Äimistelen tässä Telian liittymäpolitiikkaa.
4G laajakaistassa mainostetaan 100mbit/s asti nopeutta. Käytännössä kumminkin oman 4G liittymän nopeus on pysynyt vuodet jo samana 20mbit/s sisään ja ulos näissä olosuhteissa. Pari kertaa tässä joku häirikkö yrittänyt ehdottaa, että pitäs päivittää liittymä (kalliimpaan), mutta kun käytännössä mikään ei muutu kuitenkaan, niin mitä järkeä semmosessa kaupassa olisi? Etäisyys tukiasemaan, esteet ja häiriöt/peilaukset eivät muutu miksikään.
4G investoinnit on jo kuoletettu varmasti, joten hinnan hilaaminen ylöspäin olisi vain puhdasta rahaa omistajien taskuun. Tokihan nyt kaikki toitottavat 5G:tä, jonka investoihin joutuu osallistumaan, vaikkei kiinnostaisi, ja tuo hemmetin typerä roaming direktiivi ja siitä seuraavat kustannukset ilmeisesti pitää ujuttaa kaikkien asiakkaiden laskuihin, myös tänne keskelle korpea, joka on kaukana ulkomaista.
Asiakas laitetaan itse hoitamaan liittymäasiat netissä, eikä siitä työstä makseta asiakkaalle pennin hyrrää, saati, että asiakkaan käyttämä aika näkyisi hinnoissa mitenkään, päin vastoin, siitä netin käytöstähän asiakas juuri maksaa. Mielelläni laskuttaisin Teliaa lomakkeiden täyttelyyn käytetystä ajasta ja vianselvitykseen käytetystä ajasta normaalin tuntitaksani mukaan.
Liittymäpaketteihin kytketään kaikenmaailman turhakkeita ja tilpehöörejä vaikka tämmöselle käyttäjälle riittää hyvin pelkkä bittiputki. Nykyisen sopimuskauden joskus tulevaisuudessa päättyessä hinta pompsahtaa eeppiseksi, mutta nopeus ja olosuhteet eivät muutu miksikään.
Jos siis 100mbit/s on 24,90/kk, niin oisko 20mbit/s sitten neuvoteltavissa jatkossa vaikkapa 4,90/kk?
Edit EssiJn: Muokattu otsikkoa