Huawei E5186 - Kiinteä IP MAC osoitteen perusteella

  • 29 September 2016
  • 8 kommenttia
  • 34 katselukertaa

Saako tähän Huawei E5186 jotenkin kiinteän lähiverkon IP:n MAC osoitteen perusteella? Tähän asti jokaisessa reitittimessä mitä olen käyttänyt, on ollut mahdollisuus asettaa kiinteä lähiverkon IP MAC osoitteen perusteella, mutta en keksi miten tällä sen saisi.

 

Tarvitsen kiinteän IP:n sitä varten, että voin asettaa tietyt portit auki yhdelle koneelle kotiverkossa. DHCP:llä se ei oikein onnistu, koska IP ei välttämättä ole sitten sama tällä yhdellä koneella, jos joku toinen laite kerkeää ottaa sen käyttöön..

 

Tuolla Virtual Server valikossa kyllä voi näppärästi aukoa portteja, saan kyllä ne auki. Mutta ongelma on että en saa kiinteää IP:tä..

 

Yritin jo asettaa tietokoneen verkkoasetuksissa staattisen IP:n verkkokortin asetuksiin (IP ei ole DHCP:n poolissa), mutta tällöin tietokoneella ei jostain syystä pääse internettiin sitten. Jos asetan DHCP:n päälle niin netti toimii, mutta tosiaan nuo palomuurisäännöt tuottaa sitten ongelmia.


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@HuojuvaSonni kirjoitti:

Saako tähän Huawei E5186 jotenkin kiinteän lähiverkon IP:n MAC osoitteen perusteella? Tähän asti jokaisessa reitittimessä mitä olen käyttänyt, on ollut mahdollisuus asettaa kiinteä lähiverkon IP MAC osoitteen perusteella, mutta en keksi miten tällä sen saisi.


 


Tarvitsen kiinteän IP:n sitä varten, että voin asettaa tietyt portit auki yhdelle koneelle kotiverkossa. DHCP:llä se ei oikein onnistu, koska IP ei välttämättä ole sitten sama tällä yhdellä koneella, jos joku toinen laite kerkeää ottaa sen käyttöön..


 


Tuolla Virtual Server valikossa kyllä voi näppärästi aukoa portteja, saan kyllä ne auki. Mutta ongelma on että en saa kiinteää IP:tä..


 


Yritin jo asettaa tietokoneen verkkoasetuksissa staattisen IP:n verkkokortin asetuksiin (IP ei ole DHCP:n poolissa), mutta tällöin tietokoneella ei jostain syystä pääse internettiin sitten. Jos asetan DHCP:n päälle niin netti toimii, mutta tosiaan nuo palomuurisäännöt tuottaa sitten ongelmia.




Ei pysty, operaattorit ja Huawei todenneet turhaksi asetukseksi "peruskäyttäjille". Jos asetat itse osoitteen esim. tietokoneen asetuksissa, katso että menee samaan verkkoon. Eli esim 192.168.8.x  ja x tilalle vaikka 5 joka oletus DHCP poolin ulkopuolella. Mulla ainakin näin toimii.

Yritin asettaa kiinteän IP:n verkkokortin asetuksissa, mutta jostain syystä en pääse internettiin sitten. Pääsen kyllä kaikkiin lähiverkon koneisiin kiinni, mutta internetyhteys ei toimi ellen laita DHCP:tä päälle verkkokortin asetuksissa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

@HuojuvaSonni kirjoitti:
Yritin asettaa kiinteän IP:n verkkokortin asetuksissa, mutta jostain syystä en pääse internettiin sitten. Pääsen kyllä kaikkiin lähiverkon koneisiin kiinni, mutta internetyhteys ei toimi ellen laita DHCP:tä päälle verkkokortin asetuksissa.

Varmista että laitat oikeat IP-osoitteet koneellesi. DNS asetukset pitää myös määrittää että hakee nimipalvelusta asetukset. 


 


Laita vaikka samat IP-osoitteet mitä sait DHCP:ltä, muuta vain IP:n viimeinen osuus sellaiseksi joka ei DHCP:n poolin alueella.

Tein juuri näin. Minulla on Huaweissa DHCP pooli muistaakseni 192.168.8.1 - 192.168.8.100. Laitoin tietokoneen verkkokortin asetuksiin IP:n 192.168.8.200. Ja tälle 192.168.8.200 on sitten tehty porttiohjaukset Huaweissa.

Laitoin DHCP:n päälle ja katsoin ipconfig /all komennolla subnet maskin, default gatewayn ja dns-serverin osoitteet, ja lisäsin samat tuonne verkkokortin asetuksiin kun vaihdoin static IP:n. Ei toimi silti internet. Heti jos laitan DHCP:n päälle niin netti kyllä toimii, oman järjen mukaan homman pitäisi toimia näin. Voiko olla että Windows 10 häröilee jotenkin.. Minulla on tietokoneessa integroitu verkkokortti emolevyssä ja sitten erillinen WLAN kortti. Tietokone on verkossa WLAN kortin kautta ja olen disabloinut tuon integroidun kortin.

kyllä sen noin pitäisi mennä eli sille käytössä olevalla (tässä tapauksessa wlan) yhteydelle:

 

IP: 192.168.8.200

Subnet: 255.255.255.0

default gateway: 192.168.1.1 (riippuu mikä huawein ip:ksi laitettu, tuo oletus

 

preferred dns 192.168.1.1 (eli sama kuin gateway)

alternat 8.8.8.8 (googlen)

 

vastaavilla ainakin itsellä toimii ko laite + win 10 yhdistelmällä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

@hendhe kirjoitti:

kyllä sen noin pitäisi mennä eli sille käytössä olevalla (tässä tapauksessa wlan) yhteydelle:


 


IP: 192.168.8.200


Subnet: 255.255.255.0


default gateway: 192.168.1.1 (riippuu mikä huawein ip:ksi laitettu, tuo oletus


 


preferred dns 192.168.1.1 (eli sama kuin gateway)


alternat 8.8.8.8 (googlen)


 


vastaavilla ainakin itsellä toimii ko laite + win 10 yhdistelmällä.




Eipäs toi toimi nyt oikein... Subnet maski estää toiminnan laskee että on /24 verkko ja maskin mukaan 192.168.1.1 (GW) on eri verkossa kuin työasemasi. Windows ei pitäisi edes antaa tallentaa tälläistä verkkoa asetuksiinsa koska tollainen ei oo mahdollista.

itsellä dhcp antaa 192.168.1.100-   ja kiinteät asetan tuonne 192.168.1.2-192.168.1.99 välille. tämä siis kun gatewayn ip on 192.168.1.1.

Sain lopulta toimimaan tuon. Oli kyllä kumma vika. Laitoin DHCP:n päälle ja katsoin sitten ipconfig /all komennolla, että mikä minun tietokoneen gateway, subnet mask ja dns serveri on. Kopioin nämä sitten staattisen IP:n asetuksiksi. 

 

Tuo ipconfig /all komento sanoi että minun DNS serveri olisi sama kuin gateway, eli 192.168.8.1. Mutta sillä netti ei toiminut. Laitoin testiksi DNS serveriksi 8.8.8.8, ja sitten netti alkoi toimia. :smileysurprised: En oikein ymmärrä miten se tuolla toimii, kun DHCP:n kanssa se oli 192.168.8.1.. Mutta ongelma on kuitenkin nyt ratkaistu.

Vastaa