Skip to main content

Nyt on pidemmän aikaa jo televisiossa lukenut tämä tai joku vastaava viesti. Ei vaan halua toimia 😠

Lukeeko ruudullasi siis otsikon teksti, eli “Nettiyhteydessä ongelmaa?” vai jokin muu teksti? 🙂


 

Unohtui näköjään kuva pois 🫣


 

Nyt tuli tällainen kun yritin mennä suoratoistoon.


Toimiiko nettiyhteytesi muilla laitteilla, kuin televisiolla, vai onko ongelma vain television kanssa? 


Toimiiko nettiyhteytesi muilla laitteilla, kuin televisiolla, vai onko ongelma vain television kanssa? 

Käytän pääosin puhelinta, niin en osaa vastata läppärin yhteyksistä. Puhelin yhteys on parempi kuin ennen. Voisi siis sanoa, että televisiossa on vain ongelmia. Yhteydet pätkii televisiossa ihan mihin vuorokauden aikaan tahansa. Aamupäivällä, päivällä, illalla, yöllä..


Jaatko nettiyhteyden puhelimestasti TV:lle vai mistä TV saa yhteytensä?


Käytän pääosin puhelinta, niin en osaa vastata läppärin yhteyksistä. Puhelin yhteys on parempi kuin ennen. Voisi siis sanoa, että televisiossa on vain ongelmia. Yhteydet pätkii televisiossa ihan mihin vuorokauden aikaan tahansa. Aamupäivällä, päivällä, illalla, yöllä..

Sitten tuo viittaisi television ongelmiin. Kokeile kuitenkin vielä television käyttämää yhteyttä jollain toisella laitteella, niin selviää, että missä ongelma piilee. 

Voisit kokeilla perinteistä, eli ottaa television johdon irti seinästä joksikin aikaa ja kokeilla auttaako se. Nettiyhteyden yhdistämisestä televisioon uudelleen voisi myös olla apua, eli “unohtaa” verkon television päästä ja yhdistää sen sitten uudelleen. Näin tuo yhteys yhdistyy ns. puhtaalta pöydältä. Tuossa jälkimmäisessä kuvassa on myös ruudulla virhekoodi. Voisit etsiä sen televisiosi käyttöohjeista ja katsoa, että onko sille jokin tarkempi kuvaus. 🙂


Jaatko nettiyhteyden puhelimestasti TV:lle vai mistä TV saa yhteytensä?

Modeemihan minulla netin tänne jakaa.


Jaatko nettiyhteyden puhelimestasti TV:lle vai mistä TV saa yhteytensä?

Modeemihan minulla netin tänne jakaa.

Modeemi, mutta mikä yhteys siihen modeemiin tulee? 4/5G, valokuitu, kaapelinetti, ethernet, adsl, vdsl?

Onko TV tuohon modeemiin yhdistetty ethernet-kaapelilla vai langattomasti?


Modeemi, mutta mikä yhteys siihen modeemiin tulee? 4/5G, valokuitu, kaapelinetti, ethernet, adsl, vdsl?

Onko TV tuohon modeemiin yhdistetty ethernet-kaapelilla vai langattomasti?

Olisikohan se tuo ADSL ja langaton.

 

--

Muokkaus PihlaHei: lyhennetty lainauksia


Ehditkö jo irroittaa virtajohdon modeemista noin puoleksi minuutiksi ja käynnistellä uudelleen? Tämäkin voi auttaa usein, jos alueella ei ole suurempaa häiriötä. Entä palaako modeemissa yhteysvalo? Siitä voisi melkeinpä koittaa yhdistää netin myös toiseen laitteeseen ja katsoa pelittääkö sillä. 


Ehditkö jo irroittaa virtajohdon modeemista noin puoleksi minuutiksi ja käynnistellä uudelleen? Tämäkin voi auttaa usein, jos alueella ei ole suurempaa häiriötä. Entä palaako modeemissa yhteysvalo? Siitä voisi melkeinpä koittaa yhdistää netin myös toiseen laitteeseen ja katsoa pelittääkö sillä. 

Minulla on ollut jo pari vuotta ainakin huono nettiyhteys. Nyt on vain normaaliakin huonompi ollut telkkaria katsellessa. Modeemissa vilkuttelee sininen valo, kuten normaalistikin. Avasin läppärin ja toimi normaalisti. En ole tänään vielä ehtinyt katsoa telkkaria, niin en tiedä tämän päivän nettiongelmista siellä. Olen irrotellut johtoja ja buutannut kaikkea. Mutta tiedän vasta katkooko edelleen, kun alan katsomaan telkkaria.


Katsotko telkkaria siis jonkin TV-boksin kautta (Arris, tms... musta kiekko) DNA Viihde boksi, Elisa Viihde boksi?

Antenni-TV toiminta tai kaapeli-tv toiminta ei ole riippuvaista nettiyhteydestä. Yrität ilmeisesti katsoa jotain suoratoistopalvelua? 

Mitä läppärissä https://www.telia.fi/kauppa/kodin-netti/tee-nopeustesti antaa?

 

Jos TV on modeemiin yhteydessä langattomasti, niin voi olla hyvä kokeilla toimiiko yhteys vakaammin langallisesti.


Katsotko telkkaria siis jonkin TV-boksin kautta (Arris, tms... musta kiekko) DNA Viihde boksi, Elisa Viihde boksi?

Antenni-TV toiminta tai kaapeli-tv toiminta ei ole riippuvaista nettiyhteydestä. Yrität ilmeisesti katsoa jotain suoratoistopalvelua? 

Mitä läppärissä https://www.telia.fi/kauppa/kodin-netti/tee-nopeustesti antaa?

 

 

Jos TV on modeemiin yhteydessä langattomasti, niin voi olla hyvä kokeilla toimiiko yhteys vakaammin langallisesti.

 

Telia tv boksi. Klo 1.21 näin. Tallennosta katselen.

DV8919 (allekirjoitukseni) eli on riippuvainen netistä.

Teen huomenna tuon nopeustestin. 

 


 

Telia tv boksi. Klo 1.21 näin. Tallennosta katselen.

DV8919 (allekirjoitukseni) eli on riippuvainen netistä.

Teen huomenna tuon nopeustestin. 

 

Ehditkö @Hannele2022 jo tehdä nopeustestin miltä yhteys siellä näyttää? Haittaako muuten tuo huono netti ihan kaikkea toimintaa vai huomaatko sen erityisesti vain kun täytyisi telkkaria katsella? 


Ehditkö @Hannele2022 jo tehdä nopeustestin miltä yhteys siellä näyttää? Haittaako muuten tuo huono netti ihan kaikkea toimintaa vai huomaatko sen erityisesti vain kun täytyisi telkkaria katsella? 

 

Nettinopeus läppärillä

Lataus 6,2

Lähetys 0,1

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


 

Nettinopeus läppärillä

Lataus 6,2

Lähetys 0,1

Pystytkö kokeilemaan modeemin resetointia? Eli modeemin takana on sellainen pieni reset-nappi, jota tulisi painaa pohjassa 10-15 sekunnin ajan. Tämä on ainakin itsellä auttanut, jos netti ei meinaa toimia. 


Pystytkö kokeilemaan modeemin resetointia? Eli modeemin takana on sellainen pieni reset-nappi, jota tulisi painaa pohjassa 10-15 sekunnin ajan. Tämä on ainakin itsellä auttanut, jos netti ei meinaa toimia. 

Mun on pakko taas jättää tää myöhemmäksi. Kyyti odottaa pihalla.

 

-- 

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


 

Nettinopeus läppärillä

Lataus 6,2

Lähetys 0,1

 

Lähetysnopeus on ainakin ihan onneton, liian matala. Vaikka TV:n katselu onkin lähinnä latausliikennettä, vaatii tietoverkko toimiakseen myös lähetysliikennettä. Jokin on tuossa pielessä. Oliko testi Modeemi - > läppäri  , wifin kautta vai verkkokaapelilla? Jos asunnossa on muita puhelinrasioita, niin kokeile yhdistää modeemi siihen, miten toimii?

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


 

Nettinopeus läppärillä

Lataus 6,2

Lähetys 0,1

Pystytkö kokeilemaan modeemin resetointia? Eli modeemin takana on sellainen pieni reset-nappi, jota tulisi painaa pohjassa 10-15 sekunnin ajan. Tämä on ainakin itsellä auttanut, jos netti ei meinaa toimia. 

Resetoin modeemin. Nyt on läppärillä wifin kautta nämä lukemat klo 23.32.

Ei ole muita puhelinrasioita. 

Lataus 25

Lähetys 0.5 


Resetoin modeemin. Nyt on läppärillä wifin kautta nämä lukemat klo 23.32.

Ei ole muita puhelinrasioita. 

Lataus 25

Lähetys 0.5 

Tuo vaikuttaa nyt ADSL 2+,  24/1 Mbps liittymän lukemilta. Olikohan jossain kohdassa verkossa ollut häiriöitä niin, että oli laskenut nopeustaso alemmaksi. Miten nyt TV ja muut toimivat?

 

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia


Resetoin modeemin. Nyt on läppärillä wifin kautta nämä lukemat klo 23.32.

Ei ole muita puhelinrasioita. 

Lataus 25

Lähetys 0.5 

Latausnopeus näyttäisi olevan hyvä tässä testissä yhteystyyppiä ajatellen. Lähetysnopeudessa on tosin parannettavan varaa. Jos jotain, niin todennäköinen syy alkuperäiselle ongelmalle on tuo hidasteleva nettiyhteys. 

Nyt olisi tärkeä tietää hidasteleeko yhteys myös reitittimestä verkkokaapelilla läppäriin yhdistettynä. Onko sinulla mahdollista tehdä siis tämänlainen testi? Voit myös halutessasi noutaa veloituksetta Telia Kaupastamme testimodeemin ja puhelinkaapelin. Jos yhteysongelmia esiintyy myös lainamodeemilla ja lainapuhelinkaapelilla testattuna, on syytä olla yhteydessä asiakaspalveluumme laitteiden ääreltä häiriöilmoituksen merkeissä. 

Olisi myös hyvä tarkastaa mikä yhteysnopeus sinulla on käytössä liittymäsopimuksen mukaan. Usein ADSL -yhteyksissä on nopeusluokkana 24/1, joka tarkoittaa maksimissaan 24M latausnopeutta ja 1M lähetysnopeutta. Tässä tapauksessa yhteys toimii siis niinkuin pitääkin. Valitettavasti ADSL -yhteystekniikka on vanhanaikaista ja hitaanpuoleista, joka saattaa siis itsessään aiheuttaa yhteysongelmia esimerkiksi hidasteluna.



Olisi myös hyvä tarkastaa mikä yhteysnopeus sinulla on käytössä liittymäsopimuksen mukaan. Usein ADSL -yhteyksissä on nopeusluokkana 24/1, joka tarkoittaa maksimissaan 24M latausnopeutta ja 1M lähetysnopeutta. Tässä tapauksessa yhteys toimii siis niinkuin pitääkin. Valitettavasti ADSL -yhteystekniikka on vanhanaikaista ja hitaanpuoleista, joka saattaa siis itsessään aiheuttaa yhteysongelmia esimerkiksi hidasteluna.

Totta, verkkoliikenteessä tarvitaan aina jokin verran lähetyskaistaakin, sillä liikennetyypistä riippuen verkossa kuitataan jne. asioita. ADSL-yhteyden 1M kaista tukkeutuu helposti, jos jokin laite rupeaa varmuuskopioimaan jotain tietoa pilveen. Ensimmäisten tulosten mukainen 0,1 Mbps kaista ei taas kyllä jaksa oikein edes verkkoselailun kohdistamaa kuormaa, saati sitten nettitv-palvelun aiheuttamaa. Herääkin kysymys, olisiko @Hannele2022 käyttöpaikkaan saatavissa jokin uudempaa tekniikkaa oleva yhteys. Jopa 4/5G voi olla käyttökelpoisempi kuin mitä tuo ADSL, joka varmasti jossain kohdassa lopetetaan. Operaattorit ovat purkaneet pois ADSL-liittymiä kiihtyvällä tahdilla. Hänen käyttämänsä DV8919 ei ole IPTV-laite, joten toimisi kyllä kaikilla nettiyhteyksillä. Tällä tarkoitan sitä, kun ennen oli noita kiekon muotoisia Arris-bokseja, jotka olivat riippuvaisia Telian kiinteässä verkossa lähetettävästä KTV-signaalista. Ne toimivat pelkästään Telian kiinteässä verkossa.


Tuo vaikuttaa nyt ADSL 2+,  24/1 Mbps liittymän lukemilta. Olikohan jossain kohdassa verkossa ollut häiriöitä niin, että oli laskenut nopeustaso alemmaksi. Miten nyt TV ja muut toimivat?

Toimi tv hyvin illalla. Välillä vain lukee tv:n yläkulmassa ettei WiFi toimi, mutta se ei vaikuta tv:n toimintaan.

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia


Latausnopeus näyttäisi olevan hyvä tässä testissä yhteystyyppiä ajatellen. Lähetysnopeudessa on tosin parannettavan varaa. Jos jotain, niin todennäköinen syy alkuperäiselle ongelmalle on tuo hidasteleva nettiyhteys. 

Nyt olisi tärkeä tietää hidasteleeko yhteys myös reitittimestä verkkokaapelilla läppäriin yhdistettynä. Onko sinulla mahdollista tehdä siis tämänlainen testi? Voit myös halutessasi noutaa veloituksetta Telia Kaupastamme testimodeemin ja puhelinkaapelin. Jos yhteysongelmia esiintyy myös lainamodeemilla ja lainapuhelinkaapelilla testattuna, on syytä olla yhteydessä asiakaspalveluumme laitteiden ääreltä häiriöilmoituksen merkeissä. 

Olisi myös hyvä tarkastaa mikä yhteysnopeus sinulla on käytössä liittymäsopimuksen mukaan. Usein ADSL -yhteyksissä on nopeusluokkana 24/1, joka tarkoittaa maksimissaan 24M latausnopeutta ja 1M lähetysnopeutta. Tässä tapauksessa yhteys toimii siis niinkuin pitääkin. Valitettavasti ADSL -yhteystekniikka on vanhanaikaista ja hitaanpuoleista, joka saattaa siis itsessään aiheuttaa yhteysongelmia esimerkiksi hidasteluna.

Valitettavasti minulla ei ole verkkokaapelia. Oli vähän huonokuntoinen ja laitoin sen roskiin, kun kiellettiin kaapelin käyttö jotta DV8919 toimii. Kemissä ei ole Telia kauppaa eikä edes mitään myyntipistettä missään. 

Löysin oma teliasta vain tän, 200 M. 

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia


Vastaa