Skip to main content

onko muilla ongelmia?
Kaikki muu toimii ok, tein vikailmoituksen telialle ja pojat kävivät vaihtamassa kuitumuuntimen

sovittiin että seuraillaan tilannetta, no eipäs se parantunut, tein uuden vikailmoituksen (chatti asiakas palvelija ei halunnut ottaa minua tosissaan tai sitten ei tiennyt että mikä on reititin) seuraavana päivänä sain ilmoituksen että kaikki on kuulemma kunnossa :)

Kuulemma vika langattomassa verkossa, ahaa minulla toimii langaton verkko vallan mainiosti mutta langallinen ei näiden palveluiden osalta alkuunkaan

 

No ei ole..

mikä eteen? irtisanoa liittymät ja kokeilla toista tilalle?

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?

Hei!



 



Nyt kannattaa lähteä selvittelemään pätkintää vaikka tällä tavalla:



 



Katsotko Areenaa ja Netflixiä millä laitteella? Esim. PC-tietokone, Mac, älypuhelin, äly-tv, Chromecast?



 



Jos katsot vaikka tietokoneella, niin jos voit testata vaikkapa puhelinta, että toimiiko sillä?



 



Jos pätkintää ei sitten esiinny puhelimella, niin ongelma lienee tietokoneessa. Ja taas jos toisin päin, niin sitten puhelimessa. Jos taas kummallakin pätkii, niin vika voi olla itse palvelussa tai nettiyhteydessä tai verkkolaitteessa.



 



Kuitumuuntimen lisäksihän täytyy olla jokin reititin. Tulee mieleen, että pätkintä voisi olla vaikka langattoman lähiverkon häiriöllisyydestä/hitaudesta/heikosta kuuluvuudesta johtuvaa. Siksi jos käytät tietokonetta ja pätkintää sillä on esiintynyt, niin kokeilisin sitten ihan piuhan kanssa. Kirjoitit, että tosiaan piuhalla pätkii... mutta toimiiko se piuhalla muutenkaan? Kokeile toista verkkopiuhaa?



 



---



 



On vielä vaihtoehto, että tietokone on kovin vanha eikä sen tehot riitä liikkuvan kuvan katseluun täydellä laadulla. Kokeile siis laskea kuvanlaatua niin areenassa kuin Netflixissä. Voit myös katsoa tehtävienhallinnasta, että jos tietokoneella katsot, niin hakkaako prosessorin (CPU) käyttö 100%, jolloin tosiaan ongelmia voi ilmentyä.


Katson netflixiä ja areenaa televisiolla.

Telian mielestä ei ole reititintä. viallinen kuitumuunnin jo vaihdettu mutta vika ei korjaantunut. Nyt heidän mielestään kaikki on kunnossa.

Johtoa pitkin siirtyy data kuitumuuntimelta reitittimelle ja tästä johtoa pitkin boxiin ja tästä johtoa pitkin televisoon



@aripal1@  kirjoitti:

Katson netflixiä ja areenaa televisiolla.

Johtoa pitkin siirtyy data kuitumuuntimelta reitittimelle ja tästä johtoa pitkin boxiin ja tästä johtoa pitkin televisoon


Eli reitti on nyt verkkokaapelilla aina tuohon digiboksiin asti ja digiboksista sitten HDMI-kaapeli televisioon? Katsotko Netflixiä nyt digiboksilla vai telkkarin sovelluksilla? Mikä digiboksi sinulla on käytössä?

 

Jos yllämainittu scenaario kyseessä niin tuossa on vielä tuo digiboksin osuus vähän kysymysmerkkinä toiminnan suhteen. Testaus toisella laitteella esim. Tietokoneella / telkkarin sovelluksella kertoisi lisää.

 

Jos taas digiboksista menee ihan nettipiuha tuohon televisioon niin vedä kuitumuuntimelta mieluummin vielä oma nettipiuha ihan yksinään telkkaria varten niin ei sekoita tuo digiboksi välissä mitenkään palvelun toimivuutta.


Tuli nyt mieleen, että voisikohan pätkintä jotua siitä, että tuo boxi ei saa Telian DHCP -palvelimelta IP-ossaa uusittua niin, että yhteydet pysyisivät pystyssä. Joskus apuna on routerin hommaaminen, jossa on kylliksi "älyä", että hoitaa tuon ip-ossan hakemisen kyllin älykkäästi Telian palvelimelta.


Netflix on alkanut pätkimään...viimeisten BOXI päivitysten myötä. Areenaa en katso.

Mulla reittimestä -> boxiin -> HDMI monitoriin.

 

Ja katson flixiä joko boxin kautta tai PC:n kautta. Eli leffat ja sarjat pätkivät aina samoissa kohdissa jos katson boxin kautta. PC:llä ei mitään ongelmaa ole. Näyttää olevan jotain bufferoitiin liittyvää.

 

esim.

1) Katson juuri tullutta Bleach leffaa boxilla. Leffa pätki noin 35min kohdalla..kelasin taakse pari kertaa ja aina samassa kodassa pätkii.

2) Käynnistin PC:n katsoin saman kohdan 35min kohdalla ja mitään ongelmaa ei ollut.

3) Käynnistin boxin uudestaan ja edelleen se pätkäisee samassa 35min kohdalla.

 

Thomson TG789vn Palvelureititin

Arris VIP4302 Digiboxi Digiboksi


Kokeilin vielä uudestaan windows storen ilmaisella ohjelmalla, jolla saa varmasti myös 1080p kuten digiboxilla..Ei pätkinyt, mutta tuolla boxilla pätkii edelleen sama kohta, eli 35 min...

 

Jotain erikoista sielä on viritelty.


Testasin tänään uudestaan samasta 35 min kohdasta elokuvaa, niin edelleen pätkäisee, mutta ei niin huomattavasti kuin eilen.

Joten testasin onko myös Archer Season 9 korjaantunut, joka on pätkiny aikasemmin todella paljon, niin se pätkii edelleen useita kertoja..

 

Windosin Netfilx ohjelmalla ei pätkinyt.


@Napalm, digiboksin kautta Netflixiä katsottaessa on osalla käyttäjistä havaittu pätkimistä. Asia on selvityksessä ja tästä on myös häiriötiedote.



@Pekka_Koo@  kirjoitti:

@Napalm, digiboksin kautta Netflixiä katsottaessa on osalla käyttäjistä havaittu pätkimistä. Asia on selvityksessä ja tästä on myös häiriötiedote.


No kiva tietää ja kolme viikkoa ei ole pitkä aika jos ei tiedä mitä tekee? :smileyembarrassed:

 

Mistä voin lukea pävitykset ongelman suhteen?


@Napalm Ongelma on tutkinnassa ja päivitämme tiedotetta, kun jotain uutta tiedotettavaa ongelmasta tulee esiin.


Pätkähdys tuntuu siltä että boksissa loppuu suorituskyky - Netflix-sovelluksen päivityksessä cpu-kuorma kasvanut kenties? Ongelma tuli vasta kesän aikana päivitysten myötä.


@AinaTuleeJotain, hyvä huomio, sekin on toki teoriassa mahdollista. Otamme selvityksessä kaikki tekijät huomioon.


Vaikuttaa kyllä tosiaan siltä että joko suorituskyky loppuu kesken tai streamia puskuroidaan liian vähän - pätkäisy tulee aina samaa streamia katsoessa samassa kohtaa, jopa niin että sarjoissa jossa on sama alkuintro joka jaksossa, pätkähdys tulee samassa kohtaa alkuintroa joka jaksossa, uskoakseni kohdassa jossa hetkellisesti joko bitrate kasvaa tai dekooderilla on raskaampi taakka.

 


@AinaTuleeJotain En äkkiä löytäny tietoa, että millä nettiyhteydellä tuota Netflixiä yrität katsoa? Onko boksiin langallinen vai langaton yhteys? Ja onko sitten kyseessä kiinteä vai langaton laajakaista? Sori, jos noi on kyselty, mutta en tosiaan löytänyt mainintaa ainakaan tässä ketjussa.



 



Tuli näet vaan mieleen, että Wifi, erityisesti 2,4GHz taajuudella voi toisinaan ruuhkautua, erityisesti kerrostaloissa. Samoin jos käytät 4G:tä, niin sielläkin on voinut kuormitus kasvaa ja tukari on voinut ruuhkautua. Mikä on siis yhteyden nopeus?


Oikea Telia-TV kyseessä, siis 50M VDSL ja Arris 4302 suoraan palvelureitittimessä kiinni. Ongelma ei ole yhteydessä vaan boksissa - minkään muun laitteen Netflix-sovellukset eivät pätki. Eikä siis pätkinyt myöskään Arris vanhemmalla Netflix-versiolla keväämmällä.


Vastaa