Skip to main content
 

Yllättävän usein täällä palstalla kehotetaan palauttamaan tehdasasetukset jo melko pieneltä kuulostavan ongelman kohdalla…

Jotta hommaa edes ajattelisi joskus uskaltavan kokeilla.. ..pitäisi erinäisiä ‘muinoin saatuja’ tunnuksia ja salasanoja olla varmassa tallessa.. ...katsotaanpas hieman..

Esim. mulla on ollut TeliaTV n 10v, eikä suunnilleen aavistustakaan, missä ja mitä ovat erinäiset tunnukset, mitä tehdasasetuksien palauttamisen jälkeisessä buutissa oheisten ohjeiden mukaan tarvitaan… :)

 

Löysin siis otsikon mukaisen - omani ja muutenkin melko yleisen - TeliaTV.n digiboxin (siis VIP4302) käyttöönottoohjeen (boxi + kiinteä laajakaista):

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/arris-4302w#4302w-kayttoonotto-verkkokaapeli

 

Kohdat 1-6 & 10: OK

 

Kohta 7:

“ Kirjaudu digiboksille saamallasi Telia TV -tunnuksella ja salasanalla. Anna kirjautumistiedot kaukosäätimellä, mikäli digiboksi kysyy aktivointitunnusta. Muussa tapauksessa jatka alla olevan ohjeen mukaan. Käyttämäsi nettiyhteys määrittelee kirjautumistavan. “

Mitähän tunnuksia tässä tarkoitetaan?

Onkohan Minun Telian osiossa “Telia TV digiboksi laajakaistalla” näkyvä 10-numeroinen

Aktivointitunnus (mulla 000….99..) se mitä tässä kohtaa kysytään?

 

** Noh, tässä kohtaa helpotus, kun originaali Soneran KotiTV -paperinivaska (2012) löytyi - ja sieltä myös tuo tunnus ja vastaava salasana... ...tähän mennessä ok...

 

Kohta 8: Tämä on ok

“ Digiboksi ohjaa tekemään aktivoinnin. Ruudulle ilmestyy QR-koodi sekä kuusinumeroinen aktivointikoodi. Skannaa QR-koodi puhelimella tai avaa sivu https://login.tv.telia.fi/ tietokoneen tai puhelimen nettiselaimella ja syötä avautuvalle sivulle televisioruudullasi näkyvä aktivointikoodi. “

 

Kohta 9:

“ Kirjaudu selaimessa avautuvalla sivulla Telia TV -käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Olet saanut Telia TV -tunnukset tilauksen yhteydessä ja salasana on lähetetty sinulle tekstiviestillä. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi tai itse valitsemasi tunnus. Käyttäjätunnuksen voit tarvittaessa tarkistaa Minun Teliasta. ”

Tässä tuleekin hankaluuksia:  Tarkoitetaanko tässä samaa tunnus-pw -paria kuin kohdassa 7 (mihin teksti "Telia TV -käyttäjätunnuksella” viittaisi) vaiko jotain vielä erillistä sposti-pw -paria, mikä kai taas eioo sama kuin Telia-sivuille olevat tunnukset...(??)

Tuo ohjekohdan viimeinen linkki (siis Käyttäjätunnuksen tarkistus) avaa Minun Telia -yleisnäkymän ja siitä kun jatkaa kohdan 7 mukaisesti siihen Telia TV digiboksi laajakaistalla -osioon, niin näkösällä kuitenkin taas on se Aktivointitunnus.

VAI - Tarkoitetaankohan tässä kenties Minun Telia -osaston Telia TV digiboksi-osiota, missä jonkinlaisena tunnuksena tosiaan näkyy spostiosoite?

 

Mitähän ihmeen tunnus-pw -paria tässä kohdassa 9 tarkoitetaan ja että tarvitaanko näissä kohtien 7 ja 9 ohjeissa yleensäkin vain yksi ja sama tunnus-pw -pari vaiko kaksi erillistä??? 😊

 

Tilannetta vielä mukavasti sekoittaa sinänsä hyvä ohje..

“Unohtunut Telia TV -käyttäjätunnus tai -salasana”

https://www.telia.fi/asiakastuki/tv-ja-viihde/telia-tv-unohtunut-kayttajatunnus-salasana#iptv-salasana-ja-kayttajatunnus

..mutta kun tuolta sit valitsee ohjeen

Telia TV digiboksi laajakaistalla “, mikä setti esim. mulla on, niin ohjeessä päädytäänkin paikkaan, missä vaihdetaan TeliaTV.n aktivointitunnuksen salasana (ja / tai PIN-koodi) - eikä siis tuon ohjeen otsikon mukaiseen eli käyttäjätunnuksen (siis se sposti) + salasanan säätämiseen…

 

Kun nyt sit vähän on tuolla Minun Telia.ssa taas surffannut, niin ilmeisesti ton em. ohjeen mukainen tunnus+pw -säätö todellisuudessa tapahtuukin siellä Telia TV digiboksi-osiossa, eikä Telia TV digiboksi laajakaistalla -osiossa…

 

Pysyykö Yhteisön väkikään tässä mukana… 🤣

 

Yllättävän usein täällä palstalla kehotetaan palauttamaan tehdasasetukset jo melko pieneltä kuulostavan ongelman kohdalla…

Se on kyllä totta, että yllättävän usein ohjeistamme palauttamaan laitteen tehdasasetuksille vaikka vaikka laitteen uudelleenkäynnistys voisi olla helpompi keino.

 

Jotta hommaa edes ajattelisi joskus uskaltavan kokeilla.. ..pitäisi erinäisiä ‘muinoin saatuja’ tunnuksia ja salasanoja olla varmassa tallessa.. ...katsotaanpas hieman..

 

Esim. mulla on ollut TeliaTV n 10v, eikä suunnilleen aavistustakaan, missä ja mitä ovat erinäiset tunnukset, mitä tehdasasetuksien palauttamisen jälkeisessä buutissa oheisten ohjeiden mukaan tarvitaan… :)

Palvelutunnukset lähes poikkeuksetta on toimitettu sähköpostiin palvelun toimituksen yhteydessä. Itselläni on ollut tapana kysyä asiakkailta haluavatko he tunnukset vielä erikseen tekstiviestillä talteen. 

Arris 4302 boksi on siitä mielenkiintoinen laite, että se on ensimmäinen boksimme millä pystyy käyttämään sekä perinteistä IPTV palvelua eli Telia digiboksi laajakaistalla palvelua sekä yhteysriippumatonta Telia TV digiboksilla palvelua. Kirjautumistapa riippuu siitä onko boksi yhdistetty Telian kiinteään laajakaistaan jossa on IPTV asetukset. Mikäli boksi on yhdistetty Telian kiinteän laajakaistaan kysyy boksi aktivointitunnuksia jotka ovat nämä kymmenen numeroa sisältävät tunnukset. 

Jos boksi on kytketty muuhun liittymään tulee aktivointi tehdä QR-koodin tai aktivointitunnuksen avulla.

Sanotaanko että tilanne ei ole ideaalinen ja olemme saaneet palautetta kirjautumisen vaikeuksista. Kirjautuminen boksille voidaan tehdä teknisen asiakaspalvelun tai Helpin avustuksella asiakkaan puolesta. 

Meille nämä ovat tuttuja juttuja sillä niiden kanssa päivittäin painimme. Jos tunnusten kanssa asiakas kaipaa tukea niin asiakaspalvelumme kautta tähän saadaan apua. 


 

Yllättävän usein täällä palstalla kehotetaan palauttamaan tehdasasetukset jo melko pieneltä kuulostavan ongelman kohdalla…

Se on kyllä totta, että yllättävän usein ohjeistamme palauttamaan laitteen tehdasasetuksille vaikka vaikka laitteen uudelleenkäynnistys voisi olla helpompi keino.

Jotta hommaa edes ajattelisi joskus uskaltavan kokeilla.. ..pitäisi erinäisiä ‘muinoin saatuja’ tunnuksia ja salasanoja olla varmassa tallessa.. ...katsotaanpas hieman..

Arris 4302 boksi……

Kirjautumistapa riippuu siitä onko boksi yhdistetty Telian kiinteään laajakaistaan jossa on IPTV asetukset. Mikäli boksi on yhdistetty Telian kiinteän laajakaistaan kysyy boksi aktivointitunnuksia jotka ovat nämä kymmenen numeroa sisältävät tunnukset.

 

Okei - kiitos sepustuksesta..  Varmistetaas nyt vielä..

Mulla on tuo 4302 + Telian kiinteä laajakaista, niin pitäisi siis piisata tuo Aktivointitunnus+salasana -pari, eikä muita tunnuksia?

 

 


Okei - kiitos sepustuksesta..  Varmistetaas nyt vielä..

Mulla on tuo 4302 + Telian kiinteä laajakaista, niin pitäisi siis piisata tuo Aktivointitunnus+salasana -pari, eikä muita tunnuksia?

Kyllä. Niin kauan kun tilaat Telia TV laajakaistalla palvelua ja yhteys toimii normaalisti ainoat tunnukset mitä palvelun käyttöön tarvitset ovat kymmenen numeroinen käyttäjätunnus ja salasana. 

Jos tilaat Telia TV digiboksilla palvelua joka ei ole sidottu laajakaistan tilaukseen niin tällöin käytetään kirjautumiseen QR-koodia tai kirjautumis-sivustoa.