkautunut, joka voisi selittää nuita hidasteluita.


Tuolla orginaalifirmiksellä toi wlan ei yksinkertaisesti toimi. Kun tuolle purkille laittaa/pakottaa sen uusimman firmiksen wlan toimii paljon paremmin. 5ghz verkon valmistuminen vie kyllä n. 5min jos virrat käyttää pois, mutta se kuitenkin lähtee päälle. 2,4 ghz verkko on melkeen heti käytettävissä virtojen laiton jälkeen. Miksette hoida sieltä telialta tuota firmis asiaa, niin että se tulee oikeasti suoraan ja automaattisesti purkille? Te suoraan sanottuna valehtelette sen tulevan! Mikä onkaan motiivinne asiassa? Liikaa työtä?


Voiko joku auttaa?? Muutin juuri ja tämän kaapelimodemin hommasin.

Hermo menee kun alvariinsa tulee teksti ” ei signaalia

 



@Mariry kirjoitti:


Voiko joku auttaa?? Muutin juuri ja tämän kaapelimodemin hommasin.



Hermo menee kun alvariinsa tulee teksti ” ei signaalia



 






Muutit juuri, Telian kaapeliverkon alueelle varmasti? Olet ilmoittanut uuden modeemin mac osoitteen asiakaspalveluun? Ei signaalia mielenkiintoinen ilmoitus vain, varmasti kytketty oikeaan rasiaan (joko data tai tv) ja kokeiltu ilman haaroitinta ja eri koaksiaalikaapelilla sekä resetoitu laitetta?


Kiitos vastauksesta ja sori vajaa viestin sisältö, 

siis tämä ko kaapelimodeemi on vartavasten hommattu tähän osoitteeseen kun luulin että sen edell ongelmat johtui että oli antennitaloudessa. Eniveis

olen siis haarottimella kytkenyt modeemin tv -reikään ei ole mediareikä. Hommathan pääsääntöisesti toimii mutta tietty kun sen kerran asettuu töllöttimen etee ( liekkö muitakin samalla taajuudella).silloin tulee viestiä ”ei singnaalia”. Olen kytkenyt käyttämään 5 Mhz ja sammuttelen modeemia. Lisäksi kokeilin myös kytkeä tv:n kaapelilla suoraanmodeemiin. Ei muutosta. Oli wlan tai kaapeli. Ärsyttää


Reaetointia myös tehty. Kun en pääse modeemin hallintasivuillekaan. 


Tämä modeemi on kyllä ollut yksi murheenkryyni. Ensimmäinen Telialta saamani kesti 1,5pv jonka jälkeen meni mykäksi —> uusi tilalle, ja pätkiminen jatkui. Laitoin pyyntöä firmispäivitykselle, ja jotakin tehtiin mutta pätkiminen jatkui. Päätin resetoida modeemin, jonka johdosta oletus-Wifiä ei enää löydy ollenkaan? Samantyyppinen kyllä löytyy, mutta siihen salasanani ei käy joten en ole varma onko se jonkun naapurin. Mistähän tämä voisi johtua. Vai onko vika vaan käyttäjässä? 


Moikka hearvo

Lohdutti tuo siun kirjotus, etten yksin paini tän kanssa .

Toki eihän se yhyeyttä vakaammaksi tee eli

Mitä ihmettä tälle pitäs tehdä?? Kaapelit yms pitäs olla priimakunnossa kun paketista ne otin suoraan. Ja toisekseen kun yhteys jollonki toimii moitteettomasti, ei liene syy kaapeleissa?


Sen uusimman firmispäivityksen myötä wlan nimi vaihtuu. Olettaisin, että sen wlanin salasana on se mikä on siinä purkin takana olevassa tarrassa. Sen wlanin nimen voi vaihtaa hallinta-sivulta. Tuolla ohjeet: https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/Technicolor-CGA2121-kaapelimodeemi


Tuo CGA2121 on nyt ollut käytössä muutaman päivän. Asennuksen jälkeen kului ehkä kymmenisen minuuttia siihen, että yhteys muodostui. Nopeutta oli n. 400 Mbps ladattaessa, lähetysnopeus oli n. 19 Mbps. Tietokone on kaapelilla kiinni CGA2121:ssä.

 

Seuraavana päivänä vastaanottonopeus oli noussut n. 500:n asti. Yllätys tuli tuon toisen päivän iltana: latausnopeus oli enää tasan 100 Mbps. Himen oudoksutti.... "Olisikohan joko tietokoneen tai kaapelimodeemin portti mennyt väärään nopeuteen?" Vaan ei ollut. Jostain syystä kaapelimodeemi oli vain päättänyt antaa tuolla nopeudella dataa eteenpäin. Toinen kone toisessa portissa sai edelleen ladattua noin 500 Mbps nopeudella.

 

Olisiko ongelma tietokoneessa? No, kokeilen buutata kaapelimodeemin (tietokone saa olla buuttaamatta, jotta näkee auttaako kaapelimodeemin elvytys). Ja niinhän se toimii: latausnopeus taas noin 500. Kunnes muutaman minuutin päästä taas sama juttu: nopeus jumittuu tasolle 100.

 

Ehkä kaapelimodeemi ja tietokoneen (ihan kelpo HP) verkkokortti eivät pidä toisistaan? Uusi kaapelimodeemin buuttaus. Taas latausnopeutta n. 500. Tietokoneen buuttaamista ei tarvittu nopeuden kasvattamiseen. Vika taitaa olla kaapelimodeemissa.

 

Sitten uusi yllätys: upload-nopeus on laskenut 1,3:een! Sehän oli siellä 19:n tasolla.

 

Talon tai alueen antenniverkkokaan ei taida olla ongelma, sillä vanhalla 200:n nopeuden kaaplelimodeemilla toteutui yleensä nopeus 170 - 175 väliltä.

 

Yksi mielenkiintoinen seikka on se, että laitteen toiseksi ylin LED-valo on vilkkunut alusta lähtien (kts. gif-kuva ohessa). Käyttöohje kertoo valosta:

 

DS/US:

a) Vilkkuu vihreänä, kun laite hakee verkkoa

b) Palaa kiinteästi vihreänä, kun verkkoyhteys toimii

 

Eli hakeeko laite koko ajan verkkoa? Mutta se on löytänyt 20 down-kanavaa ja 4 up-kanavaa, joten verkko vaikuttaa olevan "löydetty". Jotain outoa tässä on.

 

No, vikailmoitusta tekemään Telialle eilen. Toivottavasti saavat kuntoon, vaikka epäilen, että Techicolor-tuotteet voivat olla heille aika haastavia.

 

Laitteen firmware on edelleen CGA2121E-ES-13-E1332-c7410r5713-170713, eli sitä ei ole päivitetty vaikka erikseen niin pyysin. No, viikonloppuna ei varmaan paljoa tapahdu. Tämä kun ei kuulu kiirellisimpään vikaluokkaan: yhteys toimii, vaikka ei luvatunlaisesti.

 

Vikailmoituksen teon jälkeen latausnopeus on noussut ja on nyt n. 600 Mbps, mutta lähetysnopeus on edelleen n. 3.5 - 5.0: n välillä. Eli ei hyvä ollenkaan.

 

 

Yleisesti

 

Olisi muuten kiva, että Telia kertoisi myös liittymien lähetysnopeudet. Lähetysnopeus on ainakin itselleni tärkeä asia. Voisin hyvin pitää tuon vanhan 200 Mbps:n liittymän, jos sen lähetysnopeutta saisi lisää esim. 20 Mbps:n nopeuteen.

 

Toisaalta on hyvä, että Telia tuo uusia tuotteita markkinoille. Siitä kiitos!

 



@juknur kirjoitti:


 



 



Olisi muuten kiva, että Telia kertoisi myös liittymien lähetysnopeudet. Lähetysnopeus on ainakin itselleni tärkeä asia. Voisin hyvin pitää tuon vanhan 200 Mbps:n liittymän, jos sen lähetysnopeutta saisi lisää esim. 20 Mbps:n nopeuteen.



 






Lähetysnopeudet saisi olla paremmin näkyvissä, mutta löytyvät kyllä Yhteys kotiin palvelukuvauksesta.



@PasiSkirjoitti:

@juknurkirjoitti:

 

 

Olisi muuten kiva, että Telia kertoisi myös liittymien lähetysnopeudet. Lähetysnopeus on ainakin itselleni tärkeä asia. Voisin hyvin pitää tuon vanhan 200 Mbps:n liittymän, jos sen lähetysnopeutta saisi lisää esim. 20 Mbps:n nopeuteen.

 


Lähetysnopeudet saisi olla paremmin näkyvissä, mutta löytyvät kyllä Yhteys kotiin palvelukuvauksesta.


Jep, siellähän ne ovat (katsoin tuon listan jo ennen tilausta) - mutta tiedot on aivan turhaan piilotettu palvelukuvaukseen.

 

Markkinoinnissa ja liittymän perustietoja esitellessä puhutaan yleisesti vain latausnopeudesta. Mutta myös lähetysnopeuksien esiintuominen olisi ainakin minun käsittääkseni kilpailuetu ja mainosta Telialle. Minä (ja varmasti moni muukin) katsoo liittymää valitessaan mikä on lähetysnopeus. Se on määrännyt liittymänvalintaani jo useamman kerran.

 

Eli luvut esiin, ei niissä ole mitään häpeämistä!

 


Moi @juknur! Olen ihan samaa mieltä. Avoimuus ei ole koskaan pahasta, enkä usko että näitä lukuja tarkoituksella yritetään piilottaa. Laitan palautteen eteenpäin, kiitos siitä!


No niin, palaan takaisin varsinaiseen aiheeseen "Technicolor CGA2121 kokemukset".

 

Hankin siis viime viikolla XXL-liittymän kaapelin kautta (nopeus max. 750 Mbps). Heti alussa yhteyden kanssa oli ongelmia, joten tein vikailmoituksen liittymästä.

 

Nyt heti alussa pitää kehua sitä, kuinka Telian tekninen tuki ja asennusmiehet niin etänä kuin paikan päällä toimivat. Vika saatiin etänä kohtalaiseen kuntoon, mutta asenne tekniikalla oli "voisi se olla parempikin, joten jotain vikaa siinä vielä on". Itselleni tuollainen 500 Mbps:n nopeus oli jo pieni ihme. Ilmeisesti tekniikka tiesi mihin kyseinen yhteys ja laitteet voivat yltää.

 

Paikalla kävi sitten asentajat: kodin liittymärasia ja taloyhtiön jakokeskukselle tehtiin jotain. Seurauksena modeemin vilkkuva "etsii verkkoa" -valo rauhottui ja yhteyden nopeudet nousivat uudelle tasolle: ruuhkattomaan aikaan latausnopeus on lähellä 750 Mbps ja lähetysnopeus on yli 19 Mbps (kts. kuva ohessa).

 

Olen hämmästynyt Telian avusta ja siis positiivisella tavalla. Annan täydet 10+ pistettä koko sille porukalle, joka tästä huoltotoimenpiteestä niin asiakaspalvelussa, toimistolla, etätukena ja paikan päällä vastasi. Ei, tämä ei ole maksettu mainos. Olen ennen ollut enemmän Elisasta ja DNA:sta pitänyt asiakas. Nyt Telia kyllä nosti pisteitään ainakin minun silmissäni todella paljon! Tämä oli harvinainen WOW! -kokemus.

 

---

 

Illan TV-ohjelmien katselun aikana verkko kuormittuu ja latausnopeus laskee 450-530 Mbps:n välille. Lähetysnopeus näyttää säilyvän aika paljolti samana.

 

Kannattaa tosin huomioida, että nämä huippunopeudet ovat mitattaessa kotoa Telian palvelimelle. Siitä eteenpäin mittausnopeudet laskevat hurjasti, mutta ovat edelleen Speedtestiä käytettäessä tasolla 250 - 350 Mbps, siis Telian ulkopuolelle mentäessä. 

 

Palvelukuvauksen mukaan:

- saapuvan liikenteen vaihteluväli on 300-750 Mbit/s,

- saapuvan liikenteen normaalinopeus on 400 Mbit/s

- lähtevän liikenteen vaihteluväli on 7-10 Mbit/s

- ja lähtevän liikenteen normaalinopeus on 9 Mbit/s.

 

 

Ainakin omalta kohdaltani nämä nopeudet täyttyvät siis reilusti ja lähetysnopeuden osalta ylittyvät selvästi. Ehkä tilanne muuttuu jos käyttäjiä tulee tälle alueelle enemmän, mutta ainakin lähtötilanne on hyvä. 

 

Lopuksi, pieniä tiedostonlataustestejä tehtyäni, pitää vielä todeta, että maksiminopeutta ei normaalisti saavuteta lähellekään. Mutta nopeastihan nuo lataukset ja sivujen näytöt sujuvat. Ja jos käyttäjiä on kotona useampi, niin lisänopeus on varmaan yhteiskäytössä ihan käytännöllinenkin muutos: tiedostonlataus ei pätki vaikkapa Areenan ja Netflixin samanaikaista katselua.

 

Hieman olen vielä epäilevä tuon modeemin suhteen. Olen aika montaa Technicolorin kaapelimodeemia käyttänyt ja turhan usein ne on joutunut lähettämään huoltoon muutaman käyttökuukauden kuluttua. Katsotaan mitä tämä CGA2121 kestää. Ehkä Techicolor-porukka on oppinut tekemään laadukkaampaa tavaraa. Ainakin nopeutta he osaavat purkille rakentaa.

 

Arvio tuotteesta: Suosittelen, erityisesti jos/kun asiakaspalvelu ja tekninen tuki on näin hyvää!

 

PS: Nopeustestin tulkitsemisen avuksi voin kertoa, että asuinpaikkani on Meri-Lappi: matkaa Helsinkiin on aika monta sataa kilometriä.

 

 

 


Vaikuttaa että myös minulla on tuo sama ongelma, että etsii verkkoa kokoajan. Pitääpä tehdä vikailmoitus.


mjooh,telia sai täällä helsingissä vihdoinkin korjattua vdsl2 100M yhteyden,joku >2v siinä kesti.Täällä helsingissä on muuten käytetty kaapelimodeemia jo vuodesta >1995 eli aika kauan sen tulo sinnekkin kesti. :D



@arapahoekirjoitti:

Täällä helsingissä on muuten käytetty kaapelimodeemia jo vuodesta >1995 eli aika kauan sen tulo sinnekkin kesti. :D


Eikö HTV:n KAMU10 alkanut toimia joskus vuoden 1997 loppupuolella? KAMU sitten parin-kolmen vuoden päästä sai nimekseen Welho. Vai muistanko väärin?

 

Niin, kun Helsingissä on väestöä pienellä alueella paljon, niin on helpompi rakentaa taloudellisesti kannattavia palveluita. 

 

Mutta korjaan ehkä antamaani mielikuvaa: ei tämä XXL-internet nopeudella 750 täällä ensimmäinen kaapeli-internet -palvelu ollut. On noita muita nopeuksia saanut ennen tätä nopeutta, mutta ei tosiaan varmaan vuonna 1997 :-D

 

 


@arapahoekirjoitti:

mjooh,telia sai täällä helsingissä vihdoinkin korjattua vdsl2 100M yhteyden,joku >2v siinä kesti.


Tuo on selvästi huonompi suoritus mihin omalla kohdallani Telia pystyi. Ymmärrän, jos asiakas ei ole tuollaisesta korjausnopeudesta antamassa firmalle kiitosta.

 



@jansaa80kirjoitti:

Vaikuttaa että myös minulla on tuo sama ongelma, että etsii verkkoa kokoajan. Pitääpä tehdä vikailmoitus.


Tarkista kuitenkin ensin, että antennikaapelin liitäntä seinään on hyvä. Joskus esim. antennipistokkeiden pistokkeet ja suojakansi on muotoiltu niin, että antennipistoke ei mene pohjaan asti. Itseltäni poistettiin muun ohessa tuossa huoltokäynnissä antennipistokkeen suojalevy. 

 

Onko sinulla ole erillistä dataväylää antennipistokkeessa? Siis sellaista, joka on TV:n ja radion pistokkeiden vieressä. Näyttää satellittipistokkeelta. Jos on, niin käytä sitä (jos se ei siis ole satelliittia varten).

 

 

 

 

 

 

 


ei ole sat-liitäntää ja kokeilin ottaa kannen pois. Ei ollut vaikutusta. Kokelin laittaa modeemin antennipistokkeenkin suoraan liitäntään, niin silti hakee vielä verkkoa. Linjassa on siis jotain häikkää.


No modeemi menee näköjään sitten vaihtoon. Valmistaja on mokannut, vika on viallisessa firmiksessä. 

Kuulemma tämä firmis on viallinen: CGA2121E-ES-13-E1332-c7410r5713-171118


Samaa oireilua täälläkin, aiemmin oli 200mbs liittymän Ciscon 3825 modeemilla, "norminopeus" oli n. 160 mbs, mutta muutaman kerran päivässä nopeus tippui 40 -60 mbs. Äskettäin nostin kaapelin nopeuden samaan kuin sinulla ja ostin samanmoisen Technicolorin modeemiin. Edelleen nopeuden pudotukset jatkuvat, "norminopeus" ~600 mbs, mutta tipahtelee paristi päivässä / kerran päivässä 60-80mbs. Kummallekkaan vempaimelle ei auttanut kaunis puhe tai silittely, ainoastaan buuttaus ja taas mentiin.

Eli en jaksa uskoa että asia johtuu modeemeista, olisi yllättävää että kahdella eri modeemilla olisi sama ominaisuus samalla palveluntarjoajalla, ja kun vaikuttaa myös etten ole asian kanssa yksin.


Vastaa