Hyvin bongattu!
Tuo on osassa verkkoamme tällä hetkellä pilotoinnissa. Millä tapaa olet kokenut nämä HD-puhelut?
Pilotoinnin perusteella teemme päätöksen, että laajennetaanko HD Voice koko verkkoon ja mikäli näin käy, niin asiasta tiedotetaan tarkemmin. :)
@EsaPi kirjoitti:
Hyvin bongattu!
Tuo on osassa verkkoamme tällä hetkellä pilotoinnissa. Millä tapaa olet kokenut nämä HD-puhelut?
Pilotoinnin perusteella teemme päätöksen, että laajennetaanko HD Voice koko verkkoon ja mikäli näin käy, niin asiasta tiedotetaan tarkemmin. :)
Mahtava parannus äänenlaatuu, nyt kelpaa soitella ihan "normaaleja" puheluja. Tätä on jo odotettu ja laatu on loistava.
Testaamme tosiaan tuota HD Voicea parhaillaan Telian oman verkon alueella. HD Voice on automaattisesti pilottialueella kaikkien asiakkaiden käytössä, mikäli alla olevat ehdot täyttyvät. Testien perusteella teemme päätöksestä ominaisuuden laajentamisesta koko verkkoon.
Kuinka HD Voice toimii Telian asiakkailla?
- Molempien osapuolien pitää olla Telian asiakkaita
- Molemmilla osapuolilla pitää olla HD Voice-kykyinen puhelin (kaikki uudenmalliset älypuhelimet)
- Molempien osapuolien pitää olla testialueella
- HD ominaisuus toimii vain 3G-verkossa (puheluita kuljetetaan 2G ja 3G-verkoissa, 2G verkossa ei ole tukea HD Voicelle)
Toistaiseksi HD Voice ei ole käytössä yhteisverkon alueella.
Parina päivänä olen huomannut, että HD-puhelut on toimineet myös täällä Yhteisverkon alueella. Äänenlaatu on kyllä erinomainen, mutta vaatii hieman totuttelua kun on koko ikänsä sitä GSM-"laatua" kuunnellut...
Aivan huippua! Eilen alkoi Telia liittymälläni ja Sony Xperia Z5 puhelimellani toimimaan HD äänen laatu puheluissa. Piti pariin kertaan katsoa puhelinta ja ihmettelin miten vastapuolen äänestä kuului hengitystä myöten kaikki yksityiskohdat ihan kuin oikeasti henkilö olisi ollut vieressä. Äänenvoimakkuutta täytyi laskea koska ääni oli niin kristallin kirkas. Tämä on ehdoton ominaisuus joka on puuttunut tähän päivään asti "älykännyköistä" joissa on ollut radiopuhelinta vastaava äänenlaatu. Puheluhan on tärkein ja minkä vuoksi puhelimet keksittiinkin,niin täytyy äänenlaatuun myös panostaa. Puhun paljon puhelimessa työkseni eri ihmisten kanssa, ja tämä helpottaa keskusteluja eri ympäristöissä koska ei aina ole saanut kunnolla puheluissa puheesta selvää. HD ääni on merkittävin tekninen ominaisuus sitten nettisurffailun kännykällä. Toivon hartaasti että välittömästi Telia ottaa ominaisuuden käyttöön pysyvästi
HD Voicen laajennukset tosiaan etenevät ja nyt ominaisuus on otettu käyttöön lähes kaikkialla verkossa (Telia-verkon alue ja Yhteisverkon alue.) Tuki koskee 3G-verkkoa ja nyt myös jo valtaosaa 2G-verkkoa.
Seuraavaksi laajennusta on luvassa niin, että HD Voice tuki otetaan yhteistyössä käyttöön muiden operaattoreiden kanssa, niin että toiminne ei ole enää käytössä vain oman verkon sisäisissä puheluissa.
Itse en ainakaan ole täällä Lapissa sellaista huomannut. Puhelimessa ei ainaan ole mahdollista sellaista valita. Minulla S7 samsung.
@jansaa80 kirjoitti:
Itse en ainakaan ole täällä Lapissa sellaista huomannut. Puhelimessa ei ainaan ole mahdollista sellaista valita. Minulla S7 samsung.
Ei sitä varmaan tarvitse mistään valita.
@PeteLi kirjoitti:
HD Voicen laajennukset tosiaan etenevät ja nyt ominaisuus on otettu käyttöön lähes kaikkialla verkossa (Telia-verkon alue ja Yhteisverkon alue.) Tuki koskee 3G-verkkoa ja nyt myös jo valtaosaa 2G-verkkoa.
Seuraavaksi laajennusta on luvassa niin, että HD Voice tuki otetaan yhteistyössä käyttöön muiden operaattoreiden kanssa, niin että toiminne ei ole enää käytössä vain oman verkon sisäisissä puheluissa.
Onko siis niin että puhelin pitää pudottaa 3G-verkkoon, jotta HD Voice käytössä? Onko tämä laajenemassa myös 4G-verkkoon?
@Mika992 kirjoitti:
@PeteLi kirjoitti:
HD Voicen laajennukset tosiaan etenevät ja nyt ominaisuus on otettu käyttöön lähes kaikkialla verkossa (Telia-verkon alue ja Yhteisverkon alue.) Tuki koskee 3G-verkkoa ja nyt myös jo valtaosaa 2G-verkkoa.
Seuraavaksi laajennusta on luvassa niin, että HD Voice tuki otetaan yhteistyössä käyttöön muiden operaattoreiden kanssa, niin että toiminne ei ole enää käytössä vain oman verkon sisäisissä puheluissa.
Onko siis niin että puhelin pitää pudottaa 3G-verkkoon, jotta HD Voice käytössä? Onko tämä laajenemassa myös 4G-verkkoon?
Telian 4G-verkossa ei voi soittaa vielä puheluita, sitä odotellessa...
@Mika992 kirjoitti:
@PeteLi kirjoitti:
HD Voicen laajennukset tosiaan etenevät ja nyt ominaisuus on otettu käyttöön lähes kaikkialla verkossa (Telia-verkon alue ja Yhteisverkon alue.) Tuki koskee 3G-verkkoa ja nyt myös jo valtaosaa 2G-verkkoa.
Seuraavaksi laajennusta on luvassa niin, että HD Voice tuki otetaan yhteistyössä käyttöön muiden operaattoreiden kanssa, niin että toiminne ei ole enää käytössä vain oman verkon sisäisissä puheluissa.
Onko siis niin että puhelin pitää pudottaa 3G-verkkoon, jotta HD Voice käytössä? Onko tämä laajenemassa myös 4G-verkkoon?
4G LTE-verkkoon tullee aikanaan VoLTE, eli Voice over LTE. Siinä on HD Voice eli WB-AMR käytössä äänikodekkina.
2G ja 3G verkkojen puhelut ovat piirikytkentäisiä, eli sinun ja puhelun toisen osapuolen välille muodostetaan yhteys. VoLTE:ssa taas toimitaan eri logiikalla, sillä se on IP-pohjaista, käytännössä toiminnee kuin mikä tahansa VoIP -puhelu. Puhelu välittyy operaattorin järjestelmässä vähän eri tavoin ja esim. puhelu alkaa nopeammin. Nykyisin on melko hidasta, kun puhelin joutuu vaihtamaan 4g-3g, ja myös odottamaan saman vastapuolella, jos ln4G puhelin eikä VoLTE:a.
Mutta kuitenkin siinä missä noi Whatsapp-Telegram-Skype -puhelut katkeavat tai ainakin pahasti häiriintyvät, kun tukari vaihtuu tai kokonaan 4g katoaa ja vaihtuu 2G/3G, niin VoLTE:ssa tuo ns. Handover on saumaton tekniikkojen välillä. Kuten olet tottunut perus äänipuheluissakin.
Lisäksi tullee VoWifi, eli puhelut onnistuvat käytännössä minkä tahansa Wifi-verkon kautta. Tarkoittaen sitä, että esim. Kaukomailla matkustettaessa jos on vain Wifi saatavilla, soitat kotimaan hinnalla. Samoin jos sulla on joku maanalainen autotalli tms. Jossa ei ole kuuluvuutta, niin vaan wifi-tukari sinne, niin puhelut pelaavat taas. Kuten tässäkin, handover tekniikkojen välillä ollee saumaton. Haasteena lienee tosin se, että miten hätäpuhelut menee, koska koti wifipurkilta vaaditaan eri luotettavuutta kuin matkapuhelinverkon tukiasemaan esim. sähkönsyötön osalta.
Hei, Onkohan tämä HD Voice palvelu nyt valtakunnallisesti telialla käytössä? Yritin löytää jotain tiedotetta tai vastaavaa aiheesta mutta mitään ei löytynyt.
Hei @kallotin ja tervetuloa Telian yhteisöön!
Ei ole vielä valtakunnallinen, ainoastaan pilottivaihde menossa. Mutta mahdollisesti syksyllä päästään me muutkin kokeilemaan VoLTE/wifi/wofifi puheluita ?
Hei, Tarkoitin nimenomaan hd voicea(AMR-WB) joka toimii myös 2g/3g verkossa joka on eria asia kuin 4g verkossa toimivat volte/vofifi.
Kyllä sen pitäisi toimia sitten jos päätelaite mahdollistaa sen, itsellä näkyi tuo HD Voice jo viime vuonna puhelimen näytöllä.
@kallotin, kuten @kiisseli67 tuossa kirjoittikin jo, HD Voice on käytössä, kunhan molempien osapuolien laitteet tukevat AMR-WB-koodekkia ja ovat HD Voice -kykyisen verkon alueella. HD Voice toimii sekä 2G- että 3G-verkoissa.
Hei! Telian tyytyväinen asiakas täällä. Haluaisin nostaa myös tietylle osaa käyttäjistä tärkeän toiveen, eli Voice HD:n käytön ohittamisen mahdollisuuden myös uusilla älypuhelimilla, eli mahdollisuuden jatkaa puheluita ilman Voice HD:ta, jos Voice HD:n on asetuksista disabloinut itse.
HD Voice uudistus on hyvä ja monessa paikkaa tarvittava, mutta itse ja yllättävän monet ystäväni / sukulaiseni eivät pidä lainkaan Voice HD:n metallisesta/robottimaisesta ja "kireästä" äänensävystä (omiin korviini se ei ole keskiluokan hintaisissa puhelimissa lainkaan luonnollinen vaikka onkin "tarkempi"). Joskin toki tässä kokemuksessa mukana on nostalgiaakin vanhaa GSM-ääniprofiiliakin kohtaan.
Kuitenkin HD Voice muutos on niin karu joillekin, että nöyrä toiveeni olisi Telialle ainoastaan ottaa huomioon, tukea ja ohjeistaa niitä käyttäjiä jotka haluavat mennä perinteisellä GSM-äänellä, eli pehmeämmällä puheäänellä, mahdollisuuden jatkaa myös ilman Voice HD:ta. Puhelimen omat äänisäädöt eivät kyllä ole se ratkaisu, millä keskiluokan älypuhelimissa äänen äänensävyn voisi saada pehmeämmäksi, koska ne ovat aika surkeat.
Enkä myöskään halua vaikeuttaa HD Voice:a niiltä jotka kokevat sen hyväksi uudistukseksi ja ovat joko puhelimenmallin puolesta tai muuten vain kokemassa Voice HD:n ainakin selkeämmäksi käyttää.
Omat Samsung Galaxy Android version 7-8 puhelimet menevät myös automaattisesti Telian HD Voiceen, mikäli toinen osapuoli on myös tässä valmiudessa. Toisin kuin Android 7.0:ssa, Samsung Androidin 8.0 -versiossa näyttäisi olevan asetus: Settings > Connections > Mobile Networks, VoLTE Calls (on/off). Toivottavasti tämän puhelimen asetuksen avulla voi helposti kontrolloida haluaako soittaa ja kuulla HD Voice puheluita tai ei ?
Tosiaankin en halua kirjoituksella jarruttaa tekniikan uudistumista. Vaan mahdollisuuden jatkaa välillä tuntikausiakin kestävien maratonpuheluiden osalta vanhemman äänensävyn kanssa subjektiivisesti koetttuna, mielyttävämpää akustista "tunnelmaa" älypuhelimillakin, jos se asetuksien kautta on jatkossa mahdollista.
@henskuli88 HD Voice-puhelut ovat nykyään myös 2G/3G-puolellakin käytössä sitä tukevien puhelinten käytössä. Mikäli vastaanottajan puhelin ei tue HD Voicea, ei puhelu käytä HD Voicea vaikka sinulla olisi VoLTE:kin käytössä vaan äänenlaatu menee GSM-tasolla kuten aikaisemminkin.
Tosiaan harmillisesti joillakin puhelinmalleilla tätä ei ole toteutettu oikein ja vaikka tukevat HD Voicea niin ääni voi kuulostaa robottimaiselta. Tosin HD Voicea joka on 2G/3G-verkossakin ei voi poistaa käytöstä puhelinten asetuksia käyttäen.
@henskuli88@ kirjoitti:
Hei! Telian tyytyväinen asiakas täällä. Haluaisin nostaa myös tietylle osaa käyttäjistä tärkeän toiveen, eli Voice HD:n käytön ohittamisen mahdollisuuden myös uusilla älypuhelimilla, eli mahdollisuuden jatkaa puheluita ilman Voice HD:ta, jos Voice HD:n on asetuksista disabloinut itse.
Moi @henskuli88 ja tervetuloa Yhteisöön! Kiitos kattavasta palautteesta, laitan sen samantien eteenpäin HD Voicesta päättäville henkilöille. Katsotaan mitä tälläinen ominaisuus teknisesti vaatisi ja saadaanko sellainen jossain vaiheessa toteutettua. En uskalla luvata mitään, mutta tutkimme asiaa :)
Itse en enää luopuisi HD-voicen, AMR-WB kodekin ja kehittyneen häiriönpoiston tuomasta paremmasta äänenlaadusta. Erityisesti jos toinen osapuoli on hälyisässä ympäristössä (juna, bussi, julkinen paikka) , niin tavallisen AMR-NB ja WB ero on huomattava. NB ei meina saada mitään selvää puheesta, mutta WB myötä kehittyneempi taustaäänien poisto auttaa ja puhe erottuu.
Sen olen huomannut, että jostain syystä joissain puhelinmalleissa jokin toiminto on toteutettu jotenkin vaillinaisesti tai sitten jotain outua tapahtuu. Soittelin kerran Elisan verkossa olevalle tutulle ja silloin äänessä oli metallista kihinää ja kilkutusta. En tiedä, mistä se johtui, mutta siitä on Elisan palstalla jo pitkään raportoitu. En tiedä, onko syyllinen puhelinlaite, verkko vai jokin niiden yhdistelmä.
@olkitu Mainitsema EVS-NB taas on aivan mahtava parannus. Juttelu kuullostaa lähes siltä, että henkilö puhuisi vieressäsi.
Ehkä yksi syy, miksi HD Voice taikka jokin muu ei kuullosta niin hyvältä on puhelimen kuuloke. Niiden laatu on vaihteleva ja monesti sinne tunkeutuva lika voi vaimentaa tai aiheuttaa häiriötä. Voi kokeilla vaikka imurilla imeä pölyä korvalle tulevasta kuulokkeesta, jos siellä on sitä havaittavissa.
@Purnipsi@ kirjoitti:
NB ei meina saada mitään selvää puheesta
Eipä niin, koska ääni on pakattu pilalle liian pienillä bittinopeuksilla. Puheesta saisi selvää, jos HR ja AMR-NB koodekit poistettaisiin käytöstä ja käytettäisiin EFR ja FR-koodekkeja. Tämä koskee etenkin GSM-verkkoa, jossa tuntuu olevan nykyään ruuhkaa 24/7. Vielä 2000-luvun puolivälissä huonolaatuiseen HR-ääneen törmäsi vain silloin, kun verkossa oikeasti oli ruuhkaa.
Minusta HD Audio on pelkkä myyntikikka.
Ihmisaivot pystyvät erottamaan erinomaisesti puheen taustaäänien seasta. Mutta jotta aivomme toimisivat, äänenlaadun tulee olla hyvä. Jos äänimaailma muussataan pelkäksi kuminaksi HR tai AMR-NB koodekeilla, niin eihän siitä nyt ota enää Erkkikään selvää.
AMR-WB taustaäänien poistoa ei tehdä sen takia, etteikö ihminen saisi äänestä selvää, vaan sen takia, että koodekki itsessään on niin huono, ettei se selviä äänimaailman siirtämisestä päästä päähän.
AMR-WB toisin sanoen tarkoittaa sitä, että koodekin huonoa äänenlaatua pyritään peittämään suodattamalla ääntä jo lähtöpäässä. Sen sijaan, että haava parannettaisiin, laitetaankin vain kaksi laastaria päällekkäin ja toivotaan parasta.
Kun soitan, valitsen käyttämäni puhelimen tässä järjestyksessä:
- PCM, eli lankapuhelimet sekä G.711 VoIP toteutukset
- EFR
- FR
- AMR-WB
- HR, AMR-NB
Huomaa, että listan sijat 1–3 ovat kaikki NB. Kuuntelen mieluummin hyvää NB ääntä kuin pilalle pakattua WB ääntä. Toki kaikkein kamalinta on pilalle pakattu NB, eli listan viides sija.
Kiitoksia tästä palautteesta koskien HD Voicea. Tämä on nykyisin meillä mobiiliverkon perusominaisuus. Äänenlaadun taso määräytyy sen mukaan, tukeeko molemmat laitteet HD Voicea ja lisäksi tapahtuuko puhelut molemmin puolin HD Voice kykyisessä verkossa.
Tarkistelin tuolta tekniikan puolelta, että valitettavasti laitteen asetusten puolella tähän ei pysty lähtökohtaisesti vaikuttamaan, eikä säätöä pystytä myöskään liittymän ominaisuuksien kautta muokkamaan. HD Voice kytkeytyy käyttöön automaattisesti, aina kun se on mahdollista.
Toimme ominaisuuden verkkoon pienissä erissä ja asiakkailta saatu palaute oli tärkeässä roolissa, kun päätimme laajentaa ominaisuuden koko verkkoon.
Negatiivinen palaute on ollut toistaiseksi melko vähäistä, mutta ymmärrän kyllä, että tuo "aidomman tuntuinen" äänenlaatu ei kaikkia yhtä paljon miellytä kuin aikaisempi "pehmeämpi" vanha gsm verkon äänenlaatu. Tämä oli kuitenkin looginen teknologinen silta siihen, että jo lanseerattu 4G puhe vastaa äänenlaadultaan HD Voicea. Tuo 4G puhe eli VoLTE on sitten sellainen ominaisuus, jota laitteidenkin valikosta pääsee säätämään.
Kun digitaalinen video alkoi yleistyä elokuvateattereissa, lisättiin siihen keinotekoisesti rakeisuutta, koska ihmiset olivat tottuneet siihen. Monen mielestä uusi tarkempi kuva "ei näyttänyt realistiselta". Tässä on mielestäni vähän sama juttu, eli totuttelukysymys. En toki väitä, etteikö joillain puhelimilla äänenlaatu olisi oikeastikin huonompi, mutta pääasiassa laatu on parantunut huomattavasti.
@Purnipsi@ kirjoitti:
@olkitu Mainitsema EVS-NB taas on aivan mahtava parannus. Juttelu kuullostaa lähes siltä, että henkilö puhuisi vieressäsi.
Miten tuon EVS:n saa käyttöön?
Se on puhelimessa tuettuna jos on. Myös root ja modeemin konffifiluista säätämällä sen voi saada, mutta menee monimutkikkaaksi. Mikä puhelimesi merkki ja malli on?