Yhteysongelmat ja asiakaspalvelu


Erikoista, että mobiilinetin ongelmiin kotiosoitteessamme ei reagoida mitenkään Telian toimesta. Olen tehnyt useamman häiriöilmoituksen ja aina verkon kantavuutta on luvattu parantaa. Kuulemma parantamistoimenpiteet ovat käynnissä...olleet jo useamman vuoden. 200M netti on Speedtestin mukaan (neljänä erillisenä päivänä ja eri kellonaikoina) noin 2,5M. Puhelin on Samsungin S21 FE.

Palvelu on surkeaa ja hinnat korkeat. Vuosia kestänyttä asiakassuhdetta ei huomioida mitenkään liittymähinnoissa. Vaikuttaa ikävä kyllä aivan puuhastelulta.


7 kommenttia

Kunniamerkki +2

Itsellä 4G reititin ja 200M liittymä, kolme kertaa parin kuukauden aikana valittanut nopeudesta kun se on ollut luokkaa 7M, ja Telian sopparissa miniminopeus on 10M, asiakaspalvelusta vain sanotaan tyyliin että kaista ruuhkautunut ja suositellaan kalliimpaa liittymää, kysyin että miksei miniminopeus toteudu, niin kysyttiin että haluanko irtisanoa liittymän, no niitä olis neljä liittymää. Hävytöntä vedätystä Telialta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Topsite  kirjoitti:

Erikoista, että mobiilinetin ongelmiin kotiosoitteessamme ei reagoida mitenkään Telian toimesta. Olen tehnyt useamman häiriöilmoituksen ja aina verkon kantavuutta on luvattu parantaa. Kuulemma parantamistoimenpiteet ovat käynnissä...olleet jo useamman vuoden. 200M netti on Speedtestin mukaan (neljänä erillisenä päivänä ja eri kellonaikoina) noin 2,5M. Puhelin on Samsungin S21 FE.


Palvelu on surkeaa ja hinnat korkeat. Vuosia kestänyttä asiakassuhdetta ei huomioida mitenkään liittymähinnoissa. Vaikuttaa ikävä kyllä aivan puuhastelulta.




Mobiiliverkon häiriöt ovat lähtökohtaisesti kalliita ja hitaita korjata silloin kun kyseessä ei ole tukiaseman tekninen vika. Häiriö johtuessa alueen vajaasta radiokapasiteetista tai signaalin heikosta kuuluvuudesta ratkeaa ongelma vain rakentamalla uutta verkkoa. Rakentamisen yhteydessä tehdään aina kompromissejä ja tällöin koko asuinalueelle ei tule yhtä hyvät yhteydet tarjolle, vaikka liittymät samaan tukiasemaan olisivatkin yhteydessä. 


 


Postinumeron avulla voin hieman tarkemmin kertoa alueen tilanteesta sekä tulevaisuuden suunnitelmista. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@SOi_heepo  kirjoitti:

Itsellä 4G reititin ja 200M liittymä, kolme kertaa parin kuukauden aikana valittanut nopeudesta kun se on ollut luokkaa 7M, ja Telian sopparissa miniminopeus on 10M, asiakaspalvelusta vain sanotaan tyyliin että kaista ruuhkautunut ja suositellaan kalliimpaa liittymää, kysyin että miksei miniminopeus toteudu, niin kysyttiin että haluanko irtisanoa liittymän, no niitä olis neljä liittymää. Hävytöntä vedätystä Telialta.




Meidän verkossa kaikissa kuluttajaliittymissä on radioresurssit ovat jaettu tasapuolisesti. Ei ole siis väliä onko liittymälle tilattu maksiminopeus 50 vai 300 tai jotain siltä väliltä. Verkon ruuhkaantuessa kaikki saavat samankaltaisia nopeuksia (jos päätelaitteen ominaisuudet jätetään huomioimatta). Siksi kuulostaa hieman erikoiselta tuo asiakaspalvelun "korjausehdotus" tilanteeseen. Toisella operaattorilla kalliimman paketin tilaamisesta voisi olla pientä apua, mutta ei meidän verkossa. 


 


Palveluehtojen mukaisen miniminopeuden toistuva alitus on yksi määräaikaisen sopimuksen irtisanomisperusteista. Palveluntarjoajalle on kuitenkin annettava mahdollisuus kohtuullisessa ajassa korjata ongelma. 

Palvelua onkin nyt siis se, että Telian mukaan asiakas voi perustella liittymäsopimuksen purkamisen toimimattomalla verkolla. Itse näkisin asiakasPALVELUN toimenpiteinä, jotka parantavat asiakkaan palvelukokemusta ja verkon toimivuutta sekä saavat hänet pysymään operaattorin asiakkaana.

Telialla on ilmeisesti varaa valita asiakkaikseen vain hyvillä kuuluvuusalueilla asuvia ihmisiä ja samalla varaa unohtaa ne ihmiset palvelun ulkopuolelle joiden auttaminen tulisi Telialle liian kalliiksi.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Topsite  kirjoitti:

Palvelua onkin nyt siis se, että Telian mukaan asiakas voi perustella liittymäsopimuksen purkamisen toimimattomalla verkolla. Itse näkisin asiakasPALVELUN toimenpiteinä, jotka parantavat asiakkaan palvelukokemusta ja verkon toimivuutta sekä saavat hänet pysymään operaattorin asiakkaana.

Telialla on ilmeisesti varaa valita asiakkaikseen vain hyvillä kuuluvuusalueilla asuvia ihmisiä ja samalla varaa unohtaa ne ihmiset palvelun ulkopuolelle joiden auttaminen tulisi Telialle liian kalliiksi.


Tilanne on kyllä sama kaikilla operaattoreilla. Kuuluvuus ja nopeudet ovat hyvin aluekohtaisia. Jossakin paikassa toisella operaattorilla on enemmän tukiasemia ja kapasiteettia kuin toisella. Sitten taas toisessa paikassa toinen operaattori toimii paremmin kuin toinen. Mikäli esim. Telia toimii huonosti käyttöpaikassasi niin kannattaa aina kokeilla toisten operaattorien liittymiä esim. prepaidin avulla ja valita itselleen toimivin liittymä. Kuuluvuuspalaute toki kannattaa aina tehdä operaattorille, mutta nopeita parannuksia on harvoin luvassa, koska uusien tukiasemien rakentaminen on hidasta hommaa ja Suomi on laaja maa. 

 

Suosittelisin ensi töiksi tiputtamaan liittymän nettinopeuden jonnekin 10-50M välille, koska sieltä ei näytä enempää tulevan ja varmistamaan että myös hinta tippuu. Tämän jälkeen kilpailijoiden SIMmit testiin.

 

Missä päin muuten on käyttöpaikkasi?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Topsite  kirjoitti:

Palvelua onkin nyt siis se, että Telian mukaan asiakas voi perustella liittymäsopimuksen purkamisen toimimattomalla verkolla. Itse näkisin asiakasPALVELUN toimenpiteinä, jotka parantavat asiakkaan palvelukokemusta ja verkon toimivuutta sekä saavat hänet pysymään operaattorin asiakkaana.


Telialla on ilmeisesti varaa valita asiakkaikseen vain hyvillä kuuluvuusalueilla asuvia ihmisiä ja samalla varaa unohtaa ne ihmiset palvelun ulkopuolelle joiden auttaminen tulisi Telialle liian kalliiksi.




Sopimuksen purkamisen suosittelu on yksi tapa palvella asiakasta vaikeassa tilanteessa. Tietenkään mikään kaupallinen toimija ei halua menettää yhtäkään asiakkuutta mikäli kyseinen asiakkuus tuo tuloja yritykselle.


 


Kuten aiemmassa viestissäni mainitsin matkapuhelinverkon kuuluvuuden ja kapasiteetin lisääminen eivät tapahdu käden käänteessä ilman kohtuullisen suuria investointeja. Olemme aloittaneet muutamia vuosia sitten matkapuhelinverkkomme modernisoinnin sekä samalla 5G-taajuuksien rakentamisen. Urakka ei ole vieläkään valmis ja monelle paikkakunnalle ja asuinalueelle kaivataan edelleen kipeästi parannuksia. Itä- ja Pohjois-Suomen alueella asiakkaamme käyttävät yhdessä DNA:n asiakkaiden kanssa Suomen Yhteisverkkojen matkapuhelinverkkoa. SYV:n verkon modernisointi on tarkoitus saada valmiiksi 2023 loppuun mennessä. Toisin sanottuna töitä tehdään ja rahaa investoidaan parempien yhteyksien tarjoamiseen päivittäin. Joissain paikoissa parannuksia valitettavasti joudutaan odottamaan pidempään kuin esimerkiksi kasvukeskuksissa ja suurissa kaupungeissa. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@snow28  kirjoitti:

Tilanne on kyllä sama kaikilla operaattoreilla. Kuuluvuus ja nopeudet ovat hyvin aluekohtaisia.


Juuri näin. Lisäksi tilanne elää koko ajan.

 

  1. Viimeksi muutettaessa Telian liittymä oli pakko vaihtaa Elisaan, kun Telian yhteys pätki ja nopeudet jäivät alle 1 Mbit/s.
  2. Tästä parin vuoden kuluttua Telia paransi kuuluvuutta. Sen sijaan Elisan nopeudet alkoivat laskea noin 3 Mbit/s tasolle. Vaihto takaisin Telialle 38 Mbit/s nopeuksiin.
  3. Tästä parin vuoden kuluttua Telia nosti hintojansa, joten vaihto Dna:lle. Nopeus pysyi samana.
  4. Kun Dna huononsi sopimusehtoja, Elisa oli sillä välin rakentanut lisää kapasiteettia. Joten vaihto Elisalle 30 Mbit/s yhteyksiin.

Vastaa