Takuu ja huoltoprosessi
Soneran kautta ostetuissa laitteissa on 12/24kk takuu. IPhone-puhelimissa 12 kk ja muissa puhelimissa 24 kk. Takuun myöntää aina laitevalmistaja. Takuu kattaa laitteesi korjaukset, kun laitetta on käsitelty takuuohjeiden mukaisesti. Yleisesti ottaen takuu kattaa kaiken muun, paitsi tarvikkeiden osuuden (esim akku ja kuulokkeet). Tarvikkeilla toki on takuu myös, mutta se vaihtelee laitevalmistajasta riippuen.
Jos puhelimeesi tulee vika, käythän näyttämässä laitettasi Sonera Kaupassa. Laitteesi voidaan tarvittaessa toimittaa huoltoon sitä kautta. Sonera Kauppa tarjoaa Soneran matkapuhelinasiakkaille myös lainalaitteen ilmaiseksi käyttöön siksi aikaa, kun oma luuri on huollossa. Muutamasta Sonera Kaupasta löytyy myös Helpson tukipalvelu, joka auttaa laiteongelmien kanssa. Mikäli kyseessä on siis vain jokin käyttöön liittyvä ongelma, eikä vikatilanne niin Helpson on oiva apu asiakkaalle.
Sinun on myös hyvä ottaa varmuuskopioita älypuhelimestaan sopivin väliajoin, mikäli käytössäsi ei ole jonkinlaista automaattista varmuuskopiointia. Hyvin usein laitteen huollon yhteydessä myös laitteen sisältö tyhjennetään, kun laitetta testataan ja sen käyttöjärjestelmä päivitetään. Mikäli itselläsi ei ole varmuuskopioita tietokoneella tai pilvipalvelussa, niin puhelimen sisältöä ei saa palautettua enää takaisin.
Otathan takuukuitin mukaasi, kun haluat lähettää laitteesi huoltoon. Mikäli tämä kuitti on kadonnut, niin Sonera Kaupasta löytyy kyllä ostamasi laitteen kuitit, jos laite on ostettu Soneralta. Puhelinten huoltaminen kestää yleensä 1-2 viikkoa. Tämä toki riippuu hyvin paljon vian laadusta ja joudutaanko laitteeseen tilaamaan jotakin erikoisempia varaosia.
Ennen laitteen toimittamista huoltoon on syytä tehdä muutamia alustavia testauksia omatoimisesti.
- Mikäli puhelin ei käynnisty, niin varmista ensin että puhelimessa on kuitenkin akkua. Pidä puhelinta laturissa riittävän pitkään, jotta varmistut siitä, ettei akku ole vain lopussa.
- Mikäli puhelin käyttäytyy erikoisesti, niin kokeile käynnistää laite uudelleen. Monesti tämä saattaa ratkaista pieniä toiminnallisia ongelmia. Älypuhelimia kannattaa sammutella kerran viikossa laitteen toiminnan ylläpitämiseksi.
- iPhonen osalta on hyvä kokeilla ongelmatilanteissa laitteen resetoimista. Tämän toiminteen voi tehdä painamalla virtanappia ja koti-nappia yhtä aikaa pohjassa, kunnes ruutuun ilmestyy Applen logo.
- iPhonesta pitää kytkeä Etsi iPhoneni toiminto pois päältä aina ennen huoltoon viemistä. Täällä ohjeet.
- Älypuhelinten hyvin yleinen ongelmatilanne aiheutuu kolmannen osapuolen sovellusten käytöstä. Jokin lataamasi sovellus saattaa aiheuttaa puhelimesi toiminnan hidastumista, akun nopeaa kulumista ja erilaisia häiriöitä. Otathan huomioon, että laitevalmistajan takuu ei kata tällaisesta syystä aiheutunutta huoltokäyntiä, vaan laitteen tarkistus ja postikulut takaisin saattavat aiheuttaa sinulle laskun huoltoyhtiöstä.
- Windows Phonen osalta kannattaa myös aina ensin kokeilla pakotettu uudelleenkäynnistys. (Esim Lumia 920: Paina äänenvoimakkuuden pienentämispainiketta ja virtanäppäintä yhtä aikaa 10-20sek).
Edellä mainituissa tilanteissa kannattaakin tyhjentää laite ja palauttaa siihen tehdasasetukset. Tämän jälkeen laitteen käyttöönotossa kannattaa välttää varmuuskopion palauttamista ainakin sovellusten osalta ja testata laitetta ”tyhjänä”. Jos laite toimii näin häiriöttä, häiriön aiheuttanee jokin laitteellasi ollut sovellus. Tämän sovelluksen tunnistaminen voi olla hankalaa, mutta yksi keino on ottaa sovelluksia käyttöön yksi kerrallaan ja testata laitetta näin esim muutaman päivän ajan. Jos laite tuntuu toimivan ok, voi ottaa seuraavan sovelluksen käyttöön jne, kunnes mahdollinen epäsopiva sovellus paljastuu.
Miksi käytetyn puhelimen ostaminen on riski?
Kannattaa olla hyvin tarkkana jos aikoo ostaa käytetyn älypuhelimen joltakin. Kyseiset laitteet ovat kuitenkin käytettynäkin suhteellisen arvokkaita, joten huonoja ostoksia ei varmasti kukaan toivo. Esittelen tässä muutamia seikkoja, mitä kannattaa miettiä etukäteen.
- Vaikka puhelimessa olisi takuuta jäljellä, niin on täysin mahdollista, että laitteelle on sattunut jotakin sellaista mitä takuu ei korvaa. Esimerkiksi puhelin on saattanut saada kosteutta ja ajan kuluessa hapettuu siten, että lataus ei enää toimi. Tällaista vikatilannetta takuu ei ikinä korvaa.
- Joskus on myös tullut vastaan tilanteita, kun Pelle Peloton on itse fiksaillut puhelinta ja laittanut sen jälkeen puhelimen myyntiin. Vaikka takuuaikaa olisi jäljellä, niin takuu ei ikinä korvaa, mikäli puhelinta on jossain vaiheessa itse avattu ja jollain tavoin korjattu/muutettu.
- Mikäli puhelinta on huollettu jossain vaiheessa valtuuttamattomassa huoltoliikkeessä, niin takuu on tässä tilanteessa rauennut välittömästi. Tätäkään asiaa ei käytetyn puhelimen ostaja voi tietää ostovaiheessa.
- Mikäli ostamasi käytetty puhelin sattuukin olemaan varastettu, niin sen käyttöönotto on mahdotonta. Esimerkiksi Apple on julkaissut sovelluksen, jolla voi tarkistaa IMEI-koodin perusteella onko puhelin varastettu ja lukittu. Tämä tarkistus on vähintään hyvä tehdä ennen ostopäätöstä. https://www.icloud.com/activationlock/
Mikäli joudut tilanteeseen, että puhelin on rikki ja takuu ei korvaa vahinkoa, niin kannattaa olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön. Joissain tilanteissa kotivakuutus korvaa jotakin rikkoutuneesta puhelimesta.
Linkkejä aiheeseen liityen:
Soneran Apu & tukisivuston huolto-ohjeistus