Apple iPhone päivitys iOS 12.1.2 aiheuttanut ongelmia

  • 16 November 2021
  • 8 kommenttia
  • 5 katselukertaa

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15


 


Apple julkaisi ihan äskettäin päivityksen iOS 12.1.2. jonka mukana tuli erilaisia korjauksia etenkin uusimmille puhelinmalleille. Päivityksessä on esimerkiksi korjauksia eSIM aktivointiin liittyen, joten siinä mielessä erittäin odotettu päivitys monille. Nyt on kuitenkin maailmalta raportoitu käyttäjiltä paljon ongelmatilanteita päivityksen jälkeen. Joillain käyttäjillä on lakannut mobiilidata toimimasta kokonaan ja joillain myös wifi-yhteyksiin on tullut ongelmia.


 



 


Ongelmat eivät välttämättä rajoitu vain mobiilidataan, vaan myös tekstiviesteissä ja puheluissa saattaa ilmetä ongelmaa. Kyseessä on siis erittäin kriittinen ongelma, josta tällä hetkellä kirjoitellaan paljon myös sosiaalisessa mediassa. Eniten ongelmia on esiintynyt iPhone XS, iPhone XS Max ja iPhone XR malleissa, mutta myös vanhemmissa laitteissa.


 


Jos et ole vielä ladannut tätä kyseistä päivitystä puhelimeesi, niin suosittelen vielä lykkäämään latausta ja odottamaan seuraavaa päivitystä. Apple on jo alkanut testaamaan seuraavaa päivitystä ja se tullaan luultavasti laittamaan jakeluun piakkoin.


 


Telian asiakkailla ei ole toistaiseksi havaittu mitään ongelmia päivityksen lataamisen jälkeen tai näistä ei ole ainakaan raportoitu meidän häriiöilmoituksiin tai Telia Yhteisön keskusteluihin.


 


Jos latasit päivityksen ja ongelmia esiintyy


 


Apple on suositellut, että ensin kannattaa kokeilla laitteen uudelleen käynnistäminen. Toisena vaihtoehtona operaattoriasetusten päivittäminen manuaalisesti.


 


Tarkista operaattoriasetusten päivitys


Voit tarkistaa ja asentaa operaattoriasetusten päivityksen manuaalisesti noudattamalla seuraavia ohjeita:


 


- Varmista, että laitteesi on yhteydessä Wi-Fi- tai mobiiliverkkoon.


- Napauta Asetukset > Yleiset > Tietoja. Jos päivitys on saatavilla, näet operaattoriasetusten päivitysvaihtoehdon.


- Voit tarkistaa laitteesi operaattoriasetusten version napauttamalla Asetukset > Yleiset > Tietoja ja katsomalla Operaattori-kohdan vieressä olevat tiedot.


 


 


Oletko sinä havainnut päivityksen jälkeen ongelmia?


 


** Apple on julkaissut 22.1. uuden järjestelmäversion iOS 12.1.3. jonka pitäisi korjata nämä aiempaan päivitykseen liittyvät ongelmat


8 kommenttia

Käytössäni XS Max ja Telian liittymä. Päivitin 12.1.2:n heti sen ilmestyttyä jakeluun. Viime aikoina esiintynyt hankaluuksia puheluihin vastaamisessa ja puhelujen katkaisemisessa. Vastaaminen ei muutamassa tapauksessa ole lainkaan onnistunut. En ole erikseen tarkkaillut cellular yhteyden toimivuutta.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Vastaavaa ongelmaa on nyt jotkut tutut ilmoitelleet sosiaalisen median kanavissa. Tuntuu siis ongelmia aiheutuneen myös suomalaisille käyttäjille. Kuulemma viestit tulee joillekin perille isolla viiveellä ja puheluihin vastaaminen ei välttämättä onnistu. Toistaiseksi en ole kuullut, että kellään olisi mobiilidata katkennut Suomessa kokonaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Se on ajan kysymys, milloin isoilta softataloilta pääsee bugista koodia ulos. MS:än osalta se on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus Win10 päivityksissä. Milloin mitäkin ongelmaa ja laitteiden sekoamista. Noh, onneksi nämä ongelmat lienevät vain ohjelmiston ongelmia, joten ne korjautunevat päivitysten myötä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Korjaava päivitys on tulossa piakoin 12.1.3. Eli kannattaa odotella sitä jos ei ole jo päivittänyt tuohon 12.1.2:een.


Itsellä on jo tuo "buginen" versio, mutta tällä hetkellä ei ole iPhonessa SIM-korttia paikoillaan niin en ole huomannut mitään outoa vielä.


Jopa Whatsapp toimii wifin kautta ?

Kunniamerkki +14

Käytössä iPhone X eli vanhempi malli eikä ole ongelmia ollut. 🙂 Näinhän se on joo, että kyllähän sitä isolle talolle sattuu mutta Applella ollut kuitenkin aika vähän suuria ongelmia suhteessa päivitysten määrään. MS:llä sattuu tosiaan nykyään säännönmukaisesti Win10:n kanssa jotain päivityksissä. ei sielläkään aiemmin vastaavaa ollut. Noh semmosta se on kun debugging on ulkoistettu loppukäyttäjälle, sitä se on nykyään Unionissa :)

Minulla IPhone XS ja eSIMmin lisäksi Elisan fyysinen SIM. Puhelin tippuu Telian verkosta säännöllisesti (eikä sitä itse huomaa - yhteyttä ilmaisevat palkit edelleen näkyvissä, mutta puhelut eivät toimi kumpaankaan suuntaan - sisääntulevat menevät vastaajaan ja ulos  soittaminen ei onnistu. Mobiilidata myös poikki tuolloin. Käymällä lentokonetilassa tilanne "palautuu" normaaliksi.

Erittäin kiusallinen tilanne...

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Päivitin artikkeliin uusimmat tiedot:


** Apple on julkaissut 22.1. uuden järjestelmäversion iOS 12.1.3. jonka pitäisi korjata nämä aiempaan päivitykseen liittyvät ongelmat

Yrittää

https://www.recovery-tool.com/fix-recovery.html

Vastaa