peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
57995 Jäsentä
161580 Kirjoitusta

Telia yhteisö on nyt myös laiteyhteisö

Lue lisää
Yhteistyössä OnePlus

Millainen oli ensimmäinen matkapuhelimesi?

Ex-telialainen
Ex-telialainen
Rekisteröitynyt: ‎02-06-2015
Kirjoituksia: 131
1/24

Millainen oli ensimmäinen matkapuhelimesi?

klaanikuva_1.jpg

Harva materialistinen asia on meille nykypäivänä yhtä välttämätön ja tärkeä kuin matkapuhelin.

Puhelin ei ole meille enää pelkkä väline yhteydenpitämiseen muiden ihmisten kanssa, vaan se on kokonainen viihdekeskus, jos näin voi sanoa. Nykyajan älypuhelimilla voi kuunnella musiikkia, katsoa leffoja tai TV-ohjelmia, pelata pelejä, surffailla netissä, maksaa laskuja, varata lippuja, tehdä lähestulkoon mitä vain.

Aina näin ei ole kuitenkaan ollut. Ensimmäisten matkapuhelimien käyttötarkoitus oli hyvin rajattu: niillä pystyi soittamaan ja vastaanottamaan puheluita. Ne olivat siis PUHELIMIA, sanan varsinaisessa merkityksessä. Matkapuhelimet olivat kuitenkin jo tuolloin maailmaa mullistavia laitteita. Ensimmäistä kertaa koskaan, puhelin kulki kätevästi matkassa mukana. Tai no, ensimmäiset matkapuhelimet olivat sen verran isoja halkoja, etten tiedä voiko sanoa kätevästi, mutta ymmärtänette pointin kuitenkin.

Matkapuhelimista muodostui heti todella tärkeä laite omistajilleen eikä sellaisesta ollut helppo enää luopua, kun sellaista oli kerran päässyt käyttämään.

Minun ensimmäinen puhelimeni

Muistatko sinä vielä kaikkien aikojen ensimmäisen matkapuhelimesi? Vai voiko sellaista asiaa unohtaakaan? Minun ensimmäinen matkapuhelimeni oli Siemens S35i ja sain sen aivan 2000-luvun alussa, ollessani 5. luokalla. Kaikilla kavereillani oli siihen aikaan, luonnollisesti, Nokian puhelimet, mutta halusin itse erottua joukosta ja valitsin siksi Siemensin.

siemens.jpg

Muistan tuosta S35i -mallista, että puhelin istui hyvin käteen ja se oli ainakin omaan silmääni varsin tyylikkään näköinen laite. Sillä pystyi soittamaan ja lähettämään tekstiviestejä (löytyi myös ennakoiva tekstinsyöttö). Siinä oli lisäksi infrapunaportti (jolle en silloin löytänyt mitään järkevää käyttötarkoitusta), legendaarinen WAP-nettiselain (jonnet ei muista) ja huimat 4 mobiilipeliä (muun muassa Miinaharava).

Hassua oli, että näppäinkomennot valikoissa navigoidessa olivat lähestulkoon juuri päinvastaiset kuin mitä esimerkiksi Nokian puhelimissa.

Ominaisuuksia tärkeämpää oli kuitenkin se fiilis, mitä se ensimmäinen matkapuhelin toi tullessaan.
Matkapuhelin tuntui välittömästi niin itsestäänselvän tärkeältä laitteelta, että sitä ei olisi voinut enää kuvitellakaan elää ilman sellaista. Siitä tuli toisin sanoen heti välttämättömyys itselle. Ja siitä jos mistä tunnistaa maailmaa mullistavan laitteen.

Millainen oli sinun ensimmäinen matkapuhelimesi?

Jos ensimmäinen puhelimesi oli legendaarinen Nokia 3310, odotat varmasti sen paluuta enemmän kuin innoissaan. Tsekkaa täältä, mitä sanottavaa kollegallani oli 3310 -mallin uudesta tulemisesta.

23 vastausta
Vakiokalustoa
Rekisteröitynyt: ‎15-04-2015
2/24

Vs: Millainen oli ensimmäinen matkapuhelimesi?

Oma ensimmäinen matkapuhelimeni oli elokuussa 1994 hommattu puujäljiltemäkuorinen Mobira Cityman 5000 paksulla tehoakulla. Muistaakseni laitteen arvonlisäverollinen hinta oli 7200 markkaa, joka vastasi noin 1,5 kertaista kuukausipalkkaani. Olihan se kallis, mutta kännykkä oli saatava. Ajan tyylin mukaisesti laitetta kannettiin vyöklipsissä, jossa se heilui kävelyn tahtiin.

Laitteella kykeni soittamaan ja lähettämään tekstareita, mutten enää muista, oliko siinä WAP-selainta tai pelejä. Teho-akku kesti jopa kaksi päivää ellei soitellut kovasti. Onhan tuo älyttömän ruma nykymakuuni. Cityman kesti käyttöä, ja vaihdoin sen muistaakseni 1998 ripulinkeltaiseen Nokia 3210:in, joka oli reilusti kevyempi ja mahtui taskuun.

Mulla oli tähän jonkinlainen auton hf-sarja, koska en ymmärtänyt edes silloin ihmisiä, jotka puhuivat autossaan luuri kädessään. Siihen aikaan automaattivaihteiset autot olivat paljon nykyistä harvinaisempia. Autopuhelimella sai luvallisesti puhua myös johdollisen luuriosan kanssa. Vielä nykyäänkin ammun henkisesti jokaisen kuljettajan, jonka näen puhuvan matkaviestimeensä ilman hf:ää. Sen hinta ei nykyään vie ketään perikatoon.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nokia_Mobira_Cityman_5000.jpg

0 tykkäystä
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎03-03-2015
Kirjoituksia: 7
3/24

CR0ouT3UAAEUdjN.jpgTässä muutama..

0 tykkäystä
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎30-04-2015
Kirjoituksia: 5
4/24

Nolis ringo olimme eka puhelin situli nokia1611

0 tykkäystä
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
Rekisteröitynyt: ‎12-12-2014
Kirjoituksia: 3 453
5/24

@arvoolavi, kokoelmalle iso peukku Hymiö Onnellinen

Minun ensimmäinen puhelimeni oli vuonna 94 Nokian 101, NMT900-puhelin. Siitä se sitten lähti, käsien kautta on mennyt varmaan 100-150 puhelinta Hymiö Onnellinen

Jännä miten ajat muuttuu, ennen puhelimia tuunattiin värikuorilla (ja akuilla ja antenneilla), sen jälkeen logoilla ja soittoäänillä ja nykyään. Niin, millä puhelimia tuunataan nykyään, omaa ilmiötä ei taida enää olla?

⎮Telia Yhteisön capitán⎮Apple iPhone XS Max⎮Apple iPad Air 2⎮ Apple TV 4K⎮Apple MacBook Pro⎮

0 tykkäystä
Ex-telialainen
Ex-telialainen
Rekisteröitynyt: ‎02-06-2015
6/24

Huh huh, 7200 markkaa, siinä oli jo puhelimelle hintaa, @LeonitaHymiö Onnellinen

Ja on kyllä melkoinen kokoelma tosiaan, @arvoolavi. Osaatko nimetä kyseisistä luureista joitakin, mitkä nousevat selkeästi yli muiden suosikkeinasi?

Se on totta @TeroRe, että ajat muuttuu mitä tulee tuohon tuunaukseen. Tokihan nykyäänkin myynnissä on kaiken näköisiä suojakuoria, joilla voi puhelimesta tehdä oman näköisensä. Ja taustakuvaksi voi nykyään ladata mitä hienoimpia HD-tasoisia kuvia, mutta ei se toki tunnu enää samalta kuin aikoinaan. Silloin sitä oli tosiaan innoissaan jo yksiäänisestä Macgyver -soittoäänestä ja yksinkertaisesta logosta, joka oli oikeastaan pelkkää pikselimössöä. Hymiö Erittäin onnellinen

Lasketaanko sitä tuunaamiseksi millaisia sovelluksia puhelin on itse kullakin täynnä?

0 tykkäystä
Yhteisömanageri
Yhteisömanageri
Rekisteröitynyt: ‎12-12-2014
Kirjoituksia: 3 453
7/24

Voi olla että se on vain minä mutta en koe että puhelimia enää tuunataan. Suojakuoret ovat vain välttämättömyysesineitä, suojaamassa herkkiä lasipintoja ja/tai luottokortteja yms. varten ettei tarvitse kantaa aina lompakkoa mukana. Taustakuvia en jaksa enää vaihtaa enkä soittoääniä (ei mulle kukaan koskaan edes soita Hymiö Onnellinen, defaultilla siis mennään niiden kanssa.

Toisaalta puhelin ei ole enää sellainen luksusesine kuin 90-luvulla/2000-luvun alussa. Se on niin arkipäivää että ihmisen evoluution myötä se kasvaa varmaan jossain kohtaa käteen kiinni Hymiö Onnellinen

⎮Telia Yhteisön capitán⎮Apple iPhone XS Max⎮Apple iPad Air 2⎮ Apple TV 4K⎮Apple MacBook Pro⎮

0 tykkäystä
Herrasmies
Herrasmies
Rekisteröitynyt: ‎26-05-2016
Kirjoituksia: 1 820
8/24

@TeroRe Tuo melkein kuulostaa Total Recall -elokuvalta Hymiö Erittäin onnellinen

Kyllähän nuo puhelimet tulevat vielä muuttumaan tulevaisuudessa. Ajat muuttuvat. Minullakin oli ensimmäinen puhelin Nokian musta-valkonäyttöinen ja sitten tuli ne Meego-puhelimet. Hauskoja aikoja´ - etenkin WAPilla surffailu Hymiö Onnellinen

Viat ja häiriöt | ✆ Asiakaspalvelu | ⛹ Omat Sivut | ⛔ Mobiilivarmenne | ⚽ Telia TV | ♫ Spotify | ❤ Minun Telia | ⚪ Telia DOT

"Erehtyminen on inhimillistä, mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone." -Paul Ehrlich

0 tykkäystä
Vakiokalustoa
Rekisteröitynyt: ‎15-04-2015
9/24

Tosiaan luurien tuunaus on jäänyt nykyaikana taka-alalle. Puhelimista on tullut todella persoonattoman näköisiä ilman minkäänlaista luonnetta. Kuvainnoillisesti oksennan jokaisesta ruusukullan/kullan ja valkoisen yhdistelmästä. Makunsa kullakin. Mitä hyötyä olisi tuunata tai maalata takakuori, jos sen joutuisi kuitenkin peittämään suojakuorella rikkoitumisen pelossa. Pieninkin läpinäkyvä silikonisuoja muuttaa laitteen ulkoasua ja designia.

Muutenkin sellainen järkiperäinen käytettävyys ei aina nykyaikana kohtaa. En tarkoita tällä valikkorakennetta ja siinä etenemistä. Olen jostakin lukenut, että käyttäjä on saattanut pitää Sampan Edge-luurien reunan pyöristystä ärsyttävänä, jos se videotoistossa taittaa kuvaa/valoa eri tavalla kuin tasainen näyttöpinta. Sampan luurit eivät herätä itselläni minkäänlaista mielenkiintoa, joten omakohtaista kokemusta asiasta ei ole päässyt muodostumaan.

Tosta arvoolavin kuvasta tuli jotenkin nostalginen olo. Siinä keskellä on jopa ripulinkeltainen 3210. Pidän sen muotoilua edelleen aika sutjakkaana. Ko. luurin ainoa huono puoli oli se, että siinä käytettiin vielä metallihybridiakkua (NiMH), joiden ominaisuuksiin kuului ns. muisti-ilmiö. Erilaisen jännitteen vuoksi siihen ei koskaan saanut litiumakkua. Mulla on vielä aktiivikäytössä WhatsApp-luurina qwerty-näppäimellinen Nokia E72, jossa mielestäni teollinen muotoilu on aika kohdallaan. Käytettävyyden osalta olen aivan hiljaa. Hymiö Silmänisku  http://www.intomobile.com/wp-content/uploads/2009/06/e723colors.jpg

0 tykkäystä
Herrasmies
Herrasmies
Rekisteröitynyt: ‎26-05-2016
Kirjoituksia: 1 820
10/24

Totta! Minusta melkein kaikki puhelimet näyttävät nykyaikana samanlaisilta. Kenties tulevaisuudessa voi koostaa oman puhelimen niin kuin palapeliä:

http://www.instructables.com/id/Build-Your-Own-Smartphone/

3D-tulostus alkaa olemaan tätä päivää, niin osien tulostaminen voi olla mielenkiintoinen projekti. Akut eivät vain tahdo pysyä kehityksessä mukana vieläkään Hymiö Onnellinen

Viat ja häiriöt | ✆ Asiakaspalvelu | ⛹ Omat Sivut | ⛔ Mobiilivarmenne | ⚽ Telia TV | ♫ Spotify | ❤ Minun Telia | ⚪ Telia DOT

"Erehtyminen on inhimillistä, mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone." -Paul Ehrlich

0 tykkäystä