Skip to main content

Hyvin sujuu. Arris-boksin ongelmista pääsin eroon kun sain Android-boksin tilalle. Eilen käyttöönotto sujui oikein mainiosti ja toimi illan hyvin. Tänään laitoin päälle, ja äänet on kateissa.

 

Systeemi on tehty niin, että boksilta menee HDMI telkkarille, josta menee optinen 5.1 vahvarille. TV:n ja vahvistimen välinen yhteys on ok, tv:n äänet kuuluu. TV:n ja boksin välillä testasin vielä toista, aivan uutta HDMI-kaapelia ja vielä toiseen porttiinkin TV:ssä. Edelleenkään ei kuulu äänet.

 

Mihinkään asetuksiin en ole koskenut, en eilen, enkä tässä välissä. Boksi on siis suoraan käyttöönoton jäljiltä, ja äänet toimi tasan siihen asti kun ensimmäisen kerran sammutin. Virtajohdon käytin irti boksista, ei vaikutusta.

Hyvin sujuu. Arris-boksin ongelmista pääsin eroon kun sain Android-boksin tilalle. Eilen käyttöönotto sujui oikein mainiosti ja toimi illan hyvin. Tänään laitoin päälle, ja äänet on kateissa.

 

Systeemi on tehty niin, että boksilta menee HDMI telkkarille, josta menee optinen 5.1 vahvarille. TV:n ja vahvistimen välinen yhteys on ok, tv:n äänet kuuluu. TV:n ja boksin välillä testasin vielä toista, aivan uutta HDMI-kaapelia ja vielä toiseen porttiinkin TV:ssä. Edelleenkään ei kuulu äänet.

 

Mihinkään asetuksiin en ole koskenut, en eilen, enkä tässä välissä. Boksi on siis suoraan käyttöönoton jäljiltä, ja äänet toimi tasan siihen asti kun ensimmäisen kerran sammutin. Virtajohdon käytin irti boksista, ei vaikutusta.

Meillä on tiedossamme häiriötilanne tämän kanssa järjestelmä päivityksen jälkeen. Toimenpide äänten takaisinsaamiseksi:
Tarkasta onko digiboksilla Käytä TV:tä digiboksin kaukosäätimellä -valinta käytössä: Oma tili -> Asetukset -> Kaukosäädin "Käytä TV:tä digiboksin kaukosäätimellä". Jos valinta on päällä, kytke se ensin pois päältä.

Kun valinta on pois päältä, lisää äänenvoimakkuutta normaalisti digiboksin kaukosäätimellä maksimiin (25). Kytke sitten asetus takaisin käyttöön ja säädä äänenvoimakkuutta normaalisti.

Jos asetuskytkin ei toimi vaan jää lataamaan, käynnistä digiboksi uudelleen menemällä Telia Play-digiboksin asetuksiin, valitsemalla Oma tili - Asetukset - Järjestelmäasetukset - Laitteen asetukset - Käynnistä uudelleen 

Jos häiriö vielä on päällä tämän jälkeen, niin kokeile vielä Oma tili -> Järjestelmän asetukset -> TV-asetukset -> HDMI CEC -> Äänenvoimakkuuden säätö -kytkin päälle

 


Kiitos, kokeillaan kun ehditään 😊 


Nyt aamulla ehdin kokeilla, onnistui lopulta. Ensin tuo asetuskytkin oli pois päältä, muttei toiminut, ilmoitti “Tuntematon virhe”. Uudelleenkäynnistys auttoi tuohon. Vieläkään en heti saanut ääniä takaisin, mutta kokeilin eri järjestyksessä noita kaikkia keinoja, sitten jossakin kohtaa äänet palasivat.

 

Aluksi tosin ääni kuulosti oudon kompressoidulta ja aaltoilevalta, tutkin asetuksia vielä tarkemmin. S/PDIF lähtö oli oletuksena päällä, otin sen vielä pois kun kerran minulla äänet menee HDMI:n kautta telkkariin ja sieltä optsena vahvistimelle, nyt palasi se äänenlaatukin ennalleen. Jännää, että jos tuo optinen lähtö on päällä niin HDMI:n kautta lähtee ääni, mutta jotenkin virheellisenä. Toki mulla on vahvistimessa vielä yksi optinen tulo vapaana, voisi jossakin kohtaa kokeilla ääntä myös tuon kautta. Tällä järjestelyllä on vaan kätevää, kun vahvistimen asetuksiin ei tarvitse ikinä koskea, TV toimii kaiken keskuksena ja vahvistin toistaa aina se mitä TV:ssä on meneillään.


Nyt aamulla ehdin kokeilla, onnistui lopulta. Ensin tuo asetuskytkin oli pois päältä, muttei toiminut, ilmoitti “Tuntematon virhe”. Uudelleenkäynnistys auttoi tuohon. Vieläkään en heti saanut ääniä takaisin, mutta kokeilin eri järjestyksessä noita kaikkia keinoja, sitten jossakin kohtaa äänet palasivat.

 

Aluksi tosin ääni kuulosti oudon kompressoidulta ja aaltoilevalta, tutkin asetuksia vielä tarkemmin. S/PDIF lähtö oli oletuksena päällä, otin sen vielä pois kun kerran minulla äänet menee HDMI:n kautta telkkariin ja sieltä optsena vahvistimelle, nyt palasi se äänenlaatukin ennalleen. Jännää, että jos tuo optinen lähtö on päällä niin HDMI:n kautta lähtee ääni, mutta jotenkin virheellisenä. Toki mulla on vahvistimessa vielä yksi optinen tulo vapaana, voisi jossakin kohtaa kokeilla ääntä myös tuon kautta. Tällä järjestelyllä on vaan kätevää, kun vahvistimen asetuksiin ei tarvitse ikinä koskea, TV toimii kaiken keskuksena ja vahvistin toistaa aina se mitä TV:ssä on meneillään.

Nyt kuulostaa kytkennät ja asetukset olevan laitteissa kohdallaan. Helppoa käyttöä, kun yhdellä TV:n / boksin kaukosäätimellä saa ohjaukset tehtyä eikä tarvitse vahvistimen ja TV:n kaukosäädintä erikseen kaivaa esille. Hyvä havainto tuo heikkotasoinen ääni alkuperäisellä kytkennällä. Laitan tästä viestin Telia Play ongelmia tutkiville asiantuntijoille, jos he tulevaisuudessa kohtaavat vastaavia asiakasilmoituksia niin osaavat ehdottaa mahdollista korjausta. Toki tämäkin voi olla vahvistin malli ja boksi kohtainen ongelma. Joka tapauksessa tästä havainnosta voi olla hyötyä myöhemmin muissa vastaavissa tilanteissa. 

Olen itse pitänyt kotiteatterin kaukosäädintä varuilla sohvan reunaan tarrateipillä liimattuna, sillä välillä ohjelmasta/tilanteesta riippuen pitää hieman säätää takakaiuttimien ja basson äänitasoja. Ihan ei siis joka tilanteessa vielä pärjää yhden kapulan taktiikalla. 


Nyt aamulla ehdin kokeilla, onnistui lopulta. Ensin tuo asetuskytkin oli pois päältä, muttei toiminut, ilmoitti “Tuntematon virhe”. Uudelleenkäynnistys auttoi tuohon. Vieläkään en heti saanut ääniä takaisin, mutta kokeilin eri järjestyksessä noita kaikkia keinoja, sitten jossakin kohtaa äänet palasivat.

 

Aluksi tosin ääni kuulosti oudon kompressoidulta ja aaltoilevalta, tutkin asetuksia vielä tarkemmin. S/PDIF lähtö oli oletuksena päällä, otin sen vielä pois kun kerran minulla äänet menee HDMI:n kautta telkkariin ja sieltä optsena vahvistimelle, nyt palasi se äänenlaatukin ennalleen. Jännää, että jos tuo optinen lähtö on päällä niin HDMI:n kautta lähtee ääni, mutta jotenkin virheellisenä. Toki mulla on vahvistimessa vielä yksi optinen tulo vapaana, voisi jossakin kohtaa kokeilla ääntä myös tuon kautta. Tällä järjestelyllä on vaan kätevää, kun vahvistimen asetuksiin ei tarvitse ikinä koskea, TV toimii kaiken keskuksena ja vahvistin toistaa aina se mitä TV:ssä on meneillään.

Nyt kuulostaa kytkennät ja asetukset olevan laitteissa kohdallaan. Helppoa käyttöä, kun yhdellä TV:n / boksin kaukosäätimellä saa ohjaukset tehtyä eikä tarvitse vahvistimen ja TV:n kaukosäädintä erikseen kaivaa esille. Hyvä havainto tuo heikkotasoinen ääni alkuperäisellä kytkennällä. Laitan tästä viestin Telia Play ongelmia tutkiville asiantuntijoille, jos he tulevaisuudessa kohtaavat vastaavia asiakasilmoituksia niin osaavat ehdottaa mahdollista korjausta. Toki tämäkin voi olla vahvistin malli ja boksi kohtainen ongelma. Joka tapauksessa tästä havainnosta voi olla hyötyä myöhemmin muissa vastaavissa tilanteissa. 

Olen itse pitänyt kotiteatterin kaukosäädintä varuilla sohvan reunaan tarrateipillä liimattuna, sillä välillä ohjelmasta/tilanteesta riippuen pitää hieman säätää takakaiuttimien ja basson äänitasoja. Ihan ei siis joka tilanteessa vielä pärjää yhden kapulan taktiikalla. 

Sen verran mä toki aina tuota vahvistimen kapulaa tarvitsen aina, että se pitää laittaa erikseen päälle. Fiksumpaa tietysti olisi päivittää uudempaan jossa olisi HDMI-liitännät. Mutta kun sanon nuo taikasanat, eli Harman/Kardon, en ole ihan heti halukas tuosta luopumaan. Vahvistimena siis muuten aivan huippu, kunhan vaan ne äänet aina saa sinne asti 😊

 

Ääni tosiaan kuulosti aluksi vuosituhannen vaihteen 128 kbps mp3:lta Radio Novalta kuunneltuna😁 Aivan kuin joku automaattinen tasonsäätö päällä, mutta tolkuttomasti myöhässä ja hillitön kompressointi. Tietty voi olla että asetusten ruuvailujen jälkeen dekooderissa oli vielä bitti poikittain jossakin. Kuitenkin tuo optisen lähdön sulkeminen korjasi ongelman.


Sen verran mä toki aina tuota vahvistimen kapulaa tarvitsen aina, että se pitää laittaa erikseen päälle. Fiksumpaa tietysti olisi päivittää uudempaan jossa olisi HDMI-liitännät. Mutta kun sanon nuo taikasanat, eli Harman/Kardon, en ole ihan heti halukas tuosta luopumaan. Vahvistimena siis muuten aivan huippu, kunhan vaan ne äänet aina saa sinne asti 😊

 

Ääni tosiaan kuulosti aluksi vuosituhannen vaihteen 128 kbps mp3:lta Radio Novalta kuunneltuna😁 Aivan kuin joku automaattinen tasonsäätö päällä, mutta tolkuttomasti myöhässä ja hillitön kompressointi. Tietty voi olla että asetusten ruuvailujen jälkeen dekooderissa oli vielä bitti poikittain jossakin. Kuitenkin tuo optisen lähdön sulkeminen korjasi ongelman.

Niin aivan totta. Vahvistin ei saa herätys / sammutus komentoja optisen kaapelin kautta samalla tavalla kuin HDMI kytkennän CEC toiminteella. 

En osaa tarkemmin itsekkään sanoa tai alkaa arvailemaan mikä äänenlaadussa oli pielessä, mutta tärkeintä on, että äänenlaatu palautui normaaliksi. Toivotaan, että tilanne ei tulevaisuudessa uusiudu näillä kytkennöillä ja asetuksilla. 


Vastaa