Kysymys

Ongelmia Areenan ja tallennusten katsomisessa

  • 4 January 2024
  • 50 kommenttia
  • 866 katselukertaa


Näytä ensimmäinen kirjoitus

50 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

 Nyt toimii, kuten toimia pitää! Viimeisen häiriöilmoituksen (en enää muista kuinka monennen) jälkeen pyysivät toimittamaan reitittimen Telialle takaisin. Sain uuden tilalle, joka on uudempi malli. Ei mitään ongelmia minkään toiminnon kanssa. Ihmetyttää vain tuo Telian ajanpeluu tässä asiassa. Olisi säästetty paljon kirosanoja, jos Telia olisi heti reagoinut asiaan. Kai se vaan oli niin, että en osunut oikealle ihmiselle oikeaan aikaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

 Nyt toimii, kuten toimia pitää! Viimeisen häiriöilmoituksen (en enää muista kuinka monennen) jälkeen pyysivät toimittamaan reitittimen Telialle takaisin. Sain uuden tilalle, joka on uudempi malli. Ei mitään ongelmia minkään toiminnon kanssa. Ihmetyttää vain tuo Telian ajanpeluu tässä asiassa. Olisi säästetty paljon kirosanoja, jos Telia olisi heti reagoinut asiaan. Kai se vaan oli niin, että en osunut oikealle ihmiselle oikeaan aikaan.

Hienoa kuulla, että ratkaisu löytyi lopulta ja olet tyytyväinen!

Olisi todellakin ollut parasta, kun heti olisi ratkaisu tiedetty, mutta valitettavasti joskus näiden ongelmien ratkaisu vaatii aikaa, rajauksia ja jopa valitettavasti useammmamn häiriöilmoituksen. Ensimmäisenä laitteita ei lähdetä vaihtamaan, jos niissä ei ole tunnistettu toistuvaa häiriötä. ZTE:n laitteissa emme ole havainneet sellaisia häiriöitä, että laite olisi tarve vaihtaa ensimmäisestä ilmoituksesta. Sinulla selvästi nyt on ollut viallinen yksilö, koska vaihdolla parani.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

Back to square one. Tässä kävi niin, kuten kymppitonnin juoksijalle, joka rupesi tuulettamaan loppusuoran alussa: kenialainen paineli ohi. Olen siis tasan samassa tilanteessa, kuin edellisen purkin kanssa. Pyörivää ympyrää ja sumeaa kuvaa. Reititin on hallintasivun mukaan optimaalisessa paikassa. Lisäksi hankin vielä WIFI Extenderin, mikä se sitten suomeksi onkaan. Sekin näyttää täyttä kenttää ja on sijoitettu oikein. Telian 5G ei vaan toimi tässä kohtaa Suomea.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

Back to square one. Tässä kävi niin, kuten kymppitonnin juoksijalle, joka rupesi tuulettamaan loppusuoran alussa: kenialainen paineli ohi. Olen siis tasan samassa tilanteessa, kuin edellisen purkin kanssa. Pyörivää ympyrää ja sumeaa kuvaa. Reititin on hallintasivun mukaan optimaalisessa paikassa. Lisäksi hankin vielä WIFI Extenderin, mikä se sitten suomeksi onkaan. Sekin näyttää täyttä kenttää ja on sijoitettu oikein. Telian 5G ei vaan toimi tässä kohtaa Suomea.

No onpa se nyt sitkeässä. Onko alueella mahdollisesti meneillään jokin huoltotyö tai häiriötä mobiiliverkossa?

Ja varmistaisin vielä, että oireileeko nettiyhteys tällä hetkellä muillakin laitteilla vai tuntuuko se jäävän vain tallennuksiin / Areenaan / digiboksiin? Ja kauanko tämä ongelma on tällä kertaa vaivannut?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

 Ei ole karttojen mukaan mitään häiriöitä täällä. Ja tämä pöytäkonekin on taas ihan ryömimiskaistalla. Pitää kai taas vaihtaa Sagemcomin routteriin, että saa nettisivut aukeilemaan alle minuutissa. Mitäs siitä nyt on pari viikkoa, kun sain tämän ZTE888:n. Ensin tuntui hyvältä, mutta nopeasti hymy hyytyi.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

 Ei ole karttojen mukaan mitään häiriöitä täällä. Ja tämä pöytäkonekin on taas ihan ryömimiskaistalla. Pitää kai taas vaihtaa Sagemcomin routteriin, että saa nettisivut aukeilemaan alle minuutissa. Mitäs siitä nyt on pari viikkoa, kun sain tämän ZTE888:n. Ensin tuntui hyvältä, mutta nopeasti hymy hyytyi.

Kiitos lisätiedoista! Sattuuko sinulla olemaan esimerkiksi puhelinta, joka saisi hyödynnettyä 5G:tä ja onko siinä samanlaista oireilua? Lähinnä siksi, jos ongelmaa on yhtäkkiä isomminkin alueella alkanut eikä kartoilla näy mitään, kannattaa tuosta melkein tehdä uutta häiriöilmoitusta.

Toki nämä tutut uudelleenkäynnistykset kannattaa myös koittaa, jos ne olisi jäänyt tekemättä tämän uuden takkuamisen myötä, mutta erikoiselta vaikuttaa tosiaan.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

5G-puhelin toimii hyvin. Ehkäpä siksi, että siinä on 4G-liittymä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

5G-puhelin toimii hyvin. Ehkäpä siksi, että siinä on 4G-liittymä.

Okei, harmillista. Tehdasasetusten palautus kannattaa vielä koittaa ennen häiriöilmoituksen kirjaamista. On se toki mahdollista, että alueen tukiaseman 5G:ssä on jotain hämminkiä, joka ei kartoille asti näy. Kuuluvuus tuskin on ongelmana, jos kuuluvuustolpat näyttävät hyvää signaalia.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

Taas uusi(turha) häiriöilmoitus tehty. Eilinen lätkämatsi näkyi ongelmitta, tänään ei taas toimi mikään. 5G:stä ei tietoakaan. Pöytäkoneen kautta ei päässyt edes tekemään häiriöilmoitusta. 

Never trust Telia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Taas uusi(turha) häiriöilmoitus tehty. Eilinen lätkämatsi näkyi ongelmitta, tänään ei taas toimi mikään. 5G:stä ei tietoakaan. Pöytäkoneen kautta ei päässyt edes tekemään häiriöilmoitusta. 

Never trust Telia.

Ongelma ei sitten jäänytkään reitittimeen vaikka hetki sitten siltä vaikutti. Seuraavaksi matkapuhelinverkon asiantuntija selvittää vikailmoituksen käsittelyn yhteydessä, että onko liittymä toiminut reitittimen ja tukiaseman välisen yhteyden osalta sopimusehtojen mukaisesti.Olithan muuten jo kokeillut reitittimelle taajuuslukituksia tai reitittimen uudelleensijoitusta muualle asunnossa? 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

 Reititin on hallintsivun mukaan parhaassa paikassa. Ja sitähän ei voi viedä toiseen huoneeseen, koska se on narulla kiinni pöytäkoneessa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

 Reititin on hallintsivun mukaan parhaassa paikassa. Ja sitähän ei voi viedä toiseen huoneeseen, koska se on narulla kiinni pöytäkoneessa.

Näetkö reitittimen asetuksista mitä taajuuksia yhteydellä on käytössä? Oletko koettanut lukita uutta reititintä vain 4G-verkon taajuuksille?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

4g lukitus ei auta, mutta 4g reitittimellä toimii paremmin. Mistä ne taajuudet taas löytyy?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

4g lukitus ei auta, mutta 4g reitittimellä toimii paremmin. Mistä ne taajuudet taas löytyy?

Laitteen hallintapaneelin kautta pystyt tarkistamaan käytössä olevat taajuudet, jos laitteen nykyinen ohjelmistoversio tukee ominaisuutta. Samalla voit tarkistaa näkyykö signaaliarvoja yhteydelle. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

Tästä versiosta ei kyllä taajuuksia löydy. Neljä tolppaa signaalia kuitenkin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Tästä versiosta ei kyllä taajuuksia löydy. Neljä tolppaa signaalia kuitenkin.

Siinä tapauksessa laitteen ohjelmisto ei paljoa lisäapua tarjoa, mutta voit kokeilla matalan 800MHz 4G-taajuuden pois kytkentää. Eli manuaalisesti valitset vain 1800, 2100 ja 2600 MHz taajuudet laitteelle käyttöön. https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/zte-mc888-5g#zte-mc888-5g-verkkolukitus

Jos haluat kertoa osoitteesi postinumeron niin voin tarkemmin katsoa mitä taajuuksia alueen verkossa on käytössä. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

 Niin, kuten sanoin aiemmin, kun ei löydy mitään taajuuksia, niin ei ole mitään valintaruutujakaan. Edellisen purkin softasta kyllä muistan nähneeni ne rasti ruutuun-taajuudet, mutta ei tässä niitä ole. Tai sitten ne on hyvin piilotettu. Anyway, häiriöilmoitukseeni vastattiin. Ei ole mitään vikaa(no eipä tietenkään) mastossa, yhteys on normaali. Kehotettiin pistämään purkkia ikkunalle, no, se on jo siellä. Ja sitten lipsahti: VOI JOHTUA VERKON RUUHKAUTUMISESTA! Siinä paiskattiin yhtiön suulla romukoppaan mainoslause: Tervetuloa ruuhkattomaan 5G-verkkoon!

Verkon ruuhka on minusta paras selitys tähän tilanteeseen. Toisinaan lätkämatsit näkyvät hyvin,  kuin myös tallenteet ja Yle Areena. Mutta jokin toinen kerta tökkivät pahasti.

Never trust Telia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

 Niin, kuten sanoin aiemmin, kun ei löydy mitään taajuuksia, niin ei ole mitään valintaruutujakaan. Edellisen purkin softasta kyllä muistan nähneeni ne rasti ruutuun-taajuudet, mutta ei tässä niitä ole. Tai sitten ne on hyvin piilotettu. Anyway, häiriöilmoitukseeni vastattiin. Ei ole mitään vikaa(no eipä tietenkään) mastossa, yhteys on normaali. Kehotettiin pistämään purkkia ikkunalle, no, se on jo siellä. Ja sitten lipsahti: VOI JOHTUA VERKON RUUHKAUTUMISESTA! Siinä paiskattiin yhtiön suulla romukoppaan mainoslause: Tervetuloa ruuhkattomaan 5G-verkkoon!

Verkon ruuhka on minusta paras selitys tähän tilanteeseen. Toisinaan lätkämatsit näkyvät hyvin,  kuin myös tallenteet ja Yle Areena. Mutta jokin toinen kerta tökkivät pahasti.

Never trust Telia.

Verkon taajuuksien ruuhkaantuminen on tyypillinen häiriö/ominaisuus matkapuhelinverkossa. Varsinkin verkon matalat taajuudet ovat herkkiä ruuhkaantumaan mikäli yksittäinen tukiasema palvelee suurta aluetta. Nyt olisi hyvä päästä varmistamaan mitä taajuuksia alueella on käytössä. Haluatko kertoa osoitteesi postinumeroa, jotta voin tämän tarkistaa? 

Kun taajuudet ovat tiedossa voin ehdottaa mitä taajuuksia laitteenhallinnasta olisi syytä kokeilla lukita. Oliko reitittimesi nyt meiltä saapunut ZTE MC888? Jos on niin silloin laitteen ohjelmiston tulisi sallia taajuuksien lukitus tämän ohjeen avulla

Voit myös yrittää samantien lukita 4G-verkon 800MHz  sekä 5G-verkon 700MHz taajuuden pois käytöstä, sillä nämä kaksi taajuutta ovat herkimpiä ruuhkaisuudelle. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

 Ei mikään ihme, etten löytänyt niitä taajuusvalintoja, sillä niin hyvin piilossa olivat.  Nyt nuo mainitsemanne taajuudet on pois käytöstä. Pöytäkone muuttui nopeammaksi. Tiistain lätkämatsi oli puolestaan surkeaa katseltavaa. Samaa suttukuvaa ja ympyrän pyöritystä. Sama juttu tallennusten ja areenan kanssa. Postinumero on 90460.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Tutkin postinumeron avulla verkkoa. Alueen verkosta löytyy lähes kymmenen tukiasemaa, joista löytyvät 4G- sekä 5G -taajuudet. Puolet alueen tukiasemista löytyvät Lentoaseman, Niemenrannan ja Vihiluodon muodostavan kolmion sisältä. Näistä tukiasemista löytyy korkea 5G-taajuus 3500MHz sekä lähes kaikki 4G-verkon taajuudet. Näiden tukiasemien keskinopeudet ovat hyvällä mallilla. 

Postinumeroalueen vesistöön rajautuvalla alueella (lentoaseman länsipuolella) ei ole tukiasemaverkostoa vaan näiden alueiden kuuluvuus on toteutettu matalemmilla taajuuksilla. Myöskään lentoaseman eteläpuolelta ei löydy meidän verkon tukiasemia. Näillä alueilla kuuluvuus ja verkon kapasiteetti voivat olla Oulunsalon keskustaa heikompia. Jos kiinteistösi sijaitsee näillä alueilla mistä ei löydy läheltä tukiasemaa ovat verkon matalat taajuudet ilman ulkoista suunta-antennia ainoat hyvän kuuluvuuden tarjoavat taajuudet. Toisin sanottuna ulkoisesta antennista voisi ehkä olla apua, jotta korkeammat taajuudet saadaan käyttöön mikäli asut kauempana tukiasemasta.  

Mittailitko pöytäkoneella tai muulla laitteella nopeutta kun kuvassa esiintyi ongelmia?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

 Jep, tuossa kolmiossa asutaan. Eihän sitä nyt kesken pelin lähdetä nopeuksia mittaamaan, eikä illalla sängystä, kun yrittää jotain tallennuksia katsoa. Nyt iltapäivällä tallennuksen katsomisessa ei ollut mitään vaikeutta. Jääkiekko alkaa kolmen vartin päästä, saa nähdä saako nähdä. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

 Jep, tuossa kolmiossa asutaan. Eihän sitä nyt kesken pelin lähdetä nopeuksia mittaamaan, eikä illalla sängystä, kun yrittää jotain tallennuksia katsoa. Nyt iltapäivällä tallennuksen katsomisessa ei ollut mitään vaikeutta. Jääkiekko alkaa kolmen vartin päästä, saa nähdä saako nähdä. 

Itse olen tykännyt mittailla nopeuksia puhelimen speedtest.net -sovelluksen avulla käyttäen lähintä palvelinta. Puhelin on 5GHz wifissä kiinni Wifi6 standardia käyttäen. Sen avulla olen suht luotettavia nopeuksia saanut mitattua missä ja milloin vain, kun tarve tulee eteen. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

 Eilen oli taas pelipäivä ja voi ziisus mitä suttua kuva oli. Kaiken kukkuraksi ennen peliä tuli Telialta sähköpostiin viesti otsikolla: Liittymä, johon voit luottaa. Tämä on jo irvokasta tai sitten pelkästään naurettavaa! Minusta tuo “Never trust Telia” -slogan on osuvampi. Kaikille, jotka pohtivat Telian hankkimista jääkiekon seuraamiseen, annan vinkin. Telian liittymän kautta näkee pelit vähintään yhtä hyvin kuin radiosta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

 Eilen oli taas pelipäivä ja voi ziisus mitä suttua kuva oli. Kaiken kukkuraksi ennen peliä tuli Telialta sähköpostiin viesti otsikolla: Liittymä, johon voit luottaa. Tämä on jo irvokasta tai sitten pelkästään naurettavaa! Minusta tuo “Never trust Telia” -slogan on osuvampi. Kaikille, jotka pohtivat Telian hankkimista jääkiekon seuraamiseen, annan vinkin. Telian liittymän kautta näkee pelit vähintään yhtä hyvin kuin radiosta.

Kylläpä koettelee! Varsinaista häikkää ottelulähetyksissä ei eilen ollut, tämä tieto tietystikään ei mieltä varsinaisesti lämmitä eikä tilannetta muuksi muuta. Sen vuoksi kuitenkin oikeastaan pyytäisin, jos voisit jättää meille jälleen häiriöilmoituksen. Kuten aiemmin ollaan tässä ketjussa juteltu, niin toisinaan ongelmaratkaisu ja -korjaaminen vaatii useamman ilmoituksen. Pahoittelut omasta puolestani. 

Seuraatko muuten itse tämän iltaista kierrosta? Miten kuvanlaatu ja muuten yhteys nyt toimii? (Itselläni taustalla pauhaa Kärpät-Pelicans)

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

 No niin, tänään ei sitten ollut minkäänlaista ongelmaa, vaan peli näkyi terävänä alusta loppuun. Onni täällä vaihtelee, laulettiin jossain virressäkin. Häiriöilmoituksia en enää tee, koska se ei johda mihinkään. Telia kyllä mainostaa, että “haluamme taata asiakkaillemme luotettavat yhteydet”, mutta se ei riitä että haluaa, pitäisi myös oikeasti taata!

Vastaa