Onpas 5G:ssä jumalattomat pingit ja jitterit - ja sitä markkinoidaan jopa valokuidun korvaajaksi ja se kuulemma "mullistaa maailman" toisin kuin esim. valokuidusta olisi sanottu ikinä... 🙂>
Varmista nyt vielä silti, että onhan sulla EdgeRouterissa hardware offloading päällä? Mitä asensin pari X:ää niin niissä se oli defaulttina poissa ja ainakin gigaisella kuidulla nopeudet tosi vaatimattomia.
@SINAD@ kirjoitti:
Onpas 5G:ssä jumalattomat pingit ja jitterit - ja sitä markkinoidaan jopa valokuidun korvaajaksi ja se kuulemma "mullistaa maailman" toisin kuin esim. valokuidusta olisi sanottu ikinä... 🙂>
Varmista nyt vielä silti, että onhan sulla EdgeRouterissa hardware offloading päällä? Mitä asensin pari X:ää niin niissä se oli defaulttina poissa ja ainakin gigaisella kuidulla nopeudet tosi vaatimattomia.
Jos hardware offloading on päällä niin sqm ei toimi. Sit ollaan taas bufferBloat ongelmissa
@Newer@ kirjoitti:
Jos hardware offloading on päällä niin sqm ei toimi. Sit ollaan taas bufferBloat ongelmissa
Tämä ehkä selittää tuon download-tuloksen, ilman offloadia taisi olla just jotain tollasta 300-400 Mbit/s.
Mutjoo.. sun kokema ongelma ei ole sitten minulle tuttu ja se liittynee pelkästään 5G:n jaetun tilaajakaistan generoimiin ongelmiin. Ainakaan Telian kuidulla ei ole tarvinnut sqm:aa tai qos:aa laisinkaan ja hwnat+ipsec kiihdytys ollut aina enabloituna. Mitä kattelin omia dslreports-tuloksia niin niissä bufferbloat on ollut aina grade A virheällä. Käppyröitä jos katsoo niin ainoastaan joissakin upload-puolen testeissä se saattaa mennä keltaiselle ja tämähän johtuu pelkäsään Telian keinotekoisesta upload-kaistanrajoittimesta, eli oikesti 1000/1000 Mbit/s kuitu on kuristettu 1000/100 Mbit/s. Silti kokonaistulos näissäkin grade A.
Joskus mietin olisiko QoS tarpeen upload-rajoittimen takia kun ajelen pilveen backuppeja, mutta sitten huomasin että koska kaikki toimii ihan samalla tavalla riippumatta backupista joka vie koko upload-kaistan, niin ei ole tarvinnut sitäkään alkaa viritellä. Joskus kivikaudella ADSL-aikoina oli vaan sellainen että jos koko upload-kaistan käytti niin se lagitti myös downloadin totaalisesti, mutta kuidulla ei näköjään mitään väliä, ei vaikuta.
Moikka @Newer ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan.
Oletko pingaillut ainoastaan näitä mainitsemiasia pelipalvelimia vai oletko kokeillut pingata myös muita? Millaisia testien tulokset ovat olleet silloin? Ovatko ne olleet samanlaisia kuin näitä pelipalvelimia pingatessa?
@AnneAn@ kirjoitti:
Moikka @Newer ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan.
Oletko pingaillut ainoastaan näitä mainitsemiasia pelipalvelimia vai oletko kokeillut pingata myös muita? Millaisia testien tulokset ovat olleet silloin? Ovatko ne olleet samanlaisia kuin näitä pelipalvelimia pingatessa?
Pinging google.com l216.58.211.14] with 32 bytes of data:
Reply from 216.58.211.14: bytes=32 time=47ms TTL=114
Reply from 216.58.211.14: bytes=32 time=61ms TTL=114
Reply from 216.58.211.14: bytes=32 time=186ms TTL=114
Reply from 216.58.211.14: bytes=32 time=43ms TTL=114
Ping statistics for 216.58.211.14:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 43ms, Maximum = 186ms, Average = 84ms
C:Users
edacted>ping telia.fi
Pinging telia.fi l62.71.178.58] with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Ping statistics for 62.71.178.58:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),
C:Users
edacted>ping elisa.fi
Pinging elisa.fi i195.197.95.175] with 32 bytes of data:
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=87ms TTL=247
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=91ms TTL=247
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=94ms TTL=247
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=79ms TTL=247
Ping statistics for 195.197.95.175:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 79ms, Maximum = 94ms, Average = 87ms
C:Users
edacted>ping 1.1.1.1
Pinging 1.1.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=82ms TTL=58
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=31ms TTL=58
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=45ms TTL=58
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=45ms TTL=58
Ping statistics for 1.1.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 31ms, Maximum = 82ms, Average = 50ms
C:Users
edacted>ping youtube.com
Pinging youtube.com b142.250.74.46] with 32 bytes of data:
Reply from 142.250.74.46: bytes=32 time=88ms TTL=115
Reply from 142.250.74.46: bytes=32 time=59ms TTL=115
Reply from 142.250.74.46: bytes=32 time=67ms TTL=115
Reply from 142.250.74.46: bytes=32 time=85ms TTL=115
Ping statistics for 142.250.74.46:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 59ms, Maximum = 88ms, Average = 74ms
C:Users
edacted>ping finance.yahoo.com
Pinging edge.gycpi.b.yahoodns.net n188.125.94.204] with 32 bytes of data:
Reply from 188.125.94.204: bytes=32 time=52ms TTL=56
Reply from 188.125.94.204: bytes=32 time=74ms TTL=56
Reply from 188.125.94.204: bytes=32 time=83ms TTL=56
Reply from 188.125.94.204: bytes=32 time=110ms TTL=56
Ping statistics for 188.125.94.204:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 52ms, Maximum = 110ms, Average = 79ms
C:Users
edacted>
käyn tossa testaamassa pari peliä vielä
@AnneAn@ kirjoitti:
Moikka @Newer ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan.
Oletko pingaillut ainoastaan näitä mainitsemiasia pelipalvelimia vai oletko kokeillut pingata myös muita? Millaisia testien tulokset ovat olleet silloin? Ovatko ne olleet samanlaisia kuin näitä pelipalvelimia pingatessa?
Pubg noin 40 ms ja spike 58 ms packet loss 3%
CSGO pysy aika hyvin 44 ms, mutta serveri puolella näytti olevan jotain ongelmia koska yhden "tick" pitäisi kestää noin 15ms. Minulla sv +- var nousi 20-30 ms
@Newer@ kirjoitti:
@AnneAn@ kirjoitti:
Moikka @Newer ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan.
Oletko pingaillut ainoastaan näitä mainitsemiasia pelipalvelimia vai oletko kokeillut pingata myös muita? Millaisia testien tulokset ovat olleet silloin? Ovatko ne olleet samanlaisia kuin näitä pelipalvelimia pingatessa?
Pubg noin 40 ms ja spike 58 ms packet loss 3%
CSGO pysy aika hyvin 44 ms, mutta serveri puolella näytti olevan jotain ongelmia koska yhden "tick" pitäisi kestää noin 15ms. Minulla sv +- var nousi 20-30 ms
Kooste minkälaista cod:warzonen pelaaminen on
https://www.youtube.com/watch?v=KWnpocUX3Ek&feature=youtu.be
@Newer@ kirjoitti:
ping telia.fi
Telian etusivu ei vastaa pingiin. Jos haluat mittailla vasteita Telian verkon sisällä, pingaa vaikka ns.inet.fi
Sain zte mc 7010 toimimaan siltaavassa tilassa netgear xr500 kanssa. MC 7010 on jonkinlainen MAC filtterointi jonka takia piti muokata xr500 mac osoitetta jotta tila toimisi.
Nyt pitää vain saada ratkaistua epävakaa yhteys 😕>
Huomioithan, että valtaosa mobiilireitittimistä osaa avata vain yhden pakettidatakontekstin. Siten ne saavat operaattorilta vain yhden ip-osoitteen.
Sillattuna tämän ainoan ip-osoitteen saa käyttöönsä se mac-osoite, jonka mobiilireititin ensimmäiseksi sisäverkossa havaitsee. Siltausta käytettäessä on syytä varmistaa, ettei mobiilireitittimeen ole kytketty kuin yksi ainoa laite. Mikäli tämä on Ethernet-portissa, mobiilireitittimen langaton lähiverkko on syytä kytkeä pois päältä.
Mikäli mobiilireitittimeen on ollut yhteydessä useita eri sisäverkon laitteita, se ei siltausta kytkettäessä välttämättä tiedä, mille laitteelle WAN-yhteys tulisi toimittaa. Tällöin mobiilireitittimeltä tulee katkaista sähkö, kytkeä sillattuna käytettäväksi tarkoitettu laite mobiilireitittimeen ja kytkeä sähkö takaisin päälle.