Yllättävän usein täällä palstalla kehotetaan palauttamaan tehdasasetukset jo melko pieneltä kuulostavan ongelman kohdalla…
Jotta hommaa edes ajattelisi joskus uskaltavan kokeilla.. ..pitäisi erinäisiä ‘muinoin saatuja’ tunnuksia ja salasanoja olla varmassa tallessa.. ...katsotaanpas hieman..
Esim. mulla on ollut TeliaTV n 10v, eikä suunnilleen aavistustakaan, missä ja mitä ovat erinäiset tunnukset, mitä tehdasasetuksien palauttamisen jälkeisessä buutissa oheisten ohjeiden mukaan tarvitaan… :)
Löysin siis otsikon mukaisen - omani ja muutenkin melko yleisen - TeliaTV.n digiboxin (siis VIP4302) käyttöönottoohjeen (boxi + kiinteä laajakaista):
https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/arris-4302w#4302w-kayttoonotto-verkkokaapeli
Kohdat 1-6 & 10: OK
Kohta 7:
“ Kirjaudu digiboksille saamallasi Telia TV -tunnuksella ja salasanalla. Anna kirjautumistiedot kaukosäätimellä, mikäli digiboksi kysyy aktivointitunnusta. Muussa tapauksessa jatka alla olevan ohjeen mukaan. Käyttämäsi nettiyhteys määrittelee kirjautumistavan. “
Mitähän tunnuksia tässä tarkoitetaan?
Onkohan Minun Telian osiossa “Telia TV digiboksi laajakaistalla” näkyvä 10-numeroinen
Aktivointitunnus (mulla 000….99..) se mitä tässä kohtaa kysytään?
** Noh, tässä kohtaa helpotus, kun originaali Soneran KotiTV -paperinivaska (2012) löytyi - ja sieltä myös tuo tunnus ja vastaava salasana... ...tähän mennessä ok...
Kohta 8: Tämä on ok
“ Digiboksi ohjaa tekemään aktivoinnin. Ruudulle ilmestyy QR-koodi sekä kuusinumeroinen aktivointikoodi. Skannaa QR-koodi puhelimella tai avaa sivu https://login.tv.telia.fi/ tietokoneen tai puhelimen nettiselaimella ja syötä avautuvalle sivulle televisioruudullasi näkyvä aktivointikoodi. “
Kohta 9:
“ Kirjaudu selaimessa avautuvalla sivulla Telia TV -käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Olet saanut Telia TV -tunnukset tilauksen yhteydessä ja salasana on lähetetty sinulle tekstiviestillä. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi tai itse valitsemasi tunnus. Käyttäjätunnuksen voit tarvittaessa tarkistaa Minun Teliasta. ”
Tässä tuleekin hankaluuksia: Tarkoitetaanko tässä samaa tunnus-pw -paria kuin kohdassa 7 (mihin teksti "Telia TV -käyttäjätunnuksella” viittaisi) vaiko jotain vielä erillistä sposti-pw -paria, mikä kai taas eioo sama kuin Telia-sivuille olevat tunnukset...(??)
Tuo ohjekohdan viimeinen linkki (siis Käyttäjätunnuksen tarkistus) avaa Minun Telia -yleisnäkymän ja siitä kun jatkaa kohdan 7 mukaisesti siihen Telia TV digiboksi laajakaistalla -osioon, niin näkösällä kuitenkin taas on se Aktivointitunnus.
VAI - Tarkoitetaankohan tässä kenties Minun Telia -osaston Telia TV digiboksi-osiota, missä jonkinlaisena tunnuksena tosiaan näkyy spostiosoite?
Mitähän ihmeen tunnus-pw -paria tässä kohdassa 9 tarkoitetaan ja että tarvitaanko näissä kohtien 7 ja 9 ohjeissa yleensäkin vain yksi ja sama tunnus-pw -pari vaiko kaksi erillistä??? 😊
Tilannetta vielä mukavasti sekoittaa sinänsä hyvä ohje..
“Unohtunut Telia TV -käyttäjätunnus tai -salasana”
..mutta kun tuolta sit valitsee ohjeen
“ Telia TV digiboksi laajakaistalla “, mikä setti esim. mulla on, niin ohjeessä päädytäänkin paikkaan, missä vaihdetaan TeliaTV.n aktivointitunnuksen salasana (ja / tai PIN-koodi) - eikä siis tuon ohjeen otsikon mukaiseen eli käyttäjätunnuksen (siis se sposti) + salasanan säätämiseen…
Kun nyt sit vähän on tuolla Minun Telia.ssa taas surffannut, niin ilmeisesti ton em. ohjeen mukainen tunnus+pw -säätö todellisuudessa tapahtuukin siellä Telia TV digiboksi-osiossa, eikä Telia TV digiboksi laajakaistalla -osiossa…
Pysyykö Yhteisön väkikään tässä mukana…