Arriksen digiboksin päivitys - versio 8.15.0 julkaistu

  • 7 February 2023
  • 36 kommenttia
  • 1055 katselukertaa


Näytä ensimmäinen kirjoitus
Aihe on suljettu kommenteilta.

36 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Vakiovika palasi uuden päivityksen myötä. Eli alueuutisia YLE TV1:llä ei näe, ts. näkyy vain Uudenmaan alueuutiset. Luulisi että nämä ns. vakioviat olisivat ensilinjassa testauksessa - eipä ole.

Yksi vika, uusi ainkin mihin törmännyt päivityksen myötä ensikerran: Ohjelmaoppaassa kun poistaa yksittäisen tallennuksen, siirtyy tuon tallennuksen kanavalle. Miksiköhän??? Aika järjetöntä!

 

Tuo “vakiovika” on tosiaan meillä korjattavien häiriöiden listalla. Tässä siitä häiriötiedote. 

 

Ja mitä ylempänä luettelemiisi ominaisuuksiin tulee, niin käyttäjäkokemuksia on laitettu eteenpäin ja  työstettäväksi tuotekehitykselle. Toivottavasti en kuulosta siltä, että toistaisin itseäni. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Uutena omituisuutena Arriksen boksiin saatu päivityksen myötä Tallennusten alla oleva “Jatka katsomista”:
 


Olisihan tämä tietenki kiva, jos jotenkin järkevästi edes toimisi. Aika köyhän näköinen jo lähtökohtaisesti; ohjelman nimet lyhennetty keskeltä kolmella pisteellä - todella typerää kun tilaakin näyttäisi olevan kun ei ohjelman esitys/tallennusaikaa, kesken jäänyttä katsomisaikaa, kanavaa etc ole näkösällä listalla. Oikeassa laidassa ohjelman lisätiedoissa lukee vain “undefined” - aika hyvin keksitty ja eivät toimi edes kumpikaan luvatuista toiminnoista, siis [Tallennuksen poisto], eikä sen koommin [Lajittele]

Eikähän tämä mitenkään muistuta sitä listaa mitä näkyy mobiilisovelluksessa tai selaimella vastaavasssa listassa.. Saattaa siellä mobiilissa olla samojakin ohjelmia mutta ehkä jakson nimelllä tai sitten sillä toisella kotimaisella, vaikkapa “Vain muuta..arin tähden” näkyy nimellä “För några få skojares skull” mobiilissa ihan ilman lyhentämistä. 

Kukahan näitä keksii tällaisia?..ja arkkitehti joka tällaista saa jollakin hyväksytettyä kehitettäväksi..  Kukahan helvata näitä räpellyksiä ‘koodaa’? Testaajien perään ihan turha kysellä kun sellaista ei tunneta Telialla, tai ole olemassakaan. 

Ainoa hyvä asia tässä että on  listamuodossa, ja halutessa kuvakkeet. Pitäisi olla edes itse valittavissa haluaako listan vai kuvakkeet aivan joka paikassa, myös catch-up kirjastossa JA myös selain-ja mobiiliversioissa. Arriksessakin häviää koko luokittelu jos kuvakkeet valitsee - onpa tehty typeräksi.. 


 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Olisihan tämä tietenki kiva, jos jotenkin järkevästi edes toimisi. Aika köyhän näköinen jo lähtökohtaisesti; ohjelman nimet lyhennetty keskeltä kolmella pisteellä - todella typerää kun tilaakin näyttäisi olevan kun ei ohjelman esitys/tallennusaikaa, kesken jäänyttä katsomisaikaa, kanavaa etc ole näkösällä listalla. Oikeassa laidassa ohjelman lisätiedoissa lukee vain “undefined” - aika hyvin keksitty ja eivät toimi edes kumpikaan luvatuista toiminnoista, siis [Tallennuksen poisto], eikä sen koommin [Lajittele]

 

Huomasimme tämän saman tilanteen uusimman päivityksen myötä ja laitoimme siitä viestiä eteenpäin. Olen samaa mieltä, että melkoista päättelytyötä saa tehdä, että keksii mikä ohjelma on kyseessä, kun tekstiä on näkyvissä hyvin vähän eikä lisätietoja näy oikealla puolella. 

 

Ainoa hyvä asia tässä että on  listamuodossa, ja halutessa kuvakkeet. Pitäisi olla edes itse valittavissa haluaako listan vai kuvakkeet aivan joka paikassa, myös catch-up kirjastossa JA myös selain-ja mobiiliversioissa. Arriksessakin häviää koko luokittelu jos kuvakkeet valitsee - onpa tehty typeräksi.. 

Kiitoa palautteesta. Vien eteenpäin meidän kehitykselle, että tätä listan ja kuvakkeiden välillä vaihtamista kaivataan myös muuallakin ja ettei luokittelu poistuisi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Tällainen (8_15_ päivitys se on mullaki tossa kovalevy 5305 arriksessa.Ei mulla ole tallennuksista mitään hävinny tai muuttunu.

Merkillistä… Minulla tosiaan kävi katastrofi päivityksen yhteydessä. Oma veikkaus on että päivityksessä ajetaan joku tietokantamuutos ja se menny pieleen tms. ja aiheuttanut sotkun minun tallennuksiin. Siis digiboksissa on tosiaan tietokanta, jopa tietokantoja.. 

Arriksen bokseissa käyttöjärjestelmä on linux ja esim. nyt minulla näkyvät tallennusten nimet ovat tiedostonnimiä (vrt. kuva ylempänä). levyllä olevan tiedostonimen ja tallennetun ohjelman väliltä kadonnut tieto, jäljellä ainoastaan tiedoston nimi levyllä. 

Tallennusten päiväys 010170 on linuxin (unixin) epoch, syntymäpäivä.

Juttelin aiheesta yleisellä tasolla TV -puolen asiantuntijoiden kanssa ja tälläinen nimien korruptoituminen kovalevyltä on valitettavasti mahdollista, mikä on siis luultavasti tässäkin tapauksessa kyseessä. Minulla ei siis ole nyt asiakastietojasi, joten tekemäsi ilmoitus asiakasapalveluun varmasti vielä tutkitaan erikseen, riippuen mitä sovitte asiakaspalvelijan kanssa jatkosta.

Näitä korruptoituneita nimiä ei voi korjata jälkikäteen. Uudet tallenteet kuitenkin nähtävästi tallentuvat oikein sinullakin (kuvan perusteella)? Jos ongelma jatkuisi edelleen, on kovalevyn alustaminen viimeistään auttanut, siinä tietysti poistuisi kaikki tallenteet.

MIstä tämä “nimien korruptoituminen” kertoo? Menikö homma pieleen versiopäivityksessä? Tuliko boksin tietokantaan joku päivitys joka kadotti tallenteiden tiedot ja nyt näkyvät pelkästään levyllä olevien tiedostojen nimet? Koetapa jotenkin asiaa selvittää. Joka tapauksessa minä en ole syypää tällaiseen tallenteiden vioittumiseen ja Telian kuuluu asia orvata/hyvittää!


Asialle ei sitten kukaan ole tehnyt mitään. Tein toisenkin vikailmoituksen samaisesta asiasta. Jouduin useaan kertaan perään huuteleen ASPAan ennenkuin sitten eräänä aamuna sain tekstiviestin että minulle Telia lähettänyt korruptoituneen kovalevyn tilalle uuden😣

Ei muu kuin uu​delleen soitella aspaan ja laitoin soittopyynnön vikaa käsitelleelle.  Joku kaveri sitten soittelikin ja selvisi että ei TV-puolella ole katsottu muuta kuin mitä oli vikatikettiin kirjattu viaksi. Se osa mikä olisi viasta pitänyt olla kerrottuna, oli ainoastaan jossakin tiedossa joka kirjattu “minun alle” - järjetöntä kuinka kelvottomasti vikatiketit kirjataan aspassa…. Kaveri myönsi että vika saattaa olla aivan kuin olen tähänkin ketjuun kuvannut, eli tietokantavirhe, ei mikään korruptoituminen. Mitään vastausta en saanut voidaanko asialle mitään enää tehdä. Ymmärsin että minun pitää vain asia hyväksyä… Hyvityksenä tulee sitten uusi kovalevy tilalle. Aika laiha lohtu!

 ​​​​​​

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Kaikkein kiusallinen yksittäinen vika uuden version myötä tuli kanavan vaihtoon sinisellä nappulalla. Uuden version myötä sinistä nappulaa ei oikeastaan voi enää lainkaan käyttää.  Etenkin kun itse seuraan urheilua ja useinkin samaan aikaan ainakin kahdella kanavalla kiinnostavaa ohjelmaa menossa, on melkoinen kiusa kun pitää naputella jatkuvasti kanavanumeroita eikä pysty vaihtamaan edestakaisin..

Miten voi tällalsen pienen ja yksinkertaisen vian korjaaminen kestää  kuukausia? 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Merkillistä… Minulla tosiaan kävi katastrofi päivityksen yhteydessä. Oma veikkaus on että päivityksessä ajetaan joku tietokantamuutos ja se menny pieleen tms. ja aiheuttanut sotkun minun tallennuksiin. Siis digiboksissa on tosiaan tietokanta, jopa tietokantoja.. 

Arriksen bokseissa käyttöjärjestelmä on linux ja esim. nyt minulla näkyvät tallennusten nimet ovat tiedostonnimiä (vrt. kuva ylempänä). levyllä olevan tiedostonimen ja tallennetun ohjelman väliltä kadonnut tieto, jäljellä ainoastaan tiedoston nimi levyllä. 

Tallennusten päiväys 010170 on linuxin (unixin) epoch, syntymäpäivä.


Asialle ei sitten kukaan ole tehnyt mitään. Tein toisenkin vikailmoituksen samaisesta asiasta. Jouduin useaan kertaan perään huuteleen ASPAan ennenkuin sitten eräänä aamuna sain tekstiviestin että minulle Telia lähettänyt korruptoituneen kovalevyn tilalle uuden😣

Ei muu kuin uu​delleen soitella aspaan ja laitoin soittopyynnön vikaa käsitelleelle.  Joku kaveri sitten soittelikin ja selvisi että ei TV-puolella ole katsottu muuta kuin mitä oli vikatikettiin kirjattu viaksi. Se osa mikä olisi viasta pitänyt olla kerrottuna, oli ainoastaan jossakin tiedossa joka kirjattu “minun alle” - järjetöntä kuinka kelvottomasti vikatiketit kirjataan aspassa…. Kaveri myönsi että vika saattaa olla aivan kuin olen tähänkin ketjuun kuvannut, eli tietokantavirhe, ei mikään korruptoituminen. Mitään vastausta en saanut voidaanko asialle mitään enää tehdä. Ymmärsin että minun pitää vain asia hyväksyä… Hyvityksenä tulee sitten uusi kovalevy tilalle. Aika laiha lohtu!
 ​​​​​​

Kovalevyn tallennukset on kyllä haastellisia häiriötilanteissa. Niitä on todella haastavaa palauttaa ja tässä tilanteessa ei edes mahdollista. Uusi kovalevy ei tietenkään tuo takaisin edellisiä tallennuksia, mutta toimii varmasti taas jatkossa paremmin.

Kaikkein kiusallinen yksittäinen vika uuden version myötä tuli kanavan vaihtoon sinisellä nappulalla. Uuden version myötä sinistä nappulaa ei oikeastaan voi enää lainkaan käyttää.  Etenkin kun itse seuraan urheilua ja useinkin samaan aikaan ainakin kahdella kanavalla kiinnostavaa ohjelmaa menossa, on melkoinen kiusa kun pitää naputella jatkuvasti kanavanumeroita eikä pysty vaihtamaan edestakaisin..

Miten voi tällalsen pienen ja yksinkertaisen vian korjaaminen kestää  kuukausia? 

Edellisen kanavan vaihtopainike, eli sininen näppäin Arris -digiboksin kakella, on tosiaan välillä ollut toimimaton. Tähän on kuitenkin korjaus tulossa seuraavaan päivitykseen, joka tulee piakkoin Arris -digibokseille.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Kovalevyn tallennukset on kyllä haastellisia häiriötilanteissa. Niitä on todella haastavaa palauttaa ja tässä tilanteessa ei edes mahdollista. Uusi kovalevy ei tietenkään tuo takaisin edellisiä tallennuksia, mutta toimii varmasti taas jatkossa paremmin.

Kaikkein kiusallinen yksittäinen vika uuden version myötä tuli kanavan vaihtoon sinisellä nappulalla. Uuden version myötä sinistä nappulaa ei oikeastaan voi enää lainkaan käyttää.  Etenkin kun itse seuraan urheilua ja useinkin samaan aikaan ainakin kahdella kanavalla kiinnostavaa ohjelmaa menossa, on melkoinen kiusa kun pitää naputella jatkuvasti kanavanumeroita eikä pysty vaihtamaan edestakaisin.. 

Edellisen kanavan vaihtopainike, eli sininen näppäin Arris -digiboksin kakella, on tosiaan välillä ollut toimimaton. Tähän on kuitenkin korjaus tulossa seuraavaan päivitykseen, joka tulee piakkoin Arris -digibokseille.

Ainakin pikaisella testillä vaikuttaisi sininen näppäin (kanavan vaihto) toimivan uudessa päivityksessä (8.16.43)

Kovalevytallennusten pilaamisesta päivityksen yhteydessä haluaisin tehdä selväksi että jatkossa ei saa toistua. Tehtävät tietokantamuutokset/päivitykset tehtävä niin että poikkeamatilanteet (exception)  otetaan kiinni ja tehdään rollback koko operaatiolle! Ja aina kun tietokantaan tehdään muutoksia/päivityksiä softapäivityksen yhteydessä, pitää tietokannasta ottaa backup ja epäonnistuneen päivityksen jälkeen tehdään tietokannalle restore! 

 

----

Muokkaus Sakumik: Siistitty lainauksia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Kovalevytallennusten pilaamisesta päivityksen yhteydessä haluaisin tehdä selväksi että jatkossa ei saa toistua. Tehtävät tietokantamuutokset/päivitykset tehtävä niin että poikkeamatilanteet (exception)  otetaan kiinni ja tehdään rollback koko operaatiolle! Ja aina kun tietokantaan tehdään muutoksia/päivityksiä softapäivityksen yhteydessä, pitää tietokannasta ottaa backup ja epäonnistuneen päivityksen jälkeen tehdään tietokannalle restore!

Tästä ei ole mitään tietoa, että yksittäinen päivitys olisi kovalevyjen tallenteita rikkonut. Onko voinut olla sattumaa, että tallenteita on rikkoutunut samaan aikaan kun päivitys on tullut? Kovalevyllä olevat tallenteet on kovalevyllä, ei meillä verkossa kuten verkkotallenteet. Onkohan tässä käynyt meidän puolelta myös virhe kun on tietokannan ongelmaksi arvioitu.

Suosittelen harkitsemaan verkkotallenteiden käyttöä jatkossa, koska niiden osalta on paremmat mahdollisuudet palauttaa, toki siinäkin riippuu häiriöstä, voidaanko tallenteita palauttaa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Kovalevytallennusten pilaamisesta päivityksen yhteydessä haluaisin tehdä selväksi että jatkossa ei saa toistua. Tehtävät tietokantamuutokset/päivitykset tehtävä niin että poikkeamatilanteet (exception)  otetaan kiinni ja tehdään rollback koko operaatiolle! Ja aina kun tietokantaan tehdään muutoksia/päivityksiä softapäivityksen yhteydessä, pitää tietokannasta ottaa backup ja epäonnistuneen päivityksen jälkeen tehdään tietokannalle restore!

Tästä ei ole mitään tietoa, että yksittäinen päivitys olisi kovalevyjen tallenteita rikkonut. Onko voinut olla sattumaa, että tallenteita on rikkoutunut samaan aikaan kun päivitys on tullut? Kovalevyllä olevat tallenteet on kovalevyllä, ei meillä verkossa kuten verkkotallenteet. Onkohan tässä käynyt meidän puolelta myös virhe kun on tietokannan ongelmaksi arvioitu.

Suosittelen harkitsemaan verkkotallenteiden käyttöä jatkossa, koska niiden osalta on paremmat mahdollisuudet palauttaa, toki siinäkin riippuu häiriöstä, voidaanko tallenteita palauttaa.

Siis mitä????? Otapa @HenriLie asiasta selvää. Arris on linuxboksi ja siellä tietokanta jossa myös osa Telia TV-sovelluksen datoista. Todennäköisesti taulu jossa linkki linux-tasolla oleviin levytiedostoihin on tyhjentynyt päivityksessä.  Ei ole kovalevy korruptoitunut, vanhat tallenteet katsottavissa, ohjelman nimi ja tallennustiedot puuttuu. Päivityksen jälkeen tehdyissä tallennuksissa tiedot kunnossa. 

Tokihan käytän verkkotallennusta jo senkin takia että Arriksen kovalevy naurettavan pieni, 500GB… Entäpä kuinka paljon sitten on ongelmia verkkotallennuksissa??? Laittakaa ne kuntoon!  Ja laittakaahan edes verkkotallenteiden säilytysaika kahteen vuoteen, niin tarve kovalevylle oikeasti vähenisi. Toki tallennan etupäässä maksullisilta kanavilta. Lisäksi kun ajansiirto vaatii kovalevyn, sille tarvetta aina!

 

@SakuMik, kovin vallatonta näiden ketjujen siivoaminen - menee kyllä aivan keskustelut rikki. @TeroRe, Miksei saa itse editoida lainauksia haluamallaan tavalla???
  

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@SakuMik, kovin vallatonta näiden ketjujen siivoaminen - menee kyllä aivan keskustelut rikki. @TeroRe, Miksei saa itse editoida lainauksia haluamallaan tavalla???
 

Yleisesti ottaen, siivoamme lainauksia, jotta keskustelua on helppo seurata. Siis myös taustalla olevien lukijoiden. Lainauksen lainauksen lainauksen lainauksen lainauksia on tosi vaikea enää hahmottaa, kuka on kirjoittanut mitäkin ja mihin nyt ollaan vastattu. Nämä myös kasvattaa ketjun mittaa ihan turhaan.

Näin tein myös tässä kirjoituksessani, jätin tähän vain oleelliset rivit.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Kovalevytallennusten pilaamisesta päivityksen yhteydessä haluaisin tehdä selväksi että jatkossa ei saa toistua. Tehtävät tietokantamuutokset/päivitykset tehtävä niin että poikkeamatilanteet (exception)  otetaan kiinni ja tehdään rollback koko operaatiolle! Ja aina kun tietokantaan tehdään muutoksia/päivityksiä softapäivityksen yhteydessä, pitää tietokannasta ottaa backup ja epäonnistuneen päivityksen jälkeen tehdään tietokannalle restore!

Tästä ei ole mitään tietoa, että yksittäinen päivitys olisi kovalevyjen tallenteita rikkonut. Onko voinut olla sattumaa, että tallenteita on rikkoutunut samaan aikaan kun päivitys on tullut? Kovalevyllä olevat tallenteet on kovalevyllä, ei meillä verkossa kuten verkkotallenteet. Onkohan tässä käynyt meidän puolelta myös virhe kun on tietokannan ongelmaksi arvioitu.

Siis mitä????? Otapa @HenriLie asiasta selvää. Arris on linuxboksi ja siellä tietokanta jossa myös osa Telia TV-sovelluksen datoista. Todennäköisesti taulu jossa linkki linux-tasolla oleviin levytiedostoihin on tyhjentynyt päivityksessä.  Ei ole kovalevy korruptoitunut, vanhat tallenteet katsottavissa, ohjelman nimi ja tallennustiedot puuttuu. Päivityksen jälkeen tehdyissä tallennuksissa tiedot kunnossa.

 

Asiaa on selvitetty yleisellä tasolla ja niillä tiedoilla mitä Yhteisössä on, koska asiakastietoja meillä ei ole, eikä kovalevyn kaikkia ongelmia voi etänä tarkistaa. Tarkkaa juurisyytä tallenteiden häiriöön minä en siis tiedä, emmekä voi asiaa selvittää tätä kautta. Muita ilmoituksia kovalevyn tallenteiden häiriöistä ei ole minkään päivityksen yhteydessä saatu, eli siksi epäilin sattumaa/korruptiota paikallisesti. Tätä en ole myöskään kieltänyt, etteikö se voisi päivityksestä johtua.