Mobiilinetin operaattorin valinta syrjäseudulla?

  • 11 March 2015
  • 4 kommenttia
  • 37 katselukertaa

Osaisiko joku antaa vihjeitä, miten kannattaisi alkaa tutkimaan ja kokeilemaan miten saisin hinta/laatu suhteessa sujuvimman nettiyhteyden kotiini. En ole kovin hyvin perillä näistä asioista.

 

Olen äskettäin muuttanut syrjäseudulle, ja nyt pitäisi saada suhteellisen toimiva nettiyhteys läppärilleni. Kiinteää yhteyttä ei tänne ole mahdollista saada. Minulla on tällä hetkellä Saunalahden Saunalahti Mobiililaajakaista 4G (19,80€kk, määräaikaisuus on vielä 05/2015 asti) joka kyllä toimii, mutta jolla ei ilmeisesti pääse lähellekään maksamaani 4G kapasiteettia?

 

Nettimokkulani on Huawei E392u-12.

 

Speedtest antaa seuraavaa n. keskimäärin:

Ruuhka-aikoina: Ping 27-28, Download 4-15 Mbps, Upload 0,10-2,40 Mbps

Yöllä/ ei ruuhka: Ping 26-27, Download 20-32 Mbps, Upload 2,00-4,00 Mbps

 

Nämä mitattu ikkunalaudalla, sisällä asunnossa huonompia tuloksia, ainakin puolet huonompia arvoja.

 

Kansalaisen karttapaikan ja näköhavaintojeni mukaan jonkun (tai useamman samassa) operaattorin masto sijaitsee 2,10km lounaaseen, toinen masto on koiliseen 3,90 km. Asuntoni on päädyssä 2. kerroksen korkeudella ja ainoat ikkunat ovat lännen suuntaan.

 

Miten pystyisin mittailemaan singaaleja ja vertailemaan operaattoreita? Miten testaan toimiiko 4G yleensä ollenkaan täällä? Pitääkö minun maksaa ja avata kaikille kolmelle operaattorille mobiilinettiliittymä esim. kuukaudeksi ja sillä tavalla testata?

 

Ostanko ikkunalle asetettavan reitittimen, eli kytken Huawei mokkulani siihen ja reitittimestä sitten langaton yhteys läppäriini? Mikä reititin hinta(laatu suhde huomioiden kannattaa valita?

 

Kiitos jos joku viitsii vastata.


4 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Cellmapper on kätevä sovellus Androidilla joka mittaa ja laskee signaalien perusteella tukiaseman sijainnin. Käyttöohje täälä: https://www.taisto.org/Cellmapper

 

Eli 4G Android älypuhelin, SIM kortti siihen , sovelluspäälle ohjeen mukaisesti ja ei muuta kuin maastoon. Mittauksia kannattaa tehdä sen mukaan kuin liikkuu tienpäällä esimerkiksi. 

 

Jos kerrot tarkemmin sijaintisi niin voidaan täälä tarkemmin auttaa... 

 

Tarvitset siis kaikkien operaattorien SIM kortit että voit mitata kaikkia operaattorien verkkoja. Prepaid on hyvä valinta siihen. Mahdollisesti syrjäseudulla tarvitset lisäantennia jotta saat vakaan yhteyden.

 

Suosittelen kotikäyttöön 4G reititintä (ei mokkulaa, sillä lämpenevät aika helposti) ja antennia katolle syrjäseudulla. Ensin kyllä kannattaa skannailla tukiasemia Android älypuhelimella ja selvittää suuntaus. Soneran Asiantuntijat täälä Klaanissa voi antaa jonkinlaisen suunnan tukiasemalle, mutta tarkemmin selvitää vain mittaamalla itse. 

 

Esimerkiksi tämä: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/39522/dqggx/Huawei-B593s-3G-4G-modeemi-ja-WiFi-tukiasema-Sonera, on ainut järkevän hintainen 4G reititin... 

 

4G yhteydessä, niin kuin muissakin  mobiililaajakaistoissa ei yleensä pääse maksimiin, hyvä jos puoleen väliinkään. 

Kiitos vastauksesta.

 

Minulla ei ole tällä hetkellä Anroid älypuhelinta, mutta täytyy tutkia jos saisi vaikka lainaan sellaisen.

 

Sijaintini on Sulkavalla. Kansalaisen karttapaikan mukaan koordinaatit: N 6856220  E 576433

 

Reititin kuulostaa hyvälle vaihtoehdolle ikkunalaudalle. Onko lisä-antenni tarpeellinen? Olen tosiaan 2. kerroksen korkeudella ja ainakaan näkyviä isoja esteitä ei ole operaattorin maston suuntaan.

 

Mitä noista antamistani nopeustestituloksista voi päätellä?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Hyvä jos saat lainattua ja skannattu tukiasemia kartalle... Helpottaa paljon sitten kun näkee kartalla tukiasemien suuntaukset ja lähes tarkan sijainnin. 

 

Reititin ei tarvitse olla ikkunalaudalla jos on erillinen antenni. Erillinen suuntaava antenni vahvistaa yhteyttä ja näin nopeus voisi olla parempi. 

 

Nopeudet ovat sinulla ihan ok haja-astuksen alueella, suuntaavalla voisi saada +10Mbps lisää... teoriassa siis.

 

Tässä linkki suoraan Cellmapperin kartalle... Toistaiseksi kukaan muu ei ole skannaillut tukiasemia alueellasi... http://www.cellmapper.net/map?MCC=244&MNC=91&type=LTE&latitude=61.78954931158184&longitude=28.361230354956096&zoom=13

 

 

Kiitos, noilla ohjeilla pääsenkin alkuun. Cellmapper vaikuttaa hyödylliseltä tavalta skannata tukiasemia. Nyt pitää vain hommata lainaan Anroid puhelin.

Palaan aiheeseen kun minulla on lisätietoa ja lisää kysymyksiä.

 

Saa antaa muitakin tietoja ja vinkkejä aiheeseen liittyen.

Vastaa