Skip to main content

Eilen tuli päivitys. Migreenikkona joudun katsomaan 576p50hz kuvanlaadulla. Päivityksen jälkeen kuva oli litistynyt. Ylhäällä ja alhaalla 5 sormen levyiset lilat palkit. Irroitin netistä, otin virrat pois, nollasin lootan ja vaihdoin hdmin eri porttiin. Ei palautunut normaaliksi. Soitin illalla Telia Helppiin jossa kaveri kävi katsomassa heidän lootaansa ko. kuvanlaadulla ja aivan normaali. Sanoi et boxin vaihto jos noilla edellisillä toimilla ei palaudu. Johan loota pelittikin hyvin sen 5 kuukautta. Onko kellään muulla ollut palkkien kanssa ongelmaa. Tietysti kaikki katsovat parhaimmalla laadulla. Kiinnostaisi tietää vaan mitä vielä voi tehdä….

 

----

Muokkaus: Muokattu hieman otsikkoa //Sakumik

 


Moi, @G33z3r ! Tässäpä polkua Telia Play -boksille tämän tilanteen korjaamiseksi:

Oma tili - Järjestelmän asetukset - TV-asetukset - Näyttö - Näytön resoluutio - Näyttötilaksi boksin resoluutio. Televisiostasi saattaa joutua vielä tämän lisäksi vaihtamaan Sovita näyttöön tai vastaavan, mutta Telia Play -boksin puolesta polku on tuo. Kerro ihmeessä, miten tuon kanssa kävi!


 


Skyshowtimessa tulee palkit ja tekstitys menee oikeaan laitaan edelleen. Sony Tvssä ei ole toimintoa joka korjaisi tuo. 


Sitten kun laitan 720p50hz, jota en kauaa voi katsoa kuvassa palkit mutta tekstitys on keskellä 


 


Myös Netflix ja Hbo Max kuvassa palkit ja litistynyt kuva 576p. Tv kanavat myös. Ja Telian kaukosäädin sammuttaa TVn myös vaikka se toiminto on kytketty Telian laatikosta pois


Kokeilitko @G33z3r tuosta @HeikkiSul:n antamaa keinoa? Tästä ottaisin lähinnä television asetuksista Laajakuva → sovita näyttöön. Mitä tapahtuu, jos sen kautta laittaa asetukset kohdilleen? 


Kokeilin. Ei tapahdu mitään. Pysyy yhä litteänä kuva ja 5 sormen levyiset LILAT palkit ylhäällä ja alhaalla. Huomenna nollasn vielä kerran ja sen jälkeen vien laatikon vaihtoon...


Oliko nollauksesta tällä kertaa apua? Entä oletko vielä tarkistanut telkkarin asetuksista, onko siihen tarjolla ohjelmistopäivitystä, jos se on nettiin kytketty äly-tv? Ongelma vaikuttaisi olevan boksin ja telkkarin yhteensopivuudessa, koska annetulla ohjeella kyseinen ongelma on yleensä ratkennut.


Yhdistin lootan makuuhuoneen TVseen, sama ongelma. Kävin Telian pisteessä ja sama litteä kuva sielläkin kun vaihdoin 576p50hz. Eli päivityksessä bugi. Myös ongelmana että TVn kaukosäädin käynnistää Telia boxin joka kerta. Ja sekin toiminto on otettu pois päältä. Silyi käynnistyy.

Eli jos joku Telialta lukee tämän tietoa eteenpäin. Koska harva katsoo tuolla kuvanlaadulla ja oletetaan että kaikki kunnossa...


Yhdistin lootan makuuhuoneen TVseen, sama ongelma.

Pystyykö makuuhuoneen telkkarista muokkamaan kuvasuhdetta asetuksista, eli “Sovita näyttöön” tai “Automaattinen” vai onko se tismalleen sama kuin aiemmin testaamasi? Ongelmaa voi ilmeta selvästi useammallakin eri telkkarilla, mutta osalla tuon pystyy myös telkkarin asetuksista korjaamaan. Vikailmoituksena tuota telkkarin asetusta ei tietysti voida muokata meiltä, mutta viesti palkkien ilmestymisestä päivityksen jälkeen on viety eteenpäin tutkittavaksi.


Sony olohuoneessa ja LG makuuhuoneessa. Molemmissa sovita Laaja kuvasuhde. Ei pelitä


Ei ole tilanne muuttunut. Litteä edelleen. Ainut mikä helpotti Skyshowtimen katselua on puhelimen sovelluksen kautta Telian lootaan signaali. Nyt kuva ja tekstitys keskellä. Kun normaalisti 15-20 cm oikealla. Välillä puhuvan henkilön päätä ei näy kuin osaksi ja tekstityksen osa katoaa myös. Ei auta ruudun siirto tuohonkaan. Mutta kämmenen levyiset palkit on ylhäällä ja alhaalla edelleen...


Ei ole tilanne muuttunut. Litteä edelleen. Ainut mikä helpotti Skyshowtimen katselua on puhelimen sovelluksen kautta Telian lootaan signaali. Nyt kuva ja tekstitys keskellä. Kun normaalisti 15-20 cm oikealla. Välillä puhuvan henkilön päätä ei näy kuin osaksi ja tekstityksen osa katoaa myös. Ei auta ruudun siirto tuohonkaan. Mutta kämmenen levyiset palkit on ylhäällä ja alhaalla edelleen...

Tähän ongelmaan ei valitettavasti ole arviota, milloin korjaantuu. Ongelmaa varmasti joudutaan ensin rajaamaan, millä laitteilla ongelmaa esiintyy ja millä ei. Telkkareita ja eri malleja kun on varmasti hyvin paljon, vie se aikaa. Tilanne voi myös vaatia yhteistä selvitystä TV:n/näyttöjen valmistajien kanssa.


Jyväskylän Sepän pisteessä kun kävin, siellä sama ongelma. En osaa sanoa minkä merkkinen se pieni Tv oli johon loota oli kytketty...


Vastaa