Peittoaluekartta

  • 4 August 2015
  • 1 kommentti
  • 85 katselukertaa

Jokos peittoaluekartan päivittäjä palailee piakkoin lomilta?

 

Apu & Tuki -sivuilta löytyvä peittoaluekartta on viimeksi päivitetty toukuun lopulla. Uusia tukiasemia on kuitenkin tipahdellut mukavaa viikkotahtia, joten toivottavasti kohta saataisiin taas kartallekin ajantasaista tietoa.

 

Vielä on kesää jäljellä, joten toivottavasti tässä vielä ehtii uuden kartan avulla suunnistaa uusille leiripaikoille käryttelemään makkaroita LTE-signaalien kevyessä paahteessa :smileyhappy:

 

Kysyisin lisäksi sitä miten nuo "hyvä" ja "erinomainen" taso määrittyvät, ilmeisesti puhtaasti laskennan perusteella? Minulla kun on useammassakin paikassa sellainen tilanne, että iPhone 5S toimii "erinomaisella" 4G alueella kyllä ihan hyvin LTE-verkossa. Jos mennään "hyvälle" alueelle, niin eipä yleensä enää LTE-verkkoa löydy lainkaan vaikka kävelisi ulkona. Hyödynnetäänkö noissa kartoissa mittaustuloksia?


1 kommentti

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Operaattorin mittauskartat ovat laskennallisia eivät todellisuudessa mitattuja mitenkään. Minä olen sitä mieltä että "hyvä" kuuluvuuskartassa tarkoittaa sitä että lisäantenneilla voit saada yhteyden. "Erinomainen" tarkoittaa sitä että tässä toimii ilman antenniakin ehkä. 


 


Toki tämän operaattorin laskennallisenkin kartan on hyvä pitää ajantasana. Uudet tukiasemathan näkyvät täältä.


 


Cellmapper perustuu täysin mittaustuloksiin nuo pisteet (vihreät, tumman virheät, punaiset, musta).  Tukiaseman sijainti lasketaan näiden pisteiden avulla algoritmin avulla (signaalivahvuude mukaan). Nykyään useissa paikoissa tukiaseman sijainti korjataan kartalle käsin kiitos tästä Cellmapperin käyttäjille. Lisäksi Cellmapper osaa näyttää taajuudetkin Soneran ja DNA LTE verkossa. Elisa ei ole vielä onnistuttu mutta työn alla. Huono puoli on toki Cellmapperissä että on saatavilla vain Androidille. Windows Phone ja IOS ei ole teknillisesti mahdollista (IOS toki Jailbreakin avulla, mutta ei ole vielä sovellusta). Iso miinus on vielä pieni käyttäjämäärä ja tämän takia tukiasemia on todella vähän. Cellmapperin kartta: https://www.cellmapper.net/map


 


Ei kai leiripaikoissa tartte paahtaa makkaroita LTE verkon nopeudella? Kai se 3G DC:lläkin ihan loistavasti menee?

Vastaa