Yhteys mukaankeskittäjölle - ja mobiili laajakaistaliittymät


Moi!

 

Telia myy 4G-dataliittymiä sekä "Yhteys mukaan keskittäjälle"- että "Mobiililaajajaista"-tuotteina. Onko näissä oikeasti jotain eroa. Myyjä puhelimessa kertoi, että mobiililaajakaistatuote (M, L, XL jne.) eroaa yhteys mukaan -tuotteesta siten, että siinä käytetään jotain vain ko. tuotteelle varattua kaistaa, joilloin ruuhkaa on vähemmän ja yhteys näin nopeampi. Onkohan oikeasti näin?

 

 


6 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@Sevenspoke@  kirjoitti:

Moi!


 


Telia myy 4G-dataliittymiä sekä "Yhteys mukaan keskittäjälle"- että "Mobiililaajajaista"-tuotteina. Onko näissä oikeasti jotain eroa. Myyjä puhelimessa kertoi, että mobiililaajakaistatuote (M, L, XL jne.) eroaa yhteys mukaan -tuotteesta siten, että siinä käytetään jotain vain ko. tuotteelle varattua kaistaa, joilloin ruuhkaa on vähemmän ja yhteys näin nopeampi. Onkohan oikeasti näin?


 


 




Moi @Sevenspoke ja tervetuloa keskustelemaan Telia Yhteisöön!


 


Heti alkuun on pahoiteltava sitä, että olet saanut väärää tietoa tuosta kaistan varauksesta. Yhteys Kotiin mobiiliyhteydellä oleva liittymä käyttää samaa verkkoa kuin muutkin mobiiliyhteydet. Tätä Yhteys Kotiin -liittymää mobiilitekniikalla voimme tarjota silloin kun mitään kiinteää laajakaistaa ei ole meidän kautta saatavilla kyseiseen osoitteeseen. Sopimukseen kuuluu mukaan pelkällä toimitusmaksulla 4G-modeemi ja uusi liittymäsopimus on määräaikainen. Liittymän tulisi toimia osoitteessa tietyllä vaihteluvälillä mukaan tulevan laitteen kanssa. Yhteys Kotiin mobiiliyhteydellä ei toimi ulkomailla.

Yhteys Mukaan keskittäjälle käytännössä käyttää siis samaa verkkoa, mutta tämä liittymä toimii myös ulkomailla. Näihin ei oletuksena myydä mukaan laitetta ja ovat hankittavissa toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, vaikkakin tarjolla voi olla ajoittain kytkysopimuksia jonkin 4G-laitteen kanssa. Yhteenvetona se, ettei näillä teknisesti ole muuta eroa kuin toimivuus ulkomailla. 

Kiitos nopeasta ja selkeästä vastauksesta! Kannattaa myynnin puolella miettiä miten näitä palveluita mainostetaan. Tässäkin tapauksessa tulee Telialle ihan turhia kuluja, kun en ota liittymää käyttöön, vaan peruutan sen sekä palautan modeemin. Kerroin puhelimessa selvästi, että käytössä on jo asianmukainen Huawein reititin ja että nykyinen hyvin toimiva liittymä on kodin pääasiallinen nettiliittymä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@Sevenspoke@  kirjoitti:

Kiitos nopeasta ja selkeästä vastauksesta! Kannattaa myynnin puolella miettiä miten näitä palveluita mainostetaan. Tässäkin tapauksessa tulee Telialle ihan turhia kuluja, kun en ota liittymää käyttöön, vaan peruutan sen sekä palautan modeemin. Kerroin puhelimessa selvästi, että käytössä on jo asianmukainen Huawein reititin ja että nykyinen hyvin toimiva liittymä on kodin pääasiallinen nettiliittymä.




Jos käytössäsi on jo asiansa ajava laite, niin ymmärrän ettei uudellekaan ole tarvetta. Peruutuksesta kannattaa olla asiakaspalveluumme vielä yhteydessä ja samassa voidaan viedä palaute tästä oikeaan paikkaan. Pahoittelut aiheutuneesta vaivasta!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jo monta vuotta sitten ihmeteltiin tuota "varattua kaistaa". Kilpailijoilla on nopeusluokittain enemmän kapasiteettia varattu ruuhkatilanteissa nopeammille liittymätyypeille. Aikanaan tämä nosti kohua, koska Telialla oli se käytössä myös liittymissään, ja silloinen viestintävirasto (Traficom) ei ollut vielä linjannut asiaa. Iltapäivälehdet ottivat Telian hampaisiinsa ja QCI-luokkiin perustuva priorisointi sellaisenaan poistui. Sitten Traficom on linjannut, että nopeusluokittain voidaan tarjota parempaa nopeutta enemmän maksaville (eli jos kilpailijalla tilaat 1000M liittymän, toimii se ruuhkassa nopeammin kuin 50M liittymä).


 


Telialla kaikki liittymät ovat olleet tuosta kohusta asti samassa luokassa, tai ainakin tiettävästi ne yhä ovat, vaikka saisivat nopeusluokittain harrastaa priorisointia siinä missä kilpailijatkin tekevät. Tulevaisuudessa Traficomin pohdittavana on se, voidaanko sallia priorisointia liikennetyypeittäin, eli siis vaikka operaattorin IPTV-palvelu on etusijalla muuhun nähden.


 


Uutinen:


https://www.tivi.fi/uutiset/telia-myy-kiellettya-4g-liittymaa-rikkoo-internetin-tarkeaa-periaatetta/565f1ff0-df76-3ff6-a8c9-961db02a8e6d


 


ja tekemäämme kokeilua:


https://mt-tech.fi/operaattorit-priorisoivat-4g-liittymien-nopeuksia-ruuhkatilanteessa/


 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Hintakin näyttää vaihtelevan...

 

Pistin merkille, että marketissa olevassa "telian pisteessä" Yhteys mukaan liittymän olisi saanut hintaan 14,90€/kk.

 

En viitsinyt alkaa setvimään enempää. Tälle kesää ei varmaan vaunuun enää tarvitse nettiä kun käännytään elokuulle ja arkeen palaaminen edessä.

 

Mökillä tuolla saattaisi olla käyttöä.

Tämä oli erittäin informatiivinen tietopaketti! Kiitos siitä. Jatkoin tyytyväisenä "Liikkuva laajakaista"-paketin käyttöä. Se toimii hyvin.

 

Voin vain kuvitella miten hankalaa kuluttajien on ymmärtää näitä erilaisia paketteja. Minä sentään olen mobiiliteknologioista kiinnostunut, mutta kaikki eivät ole.

Vastaa