Huawei E5776 virta päällä koko ajan?

  • 11 December 2014
  • 11 kommenttia
  • 171 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Ostin liittymän 4G teho ja Huawei E5776 reitittimen. En ole langatonta reititintä ennen käyttänyt. Eikö laitetta voi käytön väliaikoina sammuttaa kokonaan virtanäppäimestä tai muuten?

Eilen illalla käytin selainta pöytäkoneella pari tuntia. Tietokoneen sammutin kytkimellisestä pistorasiasta kokonaan, mutta yön ajaksi Huawein virtanäppäin jäi vilkkumaan hitaasti. Wifi-kuvake näkyi näytöllä, jos virtanäppäintä painoi, muuten näyttö oli pimeänä. Aamulla virtanäppäintä painettaessa näytöllä näkyi "Welcome" "battery low" - ja sen jälkeen lataus ennen käyttöä.

Onko näiden langattomien mokkuloiden tarkoitus olla koko ajan päällä, jolloin akkukin tietysti kuluu? Mitä tarkoittaa laitteen hallintasivuilla oleva WLAN automaattinen katkaisu? Tarkoittaako se virran katkaisua vai jotain muuta?

11 kommenttia

Hei nobar!

Kiitos viestistäsi. Huawei E5776 -laitteen ei tarvitse olla koko ajan päällä. On suositeltavaakin, että laite sammutetaan aina virtapainikkeesta, kun nettiyhteyttä ei käytetä. Myös laitteen näytössä näkyvää akun lataustasoa kannattaa seurata ja kytkeä laite sähköpistorasiaan vasta silloin kun lataustaso on alhainen. Tällä vältytään laitteen akun ylilatautumiselta, joka saattaa vähentää akun käyttöikää.

Huawei E5776 -laitteessa on virransäästöominaisuus oletuksena päällä. Jos laite on jatkuvasti päällä, mutta pidempään käyttämättä, katkaisee laite yhteyden virran säästämiseksi. Mikäli tämä virransäästöominaisuus on päällä, saattaa nettiyhteys ajoittain pätkiä. Tähän liittyy myös mainitsemasi laitteen asetuksissa oleva WLAN automaattinen katkaisu. Voit halutessasi valita WLAN-asetuksista automaattisen katkaisun kohdalta Poista käytöstä ja tämän jälkeen valitaan kohta Käytä.
Hei,

Soneran puhelinmyyja myi Huawei E5776 joka nyt saapui, kytkin pin-kyselyn pois. Piti käynnistää kertaalleen kuten ohjeessa vinkattiinkin. Toimi ok kunnes pakotin LTE yhteyteen, muutoin laite halusi pysyä 3G:ssä. Pakottamisen jälkeen ei löydä 4G verkkoa vaan näytössä lukee No Service. Ikkuna on kaakkoon päin. Aiemmin olen täällä Orioninkatu 13 käyttänyt Samsung S3 LTE puhelinta sujuvasti sen sim-kortilla.

Mikä avuksi LTE:n kanssa? 4G-tolpassa vikatilanne? SIM-kortti rikki? (ikävä kyllä liian iso kokeiltavaksi puhelimessa.)
Kiitos.


Laitteen imei: 8660 xxxx
sim-kortin sarjanumero 1000 xxxx
tilausnumero 0085363988


-Keijo
Vein nyt laitteen Imatralle eikä toimi sielläkään 4G:ssä. Samsung S4 LTE sen sijaan kytkeytyi ja antoi Soneralla 75Mbit nopeustestissä.

Lähetin AKTIVOI viestin numeroon 18100 mutta sekään ei aktivoinut 4G:tä.

Lisätietoa:
IMSI: 24xxx
Hardware version: CL2E5776SM
Software version: 21.202.17.01.07
MAC: address B0:5B:67:29:2F:BF
SIM-kortissa lukee LOCK_A

- Keijo
Hei Keijo!

Kiitos viesteistäsi. Mainitsemastasi Orioninkadun osoitteesta noin 150 metrin etäisyydellä idän suunnassa sijaitsee Soneran 4G-verkon tukiasema. Seuraavaksi lähin 4G-verkon tukiasema sijaitsee kaakon suunnassa noin 800 metrin etäisyydellä. Kummassakaan tukiasemassa ei ole tiedossa olevia häiriöitä, joten on vaikea varmuudella sanoa, mistä kuvaamasi tilanne johtuu.

SIM-korttisi alkaa numeroilla 10, joka tarkoittaa sitä, että SIM-kortti on vuodelta 2010. Kyseisen vuoden SIM-kortit toimivat myös 4G-verkossa, mutta saattaa silti olla, että käytössäsi oleva SIM-kortti ei sittenkään toimi 4G-verkossa. SIM-kortin vaihtoa voisi ainakin kokeilla.

Kun teit Huawei E5776 -laitteen lukituksen 4G-verkkoon (verkon suositustila vain 4G), oliko internetyhteys katkaistuna ja sammutitko Huawein laitteen asetusten muuttamisen jälkeen?

Käytössäsi olevassa Sonera Liikkuva Netti Aito 4G Max -liittymässä sinänsä kaikki on kunnossa. Tässä voisi vielä kokeilla Huawein laitteen resetointia, jonka jälkeen lukitus 4G-verkkoon tulee tehdä uudelleen. Reset-painike löytyy SIM-korttipaikan vierestä. Reset-painiketta voi painaa vähintään 10 sekunnin ajan.

Huawei E5776 -laitteen asetuksiin liittyvät ohjeet löytyvät osoitteessa:

http://bit.ly/Rwisjn

Toivottavasti saat käytössäsi olevan liittymän toimimaan myös 4G-verkossa.
Hei taas.
Tässä on nyt parina päivänä kulutettu tunteja ja bensaa vian selvittämiseen. Kävi tosiaan ilmi että olette laitteen mukana toimittaneet sim-kortin vuodelta 2010 ja eihän se toiminut 4G:ssä. Kävin kinuamassa uuden ja nyt toimii. Kohteliainta olisi jos hyvittäisitte kk-maksua ensimmäisessä laskussa koska ei ollut minun vikani.
Kiitos.

- Keijo
Hei Keijo!

Mahdolliset hyvitykset neuvotellaan aina henkilökohtaisesti asiakaspalvelun kanssa. En löytänyt yhteysnumeroasi asiakasnumeron perusteella, joten voisitko ystävällisesti olla yhteydessä asiakaspalveluun tarvittaessa.
Pientä pätkimistä on 4G:ssä esiintynyt. Tarvitseeko E5776:sta herätellä eloon vai pysyykö se 24/7 päällä? Haluan että se toimii kuten tavallisetkin wifi-reitittimet eli koskea ei tarvitse. Liittyykö seuraava netistä löytyvä teksti muuten tähän?

"Mobiilireitittimistä ZTE MF93D, Huawei E589 ja Huawei E5776 puuttuu ns. ”keep alive” –ominaisuus. Mikäli mobiilireititin on jatkuvasti päällä ja yhteys on pidemmän aikaa käyttämättä, ei yhteys palaudu itsestään. Mobiilireititin tulee käynnistää uudelleen virtanapista, jotta mobiililaajakaista-yhteys lähtee taas toimimaan."

- Keijo
Tapani V kirjoitti:
Mainitsemastasi Orioninkadun osoitteesta noin 150 metrin etäisyydellä idän suunnassa sijaitsee Soneran 4G-verkon tukiasema. SIM-kortin vaihtoa voisi ainakin kokeilla.

.


Sim-kortin vaihto siis toimi ja ajoittaisesta pätkimisestä huolimatta Orioninkadulla 4G lunastaa lupauksensa mutta ei toisessa osoitteessamme Tuhkasenkatu 19, 53500 Lpr:
http://www.speedtest.net/my-result/a/1054296291 ja http://www.speedtest.net/my-result/a/1054289956
Jos hankkisi lisäantennin niin missä suunnassa ja miten kaukana on lähin 4G-tukiasema?

Kun laitteen kanssa toimitettiin vanha sim ja vanha firmware 21.202.17.01.07 niin voinko nyt päivittää firmwaren uudempaan 22.265.11.02.260 sekä Web UI -versioon 15.100.09.02.260 jos ne parantaisivat tilannetta?

- Keijo
Hei Keijo!

Kiitos viesteistäsi ja hyvistä kysymyksistäsi.

Huawei E5776 -laitteessa on virransäästöominaisuus oletuksena päällä. Käytännössä tämä ilmenee siten, että laite menee automaattisesti pois päältä, mikäli internetyhteys on käyttämättä 10 minuutin ajan.

Huawein laitteen asetuksia muuttamalla, pysyy laite päällä maksimiajan (2 tuntia). Ohje:

1. Kirjaudu Huawein laitteen hallintasivulle osoitteessa http://192.168.1.1
2. Sivulta valitaan kohta Asetukset. Käyttäjätunnus ja salasana ovat molemmat admin
3. Asetuksista valitaan kohdan Modeemi kautta kohta Mobiiliyhteys. Enimmäisjoutoaika on oletuksena 600 s eli 10 minuuttia. Muutetaan enimmäisjoutoajan kohtaan luku 7200 ja painetaan Käytä-painiketta.
4. Seuraavaksi valitaan kohdan Järjestelmä kautta kohta Järjestelmän asetukset. Jos kohdassa Virransäästötila on täppä, voi täpän ottaa pois.
5. Seuraavaksi valitaan kohdan WLAN kautta kohta WLAN-lisäasetukset. Valitaan WLAN Autom.Katkaisu kohdan alasvetovalikosta (pikkuinen nuoli palkin oikeassa reunassa) Poista käytöstä ja painetaan tämän jälkeen Käytä-painiketta.

Jos halutaan, että Huawein laite ja internetyhteys pysyvät käyttämättöminä päällä enemmän kuin kaksi tuntia, tulisi laite asettaa pingaamaan yllä mainittujen toimenpiteiden jälkeen esim. Googlen nimipalvelimeen vaikkapa 1,5 tunnin välein. Tämäkään ei kuitenkaan varmuudella takaa, että Huawein laite ja internetyhteys pysyvät jatkuvasti päällä.

Peittoaluekarttamme mukaan osoite Tuhkasenkatu, Lappeenranta ei ole 4G-verkon kuuluvuusalueella. Osoitetta lähinnä oleva 4G-verkon tukiasema sijaitsee lounaan suunnassa runsaan kahden kilometrin etäisyydellä. Tukiasema toimii 4G-verkon taajuudella 1800 MHz, joka on huomioitava ulkoista 4G-antennia valitessa.

Huawei E5776 -laitteessa on ainoastaan yksi ulkoisen antennin liitäntä, joten tämäkin täytyy ottaa huomioon antennia valitessa. Ulkoisista 4G-verkon antenneista löytyy lisätietoa esimerkiksi osoitteessa:

www.4g-antennit.fi

Mikäli Huawein laite tarjoaa päivityksiä, voi päivityksen kyllä tehdä. On suositeltavaa, että kaikissakin laitteissa on uusimmat päivitykset. Toisaalta on kuitenkin niin, että mikäli päivityksen jälkeen ilmenee ongelmia, on vanhempaa päivitysversiota joskus hankala saada takaisin.
Hei ja kiitos vinkeistä. En ymmärrä miksi Soneran myyjä yleensä soitti ja myi 4G:n Tuhkasenkatu 19 (korvaamaan nykyisen hitaamman yhteyden) joka ei lopulta ole 4G aluetta. Osaatko sanoa? Jokainen myyjä tietää että yhteys ei tule pelaamaan, sopimus purkautuu automaattisesti ja laite palautuu. Jukolankatukaan ei ole 4G:tä. Sanoi että yritysasiakkailla on kk aikaa testata. Alku oli hidasta koska mukana toimitettiin 4 vuotta vanha sim-kortti joka ei toiminut 4G:ssä missään paikassa. Kuten ketjusta käy ilmi itse laite vielä saapui tosi myöhään joten ei jäänyt kuukautta säätämiseen. Kun on päivät töissä ulkopaikkakunnalla ei ollut mahdollisuutta hoitaa asiaa paikallisessa Sonera kaupassa (kiinni). Nyt viikonloppuna laitoin ilmoituksen Soneran Omilta Sivuilta (parkte-a) että palautamme laitteen. Tuli soitto (0400 555 476) että saan sähköpostin jota ei ole näkynyt. Tänään otin töistä vapaata ja palautin laitteen+simmin Sonera kauppaan. Toivottavasti asia hoituu nyt tyylikkäästi ettei tarvitse tehdä seikkaperäistä blogi-kirjoitusta.

Joulunalusterveisin,

- Keijo
Y-tunnus 1610803-2

Ps. Itellalta kun vielä tiedustelin miten JJFI61960413382563841 toimitettiin niin vielä lisää häikkää: "Seurannassa näkyy vain ennakkotieto lähetyksestä minkä olemme lähettäjältä saaneet. Eli lähetys ei ole matkannut tällä tunnuksella tai tätä ei ole lähetetty lainkaan."
Hei Keijo!

Voisitko tarvittaessa olla yhteydessä meidän tekniseen yritysasiakaspalveluun, mikäli asian hoitaminen sitä vielä vaatii.

Alla olevasta linkistä löytyy tarvittavat yhteystiedot.

http://www.sonera.fi/yrityksille/asiaka ... mme+auttaa

Vastaa