Skip to main content

Ihmetyttää, kun laskuerittelyssä on samalle kellonlyömälle opa 5 multimedia viestiä joista jokaisesta Telia perii maksun (0,29/kpl).  Ei kai samalla sekunnilla voi olla kuin yksi viesti josta laskutetaan?



 
Edit RaMaria: Otsikko



 



 



 



 



@

Hyvää huomenta @Kel1952! :smileyhappy:



 



Ei Telia laskuta tyhjästä tietenkään. Oletko tarkistanut mihin matkapuhelinnumeroihin MMS-viestit menevät tai puhelimen Viestit-osion MMS-viestin tiedoista? Toisena vaihtoehtona tulee mieleen, että käytät ryhmä-multimediaviestiä useammalle vastaanottajalle vahingossa?



 



Ryhmä-MMS siis järjestää viestin vastaukset yhdeksi keskustelusäikeeksi. Ryhmä-MMS:n lähettäminen antaa vastaanottajien liittyä aloittamaasi keskusteluun. 



 



Jos vieläkin askaruttaa, niin kannattaa kääntyä Telian asiakaspalvelun esim. chat-tuen puoleen. Täällä Yhteisön keskustelupalstalla ei voi käsitellä asiakastietoja vaativia juttuja.


Jotkut puhelimet myös muuttavat liian pitkät tekstiviestit tai tekstiviestit joissa on hymiöitä multimediaviesteiksi (esim. Samsungin jotkut puhelimet).



@kiisseli67@  kirjoitti:


Jotkut puhelimet myös muuttavat liian pitkät tekstiviestit tai tekstiviestit joissa on hymiöitä multimediaviesteiksi (esim. Samsungin jotkut puhelimet).






Aivan @kiisseli67@! :)



 



Kannattaa vilkaista siis sitä puhelimen tekstiviestisovelluksesta niin osaat varautua paremmin jatkossakin @Kel1952! Yleensä sovellukset ilmoittavat pienellä bannerilla, kun sen täytyy muuttaa tekstiviesti multimediaviestiksi.


on tassa outoa sekin, kun en ole lahettanyt yhtaan varsinaista tekstiviestia, ainoat viestit on reissupaketin tilaaminen ja sitten mobiilivarmenteella kirjautuminen minun telia-sovellukseen, mutta yhtaan tekstiviestia en ole lahettanyt kyseisella ajalla.


Hei @Kel1952!



Tarkemmin asiaa selvitelläkseen kannattaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun : https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto?&path= , täällä yhteisössä ei voida hoitaa asiakkaan tunnistautumista koskevia asioita.



Multimediaviestit ovat yleensä kuvia sisältäviä viestejä, mobiilivarmenteella kirjautuminen ei ole maksullista Telialla. Sinulla ilmeisesti on kyseessä sellainen liittymä, jossa puhelut ja tekstiviestit laskutetaan käytön mukaan? Monissa liittymissä multimediaviestitkin liittyvät puhe- ja viestipakettiin, jolloin niistä ei tule maksua erikseen jos pakettia ei ylitetä (kpl määrä esim. 250 kpl).


Tulipa mieleeni sellainen seikka, että onko kyseessä kuitenkaan varsinainen multimediaviesti? 
Viestistä EU/ETA -maiden ulkopuolelle veloitetaan 0,29€.  
Mikä puhelin sinulla on ? 
Esimerkiksi tietyt aktivointiviestit lähtevät EU/ETA-maiden ulkopuolelle, iPhoneilla ainakin näitä lähtee (iMEssage-aktivoinnit jne)
Näistä ei jää taltiointia sinne viesteihin sillä ovat sen järjestelmän automaattisesti lähettämiä. 


Puhelin on Nokia 8 ja olen reissussa Los Angelesissa niin onko sillä vaikutusta?


Nytpä en osaa sanoa tuon Nokia 8 osalta että kuinka se viestit jäsentelee. Sähköpostiin tai kotia tulevassa erittelyssä on mainittu osa numerosta johon viesti on lähtenyt. Tarkistitko siitä onko se tuttu puhelinnumero vai voisiko kyse olla jostain aktivointiviestistä? Jenkeissä viestin lähetys on tosiaan sen 0,29 eur/viesti.


Niitä viestejä on nyt kertynyt 48 kpl ja kaikki näkyy olevan samaan numeroon 15***   

Ppm


Voisiko kyse olla 15400 numerosta? Esim. reissupaketin tilausta numerosta 15400. Tätä kautta emme harmi kyllä pääse tarkistamaan asiakastietoja, joten suosittelen että olet asiakaspalveluumme yhteydessä asian selvittämiseksi. Tuosta voidaan sitten tarvittaessa tehdä reklamaatio mikäli vaikuttaa siltä että veloitukset eivät ole aiheellisia.


Varmaankin se on 15400, ja olen yhden reissupaketin tilannut tekstiviestillä, mutta mistä ne muut ovat peräisin, sitä en ymmärrä. Kun palaan Suomeen niin yritän sitten saada tolkkua noihin "haamuviesteihin"


Nyt olen taas Suomen kamaralla ja edelleen tuohon samaan numeroon 15*** kertyy viestejä, MUTTA, nyt niissä on hintana 0,00€ . Mikä on siis johtopäätökseni? No se on, että mobiilikirjautuminen on ilmaista EU-alueella, mutta USA:ssa ei, vaan jokaisesta mobiilikirjautumisesta kertyy samalle aikalyömälle 2 viestiä joista kertyy siis 2x0,29€ hintaa eli jokainen mobiilikirjautuminen USA:ssa maksaa 0,58€/kerta. Muuta selitystä noille haamuviesteille en ainakaan itse keksi.

 


Mitä tarkoitat mobiilikirjautumisella? Mobiilivarmennettako?

 

Mobiilivarmenne kommunikoi sim-kortin kanssa tekstiviesteillä, mutta nämä ovat maksuttomia. Joten kyllähän se, että mobiilivarmenne aiheuttaa laskua on selkeä veloitusvirhe. Reklamoi ihmeessä ylimääräiset veloitukset.


Joo, mobiilivarmennehan on oikea nimitys ja siitä on siis kyse, että vaikks sanovat sen olevan ilmaista, niin se ilmaisuus näyttää kattavan vain EU-aluenn, ei esim USA:ta, jossa mobiilivarmenteella kirjautuminen on maksullista. Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä ?



@Sekunti@  kirjoitti:

Ei Telia laskuta tyhjästä tietenkään.


Ikävä kyllä, tällaistakin on sattunut. Muistatko vielä Aiheettomat tekstiviestiveloitukset 24.3.2017?



@irritus@  kirjoitti:



@Sekunti@  kirjoitti:


Ei Telia laskuta tyhjästä tietenkään.






Ikävä kyllä, tällaistakin on sattunut. Muistatko vielä Aiheettomat tekstiviestiveloitukset 24.3.2017?






Vahinkoja voi sattua ja tässä tapauksessa nuo kyllä hyvitettiin mallikkaasti :smileyhappy:


Olin yhteydessä chatin kautta asiakaspalveluun ja sieltä kerrottiin hyvin selvästi, että mobiilivarmenteen käyttö kotimaassa on maksutonta , mutta ulkomailla maksullista. Joten minun eväät asiassa taitaa olla syöty?


Telian asiakaspalvelija chatin kautta sano, että ei ole velotusvirhe, kun mobiilivarmenteen käytöstä ulkomailla menee maksu. Sanoi sen olevan ilmaista vain kotimaassa!


Hinnastossa lukee yksiselitteisesti "Mobiilivarmenne on matkapuhelinliittymän maksuton lisäpalvelu".

 

Kyseessä on veloitusvirhe, joten jatka reklamoimista.


Kiitos tuesta! Minäpä sitten jatkan.


Vs: Laskua viidestä yhtäaikaisesta multimediaviestistä
 

"Hinnastossa lukee yksiselitteisesti "Mobiilivarmenne on matkapuhelinliittymän maksuton lisäpalvelu".

 

"Kyseessä on veloitusvirhe, joten jatka reklamoimista."

 

 

 

Ei taida reklamointi auttaa. Nimittäin olin uudelleen chatissa ja nyt tuli vastauksena seuraavaa:

 

Käyttö ulkomailla
Mobiilivarmenteen käyttö on mahdollista niissä maissa ja verkoissa, joissa Telialla on paikallisen operaattorin kanssa voimassaoleva SMS-verkkovierailusopimus (SMS-roaming).

Palveluiden käytöstä ulkomailla laskutetaan erillisen ulkomaan SMS-hinnaston mukaisesti. Käytännössä varmennetapahtumassa saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä 1–3 kappaletta.

Ulkomailla Mobiilivarmenteen käyttökokemus ja vasteajat voivat olla hieman hitaampia kuin Suomessa. Palvelu kuitenkin toimii kaikin puolin moitteettomasti myös ulkomailla.

 

Eli mobiilivarmenne lisäpalveluna ei maksa mitää, mutta sen käyttö ulkomailla menee normaalin ulkomaan hinnaston mukaan koska joutuu tekemään tekstiviesti varmennukset


Palveluiden käytöstä ulkomailla laskutetaan erillisen ulkomaan SMS-hinnaston mukaisesti. Käytännössä varmennetapahtumassa saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä 1–3 kappaletta.

Missä asiakkaalle annetussa dokumentissa tämä mainitaan?

 

Asiakaspalvelun taukotilan ilmoitustaululla roikkuva ilmoitus ei ole pätevä sopimusehto. Jotta ylläolevalla maininnalla olisi mitään merkitystä hinnan muodostumiseen, sen tulee löytyä aineistosta, joka on annettu asiakkaalle mobiilivarmennepalvelun avaamisen yhteydessä.

 

Ylläolevaa mainintaa ei löydy ainakaan:

 

Täten varmennetapahtumista ulkomailla ei voida veloittaa mitään, koska niistä veloittaminen ei perustu mihinkään toimitusehtoon eikä hinnastoon.



@irritus@  kirjoitti:
Palveluiden käytöstä ulkomailla laskutetaan erillisen ulkomaan SMS-hinnaston mukaisesti. Käytännössä varmennetapahtumassa saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä 1–3 kappaletta.

Missä asiakkaalle annetussa dokumentissa tämä mainitaan?

 

 

Eihän tuota missään mainita, mutta miten edetä asiassa, kun vastapuoli ei myönnä mitään? Yksi ihminen suurta ylikansallista organisaatiota vastaan on aina se väärässä oleva osapuoli, kun eivät itse myönnä ilmiselvää virhettään. 

 

Se, että vetoan Telian omaan dokumenttiin, eli   Telia Yhteys hinnastoon 06_2018_FI_v2.pdf, se ei tunnu vaikuttavan mitään, kun heillä on jossain "salaisessa" paikassa kerrottu se minkä asiakaspalvelijat voivat kertoa. Ehkä ainut keino olisi viedä asia käräjille, mutta tavallisen tallaajan terve järki sanoo, että Telian juristit kyllä hoitaisivat asian heille voitoksi vaikka muiten vetoaisin heidän omiin julkisiin dokumentteihin. Ja käräjien jälkeen noille viesteille tulisi jo sellainen hintalappu, että sitä en pystyisi maksamaan. Ehkä minä äänestän jaloillani seuraavaksi joka taitaakin olla enää ainoa vihtoehto.

 

 


Laitoin tämän asian nyt tarkempaan selvitykseen meillä talon sisällä, koska en osaa suoraan antaa tähän vastauksia. Palailen siis asiaan viikonlopun jälkeen, kun saan asiaan tarkennuksia.



@Kel1952@  kirjoitti:

Eihän tuota missään mainita, mutta miten edetä asiassa, kun vastapuoli ei myönnä mitään?


Vähennä laskusta ylimääräiset veloitukset ja maksa riidaton osuus pois. Lähetä Telialle kirjallinen reklamaatio perinteisenä paperikirjeenä. Painota, että toimitusehdoissa ja hinnastossa ei ole mitään mainintaa mobiilivarmenteen toimintaperiaatteesta, eli tekstiviesteistä, tai mainintaa poikkeavasta hinnoittelusta ulkomailla.

 

Telia ei halua viestejä sähköisenä, vaan ohjaa asiakkaat joko soittamaan tai tsättäämään.

 

Tässä on se ongelma, että heti kun käsiteltävä asia on vähänkään monimutkaisempi, asia ei edisty. Koska luurin päässä ja tsätissä asiakaspalvelija joutuu arpomaan vastauksensa reaaliajassa, ilman mahdollisuutta tehdä riittävää taustatutkimusta aiheesta, vastaukset vaihtelevat ihan tuulen suunnan mukaan.

 

Jotta saisit koskaan edes sinne päin vastausta Telialta, vaatii tämä asiakaspalvelijalta, että hän oikeasti tarkastaa mitä sopimusehdoissa ja hinnastossa lukee. Ja huomaa, että nimenomaisesti asiakkaalle annetuissa asiakirjoissa, ei niissä mitä kahvihuoneen seinällä roikkuu. Mahdollisesti hän joutuu kyselemään lisää esimiehiltään ja lakimiehiltä.

 

Puhelu/tsättiarkkitehtuurissa tämä ei vain toimi.

 

Mikäli kirjallinen reklamaatiokin palaa bumerangina takaisin, käräjäoikeutta kevyempi vaihtoehto on Kuluttajariitalautakunta.

 


@Kel1952@  kirjoitti:

Ehkä minä äänestän jaloillani seuraavaksi joka taitaakin olla enää ainoa vihtoehto.


No ainakin sen tästä opimme, että älä hanki mobiilivarmennetta.

 

Sirullisen henkilökortin käyttö ei voi johtaa virhelaskutukseen, koska kortti maksetaan etukäteen jo sitä anottaessa. Hinta on sitä myöden täysin selvä. Verkkopankkitunnuksetkaan harvemmin aiheuttavat yllätyksiä, joskin pankin palvelumaksut voivat nousta.


Vastaa