Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
SakuMik
Moderaattori
Moderaattori
  • 41 custom-general.kudos
  • 130 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Miten pienennät input lagia peleissä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Input Lag.jpg

 

Pelaatko pelejä kilpailullisesti ja tahdot minimoida viiveen peleissäsi? Tämän artikkelin avulla se onnistuu. Kerron tässä artikkelissa mitkä asiat vaikuttavat viiveeseen pelissä ja miten vaikuttavia tekijöitä minimoidaan.

 

Mikä on input lag

 

Selvitetään ensin mitä input lag oikein tarkoittaa. Lyhyesti selitettynä kyseessä on aika pelaajan syötteen ja sen välillä, kun syöte näkyy ruudulla. Esimerkiksi kun pelaaja klikkaa hiiren painiketta on input lag se aika kauan kestää, että ase laukeaa ruudulla pelissä. 

 

Mistä input lag koostuu

 

Input lag koostuu useasta vaiheesta. Vaiheet voidaan jakaa karkeasti viiteen osaan. Näitä ovat pelaajan syötelaite, kuten pelihiiri, prosessorin renderöinti nopeus, renderöinti jono, näytönohjaimen renderöinti nopeus sekä viimeisenä pelinäytön vasteaika. Yhdessä nämä tekijät vaikuttavat input lagin pituuteen. Input lagiin voi siis vaikuttaa myös lisätarvikkeet ja niiden asetukset, joita käytät. Alla oleva kuva selkeyttää miten tämä kaikki tapahtuu. Seuraavassa osiossa selvitetään kuinka voit optimoida jokaista vaihetta toimimaan minimaalisella viiveellä. 

 

Input lag vaiheina, kuva NvidialtaInput lag vaiheina, kuva Nvidialta

 

Kuinka voit minimoida input lagia

 

Pelihiiren optimointi tapahtuu tarkastamalla hiiren asetukset. Polling rate kannattaa asettaa korkeimpaan mahdolliseen arvoon minimaalisen viiveen vuoksi. Useimmissa hiirissä tämä arvo on 1000hz. Myös hiiren Dpi arvo vaikuttaa hiiren viiveeseen, etenkin pienissä ja hitaammissa liikkeissä. Liian korkea Dpi arvo kuitenkin saattaa aiheuttaa liikaherkkyyttä hiirelle, joten kannattavinta on testata asetusta itse, ja tavoitella niin korkea arvo kuin mikä sopii itsellesi ilman, että hiiren herkkyys vaikuttaa tähtäämiskykyysi. Useat korkeantason pelaajat käyttävät 800-1600 Dpi arvoa, joten kannattaakin ensin kokeilla, jos jokin arvo tuolta väliltä sopisi itsellesi. Jos käytät hiiren sijaan konsolin ohjainta pelaamiseen, on ainoa tapa vähentää input lagia ylikellottaa ohjain. Tämän tekeminen on omalla vastuulla.

 

Prosessorin viivettä voit minimoida säätämällä peliasetuksia. On pelikohtaista mitkä asetukset vaikuttavat prosessorin suorituskykyyn, mutta usein prosessoria rasittavat varjot sekä efektit, joita tapahtuu ruudulla. Nämä asetukset kannattaa pelikohtaisesti asettaa matalaksi.

 

Renderöinti jonon sekä näytönohjaimen viiveen optimoinnin voit tehdä käyttämällä samoja työkaluja hyödyksi. Tämän optimoinnin voit tehdä kahdella tavalla, ja on hieman pelikohtaista kumpaa on kannattavampaa käyttää. Yleisin tapa on aktivoida päälle pelinsisäisesti Nvidia Reflex -asetus. Nvidia Reflex toimii ikäänkuin adaptiivisena FPS-rajoittimena pitäen renderöinti jonon tyhjänä ja siten vähentäen viivettä. Toinen tapa vähentää viivettä näytönohjaimen osalta on asettaa itse pelin sisäisesti, tai esimerkiksi Nvidia ohjauspaneelista FPS-rajoitin käyttöön. Rajoitin tulee asettaa niin, että näytönohjaimen suorituskyvystä on käytössä noin 95% parhaan viiveen takaamiseksi.

 

Prosessorin ja näytönohjaimen viivettä voit laskea myös nostamalla FPS-lukemaa mahdollisimman korkeaksi. Voit lukaista artikkelistamme miksi korkea FPS-lukema on tärkeä pelaamisessa.

 

Näytön viivettä ja vasteaikaa voit optimoida säätämällä näytön asetuksia. Melkein kaikista pelinäytöistä löytyy asetus nimeltään response time. Yleensä vaihtoehtoja response timelle on kolme. Nimet näille vaihtoehdoille vaihtelevat valmistajasta ja näytön mallista riippuen. Ensimmäinen taso asetukselle on hitain ja viive siten suurin. Korkein asetus sen sijaan on nopein ja viive siten matalin. Joissakin malleissa korkein asetus on kuitenkin asetettu liian tehokkaaksi, jolloin näyttö rupeaa "inverse ghostaamaan", eli kuva tulee ikäänkuin haamuna perässä ja värit voivat olla vääränlaiset liikkuvien objektien reunoilla. Kannattaakin tutkia mikä asetus omassa näytössä toimii parhaiten. Freesynciä tai Gsynciä tukevissa näytöissä kannattaa myös huomioida ovatko ne asetettu päälle. Asetukset poistavat kuvan repimisen, mutta nostavat muutamalla millisekunnilla input lagia. Jos muutaman millisekuntin lisäviive ei haittaa sinun pelikokemustasi, voit silloin jättää myös nämä päälle.

 

Mikäli aihe kiinnostaa lisää niin suosittelen ehdottomasti katsomaan nämä videot!

 

 

 

Onko sinulla vinkkejä input lagin pienentämiseen? Jos aiheesta jäi kysyttävää niin kommentoi alle!

 

Lue myös

 

 

 
0 vastausta