Joulukuusta alkaen on mennyt tallantelden ja areenan katsominen vaikeaksi. Tosissaan xxxx katsoa tunnin ohjelmaa kolmen sekunnin pätkissä ja sitä sinistä pyörivää ympyrää paljon pidemmissä pätkissä.
Oletko havainnut kuvanlaadussa tai ohlemien toistossa ongelmia myös live-kanavien tai muiden sovellusten ohjelmien katselun yhteydessä? Mikäli ongelma johtuu verkkoyhteydestä tulisi ongelmia esiintyä lähes jokaisen sisällön toistossa.
Olen tehnyt vikailmoituksia, mutta kaikki on kuulemma kunnossa ja 5g-verkko on erinomainen. No xxx! Kysymykseni mahdollisesti huonosta reitittimestä, sivuutettiin ja pyydettiin tarkastamaan päivitykset ja asetukset. Sekä Telian vakiokorjausmenetelmä: Ota virtajohto irti ja laita takaisin! Ja sitten tuo kuvanlaatu. Ei saa xxx tekstistä selvää lätkälähetyksissä, kun tarkkuus on tasoa Philips VHS vuosimallia 1985.
Miten tuo verkkoyhteys on toiminut muilla laitteilla ja millaista nopeutta saat yhteyden kautta nopeustestissä, kun katselussa on ongelmia?
Laitteiden uudelleenkäynnistys ei ole pelkästään meidän vakiokorjausmenetelmä vaan kyseistä toimenpidettä pyydetään tekemään lähes jokaisen palveluntarjoajan toimesta ensimmäisenä toimenpiteenä ongelmia havaitessa. Se ei tietenkään korjaa jokaista vikatilanetta, mutta useat häiriöt poistuvat laitteiden buuttauksella.
Kuvanlaatu skaalautuu palvelussa yhteyden nopeuden ja laadun perusteella. Lätkäkanavilta on saatavilla 720p50 kuvaa ja omassa televisossa tuo kuva näyttää kyllä terävälle. Oletko muuten boksin asetuksista pakottanut tiettyä resoluutiota päälle?
Surkea oli taas eilen jääkiekko-ottelun kuva. Aika ajoin teräväkin, mutta taas turhan paljon suttuista. Se ei pelasta tilannetta, että olette keksineet lähettää yhden ottelun viikossa Maikkarilla, josta sen voi katsoa antennin kautta häiriöttömästi. Viimeksi olin kuohuksissani kirjoittaessani, mutta nyt odotin seuraavaan päivään, ettei tarvi kirota niin paljon. Silloin kun katsoo peliä, niin ei kyllä kiinnosta lähteä tekemään mitään nopeusmittauksia. Muina aikoina olen kyllä tehnyt nopeustestejä. Yhteys kun on mitä on, niin aina ei edes pysty mittaamaan, kun testi ei aukea parissa minuutissa. Tulokset vaihtelevat: lataus 210 kbps-22,7 mbps. Pari kertaa tuli 100mbps, mutta olivat varmaan vahinkoja. Paljonko sen nopeuden pitäisi olla?
Täysteräväpiirron (1080p) katsomiseen riittää useimmiten 5Mt/s tai nopeampi yhteys. Toistan pari aiemmin esitettyä kysymystä, jotta asiaan saadaan selvyyttä.
Oletko havainnut kuvanlaadussa tai ohjelmien toistossa ongelmia myös live-kanavien tai muiden sovellusten ohjelmien katselun yhteydessä?
Miten tuo verkkoyhteys on toiminut muilla laitteilla?
Lisäksi:
Onko digiboksisi yhdistettynä modeemiin langattomasti vai ethernetpiuhan kanssa?
Asiakastuki-sivustolta löytyy myös paljon vinkkejä vianrajaukseen ja ongelmanratkaisuun!
Muita sovelluksia ei ole katsottu ja live-kanavia katsotaan antennin kautta, koska se on varma vastaanottotapa. Pöytäkone toimii ajoittain sairaan hitaasti. WIFI-tabletin kanssa sama juttu, Digiboxi on langattomasti kytketty, kokeiltiin myöskin piuhalla kiinnittää telkkariin, oli parempi, mutta pätki silti. Tämän päivän lätkämatsi näkyi moitteettomasti smart-telkkarista sovelluksella.
Kiitos vastauksista! Jos ongelma on tosiaan viime kuussa äkillisesti alkanut ja alueella ei näy mobiiliverkossa häiriöitä tai huoltotöitä, niin muutaman esimerkkiajankohdan (miten oireillut, mihin kellonaikaan) kanssa kannattaa asiakaspalveluun häiriöilmoitusta tehdä!
Esimerkkien kanssa pystytään sitten katsomaan, miten liittymä on verkossa toiminut, kun on jo todettu, että alueellista häiriötä ei ole. Nettiyhteyden vakauteen tuo kuitenkin vaikuttaisi liittyvän, jos kaikki modeemiin yhteydessä olevat laitteet oireilevat ja aiemmin yhteys on toiminut.
Hieman päivitystä tilanteeseen. Eilen 17.1 lätkämatsi näkyi viisi minuuttia hyvin, Sitten alkoi ongelmat. Ympyrä pyöri ruudussa jatkuvasti ja kuva oli suttuinen silloin, kun se näkyi. Ihmettelin tätä, koska edellinen peli näkyi hyvin smart-tvn sovelluksella. Sitten keksin syyn: edellisen pelin aikaan olin yksin kotona. Nyt sitten kävin sammuttamassa pöytäkoneen ja otin rouvan tabletista wifin pois päältä(suuttui tietenkin) ja vielä puhelimista wifit pois.Ja PIM! Ongelmat poissa! Nyt on siis niin, että tämä ZTE-purkki pystyy ruokkimaan vain yhtä laitetta kerrallaan. Asetuksissa kehutaan, että 31 laitetta. Hahhah.
Ja taas takaisin lähtöruutuun. Perjantain peliä ennen sammutin kaikki muut wifiä kuormittavat laitteet, että saisin katsottua pelin ongelmitta. Pettymyksekseni homma ei toiminutkaan kuten pari päivää aiemmin. Taas samaa ympyrän pyöritystä ja suttuista kuvaa. Häiriöilmoitukseeni vastattiin, että eivät voi wifiin vaikuttaa, kun on väliseiniä ja muita sähkölaitteita. Bullshit! Modeemilla on näköyhteys telkkariin, mutta ei silmiä. Lauantaina en sitten sammutellut mitään, koska olin jo varma, ettei pelin katsomisesta tule taaskaan mitään. No ei ollut minkäänlaista ongelmaa, kuva oli terävä, eikä pätkinyt yhtään. WTF??
Laitteet toimii ilmeisesti silloin huin haluavat.
Ja taas takaisin lähtöruutuun. Perjantain peliä ennen sammutin kaikki muut wifiä kuormittavat laitteet, että saisin katsottua pelin ongelmitta. Pettymyksekseni homma ei toiminutkaan kuten pari päivää aiemmin. Taas samaa ympyrän pyöritystä ja suttuista kuvaa. Häiriöilmoitukseeni vastattiin, että eivät voi wifiin vaikuttaa, kun on väliseiniä ja muita sähkölaitteita. Bullshit! Modeemilla on näköyhteys telkkariin, mutta ei silmiä. Lauantaina en sitten sammutellut mitään, koska olin jo varma, ettei pelin katsomisesta tule taaskaan mitään. No ei ollut minkäänlaista ongelmaa, kuva oli terävä, eikä pätkinyt yhtään. WTF??
Laitteet toimii ilmeisesti silloin huin haluavat.
Ongelma kuulostaa jäävän verkkoyhteyteen. Se mihin kohtaan yhteydessä ongelma jää selviää vain testaamalla. Suosittelen varmistaan, että boksi on yhdistetty reitittimen 5GHz taajuudella toimivaan verkkoon. Varsinkin, jos asut isommassa taloyhtiössä. Suurissa taloyhtiöissä 2,4GHz taajuudet ovat aika hyvin varattuja ja radiokanavan ruuhkaisuuden vuoksi yhteydesä voi esiintyä satunnaisia ongelmia.
Telia Play boksi vaatii toimiakseen vakaan yhteyden ja suosittelemme vähhimmäisnopeudeksi 10Mbit/s. Olitkin jo muita laitteita sammuttamalla saanut yhteyttä paremmaksi. Tämä viestii siitä, ettei reitittimelle tuleva yhteys toimi riittävän nopeasti tai reitittimen nykyinen Wifi-kanava on ruuhkainen.
Tässä on siis 5G sisämodeemi kyseessä?
Säätämään niillä yleensä joutuu. Jos nopeudet on tietokoneella langalla mitattuna tuota 0.2-22M ei 5G:stä ole silloin tietoakaan. Voi olla että silloin kun toimii yli 100M on yhteys otettu myös 5G taajuuteen (tällöinkään ei löydy ainakaan edes kohtuullista n78 verkkoa).
ZTE:n paikkaa vaihtamalla voi jo parantua ja sitten seuraamaan taajuuksia ja yhteyden arvoja, jos haluaa oikeasti saada toimivan yhteyden.
Tarvisi myös selvittää onko alueella mitä taajuuksia saatavilla ja yksi vaihtoehto on kokeilla toisen operaattorin liittymää, jos ei säätäminen kiinnosta ja tuurilla olisi parempi kuuluvuus alueella.
Jep. @JJJku osuu kyllä nyt asian ytimeen. Koska Telia ei pysty toimittamaan toimivia laitteita/yhteyksiä, on palvelu haettava kilpailijalta. Ikävä kyllä, yli kolmenkymmenen vuoden asiakkuus on tulossa päätokseen. Suutuspäissäni irtisanoin jo tabletin ja riistakameran liittymän. Muut liittymät loppuu kesään mennessä. Telen aikana ja vielä Sonerankin aikana sai palvelua ja apua ongelmiin, mutta Telian aikana ei mitään. Teliaan kun tekee häiriöilmoituksen, niin saa vastauksena vain yt-neuvotteluja pelkäävältä henkilöltä jotain ympäripyöreää. Lopuksi kerron tositapauksen Telen ajoilta. Olin käymässä tyttöystäväni kanssa hänen kotikylässään jouluna. Ihmettelin siellä, että miksei puhelimessa ole kenttää, eletään sentään yhdeksänkymmentälukua. Appiukko sanoi, että kyläläiset käyvät tuolla mäen päällä soittamassa. Otin yhteyttä Teleen ja kerroin, että tuohon paikkaan pitää saada masto. Teleltä vastattiin, että mastomäärärahat ovat lopussa. Kului viikkoja, kunnes appiukko soitti minulle keväällä ja kertoi, että Tele haluaa ostaa häneltä lähellä olevan mäennyppylän maat mastoa varten!!
Silloin vielä kannatti valittaa.
--
Muokkaus katjane: pingattu käyttäjänimi
Ihan samanlaista palvelua niiltä kilpailijoiltakin saa, että vaihtamalla paranee vain mahdollisesti kentät. Silloinkin kannattaa tutkia vaikka prepaidella eri operaattorien kuuluvuudet ennen kuin sitoutuu mihinkään.
Jos ongelmana on että koko kylä on laakson pohjalla ja näin näköyhteyttä kauempana olevaan mastoon ei voi syntyä niin silloin on helppo ratkaisu rakentaa kylälle oma masto. Nykyään voi varsinkin 5G kanssa joutua itsekin näkemään vähän vaivaa joko sijoittamalla reititin paremmin tai laittamalla ulkoinen antenni kun joka kerrostaloon ei voi pistää muutamaa mastoa.
Jes, @elo420 , hoksasit aivan oikein, parempaa kenttää tässä haetaan.
--
Muokkaus katjane: pingattu käyttäjänimi
Jes, @elo420 , hoksasit aivan oikein, parempaa kenttää tässä haetaan.
--
Muokkaus katjane: pingattu käyttäjänimi
Ymmärrän turhautuneisuuden asian suhteen ja normaalia se ei ole, että jouduit kaikilta muilta sulkemaan nettiyhteydet katsoaksesi parempaa telkkarikuvaa. En tiedä auttaako enää tässä vaiheessa, jos vilaiset kuuluvuuskartastamme toimivuutta esim. 5G-verkon osalta osoitteesi kohdalta sekä Rakenteilla -olevan välilehden tuleeko alueelle parannuksia lähiaikana.
@elo420 on oikeassa, että välillä joutuu tekemään töitä löytääkseen toimivan verkon ja ulkoinen antenni on yksi keino saada parempaa signaalia. Kiinteä 5G-yhteyksissä on hyvä lisä siinä, että ulkoyksikön toimiessa ulkona saa paremmat signaalit sisälle.
Kuuluvuuskartalla tämä alue on tummanvihreä, eli pitäisi olla täydellinen?
Kuuluvuuskartalla tämä alue on tummanvihreä, eli pitäisi olla täydellinen?
Tummanvihreä on kuuluvuudeltaan erittäin hyvä. Kuuluvuuskartta on suuntaa-antava ja näyttää mielestäni aika tarkkaankin alueen kuuluvuuden. Jos pixelöintiä on lähellä osoitetta, niin siinä voi olla katvealuetta johtuen esim. maastoesteistä (mäet/kalliot). Laitoitko vielä erikseen verkkovalinnat liukupainikkeella eli erottelit, miltä näyttää pelkkä 4G ja mahdollinen 5G osoitteessasi?
Pelkkä 5g valittuna kartta on edelleen tummanvihreä. Eikä täällä rannikkokaupungissa mitään maastoesteitä ole, tasaista on silmänkantamattomiin. Olen edelleen sitä mieltä, että tuo ZTE ei kykene siihen, mihin se on tarkoitettu. Kaivoin kaapista vanhan routterin, Sagencomin, vai mikä se oli. Toimisikohan sillä.
Pelkkä 5g valittuna kartta on edelleen tummanvihreä. Eikä täällä rannikkokaupungissa mitään maastoesteitä ole, tasaista on silmänkantamattomiin. Olen edelleen sitä mieltä, että tuo ZTE ei kykene siihen, mihin se on tarkoitettu. Kaivoin kaapista vanhan routterin, Sagencomin, vai mikä se oli. Toimisikohan sillä.
Miltä on vaikuttanut toisen reitittimen toiminta, onko pelkän 4G -verkon käyttö parempi vaihtoehto osoitteessasi?
Kahden illan perusteella voin kertoa seuraavaa: Areena ja tallenteet näkyvät moitteettomasti, vaikka kaikissa talouden laitteissa on wifit päällä ja käytetään samanaikaisesti. Pöytäkone on nopeampi ja eri palveluihin pääsee sujuvasti. Ehdin jo kiukutella eri instansseille, että mikä heidän palveluissaan on vialla, kun ei kirjautuminen onnistu. Nyt pitää sitten ilmoittaa ko. paikkoihin, että vika ei ollutkaan heissä, vaan Telian toimittamassa viallisessa laitteessa. Eilinen lätkämatsi sen sijaan ei mennyt sujuvasti. Sinistä ympyrää ei tosin tarvinnut tuijottaa, mutta kuva ei vaan pysynyt nopeatempoisessa menossa mukana, vaan sumeni ajoittain. Häiriöilmoitusta en enää jaksaisi tehdä, kun ovat siellä niin puolustuskannalla, ettei Telian laitteissa mitään vikaa ole. Kyllä on. Tämä ZTE ei yksinkertaisesti toimi.
Kahden illan perusteella voin kertoa seuraavaa: Areena ja tallenteet näkyvät moitteettomasti, vaikka kaikissa talouden laitteissa on wifit päällä ja käytetään samanaikaisesti. Pöytäkone on nopeampi ja eri palveluihin pääsee sujuvasti. Ehdin jo kiukutella eri instansseille, että mikä heidän palveluissaan on vialla, kun ei kirjautuminen onnistu. Nyt pitää sitten ilmoittaa ko. paikkoihin, että vika ei ollutkaan heissä, vaan Telian toimittamassa viallisessa laitteessa. Eilinen lätkämatsi sen sijaan ei mennyt sujuvasti. Sinistä ympyrää ei tosin tarvinnut tuijottaa, mutta kuva ei vaan pysynyt nopeatempoisessa menossa mukana, vaan sumeni ajoittain. Häiriöilmoitusta en enää jaksaisi tehdä, kun ovat siellä niin puolustuskannalla, ettei Telian laitteissa mitään vikaa ole. Kyllä on. Tämä ZTE ei yksinkertaisesti toimi.
Millaista nopeutta olet tällä Sagecomilla mitannut? Onko tuo ZTE ulkoyksikkö mallia MC7010 ja meiltä hankittu liittymän kanssa?
Ehdottomasti tuosta yhteydestä/laitteesta pitää tehdä vikailmoitus, jos yhteys ei tarjoa vakaata yhteyttä eikä sopimusehtojen mukaista nopeutta. Antaa meidän matkapuhelinvcerkon asiantuntijoiden tutkia lokien avulla miten yhteys reitittimen ja tukiaseman välillä toimii.
Nopeus on noin 10-11 Mbps ja ei ole mitään ulkoyksikköä
Nopeus on noin 10-11 Mbps ja ei ole mitään ulkoyksikköä
No ei se Sagecom/4G-verkko näytä tarjoavan sen parempia nopeuksia. Seuraavaksi suosittelen jättämään häiriöilmoituksen tilanteesta vaikka tästä https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto
Nopeuttahan siinä ei ole, mutta kaikki muu pelaa, mikä minusta kyllä kertoo että ZTE on zökö.
Nopeuttahan siinä ei ole, mutta kaikki muu pelaa, mikä minusta kyllä kertoo että ZTE on zökö.
Lyhyellä testauksella näin voisi päätellä. Toki näin pienellä nopeudella vaarana on, että myös Sagecom reitittimellä kaista loppuu kesken ja oireet uusiutuvat toisessa hetkessä. Toki voit vielä testata miten tuolla ZTE-reitittimellä yhteydet toimivat jos ZTE-reitittimen lukitsee käyttämään vain 4G-verkon taajuuksia. Näin saadaan varmistettua onko heikosti toimiva/kuuluva 5G-taajuus syynä yhteyden huonoon toimintaan.
Syksyllä Telia-myymälässä neuvottiin sama 4g-lukitus, mutta siitä ei ollut hyötyä, sinisen ympyrän pyöriminen vaan lisääntyi.
Syksyllä Telia-myymälässä neuvottiin sama 4g-lukitus, mutta siitä ei ollut hyötyä, sinisen ympyrän pyöriminen vaan lisääntyi.
Sittenpä muita neuvoja ei ole minulla enää annettavana kuin tuon häiriöilmoituksen kirjaus. Pääsemme sen kautta katsomaan tarkemmin reitittimen ja tukiaseman välistä yhteyttä.