LTE 800MHz nopeus+signaali heikentynyt

  • 10 January 2015
  • 5 kommenttia
  • 29 katselukertaa

54740 alueella Lemillä, noin 6,5km Lemin kirkonkylästä Uimintien varrella on Soneran masto.Etäisyyttä tähän mastoon on ilmatietä alle 1km. 

Latausnopeudet on pudonneet 35M ---> alle 20M nopeuteen.

Myös signaali on heikentynyt -74RSRP ---> -85RSRP. Lisäksi nopeus vaihtelee satunnaisesti välillä 12M-24M, useimmiten kuitenkin alle 20M. Vielä reilu viikko sitten toimi huomattavasti paremmin. 

Käytössä Huawein E5186s-22a reititin lapa-antenneilla.

Onko mastossa siis vikaa vai onko kyse jostain muusta?


5 kommenttia

@Anon89 Mitään hälytyksiä ei mastosta ole tullut, eikä huoltotöitäkään siellä olla tekemässä. Mikä sinulla on tällä hetkellä tilanne, onko parantunut vai vieläkö signaali on heikko?

Signaali on edelleen heikko.

Huomasin myös, että RSRQ (häiriöarvo) on aika korkea satunnaisesti välillä -7dB ja -15dB. Jokin tässä mättää, reititintä kokeiltu eri paikoissa ympäri taloa.

Nyt on vaikea varmuudella sanoa, mistä signaalin heikkeneminen johtuu. Säätilakin toisaalta vaikuttaa signaaliin. Saattaa myös olla, että kyseistä 4G-verkon tukiasemaa käyttävien liittymien määrä on kasvanut ja tämä vaikuttaa nopeuteen, mutta tämän ei pitäisi sinänsä vaikuttaa signaalin voimakkuuteen.

LTE-verkon taajuutta 800 MHz käyttävien liittymien latausnopeuksien vaihteluväli on 5-50 Mbit/s, joten nopeus mahtuu vielä vaihteluväliin.

 

Oletko kokeillut kytkeä Huawein laite USB-johdolla tietokoneesi USB-porttiin ja tämän jälkeen testannut nopeuksia? Tässä voisi myös vielä kokeilla Huawein laitteen resetointia, ellet ole tätä jo tehnytkin.

RSRQ heittelee välillä -10dB ja huonommaksi, edelleen jossain häikkää. Elisan verkossa RSRQ-arvo pysyy tasaisena. Ja jos joku ei tiedä, niin RSRQ-arvon pitäisi pysyä reilusti alle -10dB, esim. -6dB paikkeilla, jotta signaalin laatu ja netin käyttö pysyisivät hyvällä tasolla.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Suosittelisin sinulle vikailmoituksen tekoa Omien Sivujen kautta. Asut niin lähellä tukiasemaa, että jotakin häikkää tuossa voi nyt olla.

 

Eli kirjaudu Soneran Omille Sivuille ja sieltä Palvelupyyntö / Matkapuhelimen häiriöilmoitus. Pääsisimme tutkimaan tilannetta tarkemmin liittymänumeron kanssa.

Vastaa